
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ανέθεσε στη Boeing τη σύμβαση για την κατασκευή του πιο εξελιγμένου μαχητικού αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, προσφέροντας στην εταιρεία «μια πολυπόθητη νίκη», σύμφωνα με το Reuters.
Γνωστό ως Next Generation Air Dominance (NGAD), το επανδρωμένο αεροσκάφος θα λειτουργεί ως «στρατηγός» για έναν στόλο μελλοντικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών σχεδιασμένων να διεισδύουν στις αεράμυνες της Κίνας και άλλων πιθανών αντιπάλων, σύμφωνα με το Associated Press.
Το αρχικό συμβόλαιο για την παραγωγή του αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας ανέρχεται σε περίπου 20 δισ. δολάρια. «Έχουμε δώσει εντολή για πολλά. Δεν μπορούμε να σας πούμε την τιμή», είπε ο Τραμπ σε δημοσιογράφους στο Οβάλ Γραφείο όταν τον ρώτησαν για την τιμή. Και πρόσθεσε: «Οι σύμμαχοί μας καλούν συνεχώς», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο διεθνών πωλήσεων. «Θέλουν να τα αγοράσουν κι αυτοί».
«Θα γράψουμε το επόμενο κεφάλαιο του σύγχρονου εναέριου πολέμου»
Ο Τραμπ, ο οποίος ανακοίνωσε την ανάθεση του συμβολαίου στον Λευκό Οίκο μαζί με τον υπουργό Άμυνας Πιτ Χέγκσεθ και την ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας, δήλωσε ότι το νέο μαχητικό θα ονομαστεί F-47.
Ο πρόεδρος αποκάλυψε ότι τα τελευταία πέντε χρόνια διεξάγονται δοκιμαστικές πτήσεις του NGAD. Ωστόσο, ο σχεδιασμός του αεροσκάφους παραμένει άκρως απόρρητος, αλλά πιθανότατα θα περιλαμβάνει τεχνολογία stealth, προηγμένους αισθητήρες και πρωτοποριακούς κινητήρες.
O σχεδιασμός του αεροσκάφους παραμένει άκρως απόρρητος
Ο στρατηγός Ντέιβιντ Άλβιν, αρχηγός του γενικού επιτελείου της Πολεμικής Αεροπορίας, δήλωσε: «Σε σύγκριση με το F-22, το F-47 θα κοστίζει λιγότερο, θα είναι πιο προσαρμόσιμο σε μελλοντικές απειλές – και θα έχουμε περισσότερα F-47 στον στόλο μας… Θα γράψουμε το επόμενο κεφάλαιο του σύγχρονου εναέριου πολέμου με αυτό».
Ο Χέγκσεθ πρόσθεσε ότι ο μελλοντικός στόλος «στέλνει ένα πολύ σαφές, άμεσο μήνυμα στους συμμάχους μας ότι δεν πάμε πουθενά».
Αν και η Lockheed θα μπορούσε να διαμαρτυρηθεί για την ανάθεση του έργου στην Boeing, το γεγονός ότι ο Τραμπ ανακοίνωσε τη συμφωνία σε μια υψηλού προφίλ συνέντευξη Τύπου στο Οβάλ Γραφείο, θα μπορούσε να μειώσει την πιθανότητα δημόσιας αμφισβήτησης της συμφωνίας από την εταιρεία αμυντικής βιομηχανίας.
Προκλήσεις για τη Boeing αλλά και τη Lockheed Martin
Η εμπορική δραστηριότητα της Boeing έχει αντιμετωπίσει δυσκολίες, καθώς η εταιρεία προσπαθεί να επαναφέρει την παραγωγή του 737 MAX σε πλήρες επίπεδο. Στον αμυντικό τομέα, η Boeing έχει πληγεί από προβληματικές συμβάσεις.
Μία τέτοια συμφωνία αφορά το KC-46 (αεροσκάφος ανεφοδιασμού καυσίμων εν πτήσει), για το οποίο οι υπερβάσεις κόστους έχουν ξεπεράσει τα 7 δισεκατομμύρια δολάρια.
Και είναι και μία ακόμα συμφωνία, μία σταθερού κόστους σύμβαση που αφορά την αναβάθμιση δύο αεροσκαφών Air Force One και έχει οδηγήσει σε ζημία 2 δισ. δολαρίων.
Και η Lockheed όμως αντιμετωπίζει προβλήματα. Πρόσφατα, αποκλείστηκε από τον διαγωνισμό για το νέο μαχητικό του Πολεμικού Ναυτικού. Μετά από αυτή την ήττα, αντιμετωπίζει ένα αβέβαιο μέλλον στην αγορά μαχητικών αεροσκαφών υψηλών προδιαγραφών, σύμφωνα με το Reuters.
Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ έχει ήδη κατασκευάσει πάνω από 1.100 F-35, τόσο για τις ΗΠΑ όσο και για διεθνείς εταίρους.
Επικριτές της συμφωνίας
Από τους πρώτους επικριτές της συμφωνίας ήταν ο δισεκατομμυριούχος και προεδρικός σύμβουλος Έλον Μασκ , ο οποίος εξέφρασε σκεπτικισμό σχετικά με την αποτελεσματικότητα των επανδρωμένων προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών, δηλώνοντας ότι τα φθηνότερα drones είναι καλύτερη επιλογή.
Άλλοι έχουν εκφράσει αμφιβολίες για το κόστος και την αναγκαιότητα του προγράμματος, καθώς το Πεντάγωνο εξακολουθεί να πασχίζει να ολοκληρώσει την παραγωγή του πιο προηγμένου τρέχοντος μαχητικού του, του F-35, το οποίο αναμένεται να κοστίσει στους φορολογούμενους πάνω από 1,7 τρισ. δολάρια, σύμφωνα με το AP.
Επιπλέον, το μελλοντικό βομβαρδιστικό stealth του Πενταγώνου, το B-21 Raider, θα ενσωματώνει πολλές από τις ίδιες πρωτοποριακές τεχνολογίες σε υλικά, τεχνητή νοημοσύνη, προώθηση και stealth. Μέχρι στιγμής, περισσότερα από 1.100 F-35 έχουν κατασκευαστεί για τις ΗΠΑ και πολλούς διεθνείς εταίρους.
Ένας στόλος περίπου 100 μελλοντικών βομβαρδιστικών B-21 stealth, με συνολικό εκτιμώμενο κόστος τουλάχιστον 130 δισ. δολάρια, είναι επίσης στα σκαριά. Τα πρώτα B-21 βρίσκονται τώρα σε δοκιμαστικές πτήσεις.
Με την εξέλιξη των drones και του διαστημικού πολέμου να αναμένεται να διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο σε οποιαδήποτε σύγκρουση με την Κίνα, ο Νταν Γκράζιερ, αναλυτής στρατιωτικών προμηθειών, αμφισβητεί αν «ένα ακόμα πανάκριβο επανδρωμένο μαχητικό αεροσκάφος είναι πραγματικά η σωστή πλατφόρμα για το μέλλον».
Ο Γκράζιερ, που είναι σήμερα διευθυντής του προγράμματος Eθνικής Aσφάλειας στο Stimson Center, δήλωσε ακόμα ότι τα 20 δισ. δολάρια είναι «μόνο η αρχή». Το συνολικό κόστος στο μέλλον θα ανέλθει σε εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια».


Latest News

Goldman: Η Κίνα μπορεί να εξαιρέσει το αιθάνιο και το υγραέριο από υψηλούς δασμούς
Η σημαντική εξάρτηση της κινεζικής βιομηχανίας πλαστικών από τις αμερικανικές εισροές βάζει σε σκέψεις το Πεκίνο, σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman

Ο Τραμπ διαψεύδει... τη διάψευση του Πεκίνου - «Σε εξέλιξη συνομιλίες με την Κίνα»
O αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που λέει το Πεκίνο

Ο κινέζος χειριστής ρομποταξί Pony.ai εξετάζει IPO σε άλλα χρηματιστήρια
Λιγότερο από έξι μήνες μετά την IPO της Νέας Υόρκης, οι αυξανόμενοι φόβοι διαγραφής από ΗΠΑ ωθούν την Pony.ai σε αναζήτηση εναλλακτικής IPO

ΕΚΤ: Οι τράπεζες υποτιμούν τις απώλειες δανείων του τομέα αυτοκινήτων
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους τομείς στους οποίους «οι προβλέψεις των τραπεζών δεν φαίνεται να αντικατοπτρίζουν επαρκώς τους καθοδικούς κινδύνους

Ο Τραμπ βάζει στο μικροσκόπιο την χρηματοδότηση πανεπιστημίων από το εξωτερικό
Νέο εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ απειλεί να περικόψει ομοσπονδιακά χρήματα από τα σχολεία που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις αποκάλυψης ξένων χρηματοδοτήσεων

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing

Άνοδος της μετοχής της Alphabet λόγω της αύξησης των εσόδων το α' τρίμηνο
Η Alphabet είχε έσοδα 90,23 δισ. δολάρια έναντι προβλέψεων για έσοδα 89,12 δισ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν στα 2,81 δολάρια έναντι εκτιμήσεων για 2,01 δολάρια

Από «αόρατη» σύζυγος αντιπροέδρου... celebrity - Ποια είναι η δεύτερη κυρία των ΗΠΑ Ούσα Βανς
Ως δεύτερη κυρία, η Ούσα Βανς έχει κρατήσει χαμηλό προφίλ στην Ουάσιγκτον, αλλά έχει σχέδια

Πόσο πιο πλούσιες έγιναν οι 19 πλουσιότερες οικογένειες των ΗΠΑ πέρυσι
Οι πλουσιότεροι από τους πλούσιους στην Αμερική ελέγχουν τον πλούτο του έθνους σε επίπεδα ρεκόρ

100 ημέρες χάους και ελάχιστα αποτελέσματα από το DOGE του Μασκ
Αδηλο το μέλλον του υπουργείου αποτελεσματικότητας μετα την αποχώρηση Μασκ - Η κριτική για έλλειψη διαφάνειας και τα πενιχρά αποτελέσματα