«Μυστικοί» αγοραστές με ύποπτους δεσμούς με τη Ρωσία έχουν αρχίσει να συγκεντρώνουν δεκάδες πλοία ικανά να μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), γεγονός που υποδηλώνει ότι η Μόσχα επεκτείνει τον «σκοτεινό στόλο» των ενεργειακών δεξαμενόπλοιων.
Εμπειρογνώμονες της ναυτιλιακής βιομηχανίας λένε ότι μια ομάδα άγνωστων μέχρι πρότινος εταιρειών, οι οποίες είναι σε μεγάλο βαθμό εγγεγραμμένες στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, απέκτησαν με γρήγορους ρυθμούς πλοία υγροποιημένου φυσικού αερίου τον τελευταίο χρόνο, ανεβάζοντας τις τιμές της αγοράς, ιδίως για τα παλαιότερα πλοία.
Πούτιν – Σι: Συμφώνησαν να προχωρήσουν στον αγωγό φυσικού αερίου «Δύναμη της Σιβηρίας 2»
Ο αντίκτυπος
Η αγοραστική έξαρση έχει αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίο η Μόσχα δημιούργησε έναν σκοτεινό στόλο δεξαμενόπλοιων για να μεταφέρει πετρέλαιο σε όλο τον κόσμο απέναντι στις δυτικές κυρώσεις, χρησιμοποιώντας συχνά τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ως κέντρο για τις ενεργειακές συναλλαγές. Αν και οι ρωσικές πωλήσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου επηρεάζονται λιγότερο από τις δυτικές κυρώσεις σε σχέση με το πετρέλαιο, η Μόσχα προετοιμάζεται για την αυστηροποίηση των περιορισμών.
Από το δεύτερο τρίμηνο του 2023, περισσότερα από 50 πλοία υγροποιημένου φυσικού αερίου έχουν αλλάξει ιδιοκτησία σε εταιρείες που βρίσκονται στα ΗΑΕ, σύμφωνα με την Windward, μια εταιρεία συμβούλων κινδύνου για πλοιοκτήτες και κυβερνήσεις. Πριν από αυτό, τέτοιες συναλλαγές ήταν σπάνιες.
Η ομάδα κινδύνου και ελέγχου συμμόρφωσης της Kpler ανέφερε ότι οι εξελίξεις στην αγορά δεξαμενόπλοιων LNG υποδεικνύουν «ένα πολύπλοκο δίκτυο ναυτιλιακών επιχειρήσεων που ενδεχομένως συνδέονται με ρωσικά συμφέροντα».
Ορισμένοι από τους ομίλους με έδρα το Ντουμπάι έχουν αδιαφανείς δομές ιδιοκτησίας που είναι παρόμοιες με εκείνες που διαχειρίζονται τον «σκοτεινό» στόλο δεξαμενόπλοιων πετρελαίου της Μόσχας.
Οι διαδρομές
Ορισμένα από τα νεοαποκτηθέντα πλοία LNG πλέουν τώρα σε διαδρομές που χρησιμοποιούνται παραδοσιακά για τη μεταφορά φυσικού αερίου από τη Ρωσία, σύμφωνα με την Kpler. Τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων της έδειξαν ότι ένα πλοίο φόρτωσε LNG από το Yamal, το εμβληματικό εξαγωγικό πρόγραμμα της Ρωσίας που δεν έχει ακόμη πληγεί από τις κυρώσεις.
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο έχει αποκτήσει όλο και μεγαλύτερη σημασία για την οικονομία της Ρωσίας σε καιρό πολέμου, παρέχοντας πολύτιμο εισόδημα μετά την απώλεια των εξαγωγών μέσω αγωγών προς την Ευρώπη μετά την εισβολή πλήρους κλίμακας στην Ουκρανία το 2022. Τόσο η ΕΕ όσο και η Ασία, μεγάλες αγορές για το ρωσικό LNG, απέφυγαν να επιβάλουν απαγόρευση των εισαγωγών για να αποφύγουν διαταραχές στην παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου.
Αλλά η Δύση έχει αρχίσει να λαμβάνει μέτρα για τον περιορισμό του εμπορίου. Τον Ιούνιο, η ΕΕ ενέκρινε περιορισμούς που θα απαγορεύουν την εκφόρτωση ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου από μεγάλα παγοθραυστικά πλοία σε μικρότερα πλοία σε λιμάνια της ΕΕ, περιορίζοντας σημαντικά τις επιλογές της Ρωσίας για τη διακίνηση του αερίου της σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το μεγάλο έργο LNG της Ρωσίας, το Arctic LNG 2, έχει επίσης τεθεί υπό κυρώσεις από τις ΗΠΑ, καθιστώντας όλο και πιο δύσκολη την αποστολή φορτίων από εκεί.
Η εκτόξευση της αξίας
Οι traders λένε ότι οι πιο αδιαφανείς στόλοι θα μπορούσαν να διευκολύνουν τις συναλλαγές από τα έργα που βρίσκονται υπό κυρώσεις, καθώς και να ενισχύσουν τις δραστηριότητες της Ρωσίας στην αγορά.
Η ενισχυμένη αγορά έχει ανεβάσει την τιμή των φθηνότερων και λιγότερο αποδοτικών πλοίων LNG που είναι ηλικίας άνω των 15 ετών, σύμφωνα με στοιχεία της SSY, μιας ναυλομεσίτριας που διευκολύνει τις πωλήσεις πλοίων μεταξύ ιδιοκτητών. Ένα πλοίο LNG που κατασκευάστηκε το 2007 πωλήθηκε για περίπου 50 εκατ. δολάρια το 2022, αλλά φέτος, ένα πωλήθηκε για 80 εκατ. δολάρια.
«Η αγορά των παλαιών πλοίων LNG με ατμοστρόβιλο είχε μειωθεί με την αύξηση των περιβαλλοντικών κανονισμών, καθώς και με τις δραματικές βελτιώσεις στην τεχνολογία πρόωσης LNG», δήλωσε ο Toby Dunipace, διευθύνων σύμβουλος LNG της SSY, προσθέτοντας ότι «[Αλλά έχουμε] δει μια αναζωπύρωση της αξίας αυτών των τύπων πλοίων. Κάποια από τις εξηγήσεις θα μπορούσε να είναι ότι πηγαίνουν στον σκοτεινό στόλο».
Μεγάλη ανησυχία
Οι εξελίξεις έχουν θορυβήσει όσους στον κλάδο ανησυχούν ήδη από τη ραγδαία αύξηση του αριθμού των γερασμένων πλοίων που διακινούν περιορισμένης χρήσης πετρέλαιο, τα οποία χρησιμοποιούνται από πλοιοκτήτες που διακινούν ρωσικά φορτία εκτός του δυτικού καθεστώτος κυρώσεων. Τέτοια πλοία είναι λιγότερο πιθανό να είναι ασφαλισμένα έναντι καταστροφών, αλλά είναι πολύ πιο ευάλωτα σε ατυχήματα και διαρροές.
Ο Dunipace δήλωσε ότι η ομάδα LNG της SSY πάντα περνάει τους νέους πελάτες από έλεγχο κυρώσεων, αλλά οι πρόσφατες εξελίξεις έχουν θέσει τους κινδύνους «πολύ περισσότερο στο επίκεντρο», καθώς η Ρωσία προετοιμάζεται για μελλοντικούς περιορισμούς στις εξαγωγές LNG. Πρόσθεσε ότι η ναυλομεσιτιική εταιρεία έχει ήδη αναγκαστεί να απορρίψει μια χούφτα δυνητικών πελατών φέτος, συμπεριλαμβανομένου ενός την περασμένη εβδομάδα, λόγω αποτυχημένων ελέγχων κυρώσεων.
Η επόμενη μέρα
Ο Σεργκέι Βακουλένκο, ανώτερος συνεργάτης στο Carnegie Endowment for International Peace, δήλωσε ότι «χωρίς αμφιβολία» η Ρωσία ήθελε να ενισχύσει τους σκοτεινούς στόλους της για το LNG, με την πίεση να «αυξάνεται» στο ρωσικό LNG.
Με τον κίνδυνο διαταραχής της αγοράς να μειώνεται τα επόμενα χρόνια, καθώς οι ΗΠΑ και το Κατάρ παράγουν περισσότερο LNG, ρωσικά προγράμματα όπως το Yamal LNG θα μπορούσαν να βρεθούν υπό κυρώσεις, είπε.
Latest News
Ο Τραμπ δίνει «γη και ύδωρ» κινήτρων για να φέρει μεγάλες επενδύσεις πίσω στις ΗΠΑ
Ο Τραμπ αποσκοπεί σε μια κοσμογονία εγχώριων επενδύσεων στις ΗΠΑ - Η πρόταση για διευκολύνσεις στις επενδύσεις άνω του 1 δισ.
Η Ινδία κατασκευάζει το δικό της «Χόνγκ Κονγκ» - Το φαραωνικό project των 9 δισ.
Ανησυχία ότι το σχέδιο θα εξαλείψει μερικές από τις απομονωμένες φυλές που ζουν στα νησιά του αρχιπελάγους Νικομπάρ - Τι λέει η Ινδία
Από ένα KFC στην αυτοκρατορία των 3 δισ. - Ποιος είναι ο Αυστραλός επιχειρηματίας Τζακ Κάουιν
Σήμερα, ο Τζακ Κάουιν κατέχει το 98% της εταιρείας του, ενώ το υπόλοιπο 2% ανήκει σε ορισμένους από τους αρχικούς επενδυτές και μετόχους του
Οι τρεις αδύναμοι κρίκοι της ευρωοικονομίας το 2025
Θα παλέψουν με την ύφεση τη νέα χρονιά οι μεγαλύτερες οικονομίες της ΕΕ, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία
Ενοίκια σοκ για τους φοιτητές στο Λονδίνο μετά τις νέες αυξήσεις [γράφημα]
Τι αποκαλύπτει έρευνα για τους φοιτητές στη Βρετανία
Η πλειοψηφία των startups δεν μακροημερεύει - Η ωμή αλήθεια είναι ότι κανείς δεν νοιάζεται
Γιατί αποτυγχάνουν τόσες πολλές startups; Φυσικά, δεν υπάρχει μόνο ένας λόγος
Safran: Με το βλέμμα στις συμβάσεις του αμερικανικού στρατού
Η γαλλική εταιρεία αναμένει αύξηση των πωλήσεων κατά περίπου 10% το 2025, καθώς και τρέχοντα λειτουργικά κέρδη μεταξύ 4,7 και 4,8 δισ. ευρώ σε συγκρίσιμη βάση
Έφοδος τελωνιακών και της ευρωπαικής εισαγγελίας στα γραφεια της Adidas
Tο ένταλμα έρευνας για την Adidas ανέφερε την (ύποπτη) σωρευτική φορολογική ζημία σε περισσότερα από 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ
Τιμές-φωτιά οι Χριστουγεννιάτικες αγορές στη Γερμανία
Ο υψηλός πληθωρισμός δεν μπορεί παρά να επηρεάσει και τις Χριστουγεννιάτικες Αγορές στη Γερμανία. Έως 7 ευρώ στοιχίζει το περίφημο «ζεστό κρασί» με μπαχαρικά.
Η αβεβαιότητα της εμπορικής πολιτικής των ΗΠΑ αρχίζει να «δαγκώνει» την Ευρώπη - Τι εκτιμά η Goldman Sachs
H Goldman Sachs επιχειρεί να εξετάσει την επίδραση της αβεβαιότητας της εμπορικής πολιτικής του Ντόναλντ Τραμπ εντός κι εκτός ΗΠΑ