Ο τουρισμός και οι εξαγωγές στήριξαν την ελληνική οικονομία κατά τη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης. Το 2020 λόγω του κορωνοϊού ο τουρισμός δέχθηκε ισχυρό πλήγμα αλλά οι εξαγωγές κατάφεραν και πάλι να αποτελέσουν ανάχωμα απέναντι στις επιπτώσεις που επέφερε η πανδημία. Από το ρεκόρ του 2019 με τα 33,87 δισ. εξαγωγές υποχώρησαν πέρσυ στα 30,71 δισ. ευρώ (-9%). Η πτώση όμως αποδίδεται κυρίως στα πετρελαιοειδή που αποτελούν και το μεγαλύτερο εξαγώγιμο προϊόν. Αν εξαιρεθούν τα καύσιμα οι εξαγωγές το 2020 ενισχύθηκαν κατά 3% στα 24 δισ, ευρώ.

Το παράδοξο είναι ότι οι εξαγωγές μας ποτέ δεν είχαν στέρεο υπόβαθρο. Η δραστική μείωση της κατανάλωσης στην Ελλάδα λόγω της κρίσης υποχρέωσε αρκετές εταιρείες να αναζητήσουν την τύχη τους στο εξωτερικό. Εως το ξέσπασμα της κρίσης «απολάμβαναν» τα υψηλά περιθώρια κέρδους που τους προσέφερε απλόχερα η ελληνική αγορά, ως απόρροια της υπερκατανάλωσης και του φθηνού χρήματος.

Είναι ενδεικτικό πως μόνο 273 επιχειρήσεις πραγματοποιούν το 50% των εξαγωγών, ενώ οι πέντε μεγαλύτερες εξ αυτών καλύπτουν το 25,9% των εξαγωγών.Παράλληλα, οι ελληνικές εξαγωγές δεν έχουν υψηλή προστιθέμενη αξία. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα χαμηλά επίπεδα επενδύσεων σε Ερευνα & Ανάπτυξη αλλά και στις περιορισμένες άμεσες ξένες επενδύσεις που θα συνέβαλλαν καθοριστικά στον εκσυγχρονισμό του παραγωγικού εξοπλισμού.

Κάποιος που βλέπει το ποτήρι μσογεμάτο θα υποστηρίξει ότι οι ελληνικές εξαγωγές εμφανίζουν ιδιαίτερη δυναμική για τον απλούστατο λόγο πως τα προϊόντα, είτε είναι τρόφιμα είτε φάρμακα ή βιομηχανικά είδη, είναι υψηλής ποιότητας και δοκιμασμένα σε απαιτητικές αγορές.

Αυτό είναι αλήθεια αλλά οι πετυχημένες εξαγωγές απαιτούν και άλλες «βοήθειες». Μεταξύ αυτών είναι η διεύρυνση των δικτύων πώλησης. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη δημιουργία εγκαταστάσεων (logistics) της ελληνικής εταιρείας στη χώρα προορισμού, είτε από την ίδια την επιχείριση, είτε με τη συνεργασία ενός τοπικού επιχειρηματία.

Επίσης, η προβολή των προϊόντων υστερεί ακόμη σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας. To μυστικό είναι να δημιουργηθούν μεγαλύτερα σχήματα εταιρειών μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων και να δοθεί έμφαση σε κλάδους όπου έχουμε ισχυρές εξαγωγικές επιδόσεις, όπως τα ορυκτά, τα μέταλλα, τα τρόφιμα και τα χημικά.

Αλλη μια στρατηγική επιλογή για να ενισχυθούν περαιτέρω οι εξαγωγές είναι η προβολή και η πώληση των προϊόντων μέσω του Διαδικτύου. Προφανώς ο λόγος δεν γίνεται για χάλυβα ή μάρμαρα αλλά για άλλα είδη όπως ρουχισμός, καλλυντικά, accessories, ηλεκτρονικά είδη κ.ά.

Στο πλαίσιο αυτό η Enerprise Greece, ο αρμόδιος κρατικός φορέας για την προώθηση των εξαγωγών και την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα, σύναψε στρατηγική συνεργασία με την παγκόσμια διαδικτυακή πλατφόρμα eBay. Η συμφωνία περιλαμβάνει τη σχεδίαση ενός ελληνικού ηλεκτρονικού περιπτέρου (Greek Corner), προώθησης και προβολής των ελληνικών προϊόντων στους καταναλωτές της eBay διεθνώς.

Η ελληνική αγορά είναι μικρή σε σχέση με άλλες αγορές για την eBay αλλά οι 12.000 ελληνικές επιχειρήσεις με εξαγωγικό προφίλ και τα περίπου 1.000.000 προϊόντα είναι ένα μέγεθος που κάθε πλατφόρμα θα ήθελε στο χαρτοφυλάκιό της.

Ισχυρές εξαγωγές σημαίνει δυνατές επιχειρήσεις, καλοπληρωμένες δουλειές, εισαγωγή συναλλάγματος και θωράκιση της οικονομίας από εξωγενείς παράγοντες όπως χρηματοπιστωτικές κρίσεις και πανδημίες.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Opinion