
Η βόλτα στο σούπερ μάρκετ μοιάζει με κυνήγι θησαυρού, καθώς οι καταναλωτές, τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα, συνεχίζουν να επιλέγουν με βάση τις τιμές, αυξάνοντας τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα καλάθια τους. Την ίδια στιγμή, ενώ είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές βασικών αγαθών, αυξάνουν τις αγορές τους σε κινητά και μικρές συσκευές που διευκολύνουν την καθημερινότητά τους.
Οι αντιφατικές αυτές επιλογές των ελλήνων καταναλωτών καταγράφονται στην παγκόσμια έρευνα Consumer Outlook της NielsenIQ, σύμφωνα με την οποία οι καταναλωτές στην Ελλάδα φαίνεται να έχουν βελτιωμένη ψυχολογία και να νιώθουν ότι υπάρχει μεγαλύτερη σταθερότητα σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Ωστόσο, παραμένουν διστακτικοί ως προς τις δαπάνες στο σουπερμάρκετ, με την άνοδο των τιμών στα τρόφιμα να αποτελεί τη μεγαλύτερη ανησυχία.
Καλύτερα φθηνό φαγητό παρά φθηνό smartphone – Οι δύο όψεις της κατανάλωσης
Ενώ ο καταναλωτής είναι ιδιαίτερα προσεκτικός με τις τιμές στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα, προσπαθώντας να περιορίζει τη μέση δαπάνη ανά αγοραστικό ταξίδι, στον τομέα της τεχνολογίας και των διαρκών αγαθών επιδεικνύει διαφορετική συμπεριφορά, η οποία σε μεγάλο βαθμό επηρεάζεται από τις σύγχρονες lifestyle τάσεις αλλά και το «κύρος» που προσδίδει κάθε συσκευή.
Ετσι, ενώ επιλέγουν να αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τρόφιμα και άλλα είδη που αντιπροσωπεύουν πλέον το ¼ του μέσου καλαθιού των ελληνικών νοικοκυριών (24,7% του συνόλου των αγορών), για να περιορίσουν το κόστος, την ίδια στιγμή αυξάνουν τις αγορές τους στον τομέα της τεχνολογίας και των διαρκών αγαθών.
Ιδιωτικής ετικέτας. Η αποκλιμάκωση των τιμών φαίνεται να ενισχύει την κατανάλωση στην αγορά των σουπερμάρκετ. Ωστόσο, οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία είναι φθηνότερα, αυξάνονται με ταχύτερο ρυθμό σε σχέση με τα υπόλοιπα αγαθά του σουπερμάρκετ (5,7% έναντι 3,6%).
Αυτό δείχνει ότι, αν και οι Ελληνες είναι διατεθειμένοι να συγκρατήσουν τις δαπάνες στα σουπερμάρκετ, κατά το εννεάμηνο του 2024 αύξησαν τις αγορές τους σε κινητά τηλέφωνα κατά 7,5%, υπολογιστές κατά 2,2% και μικρές οικιακές συσκευές κατά 5,1%. Ο τομέας των ειδών τηλεπικοινωνίας αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς των ειδών τεχνολογίας στην Ελλάδα (33,4%). Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της FocusBari, σχεδόν όλοι οι Ελληνες συνδέονται καθημερινά στο Διαδίκτυο από το κινητό τους, με το ποσοστό να έχει αυξηθεί από 71% το 2019 στο 90% (αύξηση 26%).
Την ίδια περίοδο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, η ανοδική πορεία στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων κατά το εννεάμηνο ήταν στο 3,8% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο, με την αύξηση αυτή να οφείλεται στους πωλούμενους όγκους και όχι στις τιμές, όπως συνέβαινε το 2023. Σε επίπεδο κατηγοριών, η αύξηση στα φρέσκα προϊόντα ήταν 4,5%, στα τυποποιημένα 4,3%, και στα προϊόντα bazaar 1,8%, ενώ οι μεγάλες κατηγορίες οικιακής χρήσης παρουσίασαν μείωση πωλήσεων κατά 1%.
Για τους ανθρώπους της αγοράς, αυτή η αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά φαίνεται να έχει μόνιμα χαρακτηριστικά. Οπως επισημαίνουν, η περίοδος των έντονων πληθωριστικών πιέσεων στα νοικοκυριά άλλαξε τις προτιμήσεις και εκπαίδευσε τους καταναλωτές σε κατηγορίες προϊόντων, όπως τα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες τους εξοικονομώντας χρήματα για άλλες κατηγορίες προϊόντων που στο παρελθόν δυσκολεύονταν να αποκτήσουν.


Latest News

La Repubblica: Θετική αποτίμηση της πορείας της ελληνικής οικονομίας
Όπως σημειώνει για τα πλεονάσματα του 2024 πρόκειται για «εξαιρετική επίδοση για μία χώρα όπως η Ελλάδα, η οποία πριν από 15 χρόνια είχε υποστεί υποβάθμιση του δημόσιου χρέους της σε junk bond

Επιστρέφουν τα χρήματα από τους Αναπτυξιακούς Νόμους που δεν αξιοποιήθηκαν - Τι είπε ο Θεοδωρικάκος
Σε ό,τι αφορά στις τιμές του Πάσχα ο κ. Θεοδωρικάκος κάλεσε τους αρχηγούς της αντιπολίτευσης να δείξουν περισσότερη υπευθυνότητα

Οδηγός για τα καταπατημένα - Πώς θα αποκτήσετε τίτλους ιδιοκτησίας
10+3 ερωταπαντήσεις για την απόκτηση των τίτλων ιδιοκτησίας για καταπατημένα ακίνητα – Οι ημερομηνίες «κλειδιά» για την εξαγορά και η διαδικασία για την κατοχύρωση της περιουσίας

Οι «αστερίσκοι» στον δρόμο για το δημόσιο χρέος μέχρι το 2032
Ακόμη και αν αυτή η κυβερνητική πρόβλεψη για δημόσιο χρέος στο 140% του ΑΕΠ το 2027 καταστεί γεγονός, το ελληνικό χρέος θα παραμένει το υψηλότερο στην ευρωζώνη

Κίνητρα για επενδύσεις σε παραμεθόριες περιοχές - Τι περιλαμβάνεται
Παρεμβάσεις για τον παραγωγικό μετασχηματισμό σε τμήματα της χώρας που αντιμετωπίζουν οικονομικά και δημογραφικά προβλήματα

Πιερρακάκης στην εαρινή σύνοδο του ΔΝΤ: Δεν σκοπεύουμε να μεταφέρουμε το βάρος στις επόμενες γενιές
Ιδιαίτερη μνεία στην εξυγίανση του τραπεζικού τομέα έκανε ο Κυριάκος Πιερρακάκης μιλώντας στο πλαίσιο της εαρινής συνόδου του ΔΝΤ

Σκέρτσος: Οι 10 πολιτικές της κυβέρνησης για προσιτή στέγη
Ανάρτηση του υπουργού Επικρατείας Ακη Σκέρτσου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Το δημογραφικό υπονομεύει την ανάπτυξη - Καμπανάκι από το ΚΕΠΕ
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική αγορά εργασίας –και συνολικά η χώρα– είναι το δημογραφικό, τονίζει ο πρόεδρος του ΚΕΠΕ, Παναγιώτης Λιαργκόβας
![ΔΝΤ: Καμπανάκι για δημόσιο χρέος από δασμούς και αμυντικές δαπάνες [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/30859482_Sharone-perlstein-microfinanace-debt-800x500_c-600x375-1-1.jpg)
Καμπανάκι ΔΝΤ για δημόσιο χρέος από δασμούς και αμυντικές δαπάνες - Τι λέει για την Ελλάδα [γράφημα]
Το ΔΝΤ προβλέπει πλέον ότι το παγκόσμιο δημόσιο χρέος θα αυξηθεί κατά 2,8 ποσοστιαίες μονάδες φέτος

Τα 2+1 ατού για την προσέλκυση νέων επενδύσεων – Το στοίχημα της Ελλάδας
Τι λένε παράγοντες της αγοράς για την ικανότητα της Ελλάδας να διατηρήσει τους ανοδικούς ρυθμούς ανάπτυξης – Το αγκάθι της αβεβαιότητας