Στα 100 έφτασε η βιομηχανία τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου, γνωστή από το brand Μακεδονικός Χαλβάς, καταγράφοντας νέο ιστορικό ρεκόρ τζίρου για τρίτη συνεχόμενη χρονιά το 2023, μια πολύ μικρή «ανάσα» από τα 100 εκατ. ευρώ.
Αφοί Χαΐτογλου: Εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος στο εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης
Με πρωταγωνιστές το ταχίνι και τον χαλβά, τα μισά – και πλέον – από τα έσοδα της εταιρείας προέρχονται από τις αγορές του εξωτερικού, ενώ παρά την εποχικότητα που εξακολουθεί να χαρακτηρίζει την κατανάλωση χαλβά (υπολογίζεται ότι κατά την περίοδο της Σαρακοστής γίνεται το 50% του τζίρου) οι μπάρες χαλβά που έχει κυκλοφορήσει η Αφοί Χαϊτογλου προσθέτουν πωλήσεις όλο τον χρόνο.
Σύμφωνα με τον κο Ελευθέριο Χαΐτογλου, marketing director της Αφοί Χαϊτογλου η τάση προς υγιεινή διατροφή έχει μετατοπίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών από τη μαρμελάδα και την πραλίνα φουντουκιού σε προϊόντα όπως το ταχίνι και το φιστικοβούτυρο, κατηγορίες που η εταιρεία κατέχει ηγετική θέση όπως και στην κατηγορία του χαλβά.
Ας σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια το ταχίνι «τρέχει» με μέσο όρο ανάπτυξης 8-10% ετησίως. Την ίδια στιγμή, θετικές επιδόσεις εμφανίζει και το φυστικοβούτυρο, που στην ουσία είναι ένα πολύ νέο προϊόν για τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς, αφού στα ράφια των σούπερ μάρκετ έχει μπει ως διακριτή κατηγορία τα τελευταία 7 χρόνια, με τις συνολικές πωλήσεις σε αξία να φθάνουν περί τα 7 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τον κο Χαΐτογλου.
Το ταχίνι και ο χαλβάς ζουν το αμερικάνικο όνειρο
Εξίσου, ή και περισσότερο, είναι ικανοποιημένοι οι διοικούντες την εταιρεία με τις εξαγωγικές πωλήσεις. Το 2023, για δεύτερη χρονιά από το 1924 όταν ο Κωνσταντίνος, ο Ελευθέριος και ο Σάββας Χαΐτογλου άνοιξαν ένα μικρό ζαχαροπλαστείο στην πλατεία Άθωνος, στο κέντρο της παλαιάς Θεσσαλονίκης, ξεπέρασαν τις πωλήσεις στο εσωτερικό της χώρας.
Το 2022 ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία της επιχείρησης, που οι πωλήσεις του εξωτερικού ξεπέρασαν τις αντίστοιχες της εσωτερικής αγοράς, φθάνοντας στο 52% του τζίρου της Αφοί Χαΐτογλου.
«Γη της επαγγελίας» για τις εξαγωγές της εταιρείας, οι οποίες εκτείνονται σε 50 χώρες, είναι η Αμερική, καθώς εισφέρει το 40% του τζίρου που προέρχεται από τις πωλήσεις στο εξωτερικό, με κυριότερα προϊόντα τον χαλβά, το ταχίνι και τα παστέλια, είτε branded είτε ως private label.
Είναι ενδεικτικό ότι η εταιρεία διεύρυνε την παρουσία της επί αμερικανικού εδάφους εισερχόμενη στο σύνολο του δικτύου καταστημάτων της Walmart, της μεγαλύτερης αλυσίδας λιανικής στον κόσμο.
Επίσης μεγάλη ανάπτυξη παρουσιάζουν οι αγορές του Καναδά, της Αγγλίας, όπου ταχίνι και χαλβάς έχουν τοποθετηθεί σε όλα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, καθώς και της Πολωνίας.
Παρά τον διεθνή ανταγωνισμό από χώρες, όπως το Ισραήλ, ο Λίβανος, η Ιορδανία και η Τουρκία το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι στην ΕΕ αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα λόγω ποιοτικών προδιαγραφών στην παραγωγή παρά το γεγονός ότι είναι υψηλότερο το κόστος, ανέφερε ο marketing director της εταιρείας.
Οι Χούθι, η νέα αύξηση στο σουσάμι και τα μέτρα Σκρέκα
Μακράν η μεγαλύτερη εισαγωγέας σουσαμιού στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας πάνω από 20.000 τόνους σουσάμι κυρίως από την Αιθιοπία, η Αφοί Χαΐτογλου όπως είναι φυσικό βρίσκεται σε εγρήγορση για τις διακυμάνσεις στην τιμή της πρώτης ύλης που επηρεάζεται και από την κλιματική κρίση.
Αν και η εταιρεία έχει προνοήσει και έχει προχωρήσει σε συμβολαιοποιήση ποσότητων σουσαμιού για την παραγωγή των προϊόντων της, το κόστος δεν παύει να είναι ανεβασμένο. Και ο λόγος είναι τα μεταφορικά, τα οποία αυξήθηκαν σημαντικά λόγω των επιθέσεων των Χούθι. Συνολικά το κόστος της πρώτης ύλης με ενσωματωμένη τη δαπάνη της μεταφοράς είναι 30-35% πάνω σε σχέση με πέρυσι.
Πάντως ο marketing director σημείωσε ότι στη νέα σεζόν που ξεκινάει το επόμενο διάστημα οι τιμές στο σουσάμι θα είναι ακόμη πιο αυξημένες.
«Προσπαθούμε να απορροφήσουμε το κόστος όπως κάναμε και με το ενεργειακό κόστος είτε τα υλικά συσκευασίας στο μέγιστο δυνατό βαθμό», τόνισε ο κος Χαΐτογλου.
Αναφορικά με την ακρίβεια είπε ότι επηρεάζει τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις, καθώς πρέπει να είναι προσεκτικές στην τιμολογιακή τους πολιτική ώστε να προσαρμοστούν στις πραγματικές συνθήκες της αγοράς, ενώ εμφανίστηκε θετικός στα μέτρα Σκρέκα.
Η ολική επαναφορά των οικονομικών μεγεθών
Ωστόσο, δεν ήταν πάντα όλα ρόδινα στα σχεδόν 100 χρόνια της επιχειρηματικής δράσης της επιχείρησης, που απασχολεί περίπου 400 άτομα και είναι μακράν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας σουσαμιού στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας πάνω από 20.000 τόνους σουσάμι (σ.σ. προέρχεται από την Αιθιοπία, όπως είπε ο κος Χαΐτογλου).
Μέχρι να φτάσει να συμφωνήσει με όλες τις τράπεζες, μια διαδικασία που ολοκληρώθηκε το 2019, ο υψηλός δανεισμός κόντεψε να την «πνίξει».
Ο δανεισμός της τάξης των 130 εκατ. ευρώ, που αναλήφθηκε προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι εκτεταμένες επενδύσεις τις οποίες έχει υλοποιήσει η εταιρεία στις μονάδες παραγωγής της, διευθετήθηκε και πλέον εξυπηρετείται κανονικά, σύμφωνα με τη διοίκηση.
Latest News
Ποια τράπεζα στήνει ομάδα για πολύ πλούσιους - Παίρνει στελέχη από Goldman και ΒοfA
Η τράπεζα επιδιώκει πλέον να επεκταθεί στην παροχή συμβουλών σε τομείς όπως συγχωνεύσεις και εξαγορές και αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου
Μπίσαλας (Sunlight): Τι μου είπε ο Μακρόν - Οι επαφές με τη founder του Ardian Ντομινίκ Σενεκιέ
Επιβεβαίωση του ΟΤ για τη συμμετοχή του CEO της Sunlight στο 7ο επιχειρηματικό summit Choose France
Το μήνυμα Τσαμάζ στον ανταγωνισμό - Ο γρίφος για τη θυγατρική στη Ρουμανία
Τι είπε ο CEO του ΟΤΕ Μιχάλης Τσαμάζ στο conference call με τους αναλυτές για επιδόσεις, ανταγωνισμό και τη θυγατρική στη Ρουμανία
Συνεργασία Pure Storage-ASBIS για πλατφόρμες αποθήκευσης δεδομένων στην ελληνική αγορά
Η συνεργασία με την Pure Storage δίνει τη δυνατότητα στην ASBIS να παρέχει ισχυρότερη υποστήριξη στους πελάτες για την επίλυση ακόμα και των πιο υψηλών απαιτήσεων αποθήκευσης δεδομένων
Οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων αντέχουν παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις
Οι εξαγωγές του κλάδου αναπτύχθηκαν τόσο το 2022 -με τη συνολική τους αξία να αυξάνεται από 6,7 δισ. σε 8,1 δισ. ευρώ- όσο και το 2023, καταλήγοντας στα 9,1 δισ. ευρώ
Attica Bank: Ενισχύει αγροδιατροφικές επιχειρήσεις στην Κρήτη
Yποστηρίζει το πρόγραμμα επιτάχυνσης αγροδιατροφικών επιχειρήσεων «Αγροανέλιξη - Farmers of the Future»
Η Sadion Investments του Παπαζήση πούλησε το 5% της Foodlink
Το ποσοστό συμμετοχής της Sadion Investments επί του μετοχικού κεφαλαίου της εκδότριας κατήλθε από 5% σε 0%
Νέα προθεσμιακή κατάθεση με επιτόκιο έως 3% από την Optima bank
Η Optima bank παρουσιάζει μια προθεσμιακή κατάθεση, ανταποκρινόμενη στις ανάγκες της αγοράς και τις προσδοκίες πελατών
Οι 19+1 επισημάνσεις του ΕΒΕΠ στους υποψήφιους Ευρωβουλευτές
Οι προτεραιότητες των ΜμΕ και οι δράσεις των ευρωβουλευτών, που πρέπει να αναπτυχθούν με στόχο την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων
Αύξηση 9,2% στα έσοδα του ΟΤΕ το α' τρίμηνο - Μέρισμα 0,71 ευρώ ανά μετοχή
Τα έσοδα διαμορφώθηκαν σε €877,6 εκατ. λαμβάνοντας ώθηση από τις ισχυρές επιδόσεις στην Ελλάδα.