Υψηλότερα κέρδη φέρνει στην Maersk την δεύτερη σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία στο κόσμο η συνεχιζόμενη διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα. Η Δανική εταιρεία αναθεώρησε επί το θετικότερο τις προβλέψεις της για τα κέρδη στο δεύτερο εξάμηνο καθώς η παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας και η άνοδο της ζήτησης σε εμπορεύματα, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στα λιμάνια οδηγεί στην ανάγκη αξιοποίησης περισσοτέρων πλοίων που δεν υπάρχουν με αποτέλεσμα την άνοδο των ναύλων.
Maersk: Σε πτώση μετά την αναστολή της επαναγοράς μετοχών
Σε σημείωμα της προς του επενδυτές για την πορεία των κερδών το 2024 η Maersk αναφέρει ότι «λόγω της συνεχιζόμενης ισχυρής ζήτησης στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων και των διαταραχών που προκαλεί η συνεχιζόμενη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, η A.P. Møller – Mærsk A/S (APMM) βλέπει τώρα επίσης ενδείξεις περαιτέρω συμφόρησης των λιμένων, ιδίως στην Ασία και τη Μέση Ανατολή, και πρόσθετης αύξησης των ναύλων εμπορευματοκιβωτίων. Η εξέλιξη αυτή συσσωρεύεται σταδιακά και αναμένεται να συμβάλει σε ισχυρότερες οικονομικές επιδόσεις κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2024»
Με βάση αυτές τις εξελίξεις, η APMM αναβαθμίζει τις προβλέψεις της για το σύνολο του 2024 και αναμένει πλέον υποκείμενα EBITDA 7 έως 9 δισ. δολάρια και EBIT 1 έως 3 δισ. δολάρια (έναντι 4 έως 6 δισ. δολ. και -2 έως 0 δισ. δολάρια, αντίστοιχα των προηγούμενων εκτιμήσεων) και ελεύθερες ταμειακές ροές τουλάχιστον 1 δισ. δολάρια (προηγουμένως τουλάχιστον -2 δισ. δολ.).
Οι συνθήκες στο θαλάσσιο εμπόριο εξακολουθούν να υπόκεινται σε μεγαλύτερη από την κανονική μεταβλητότητα, δεδομένης της απρόβλεπτης κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα και της έλλειψης σαφήνειας σχετικά με τη μελλοντική προσφορά και ζήτηση, συμπληρώνει η Maersk, η οποία θα δημοσιεύσει τα αποτελέσματα του β’ τριμήνου στις 7 Αυγούστου 2024.
Τι εκτιμά η Intermodal
Η εκτροπή των πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα λόγω των συνεχιζόμενων συγκρούσεων έχει επηρεάσει σημαντικά τα δρομολόγια των πλοίων σημειώνει σε μια ανάλυση του ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal. Η εναλλακτική διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας προσθέτει έως και 2 εβδομάδες στους χρόνους ταξιδιού, διαταράσσοντας τα προγραμματισμένα δρομολόγια και αυξάνοντας την κατανάλωση καυσίμων και το κόστος. Αυτή η αναδρομολόγηση έχει οδηγήσει σε αλυσιδωτές επιπτώσεις, με αποτέλεσμα σημαντικά λιμάνια κόμβους μεταφόρτωσης στην Ευρώπη και την Ασία να παρουσιάζουν σημάδια συμφόρησης επιβραδύνοντας περαιτέρω την κυκλοφορία των εμπορευμάτων. Είναι αξιοσημείωτο ότι οι καθυστερήσεις ελλιμενισμού σε μεγάλα λιμάνια επεκτείνονται έως και επτά ημέρες, ενώ οι χρόνοι παραμονής στη Σαγκάη έχουν φθάσει σε υψηλά επίπεδα 3 ετών. Συνολικά, εκτιμάται ότι η επιδεινούμενη συμφόρηση των λιμένων έχει αφαιρέσει περισσότερο από το 2% της προσφοράς πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τον Μάρτιο.
Η κα. Χαρά Γεωργούση της Intermodal επισημαίνει επίσης ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει επίσης λειτουργικές διαταραχές, όπως οι αυξημένες επιθέσεις πειρατών στα ανοικτά της Σομαλίας και οι απειλές για την ασφάλεια στα Στενά του Ορμούζ, που καθιστούν αναγκαία την περαιτέρω προσαρμογή των δρομολογίων. Πέραν των παραπάνω, οι συνθήκες ξηρασίας στον Παναμά έχουν μειώσει τη χωρητικότητα διέλευσης της διώρυγας, επιβάλλοντας περιορισμούς στο βύθισμα και καθυστερώντας περαιτέρω τη διακίνηση φορτίων μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού ωκεανού. Αυτό έχει αναγκάσει τα πλοία να περιμένουν περισσότερο για να διέλθουν από τη διώρυγα ή να αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές, γεγονός που αυξάνει τους συνολικούς χρόνους διέλευσης και τη συμφόρηση σε άλλα λιμάνια.
Στο μεταξύ και οι έμποροι φορτώνουν από τώρα περισσότερα προϊόντα ενόψει της παραδοσιακής περιόδους αιχμής, για να μην μείνουν με άδειες αποθήκες την περίοδο των Χριστουγέννων. Πρόκειται για μια συμπεριφορά που θυμίζει στρατηγικές που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, η οποία συμβάλλει στην τρέχουσα αύξηση της ζήτησης πλοίων. Αυτή η προληπτική συμπεριφορά αποθεματοποίησης, που αποσκοπεί στην εξασφάλιση αποθεμάτων για το τελευταίο μέρος του έτους, ιδίως για την περίοδο των διακοπών, επιβαρύνει περαιτέρω ένα ήδη τεταμένο σύστημα, τονίζει η Intermodal.
Το συνδυασμένο αποτέλεσμα αυτών των διαταραχών έχει οδηγήσει σε απότομη αύξηση των ναύλων. Για παράδειγμα, ο ναύλος στη γραμμή Σαγκάη προς Βόρεια Ευρώπη έφτασε τα 3.740 δολάρια ανά TEU στα τέλη Μαΐου, περίπου 20% υψηλότερα από το υψηλότερο επίπεδο που παρατηρήθηκε στα μέσα Ιανουαρίου 2024 και το υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί εκτός της εποχής του COVID.
Αυτή η αύξηση των ναύλων spot συνοδεύεται από αύξηση των ναύλων που καταβάλλουν οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών για να ναυλώσουν πλοία από ανεξάρτητους πλοιοκτήτες.
Όσον αφορά το μέλλον, η ναυτιλιακή αγορά εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να παραμείνει ασταθής, λόγω γεωπολιτικών διαταραχών. Ωστόσο, υπάρχουν ενδείξεις ότι η πρόσφατη έξαρση των τιμών spot μπορεί να αρχίσει να σταθεροποιείται. Με την χωρητικότητα των πλοίων να αναμένεται ότι θα υπερβεί τα 30 εκατομμύρια TEU κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2024 και καθώς οι φορτωτές προσαρμόζουν τις συμπεριφορές τους, η αγορά μπορεί να δει μια σταδιακή χαλάρωση της τρέχουσας συμφόρησης.
Latest News
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες