Η Meta Platforms, μητρική εταιρεία του Facebook, ξοδεύει δισεκατομμύρια δολάρια για να βρεθεί σε πρωτοπόρο θέση στην κούρσα επικράτησης γύρω από την Τεχνητή Νοημοσύνη, κατασκευάζοντας τα κέντρα δεδομένων που απαιτούνται για την ανάπτυξη και την τροφοδοσία μοντέλων γλωσσών υψηλής τεχνολογίας.
Τώρα, η εταιρεία επενδύει δισεκατομμύρια για την προσέλκυση κορυφαίων ταλέντων και τεχνολογιών.
Στην τελευταία εκστρατεία προσλήψεων η Meta ενέταξε στο δυναμικό της τρεις ερευνητές της OpenAI – τους Lucas Beyer, Alexander Kolesnikov και Xiaohua Zhai – σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal. Ο διευθύνων σύμβουλος της OpenAI, Σαμ Άλτμαν, ισχυρίζεται από την πλευρά του ότι ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, διευθύνων σύμβουλος της Meta, έχει προσφέρει στους υπαλλήλους της εταιρείας πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια σαν δέλεαρ για να τους προσελκύσει στην εταιρεία του.
Την ίδια ώρα, η Meta Platforms φέρεται να βρίσκεται σε συνομιλίες για να αποκτήσει τον διευθύνοντα σύμβουλο της Safe Superintelligence, Ντάνιελ Γκρος, και τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Github, Νατ Φράιντμαν, για το σχεδιαζόμενο εργαστήριο υπερ-ευφυΐας. Αρχικά, ο Ζάκερμπεργκ είχε βάλει στο μάτι ολόκληρη την Safe Superintelligence, αλλά η πρόταση εξαγοράς απορρίφθηκε από τον συνιδρυτή Ίλια Σάτσκεβερ, σύμφωνα με το CNBC.
Οι κινήσεις αυτές έρχονται μετά την επένδυση 14,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την Meta στην startup Scale AI και την πρόσληψη του διευθύνοντος συμβούλου και συνιδρυτή της, Αλεξάντερ Γουάνγκ. Επιπλέον, η Meta φέρεται να έχει εκφράσει την επιθυμία να εξαγοράσει και την Perplexity AI, χωρίς ωστόσο να καταλήγει σε συμφωνία.
«Η Meta το κάνει αυτό επειδή θέλει να κερδίσει την κούρσα της Τεχνητής Νοημοσύνης, τελεία και παύλα», δήλωσε ο αναλυτής της Forrester, Μάικ Προυλξ, στο Yahoo Finance. «Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι τα πάντα αυτή τη στιγμή».
Όλα αυτά έρχονται μετά την απόφαση της Meta να αναβάλει την κυκλοφορία του τεράστιου μοντέλου Llama 4 Behemoth. Σύμφωνα με την Wall Street Journal , η εταιρεία δεν θα λανσάρει το μοντέλο μέχρι αργότερα αυτό το φθινόπωρο, λόγω ανησυχιών ότι δεν αποτελεί αρκετά μεγάλη αναβάθμιση σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα.
«Νομίζω ότι αυτά είναι δύο πράγματα: Το πρώτο είναι η επιβεβαίωση ότι η Llama δυσκολεύεται», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Deepwater Asset Management, Τζιν Μάνστερ, στο Yahoo Finance. «Και δεύτερον, είναι επίσης ένα σημάδι ότι ο Ζάκερμπεργκ δεν είναι εντάξει με αυτό».
Για την Meta, ο στόχος είναι σαφής: να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερα νέα ταλέντα για να προωθήσει το πρόγραμμα Τεχνητής Νοημοσύνης και να αναλάβει ηγετικό ρόλο στη μάχη κυριαρχίας της AI.
Οι κινήσεις στην AI της Meta
Η προσπάθεια της Meta να κυριαρχήσει στον κόσμο της Τεχνητής Νοημοσύνης διαφέρει από τους κύριους ανταγωνιστές της, OpenAI, Google, xAI και άλλους. Αντί να «προστατεύει» τα μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης της, η εταιρεία τα προσφέρει ως λογισμικό ανοιχτού κώδικα που οι προγραμματιστές και οι εταιρείες μπορούν να χρησιμοποιήσουν μόνοι τους.
Η εταιρεία επιβάλλει ορισμένους περιορισμούς στον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες μπορούν να επωφεληθούν από τα μοντέλα της. Για παράδειγμα, απαιτεί από τις εταιρείες να ζητούν άδεια από την Meta εάν το προϊόν τους έχει περισσότερους από 700 εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες.
Ανεξάρτητα από αυτό, απώτερος στόχος της Meta είναι να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους που αισθάνονται άνετα να χρησιμοποιούν και να αναπτύσσουν προϊόντα μέσω των μοντέλων Τεχνητής Νοημοσύνης της. Γιατί να μην χρεώνει όλους όσους θέλουν να έχουν πρόσβαση στο λογισμικό της; Επειδή η Meta επωφελείται κάθε φορά που μια εταιρεία τροποποιεί τα μοντέλα της, παρέχοντάς της περισσότερες πληροφορίες για το πώς μπορεί να τα βελτιώσει στο μέλλον.
Η Meta δεν ενδιαφέρεται ιδιαίτερα να πουλήσει την πρόσβαση στα μοντέλα της. Η εταιρεία χρησιμοποιεί κυρίως την Τεχνητή Νοημοσύνη της για να τροφοδοτεί τις υπηρεσίες διαφήμισης και σύστασης περιεχομένου, σε αντίθεση, με τη Microsoft, για παράδειγμα, η οποία πουλάει υπηρεσίες AI ως μέρος των πακέτων λογισμικού παραγωγικότητας, μεταξύ άλλων.
Η οικονομική διευθύντρια της Meta, Σούζαν Λι, δήλωσε στους επενδυτές κατά τη διάρκεια της πιο πρόσφατης ανακοίνωσης οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας ότι σημείωσε αύξηση 4% στον χρόνο που αφιερώνουν οι χρήστες στην εφαρμογή Threads από τότε που εισήγαγε το Llama στα συστήματα προτάσεών της στο τέλος του περασμένου έτους.
Η Meta βασίζεται επίσης στα μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης της για να παρέχει την απαραίτητη γνώση για τα προϊόντα της, συμπεριλαμβανομένων των έξυπνων γυαλιών Ray-Ban Meta και άλλων μελλοντικών συσκευών με τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης.
«Ο λόγος που η Meta κάνει αυτές τις κινήσεις είναι ότι έχει πολλά χρήματα και έτσι με αυτά τα χρήματα, βρίσκεται σε καλή θέση, αν δεν μπορεί να το χτίσει μόνη, να αποκτήσει το ταλέντο και τις ικανότητες που είναι απαραίτητες για να… ξεπεράσει τον ανταγωνισμό», εξήγησε ο Προυλξ.
Και η Apple στο παιχνίδι της AI
Αλλά η Meta δεν είναι η μόνη εταιρεία που περιβάλλει τους νεοσύστατους οίκους Τεχνητής Νοημοσύνης της Silicon Valley. Η Apple φέρεται επίσης να εξετάζει το ενδεχόμενο να αποκτήσει τη δική της εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης, καθώς η κατασκευάστρια του iPhone επιδιώκει να βελτιώσει τη δική της τύχη στον τομέα της AI.
Η Apple επρόκειτο να κυκλοφορήσει μια έκδοση του Siri με AI νωρίτερα φέτος, αλλά ανέβαλε την κυκλοφορία για αργότερα φέτος, καθώς αντιμετωπίζει τις δικές της δυσκολίες ανάπτυξης.
Για τον σκοπό αυτό, η Apple έχει επίσης συζητήσει την αγορά της Perplexity AI, σύμφωνα με το Bloomberg.
Ενώ ένας εκπρόσωπος της Perplexity δήλωσε ότι η εταιρεία δεν έχει γνώση των τρεχουσών ή μελλοντικών συζητήσεων συγχωνεύσεων και εξαγορών, πρόσθεσε: «Δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι καλύτεροι κατασκευαστές στον κόσμο θέλουν να προσφέρουν την καλύτερη αναζήτηση και την πιο ακριβή Τεχνητή Νοημοσύνη στους χρήστες τους, και αυτό είναι η Perplexity».
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Samsung, αντίπαλος της Apple στον τομέα κατασκευής smartphone, σκοπεύει επίσης να προσθέσει το Perplexity στις συσκευές της.
Για την Meta, όλα θα εξαρτηθούν από το αν μπορεί να προσελκύσει τους κατάλληλους ανθρώπους από τις κατάλληλες εταιρείες Τεχνητής Νοημοσύνης για να συμμετάσχουν στην προσπάθεια και να εκτοξεύσουν την εταιρεία. Εάν δεν τα καταφέρει, ο γίγαντας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα μπορούσε να βρεθεί σε περαιτέρω πτώση χωρίς σαφή πορεία προς τα εμπρός.