Πολλοί λένε ότι ο Ερνέστο Κολνάγκο είναι για το ποδήλατο ό,τι ήταν ο Ένζο Φεράρι για το αυτοκίνητο. Με τα χρόνια, τα πλαίσια της κατασκευάστριας εταιρείας με έδρα τη Λομβαρδία έχουν αποκτήσει την ίδια αύρα sprezzatura με τα σπορ αυτοκίνητα με το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα που η scuderia αποκαλεί Rosso Corsa. «Είναι μια φιλόδοξη μάρκα», είπε χαρακτηριστικά στους Financial Times ο συλλέκτης Τζούλιαν Κάρπεντερ, ο οποίος κατέχει 22 Colnago. «Αυτά τα ποδήλατα τα ονειρεύεσαι».
Ο Κολνάγκο δουλεύει πάνω σε ποδήλατα από το 1945, όταν είπε ψέματα για την ηλικία του για να βρει δουλειά στο εργοστάσιο ποδηλάτων Gloria στο Μιλάνο. Μετά από έναν τραυματισμό που έβαλε τέλος στην αγωνιστική του καριέρα, έστρεψε την προσοχή του στην κατασκευή πλαισίων και γρήγορα απέκτησε φήμη για το πάθος του για καινοτομία. Από τότε, τα κομψά αγωνιστικά ποδήλατα έχουν οδηγηθεί από μερικούς από τους σπουδαιότερους ποδηλάτες του αθλήματος, συμπεριλαμβανομένου του «κανίβαλου» Έντι Μερξ, του οποίου τα κατορθώματα πάνω σε ένα Colnago Super, ένα επιθετικό αγωνιστικό πλαίσιο με εξαιρετικά γρήγορο χειρισμό, στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ανέβασαν τη μάρκα σε νέα ύψη. Τώρα, στα 93 του χρόνια, ο Κολνάγκο εξακολουθεί να εργάζεται στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Μιλάνο.

Ο Ερνέστο Κολνάγκο στο εργαστήρι του
Με αυξανόμενη φήμη από τις νίκες της στους αγώνες, η Colnago εισήλθε στην αγορά μοτοσικλετών παραγωγής. Στις ΗΠΑ, στις αρχές της δεκαετίας του ’70 είδε μια ακόμη άνθηση ποδηλάτων και η Colnago «παρήγαγε ποδήλατα σαν να διακυβευόταν το μέλλον της ανθρωπότητας».
Το βασικό στοιχείο της σειράς Colnago τη δεκαετία του 1970 ήταν η Super, ακολουθούμενη από την Mexico. Προστέθηκαν και άλλα μοντέλα, όπως τα Superissimo και Esa Mexico. Ενώ το φινίρισμα σε αυτά τα πρώιμα Colnago μπορεί να ποικίλλει, ήταν εξαιρετικά ποδήλατα οδήγησης και ανέπτυξαν ένα φανατικό κοινό.
Το 1979, ο Ερνέστο Κoλνάγκο δώρισε στον Πάπα Ιωάννη Παύλο Β’ ένα προσαρμοσμένο επιχρυσωμένο ατσάλινο ποδήλατο.
Καινοτομία στα άκαμπτα πλαίσια
Απαντώντας στην κριτική ότι τα πλαίσια του δεν ήταν αρκετά άκαμπτα, ο Κολνάγκο πειραματίστηκε στη συνέχεια με τρόπους για να αλλάξει τη συμπεριφορά των εξαρτημάτων του πλαισίου. Το 1983, παρουσίασε το Oval CX με οβάλ σωλήνα στο πάνω μέρος για να προσθέσει ακαμψία. Στη συνέχεια, πειραματίστηκε με διάφορα πλαίσια με πτυχωτό σωλήνα, τα οποία έγιναν μοντέλα παραγωγής ως κορυφαία πλαίσια, ξεκινώντας με τα “Super Profil” και “Master”.
Τα ατσάλινα πλαίσια που κέρδισαν αγώνες δημιούργησαν τη φήμη του Colnago: «Μεταξύ τους, ο Έντι Μερξ και ο Τζουζέπε Σαρόνι κέρδισαν 719 αγώνες από το 1965 έως το 1988, και το μεγαλύτερο μέρος αυτών των νικών σημειώθηκε με ένα ατσάλινο Colnago. Ο Ερνέστο Κολνάγκο σχεδίασε για πρώτη φορά το πλαίσιο Master το 1982 ως αντικατάσταση του Mexico, το οποίο πήρε το όνομά του από το επιτυχημένο ρεκόρ Hour του Eddy Merckx στην Πόλη του Μεξικού. Κατά τη διάρκεια 17 ετών στο επαγγελματικό πελοτόν, το Master οδήγησε σε εκατοντάδες νίκες, και υπάρχουν λίγα ποδήλατα που έχουν τέτοιο παλμαρέ», είχε γράψει ο ειδικός ποδηλάτων Τζόσουα Γκίμπονς στο Cyclist πριν μερικά χρόνια.

Το ποδήλατο που χρησιμοποίησε ο “κανίβαλος” Έντι Μερξ για το ρεκόρ στο ¨The Hour” – με βάρος λιγότερο από 6 κιλά – είναι ένα από τα πιο θρυλικά ποδήλατα στην ιστορία της ποδηλασίας.
«Δεν πρόκειται μόνο για ποιότητα», εξήγησε στους FT ο Μπράιαν Ντίγκμπι της βρετανικής Classic and Vintage Cycles, για την απήχηση της Colnago. «Η Ιταλία είναι γεμάτη με τεχνίτες κατασκευαστές που είναι καλύτεροι από τον Κολνάγκο, αλλά ο Ερνέστο είναι ένας σπουδαίος έμπορος. Είπε μια καλή ιστορία».
«Οι άνθρωποι αναζητούν τα Colnago επειδή είναι σαν μια Ferrari – όλοι ξέρουν τι είναι», λέει ο Άλεξ Μπίντον του ανεξάρτητου καταστήματος ποδηλάτων The Hackney Peddler με έδρα το ανατολικό Λονδίνο.
Η Colnago παρέχει μια εκπληκτική ποικιλία σχεδίων πλαισίων. Από τα χαλύβδινα ποδήλατα μη περιορισμένης έκδοσης ή την τυπική γκάμα μοντέλων Colnago, η απόφαση εξαρτάται από την προσωπική προτίμηση. Οι λάτρεις των κλασικών χαλύβδινων πλαισίων συχνά έλκονται από το εξαιρετικά άκαμπτο Master με τις χαρακτηριστικές «αστερόμορφες» πτυχώσεις του, που παράγονται από το 1983 και εξακολουθούν να κατασκευάζονται στην Ιταλία (ένα νέο μοντέλο κοστίζει από 2.566 λίρες, ενώ ένα vintage ποδήλατο σε καλή κατάσταση θα κοστίσει περίπου 1.900 λίρες).
Όσοι αναζητούν ένα πιο πειραματικό πλαίσιο μπορούν να αναζητήσουν το Nuovo Mexico, μια ελαφρύτερη εξέλιξη του Super Profil, το οποίο οδηγούσε η ομάδα ποδηλασίας Del Tongo του Τζουζέπε Σαρόνι στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Η Classic and Vintage διαθέτει ένα αναπαλαιωμένο πλαίσιο Nuovo Mexico του 1983 σε χρώματα Saronni σε χρώμα καραμελένιο-κόκκινο προς πώληση για 1.795 £.

To Colnago του Ταντέι Πόγκατσαρ στο Mont Ventoux της Προβηγκίας στο φετινό Tour de France
Οι πτυχώσεις κάνουν την διαφορά
Τα μοντέλα διακρίνονται από διαφορετικές πτυχώσεις στους χαλύβδινους σωλήνες του πλαισίου ή λεπτομέρειες στις προεξοχές που συγκρατούν το πλαίσιο. Αξίζει να εξοικειωθείτε με αυτά τα σήματα πριν από την αγορά. «Υπάρχουν πολλά μοντέλα με λανθασμένη περιγραφή», προειδοποιεί ο Ντίγκμπι. «Κάντε την έρευνά σας και λίγη δέουσα επιμέλεια». «Αν ξοδεύετε 5.000 λίρες για ένα Nuovo Mexico, θέλετε να βεβαιωθείτε ότι δεν είναι στην πραγματικότητα το πιο συνηθισμένο Super Profil», λέει ο Κάρπεντερ— το Nuovo Mexico έχει δύο πτυχώσεις εκατέρωθεν του κάτω σωλήνα σε σχέση με αυτό του Super Profil. Το ιστολόγιό του, Saarf London, παρουσιάζει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε πλαισίου.
Η αγορά κορυφώθηκε μετά την πανδημία, επομένως μια καλή κατασκευή για οδήγηση είναι σχετικά προσιτή. «Ένα ποιοτικό πλαίσιο θα ξεκινά από περίπου ένα χιλιάρικο», λέει ο Μπίντον, ο οποίος τα προμηθεύεται για πελάτες και τα κατασκευάζει σύμφωνα με τις προδιαγραφές τους (ένα έντονο ροζ και μοβ Super πλαίσιο που έχει σε απόθεμα κοστίζει 900 λίρες). «Για νεορετρό κατασκευές θα ξεκινούσατε από 2.000 λίρες, αλλά τα καλύτερα πράγματα θα κοστίζουν περισσότερο». Η συγκριτικά χαμηλή τιμή προσελκύει νέους αγοραστές, λέει ο Κάρπεντερ. «Υπάρχουν πολλοί συλλέκτες αυτοκινήτων που αγοράζουν τώρα. Είναι πιο εύκολο να ξοδέψεις 10.000 λίρες για ποδήλατο παρά 1 εκατομμύριο λίρες για ένα αυτοκίνητο».
Μοντέλα περιορισμένης έκδοσης, που παράγονται για να γιορτάσουν επετείους της μάρκας, συνεργασίες ή μοναδικές εκδηλώσεις μπορούν να φτάσουν σε πενταψήφια τιμή. Η Premium Cycling με έδρα τη Σλοβενία διαθέτει μια C35 Oro του 1989, ένα πρωτοποριακό ποδήλατο από ανθρακονήματα που κατασκευάστηκε σε συνεργασία με τη Ferrari για να γιορτάσει την 35η επέτειο της Colnago, σε κόκκινο χρώμα με χρυσά εξαρτήματα, για €26.999. Η καλή κατάσταση επίσης αυξάνει την αξία. Τον Μάιο, ο Γιούρε Κότζαν της Premium, πρώην επαγγελματίας ποδηλάτης, πούλησε ένα μοναδικό Master Pista του 1986, μια εξαιρετικά αεροδυναμική μοτοσικλέτα με ατσάλινο σκελετό και διπλά δισκόφρενα στους τροχούς, σε μουσειακή κατάσταση για 25.000 ευρώ.

Το ποδήλατο που οδήγησε ο Ταντέι Πόγκατσαρ στο τέλος του φετινού tour de France
Υπάρχει επίσης μια αναπτυσσόμενη αγορά για τα πλαίσια από ανθρακονήματα της Colnago, τα οποία ώθησαν την κατασκευή ελαφρών ποδηλάτων σε νέα επίπεδα στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Η C40, μια εκδοχή της χαρακτηριστικής κατασκευής της Colnago από ανθρακονήματα, ήταν το ποδήλατο επιλογής της Mapei, την πιο ελίτ επαγγελματική ιταλική ομάδα αγώνων, από το 1994 έως το 2001. «Η C40 και η C50 [ο ακόμη ελαφρύτερος διάδοχός της, που κυκλοφόρησε το 2004] δεν είχαν την αξία στο παρελθόν, αλλά γίνονται όλο και πιο επιθυμητές επειδή ήταν από τα τελευταία ποδήλατα Colnago «made in Italy»», εξηγεί ο Κότζαν — νεότερα μοντέλα παράγονται τώρα στην Ταϊβάν (έχει μια C40 από το 2000 με χειροποίητο σχέδιο βαφής «Art Decor» προς πώληση στα 1.899 ευρώ). Το 2023 πούλησε την V3RS του νικητή του Tour de France, Tadej Pogačar, το κορυφαίο μοντέλο από ανθρακονήματα, για ένα άγνωστο ποσό.
Σήμερα, λέει ο Νίγκμπι, πολλοί συλλέκτες αναζητούν απλώς «ένα πόνυ επίδειξης, έναν περιπλανώμενο μπιμπελό». Το πιο φανταχτερό από αυτά είναι σίγουρα το C67 Gioiello, διακοσμημένο με φύλλα χρυσού, με ένα διαμάντι 2,3 καρατίων, που πουλήθηκε στον οίκο Sotheby’s τον Μάιο του 2023 για 133.000 δολάρια. Θα ήσουν ανόητος αν το οδηγούσες – αλλά δεν υπάρχει καλύτερη έκφραση του ταλέντου του Colnago να μετατρέπει ένα ποδήλατο σε έργο τέχνης.

Το Gioiello Numero 1, πουλήθηκε το 2023 για 133.000 δολάρια στον οίκο Sotheby’s.