
Οι ρωσικές επιθέσεις σε πλοία στην Ουκρανία απειλούν το 1% της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου, εκτιμά σε μια ανάλυση της η ναυτιλιακή οργάνωση Bimco.
Το τελευταίο διάστημα και συγκεκριμένα από τον Σεπτέμβριο του 2024 πέντε εμπορικά πλοία έχουν πληγεί από ρωσικούς πυραύλους ενώ βρίσκονταν σε ουκρανικά λιμάνια ή ύδατα. Αυτές ήταν οι πρώτες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από τον Νοέμβριο του 2023 και θα μπορούσαν να απειλήσουν το 1% των παγκόσμιων εξαγωγών ξηρού χύδην φορτίου εάν δεν βελτιωθεί η ασφάλεια. Η τιμή της ασφάλισης κινδύνων πολέμου έχει ήδη αυξηθεί, αλλά μέχρι στιγμής ο αντίκτυπος στον όγκο των εξαγωγών είναι περιορισμένος, σημειώνει ο Filipe Gouveia, ναυτιλιακός αναλυτής της Bimco.
Οι δυτικές κυρώσεις δεν σταματούν τον σκιώδη στόλο της Ρωσίας
Εξαγωγές από την Ουκρανία
Καθ’όλη τη διάρκεια του 2024 η Ουκρανία κατάφερε να εξάγει φορτία ξηρού χύδην φορτίου από τα λιμάνια της στην ευρύτερη περιοχή της Οδησσού μέσω ενός θαλάσσιου διαδρόμου κοντά στις ακτές της, μετά την κατάρρευση της συμφωνίας για ελεύθερη διέλευση πλοίων, στο πλαίσιο του ΟΗΕ τον Ιούλιο του 2023.
Κατά τους πρώτους δέκα μήνες του 2024, τα φορτία ξηρού χύδην φορτίου από την Ουκρανία ήταν τριπλάσια από ό,τι έναν χρόνο νωρίτερα. Ο νέος διάδρομος επέτρεψε την αύξηση του θαλάσσιου εμπορίου σιτηρών και σιδηρομεταλλεύματος. Παρά τη βελτίωση, τα δρομολόγια των πλοίων εξακολουθούν όμως να είναι 27% χαμηλότερα από τα προπολεμικά επίπεδα.
Ταυτόχρονα ο παράκτιος διάδρομος ήταν καθοριστικής σημασίας για τη διασφάλιση χαμηλών παγκόσμιων τιμών τροφίμων, καθώς ο δείκτης τιμών των δημητριακών του FAO μειώθηκε κατά 15% σε ετήσια βάση μέχρι στιγμής το 2024, σημειώνει η Bimco. Η Ουκρανία είναι ένας μεγάλος εξαγωγέας σιτηρών που αντιπροσωπεύει το 7% των παγκόσμιων θαλάσσιων εξαγωγών σιτηρών. Είναι επίσης ο τέταρτος μεγαλύτερος εξαγωγέας αραβοσίτου και οι εξαγωγές σιταριού της είναι σημαντικές.
Οι τιμές των τροφίμων
Εάν οι θαλάσσιες εξαγωγές της Ουκρανίας διακοπούν και πάλι, όπως συνέβη κατά την έναρξη του πολέμου, αυτό δεν θα επηρεάσει μόνο τις τιμές των τροφίμων, αλλά και την αγορά ξηρού χύδην φορτίου, εκτιμά η Bimco. Ενώ η εξάρτηση του κόσμου από τα ουκρανικά σιτηρά έχει μειωθεί, η αντικατάσταση των όγκων της θα εξακολουθούσε να είναι πρόκληση. Υπάρχουν μόνο τρεις μεγάλοι εξαγωγείς αραβοσίτου παγκοσμίως και η παγκόσμια προσφορά σιταριού είναι «σφιχτή», λέει ο αναλυτής της Bimco Gouveia.
Τα τμήματα των πλοίων panamax και handysize μεταφέρουν τα δύο τρίτα των ουκρανικών φορτίων και ως εκ τούτου θα επηρεάζονταν περισσότερο από τη διαταραχή. Τα handysize πλοία μεταφέρουν κυρίως φορτία σε λιμάνια της Μεσογείου, ενώ τα πλοία panamax προτιμώνται για μεταφορές προς την Ασία. Τα περισσότερα ουκρανικά φορτία που μεταφέρονται από πλοία panamax, handysize και supramax είναι σιτηρά. Τα πλοία Capesize θα επηρεαστούν αρνητικά από οποιαδήποτε διαταραχή, αλλά σε μικρότερο βαθμό. Μεταφέρουν κυρίως σιδηρομετάλλευμα, το οποίο θα μπορούσε εύκολα να αντικατασταθεί από την Αυστραλία ή τη Βραζιλία.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα