Μόνο 40 από τις 100 μεγαλύτερες ιδιωτικές εταιρείες του κόσμου έχουν θέσει στόχους καθαρών μηδενικών εκπομπών άνθρακα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Net Zero Tracker.
Ωστόσο, για να εκπληρώσει ο κόσμος τη Συμφωνία του Παρισιού του 2015 για τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη κατά 1,5 βαθμό Κελσίου, όλες οι εταιρείες πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές αερίων.
Η έλλειψη πιέσεων από την αγορά και τη φήμη στις ιδιωτικές εταιρείες σε σύγκριση με εκείνες που είναι εισηγμένες στις κεφαλαιαγορές, μαζί με την απουσία κανονισμών ευθύνονται για την αργή υιοθέτηση των δεσμεύσεών τους για το κλίμα, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο John Lange του Net Zero Tracker.
Μηδενική ρύπανση: «Μηδέν εις το πηλίκον» για τις ρυπογόνες εταιρείες
«Νομίζω ότι τα πράγματα αλλάζουν και στα τρία αυτά μέτωπα», πρόσθεσε.
Η έκθεση συνέκρινε 200 από τις μεγαλύτερες δημόσιες και ιδιωτικές εταιρείες του κόσμου με βάση τις αναφερόμενες στρατηγικές μείωσης των εκπομπών και τους καθαρούς μηδενικούς στόχους.
Διαπίστωσε ότι μόνο 40 από τις 100 ιδιωτικές εταιρείες που αξιολογήθηκαν είχαν καθαρούς μηδενικούς στόχους, σε σύγκριση με 70 από τις 100 εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες.
Από τις ιδιωτικές εταιρείες που έχουν θέσει στόχους, μόλις οκτώ έχουν δημοσιεύσει σχέδια για το πώς θα τους επιτύχουν.
«Μια υπόσχεση χωρίς σχέδιο δεν είναι υπόσχεση, είναι ένα γυμνό κόλπο δημοσίων σχέσεων», ανέφερε η έκθεση.
Έρχονται κανονισμοί
Όπως υπογραμμίζει το euractiv, μόνο δύο εταιρείες – η Ikea και ο αμερικανικός κολοσσός μηχανολογίας Bechtel – απέκλεισαν το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσουν αμφιλεγόμενες πιστώσεις άνθρακα για να επιτύχουν τους καθαρούς μηδενικούς στόχους τους, αναφέρει η έκθεση.
Οι πιστώσεις άνθρακα επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να αντισταθμίσουν τις εκπομπές τους κατευθύνοντας χρήματα προς ένα έργο που μειώνει ή αποφεύγει τις εκπομπές, όπως η προστασία των δασών, αλλά οι επικριτές λένε ότι έτσι δίνεται ένα «παραθυράκι» στις εταιρείες να συνεχίσουν να ρυπαίνουν.
Εν τω μεταξύ, καμία από τις οκτώ εταιρείες ορυκτών καυσίμων που περιλαμβάνονται στην έκθεση δεν βρέθηκε να έχει καθαρό μηδενικό στόχο, σε σύγκριση με το 76% των μεγαλύτερων δημόσιων επιχειρήσεων του κλάδου.
Υπήρξε επίσης μικρή βελτίωση στα στοιχεία σε σύγκριση με μια προηγούμενη ανάλυση που έγινε το 2022, «παρά τη μαζική άνοδο των ρυθμίσεων σε όλο τον κόσμο», είπε ο Lang.
Πολλές δικαιοδοσίες, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, έχουν υιοθετήσει κανονισμούς αποκάλυψης κλίματος.
Άλλοι έχουν κανονισμούς στον ορίζοντα, με τους επιχειρηματικούς κόμβους της Καλιφόρνια και της Σιγκαπούρης να απαιτούν αναφορά εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από το 2027.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε επίσης δύο κανονισμούς για το κλίμα — την Οδηγία για την Έκθεση για την Εταιρική Αειφορία (CSRD) και την Οδηγία για τη Δέουσα Επιμέλεια για την Εταιρική Αειφορία (CSDDD) — οι οποίοι θα απαιτήσουν σύντομα από χιλιάδες μεγάλες εταιρείες να αναφέρουν τις κλιματικές επιπτώσεις και τις εκπομπές τους και να λάβουν μέτρα για τον περιορισμό τους.
«Προσπαθούμε να κάνουμε τις ιδιωτικές εταιρείες να καταλάβουν τι τους έρχεται», είπε ο Λανγκ.
«Trickle-down effect»
Οι πολιτικές της ΕΕ θα έχουν εκτεταμένες επιπτώσεις ιδίως, στοχεύοντας όχι μόνο τις εταιρείες που εδρεύουν στο μπλοκ, αλλά και εκείνες που ενδέχεται να έχουν την έδρα τους αλλού με υποκαταστήματα ή θυγατρικές εντός των κρατών μελών.
Ωστόσο, δύο ευρωπαϊκές ιδιωτικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της γαλλικής αλυσίδας υπεραγορών E. Leclerc, επισημάνθηκαν στην έκθεση ότι είχαν θέσει στόχους μείωσης των εκπομπών.
Ο E.Leclerc είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι η εταιρεία έχει καταβάλει προσπάθειες για πιο βιώσιμες πρακτικές, όπως η εξάλειψη της χρήσης πλαστικών σακουλών μιας χρήσης, και «δεσμεύεται να θέσει βραχυπρόθεσμους στόχους μείωσης των εκπομπών σε ολόκληρη την εταιρεία».
Αλλά με την επιβολή των κανονισμών της ΕΕ να πλησιάζει, οι εταιρείες δεν θα είναι σε θέση να «αποφύγουν» τους κλιματικούς στόχους για πολύ ακόμη, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η Sybrig Smit του Ινστιτούτου NewClimate.
«Είναι πραγματικά αρκετά στεγανό. Εάν οι εταιρείες θέλουν να δραστηριοποιηθούν στην Ευρώπη, θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες», είπε.
Οι εταιρείες που αναλύθηκαν αντιπροσωπεύουν περίπου το 23% της παγκόσμιας οικονομίας, με την πλειονότητα να εδρεύει είτε στην Κίνα, στις Ηνωμένες Πολιτείες ή σε κράτη της ΕΕ – τους μεγαλύτερους εκπομπούς αερίων του θερμοκηπίου, είπε ο Λανγκ.
Οποιεσδήποτε αλλαγές κάνουν οι εταιρείες για να συμμορφωθούν με τους νέους κανονισμούς θα έχουν σημαντικά οφέλη για το περιβάλλον.
«Έχουν ένα τέτοιο αποτέλεσμα. Κάθε φορά που μια τόσο μεγάλη εταιρεία εφαρμόζει κάτι πραγματικό, θα έχει τεράστια επίδραση στον υπόλοιπο κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται», είπε ο Smit.
Latest News
Πότε «βγαίνουν» τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης
Τις επόμενες ημέρες εντάσσονται στα δρομολόγια και τα υπόλοιπα 93 ηλεκτρικά λεωφορεία
Έρχεται στην Ελλάδα ένα λεωφορείο υδρογόνου - Σε ποιες πόλεις θα κάνει στάσεις
Το ταξίδι του λεωφορείου ξεκίνησε στη Ρουμανία, πέρασε από τη Βουλγαρία και συνεχίζεται στη χώρα μας
Στα χαρτιά τα σχέδια για το υδρογόνο στην Ευρώπη - Στην Ελλάδα;
Τι αναφέρει το Bloοmberg σε ανάλυσή του για τα ευρωπαϊκά projects - Τα σχέδια στην Ελλάδα
Gigafactory παραγωγής μπαταριών θα κατασκευάσει η Bollore στην Αλσατία
Η επένδυση είναι συνολικού ύψους 2,2 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσει 1.500 θέσεις εργασίας
Ήταν «παρένθεση» οι χαμηλές τιμές στο ρεύμα;
Οι αυξήσεις 41% σε έναν μήνα στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ρόλος των ΑΠΕ
Μαθιός (ΣΒΑΠ): Τεράστιο για τις βιομηχανίες το κόστος της πράσινης μετάβασης
Οι επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στη βιομηχανία
To 2026 παραδίδεται το πρώτο ηλεκτρικό ιπτάμενο όχημα της Xpeng
Η Xpeng AeroHT παρουσίασε το Land Aircraft Carrier, ένα μεγάλο φορτηγό με ένα ιπτάμενο διθέσιο επιβατικό ηλεκτρικό drone μέσα
Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ: Πληρωμή 5,68 εκατ. ευρώ σε 1.686 δικαιούχους
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους
Με «χείρα βοηθείας» από Κίνα ο Μασκ αναπτύσσει την ΑΙ στην Tesla
ΗTesla αναπτύσσει σχέδια για ένα κέντρο δεδομένων στην Κίνα όπου θα εκπαιδεύει τον αλγόριθμο που απαιτείται για πιο πλήρως αυτόνομα οχήματα
Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία κυκλοφορούν στην Αθήνα - Τι είπε ο Σταϊκούρας
140 ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν ενσωματωθεί στο συγκοινωνιακό έργο