Οι κεντρικές τράπεζες πηγαίνουν από τον λιμό στη γιορτή. Μετά από χρόνια προσπαθειών για αύξηση του πληθωρισμού, ξαφνικά υπάρχει αρκετός: οι τιμές καταναλωτή στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 4,2% τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο, τον ταχύτερο ρυθμό από το 2008.
Σε παλαιότερες εποχές, τα εντυπωσιακά δεδομένα της Τετάρτης ενδέχεται να είχαν πυροδοτήσει επιτάχυνση στη σύσφιγξη της νομισματικής πολιτικής.
Ωστόσο, ο πρόεδρος της Federal Reserve Τζερόμ Πάουελ, όπως και οι παγκόσμιοι συνάδελφοί του, πιστεύει ότι το φαινόμενο είναι παροδικό και θα περιμένει να επουλωθούν οι πληγές που προκάλεσε στην οικονομία η Covid-19.
Η στρατηγική αυτή θα δοκιμαστεί από τρεις ελλείψεις: σε εμπορεύματα, σε ενδιάμεσα αγαθά, τα οποία χρειάζονται οι επιχειρήσεις για να παράγουν τελικά προϊόντα και στην αγορά εργασίας.
Η άνοδος των τιμών των πρώτων υλών, από ξυλεία έως σιδηρομετάλλευμα, ενίσχυσε τον δείκτη εμπορευμάτων Bloomberg, ο οποίος παρακολουθεί 21 προϊόντα, κατά 20% μέχρι στιγμής φέτος.
Είναι από μια χαμηλή βάση, και επίσης υπάρχει περισσότερη ζήτηση επειδή η παγκόσμια οικονομία ανακάμπτει. Αυτό, από μόνο του, δεν θα προκαλέσει πληθωρισμό.
Όμως, οι διαταραχές στον εφοδιασμό και οι πιέσεις των τιμών είναι λίγο πιο έντονες. Τα ενδιάμεσα προϊόντα, όπως οι ημιαγωγοί, είναι ακριβότερα και η πιο υγιής ανάπτυξη σημαίνει ότι είναι ευκολότερο για τους κατασκευαστές τους να μετακυλήσουν τις υψηλότερες χρεώσεις στους πελάτες.
Έρευνα της JPMorgan τον Απρίλιο για τους παγκόσμιους διαχειριστές αγορών έδειξε την ισχυρότερη αύξηση των τιμών πώλησης.
Όταν εταιρείες όπως η Procter & Gamble και η Kimberly-Clark λένε ότι θα χρεώσουν περισσότερα για ορισμένα προϊόντα στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι καταναλωτές πληρώνουν περισσότερα στο ταμείο.
Βεβαίως, τα προβλήματα στον θα περιοριστούν. Ωστόσο, το αν ο πληθωρισμός των ΗΠΑ θα παραμένει υψηλός θα εξαρτηθεί από το πόσο διατηρείται αυτή η περίεργη έλλειψη στην απασχόληση.
Το ποσοστό ανεργίας είναι σχετικά υψηλό 6,1%, ωστόσο έρευνα την περασμένη εβδομάδα δήλωσε ανέφερε ότι ορισμένες εταιρείες αντιμετώπισαν δυσκολίες τον Απρίλιο στην εύρεση και διατήρηση ειδικευμένου και ανειδίκευτου εργατικού δυναμικού.
Η αύξηση των μέσων ωριαίων αποδοχών και η αύξηση της διάρκειας της μέσης εργάσιμης εβδομάδας τον ίδιο μήνα δείχνουν επίσης έλλειμμα απασχόλησης.
Και αυτό μπορεί να περάσει. Τα προβλήματα φροντίδας παιδιών εν μέσω πανδημίας, τα οποία κρατούν μερικούς γονείς εκτός εργατικού δυναμικού, θα εκλείψουν.
Πολλοί με αυξημένα επιδόματα ανεργίας θα επιστρέψουν στη δουλειά.
Εν τω μεταξύ, η ζήτηση για εργασία ενισχύεται: τα ανοίγματα θέσεων εργασίας σημείωσαν υψηλό ρεκόρ τον Μάρτιο. Οι εργοδότες μπορεί επομένως να πληρώσουν περισσότερα για να καλύψουν τις κενές θέσεις εργασίας και να διατηρήσουν το προσωπικό που βλέπει τις τιμές στο ράφι να ανεβαίνουν.
Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε έναν αυτοτροφοδοτούμενο κύκλο πληθωρισμού που μπορεί να είναι υπερβολικός, ακόμη και για τον Powell.
Latest News
Η εκπληκτική επιτυχία των προγραμμάτων διάσωσης της Ευρωζώνης - Το παράδειγμα της Ελλάδας
Καθώς το κόστος δανεισμού της Ελλάδας πέφτει στα γαλλικά επίπεδα, η «περιφέρεια» του μπλοκ δείχνει την αξία της σταθερής μεταρρύθμισης
Οι μήνες του χάους και το mission impossible του νέου πρωθυπουργού στη Γαλλία
Η πολιτική κρίση έχει ήδη ένα οικονομικό τίμημα και η αβεβαιότητα σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις είναι απρόθυμες να επενδύσουν
Τα οφέλη και τα όρια των ιδιωτικοποιήσεων
Μπορούμε να αντλήσουμε σημαντικά διδάγματα από την ποικίλη εμπειρία του Ηνωμένου Βασιλείου
Γιατί οι «εξαιρετικές οικονομίες» απαιτούν και μια... εξαιρετική ευελιξία
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να προσαρμόσουν τις προσεγγίσεις τους, μεταξύ άλλων μέσω προληπτικών διαπραγματεύσεων με την κυβέρνηση Τραμπ
Η Γαλλία, το mode της «γκρινιάρας μαμάς» και το παράδειγμα της Ελλάδας
Η σύγκλιση των γαλλικών αποδόσεων με της Ελλάδας αποτελεί έλεγχο πραγματικότητας
Κρίση χρέους αλά ελληνικά για τη Γαλλία; Η επόμενη ημέρα και τα σενάρια
Οι επενδυτές έχουν συγκλονιστεί από την πολιτική παράλυση και τα άθλια δημόσια οικονομικά
Κοινή λογική: Γιατί το παιχνίδι του Τραμπ με τους δασμούς δεν χρειάζεται να βγάζει νόημα
Υπάρχει ένα στοιχείο υποκρισίας σε αυτή τη λογική, αλλά αυτό δεν ήταν ασυνήθιστο κατά την τελευταία κυβέρνηση Τραμπ
Η «παγίδα» του μεσαίου διαδρόμου στα Lidl - Γιατί οι άνδρες είναι πιο επιρρεπείς στις περιττές αγορές
Το κυνήγι θησαυρού και οι άσκοπες αγορές έχουν εδώ και καιρό οδηγήσει στην επιτυχία του λιανικού εμπορίου