![Nαυτιλία: Στα 15 δισ. δολάρια το δανειακό χαρτοφυλάκιο των ελληνικών τραπεζών [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/06/04543e53-1e8f-433b-b169-82374b6e4dcd.png)
Ο δανεισμός των 40 κορυφαίων τραπεζών προς τη ναυτιλία το 2023 ανέρχεται σε 284,27 δισ. δολάρια, έναντι 282,89 δισ. δολαρίων το 2022, με τον δείκτη Petrofin Index για την παγκόσμια ναυτιλιακή χρηματοδότηση, να παρουσιάζει μικρή αύξηση στο 62 στο τέλος του 2023 από 61 το 2022.
Ποσειδώνια 2024: Χορός από deals στους τομείς της ναυτιλίας
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Petrofin για την παγκόσμια τραπεζική ναυτιλιακή χρηματοδότηση το χαρτοφυλάκιο των ελληνικών τραπεζών παρουσίασε σημαντική αύξηση σε ετήσια βάση κατά 13% από 13 δισ. δολάρια ΗΠΑ το 2022 σε 15 δισ. δολάρια ΗΠΑ το 2023. Το μερίδιο αγοράς της Ελλάδας αυξήθηκε από 4,6% σε 5,2%.
![](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/petrofin.png)
Η συνολική άνοδος της τραπεζικής χρηματοδότησης προς τη ναυτιλία αντιστρέφει ελαφρώς την πτωτική τάση που καταγράφεται από το 2011. Οι τράπεζες της Ασίας και της Αυστραλίας (APAC) παρουσιάζουν σημαντική ανάπτυξη, ιδίως το μερίδιο αγοράς τους, το οποίο αυξήθηκε από 43% σε 45%. Όσον αφορά την πραγματική έκθεση, το χαρτοφυλάκιό τους ανέρχεται σε 127,94 δισ. δολάρια ΗΠΑ έναντι 120,83 δισ. δολαρίων ΗΠΑ το 2022. Οι ευρωπαϊκές τράπεζες παρουσιάζουν οριακή μείωση, ωστόσο εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν τον μεγαλύτερο τομέα χρηματοδότησης πλοίων με 50% στην λίστα των 40 κορυφαίων τραπεζών που δανείζουν την ναυτιλία, με χαρτοφυλάκιο 141 δισ. δολάρια ΗΠΑ. Τα χαρτοφυλάκια των γαλλικών και βελγικών και άλλων ευρωπαϊκών τραπεζών παρουσίασαν επίσης αυξήσεις.
Σύμφωνα με την Petrofin Research, ο συνολικός παγκόσμιος τραπεζικός δανεισμός όλων των τραπεζών, συμπεριλαμβανομένων των τοπικών τραπεζών, πλησιάζει τα 375 δισ. δολάρια ΗΠΑ, δηλαδή περίπου το 62% όλων των τύπων του παγκόσμιου συνολικού ποσού χρηματοδότησης πλοίων. Πέρυσι το ποσοστό αυτό ανερχόταν σε 67%. Το συνολικό ποσό για την παγκόσμια χρηματοδότηση πλοίων, συμπεριλαμβανομένων όλων των μορφών δανεισμού (τράπεζες, χρηματοδοτική μίσθωση, οργανισμοί εξαγωγικών πιστώσεων, εναλλακτικοί πάροχοι, κ.λ.π) ανέρχεται σε περίπου 600 δισ. δολάρια ΗΠΑ. Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι η Clarkson’s εκτιμά την αξία του παγκόσμιου στόλου σε 1,5 τρισ. δολάρια ΗΠΑ.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο μη τραπεζικός δανεισμός παρουσιάζει σημαντικά υψηλότερη αύξηση από τον τραπεζικό δανεισμό κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών. Bάσει όσων αναφέρει η Petrofin, «ο παγκόσμιος τραπεζικός κλάδος συνέχισε να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις το 2023. Οι γεωπολιτικές προκλήσεις του πολέμου στην Ουκρανία, οι αυξημένες κυρώσεις και οι υψηλότερες τιμές ενέργειας, οι επιθέσεις των Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα και η ισραηλινή σύγκρουση με τη Χαμάς πρόσθεσαν περαιτέρω επιπλοκές. Δυστυχώς, τίποτα από τα παραπάνω δεν φαίνεται να είναι επιλύσιμο στο εγγύς μέλλον. Τα παραπάνω οδήγησαν σε αυξημένη εξάρθρωση του εμπορίου. Ωστόσο, το παγκόσμιο ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 3,2% το 2023 και αναμένεται να αυξηθεί με παρόμοιο ρυθμό το 2024, αλλά όσον αφορά τη ζήτηση τονομιλίων, οι αναλυτές δείχνουν πολύ υψηλότερη αύξηση 4,1% το 2024 και 5% που προβλέπεται το 2025».
Ισχυρές επιδόσεις στα δεξαμενόπλοια
Η αγορά δεξαμενόπλοιων συνέχισε τις ισχυρές επιδόσεις της, υποστηριζόμενη από την αργή ανάπτυξη του στόλου το 2023 και ομοίως το 2024-25, καθώς και από την έντονη ζήτηση τόνων μιλίων. Οι τιμές των πλοίων παρέμειναν υψηλές και τα κέρδη επίσης. Αντίθετα, το 2023 το ξηρό χύδην φορτίο είχε ασθενέστερη αγορά ναυλώσεων το 2023 με χαμηλότερα κέρδη αλλά αυξανόμενες τιμές κατά 13% σε ετήσια βάση, εν αναμονή καλύτερων αγορών το 2024-2025. Ο υπεράκτιος τομέας και ο τομέας μεταφοράς αυτοκινήτων συνέχισαν τις ισχυρές επιδόσεις τους τόσο στα κέρδη όσο και στις αξίες των πλοίων, ενώ οι υπόλοιπες αγορές ήταν μάλλον μικτές. Ο συνολικός δείκτης τιμών μεταχειρισμένων της Clarkson αυξήθηκε μέτρια από 146 σε 149 yoy το 2023, αλλά έκτοτε έχει εκτιναχθεί σε 173 από την 1η Ιουνίου 2024.
Δύσκολοι όροι δανεισμού
Συνολικά, σύμφωνα πάντα με την Petrofin, οι όροι τραπεζικού δανεισμού ήταν δύσκολοι, καθώς σε πολλούς τομείς τα κέρδη των πλοίων δεν αυξήθηκαν τόσο πολύ όσο οι τιμές των πλοίων, καθιστώντας έτσι τις ταμειακές ροές χρηματοδότησης πλοίων μη υποστηρικτικές. Οι τράπεζες στο σύνολό τους αντιστάθηκαν στην παρόρμηση να δανείσουν περισσότερο από 60% σε βάση LTV χωρίς πρόσθετους υποστηρικτικούς παράγοντες και, επιπλέον, αντιμετώπισαν αυξημένο ανταγωνισμό και διάβρωση των περιθωρίων δανείων. Επομένως, το ζήτημα δεν ήταν αν οι τράπεζες είχαν την ικανότητα να χορηγούν δάνεια, αλλά αν υπήρχαν επαρκείς ευκαιρίες δανειοδότησης.
Πολλές τράπεζες συνήψαν πολυάριθμα δάνεια μόνο και μόνο για να βρεθούν σε παρόμοια βάση στο τέλος του έτους, λόγω αποπληρωμής/προπληρωμής δανείων λόγω υψηλών επιτοκίων. Συνολικά, ο παγκόσμιος τραπεζικός τομέας κατάφερε να παρουσιάσει μέτρια αύξηση της χρηματοδότησης πλοίων από το τέλος του 2023, η οποία αντιπροσώπευε ένα έτος συνολικής σταθερότητας, ενώ οι προβλέψεις δανείων διατηρήθηκαν αξιέπαινα χαμηλές.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Yπουργείο Οικονομικών: Παράταση υποβολής δηλώσεων φόρου πλοίων β’ κατηγορίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/ypoik-1-600x337.jpg)
Παράταση υποβολής δηλώσεων φόρου πλοίων β’ κατηγορίας
Η μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας από το Yπουργείο Οικονομικών κρίνεται επιβεβλημένη για την ομαλή ολοκλήρωση της υποβολής των εν λόγω δηλώσεων
![Λιμενικό: 660 έλεγχοι σε πλοία – Τι παραβάσεις εντοπίστηκαν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limeniko-711x400-1-600x338.jpeg)
Συνεχίζονται οι έκτακτες επιθεωρήσεις σε πλοία από το Λιμενικό Σώμα - Τι παραβάσεις εντοπίζονται
Οι επιθεωρητές από το Λιμενικό Σώμα επέβαλαν επίσης απαγόρευση απόπλου σε 28 περιπτώσεις
![Παύλος Ξηραδάκης: Γιατί τα λιμάνια θέλουν ρυμουλκά με ισχυρό πυροσβεστικό εξοπλισμό](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/thumbnail_pirkagia-sep-600x342.jpg)
Παύλος Ξηραδάκης: Γιατί τα λιμάνια θέλουν ρυμουλκά με ισχυρό πυροσβεστικό εξοπλισμό
Αναγκαία η ύπαρξη ρυμουλκών με ισχυρή πυροσβεστική ικανότητα για την κατάσβεση πυρκαγιών όχι μόνο στα πλοία αλλά και στις χερσαίες εγκαταστάσεις των ελληνικών λιμανιών
![ΤΑΙΠΕΔ: «Κουμπαρά» και νέο ρόλο για τα λιμάνια αποκτά με νομοθετικές διατάξεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/volos-port-yachts-rentals-600x302.jpg)
«Κουμπαρά» για τα λιμάνια αποκτά το ΤΑΙΠΕΔ
Με διατάξεις στο νομοσχέδιο για το Υπερταμείο προβλέπεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορεί τα μισά έσοδα από παραχωρήσεις να τα αξιοποιεί για επενδύσεις στα λιμάνια
![Ναυτιλία: Κυριαρχία της Κίνας στην κατασκευή πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Capture-51-600x273.jpg)
Κυριαρχία της Κίνας στην κατασκευή πλοίων
Τα κινεζικά ναυπηγεία αντιπροσωπεύουν το 60% του συνόλου των παραγγελιών ? Ο ρόλος της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας
![Ναυπηγεία Σαλαμίνας: Εργατικό δυστύχημα με έναν νεκρό σε ταχύπλοο της SeaJets](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/salamina-1-600x337.jpg)
Δυστύχημα σε ταχύπλοο της SeaJets κατά την διάρκεια εργασιών στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας
Ο τραυματίας σύμφωνα με το Υπουργείο Ναυτιλίας μεταφέρθηκε στο κέντρο Υγείας Σαλαμίνας
![Παπαθανάσης: Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης εκσυγχρονίζονται τα λιμάνια Σούδας και Στυλίδας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limani-soudas-600x341.png)
Παπαθανάσης: Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης εκσυγχρονίζονται τα λιμάνια Σούδας και Στυλίδας
Τα δύο έργα περιλαμβάνονται στον πυλώνα «Ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμός της οικονομίας» του Εθνικού Σχεδίου «Ελλάδα 2.0». Υπουργείο ευθύνης και φορέας χρηματοδότησης για τα δύο έργα είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
![Πειραιάς: Φωτιά σε υπαίθριο χώρο του ΟΛΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/ker1-600x410.jpg)
Πειραιάς: Φωτιά σε υπαίθριο χώρο του ΟΛΠ
Την άμεση κινητοποίηση της Πυροσβεστικής προκάλεσε η φωτιά σε κοντέινερ
![LNG: Ο «σκοτεινός στόλος» του Πούτιν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/11/ot_LNG22-600x352.png)
Ο «σκοτεινός στόλος» του Πούτιν με τα LNG
Το ξέφρενο αγοραστικό ενδιαφέρον έχει ανεβάσει τις τιμές των παλαιότερων πλοίων, καθώς η Μόσχα προετοιμάζεται για νέες κυρώσεις
![Μαρίνα Καλαμαριάς: Το σχέδιο αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ – Τι απαντά στους φόβους για πόλη μέσα στην πόλη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/07/thumbnail_Kalamaria-marina_GR-600x327.jpg)
ΤΑΙΠΕΔ: Το σχέδιο για την Μαρίνα Καλαμαριάς - Το χτίσιμο 14.900 τ.μ., το ξενοδοχείο και οι κατοικίες
Ο «οδηγός» του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνει απαντήσεις σε όλες τις ενστάσεις που εκφράστηκαν για την αξιοποίηση της Μαρίνας Καλαμαριάς στη δημόσια διαβούλευση