Φαίνεται πως οι τουρκικές αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια κερδίζουν το «στοίχημα» της ανάκαμψης μετά την πανδημία. Οι επενδύσεις σε υποδομές και αεροσκαφη και η δυναμική τουριστική βιομηχανία δίνουν ώθηση.
Η αεροπορική βιομηχανία της Τουρκίας ανθεί καθώς οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια καρπώνονται τα οφέλη από τις πολυετείς επενδύσεις και το στοίχημα ότι τα διεθνή ταξίδια θα ανακάμψουν από την πανδημία πιο γρήγορα από ό,τι περίμεναν οι αντίπαλοι, σημειώνουν οι FT.
Αεροπορικές εταιρείες: Πώς τις επηρεάζει η έλλειψη αεροπλάνων λίγο πριν από ένα «καυτό» καλοκαίρι
Οι κύριες αεροπορικές εταιρείες της χώρας – η Turkish Airlines και η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Pegasus Airlines – μετέφεραν 115 εκατομμύρια επιβάτες πέρυσι, αύξηση κατά 10 τοις εκατό από το 2019, ένα έτος πριν από την πανδημία.
Αυτό συγκρίνεται με τον παγκόσμιο όγκο επιβατών αεροπορικών μεταφορών, οι οποίοι είναι πιθανό να ξεπεράσουν μόνο τα προ πανδημίας επίπεδα φέτος, σύμφωνα με την εμπορική ομάδα Airports Council International.
Αεροπορικές και αεροδρόμια καταγράφουν θετικές επιδόσεις
Το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης ήταν το πιο πολυσύχναστο στην περιοχή όσον αφορά τον αριθμό πτήσεων πέρυσι, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων OAG, ενώ η Turkish Airlines ήταν η τρίτη πιο πολυσύχναστη αεροπορική εταιρεία, πίσω από τη Ryanair και την easyJet.
Η ταχεία επέκταση του αεροπορικού τομέα της Τουρκίας σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές έχει οδηγήσει τη χώρα να γίνει κυρίαρχος παίκτης στην ευρωπαϊκή αγορά. Η ανάπτυξη έρχεται καθώς οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια της χώρας έχουν επενδύσει σε αναβαθμισμένες υποδομές και στόλους και έσπευσαν να επαναφέρουν τη χωρητικότητα μετά την πανδημία. Η δυναμική τουριστική βιομηχανία της Τουρκίας έχει επίσης δώσει ώθηση.
«Η τουρκική αεροπορία βρισκόταν σε άνοδο από πριν από την πανδημία. . . όσον αφορά τις υποδομές και οι Τούρκοι αερομεταφορείς [επίσης] είχαν την όρεξη να αναπτυχθούν. Και μόλις αυξήσαμε την ικανότητά μας, αποκτούσαμε τη ζήτηση», δήλωσε ο Güliz Öztürk, διευθύνων σύμβουλος της Pegasus Airlines που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Κωνσταντινούπολης.
Η άνοδος της τουρκικής αεροπορίας έρχεται σε έντονη αντίθεση με την εικόνα στη δυτική Ευρώπη, όπου τμήματα της βιομηχανίας βρίσκονται σε υποχώρηση.
Οι μεγάλοι εθνικοί όμιλοι αεροπορικών εταιρειών της περιοχής, η ιδιοκτήτρια της British Airways IAG, η Air France-KLM και η Lufthansa, εξακολουθούν να εκτελούν μικρότερα δρομολόγια από ό,τι το 2019, αφού ανασυγκρότησαν προσεκτικά τις επιχειρήσεις τους από την αναταραχή της πανδημίας.
Εν τω μεταξύ, τα κορυφαία αεροδρόμια δυσκολεύονται να επεκταθούν εν μέσω μιας αυξανόμενης εστίασης στον αντίκτυπο του θορύβου και της ρύπανσης στους ντόπιους κατοίκους και στις ευρύτερες εκπομπές άνθρακα από τις αυξημένες πτήσεις.
Το Χίθροου του Λονδίνου επικεντρώνεται σε ένα σχέδιο μείωσης της ανάπτυξης μετά από δεκαετίες αγώνων για την κατασκευή ενός τρίτου διαδρόμου, ενώ η ολλανδική κυβέρνηση πιέζει να μειώσει τον αριθμό των πτήσεων στο Schiphol του Άμστερνταμ.
Οι επενδύσεις απέδωσαν
Το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης βρίσκεται στην καρδιά της αεροπορικής βιομηχανίας της Τουρκίας. Ο διεθνής διαμετακομιστικός κόμβος 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ο οποίος άνοιξε το 2019, διαθέτει ένα σπηλαιώδη τερματικό σταθμό, μεγέθους περίπου 200 γηπέδων ποδοσφαίρου. Περίπου 76 εκατομμύρια επιβάτες πέρασαν από την Κωνσταντινούπολη πέρυσι, ελαφρώς χαμηλότερα από τα 79 εκατομμύρια του Χίθροου.
Το έργο, που υποστηριξε ο ισχυρός ηγέτης της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ήταν αμφιλεγόμενο για περιβαλλοντικούς λόγους, αλλά ήταν ένα όφελος για την προσπάθεια της Turkish Airlines να διευρύνει τη διεθνή της κλίμακα.
«Η Τουρκία είναι μια αναπτυσσόμενη χώρα με δημογραφική έκρηξη που θα μπορούσε ενδεχομένως να γίνει μεσαία τάξη και να οδηγήσει ολόκληρη τη χώρα προς τα εμπρός, επομένως οι ρυθμίσεις πολιτικής είναι να ξεκινήσουν την ανάπτυξη», δήλωσε ο Andrew Charlton, σύμβουλος στη συμβουλευτική Aviation Advocacy.
Η Turkish Airlines αύξησε τα διαθέσιμα χιλιόμετρα θέσεων (ASK), μια βασική μέτρηση της βιομηχανίας για χωρητικότητα, κατά περίπου 25 τοις εκατό πέρυσι από το 2019, καθώς επέκτεινε τον χάρτη διαδρομών και τον στόλο αεροσκαφών της. Η Pegasus αύξησε παρομοίως τη χωρητικότητά της παρά την πανδημία κατασκευάζοντας τον στόλο της.
Η ASK σε ολόκληρη τη βιομηχανία έχει συρρικνωθεί κατά 5,6% κατά την ίδια περίοδο καθώς πολλοί αερομεταφορείς απολύθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών.
Νέες παραγγελίες αεροσκαφών για την Tuirkish airlines
Η Turkish Airlines σχεδιάζει περαιτέρω επέκταση αφού παρήγγειλε τον Δεκέμβριο περισσότερα από 200 αεροσκάφη Airbus , ενώ η Pegasus αναμένει να λάβει 68 μονόκλιτα αεροσκάφη Airbus για πτήσεις μεσαίων αποστάσεων τα επόμενα πέντε χρόνια.
Οι επενδύσεις στον αεροπορικό τομέα της Τουρκίας δεν έχουν περιοριστεί στη ναυαρχίδα των αεροδρομίων της, στην Κωνσταντινούπολη, τη μεγαλύτερη πόλη της χώρας. Ένας δεύτερος διάδρομος άνοιξε πρόσφατα στο αεροδρόμιο Sabiha Gökçen της Κωνσταντινούπολης, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη επεκτάσεις στην πρωτεύουσα Άγκυρα και το τουριστικό hotspot Αττάλεια.
Ο Serkan Kaptan, διευθύνων σύμβουλος της TAV, η οποία διαχειρίζεται πολλά μεγάλα αεροδρόμια στην Τουρκία, είπε ότι ο όμιλος «έθεσε τα θεμέλια για την ανάπτυξη . . . [μέσω ενός] συνεχούς επενδυτικού προγράμματος [που διήρκεσε] την πανδημία».
Ο κυρίαρχος τουριστικός τομέας της Τουρκίας υπήρξε επίσης μοχλός για τον τομέα των αερομεταφορών. Τα έσοδα από τον τουρισμό, τα οποία έφτασαν το ρεκόρ των 54 δισεκατομμυρίων δολαρίων πέρυσι, προβλέπεται να φτάσουν τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024, με έντονη αύξηση του αριθμού των ξένων επισκεπτών χάρη στο αδύναμο νόμισμα.
Το φθηνό νόμισμα
Η κατά 80 τοις εκατό πτώση της λίρας έναντι του δολαρίου τα τελευταία πέντε χρόνια βοήθησε επίσης τις τουρκικές αεροπορικές εταιρείες, καθώς παράγουν σημαντικό μερίδιο εσόδων σε ξένα νομίσματα.
«Από την πλευρά του κόστους επωφελούνται από τη φθηνότερη λίρα. Αυτό τους κάνει αρκετά ανταγωνιστικούς όταν προσπαθούν να ανταγωνιστούν ευρωπαϊκές εταιρείες όπως η Lufthansa», δήλωσε ο Sathish Sivakumar, επικεφαλής ευρωπαϊκών μεταφορών και υποδομών της Citigroup.
Το 2023, τα έσοδα της Turkish Airlines αυξήθηκαν σχεδόν 14 τοις εκατό στα 21 δισεκατομμύρια δολάρια, τοποθετώντας την στις τάξεις των κορυφαίων 10 παγκόσμιων αερομεταφορέων βάσει πωλήσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία του FactSet. Τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων αυξήθηκαν κατά 11,7% στα 5,5 δισ. δολάρια.
Ωστόσο, η JPMorgan σημειώνει ότι αναμένει ότι «η λειτουργική απόδοση θα μειωθεί από την κορυφή το 2024-2025», καθώς «ο αυξανόμενος ανταγωνισμός [και η μείωση της αύξησης των επιβατών» επηρεάζει τα λειτουργικά κέρδη.
Latest News
Πού θα κλειδώσει το ουδέτερο επιτόκιο της ΕΚΤ - Ο εκτιμήσεις Κάζακς
Οι συζητήσεις για το ουδέτερο περιπλέκονται από το γεγονός ότι δεν μπορεί να μετρηθεί με ακρίβεια σε πραγματικό χρόνο
Σχέδιο για τόνωση των επενδύσεων με το premium «Made in Germany», προωθεί το SPD
Ο γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς έστειλε αίτημα στο κοινοβούλιο την περασμένη εβδομάδα ώστε να διεξαχθεί ψήφος εμπιστοσύνης τη Δευτέρα
Τα 24ωρο των κεντρικών τραπεζών - Με μπαράζ μειώσεων στα επιτόκια κλείνει το 2024
Το 2025 αλλάζει σημαντικά τα δεδομένα και σηματοδοτεί στροφή στις νομισματικές πολιτικές των τραπεζών
Συνεργασία και λύσεις - Πού βρίσκεται τελικά η ευρωπαϊκή απάντηση για τη στεγαστική κρίση;
Ακριβά ενοίκια και στεγαστικά δάνεια έχουν επιδεινώσει την στεγαστική κρίση στην Ευρώπη - Τι ζητούν οι πολίτες
Έρχεται το τέλος του ΠΟΕ με τον Ντόναλντ Τραμπ;
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ) έτσι κι αλλιώς δεν λειτουργεί υποδειγματικά. Με τον Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο μάλλον θα καταρρεύσει. Ποιες θα είναι οι συνέπειες;
Μάριο Μόντι: «Η Ευρώπη δεν μπορεί άλλο να παραμείνει ένα βρέφος»
Ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας, Μάριο Μόντι μίλησε για την κρισιμότητα της επόμενης πενταετίας αλλά και για το δικαίωμα του βέτο
Στην ουρά οι τουρκικές εταιρείες για την ανοικοδόμηση της Συρίας
Πάνω από 11 δισ. δολάρια ήταν ήδη οι ζημιές σε 14 μεγάλες πόλεις και σε σημαντικούς κλάδους της οικονομίας από το 2023, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα
Θα έκανε τα πάντα για να τον... αποφύγει - Το αμερικανικό δίκτυο ABC και ο Τραμπ
Ο άλλοτε σύμβουλος του Μπιλ Κλίντον βρέθηκε στο στόχαστρο του Τραμπ και προκάλεσε μια διαμάχη με το δίκτυο ABC
Γιατί οι Millennials δεν αγοράζουν πλέον σπίτια;
Οι τιμές των σπιτιών δεν είναι το μόνο που εμποδίζει τους millennials να αγοράζουν ακίνητα - Τι άλλο τους ανησυχεί
Δεινόσαυροι σε συλλογές δισεκατομμυριούχων - Η μάχη στις δημοπρασίες
Οι δεινόσαυροι υφαρπάζονται από δισεκατομμυριούχους καθώς οι επιστήμονες δεν έχουν τέτοιους πόρους