Η πρόταση των επονομαζόμενων «green debt swap» που συζητήθηκε και στο τραπέζι του G20 κερδίζοντας συνεχώς έδαφος, βασίζεται στην ιδέα πως με… ένα σμπάρο μπορεί κανείς να πετύχει δύο τρυγόνια: αυτό της αντιμετώπισης των μη βιώσιμων χρεών πολλών κρατών και συνάμα του προβλήματος της κλιματικής αλλαγής.
Η πρόταση είναι απλή. Οι φτωχότερες και υπερχρεωμένες χώρες του πλανήτη καλούνται να ανταλλάξουν τα χρέη τους με την υιοθέτηση πρασινότερων στόχων, με τα πλούσια κράτη και τους διεθνείς πιστωτές να υπόσχονται πως θα τους διαγράψουν τα χρέη, εφόσον αυτές τους… διευκολύνουν με το ζήτημα της δραστικής μείωσης των παγκόσμιων ρύπων που για πολιτικούς και επικοινωνιακούς λόγους οφείλουν να πετύχουν.
Βέβαια, θεωρητικά το όλο αλισβερίσι γίνεται για το… καλό του πλανήτη. Και στην τελική, πράγματι ο πλανήτης θα ωφεληθεί εφόσον οι ρύποι μειωθούν, όμως το πόσο θεμιτός είναι ο τρόπος σηκώνει… μεγάλη κουβέντα.
Στο τραπέζι του G20
Σε κάθε περίπτωση η όλη συζήτηση έχει «ζεσταθεί» για τα καλά έχοντας περάσει και από το τραπέζι της διήμερης συνόδου των υπουργών Οικονομικών των κρατών μελών του G20, που ολοκληρώθηκε σήμερα στη Βενετία.
Παγκόσμια Τράπεζα και Διεθνές Νομισματικό Ταμείο που έχουν αναλάβει το τεχνικό κομμάτι έχουν συμφωνήσει να βάλουν την ιδέα σε… χαρτί, παρουσιάζοντας μια συνολική πρόταση μέχρι το Νοέμβριο, ήτοι δηλαδή πριν από τη σύνοδο κορυφής του COP26 για την κλιματική αλλαγή στην Σκοτία.
Όπως τόνισε και σε πρόσφατες δηλώσεις της η επικεφαλής του ΔΝΤ, Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα, η πρόταση έχει λογική δεδομένου πως «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια διπλή κρίση, την πίεση των αυξανόμενων χρεών πολλών κρατών και την κλιματική κρίση, απέναντι στην οποία οι φτωχότερες χώρες είναι πιο ευάλωτες». Και προφανώς η πανδημία επιδείνωσε την κατάσταση αυξάνοντας ακόμη περισσότερο τα χρέη, τόσο των πλούσιων όσο κυρίως των ήδη φτωχότερων κρατών. Σε έκθεση του ο ΟΗΕ έχει υπολογίσει πως το 54% από τις φτωχότερες χώρες βρίσκεται αντιμέτωπο με χρεοκοπία.
Το G20 ασχολήθηκε ήδη με το θέμα από πέρυσι και παρά το γεγονός πως δέχτηκε ισχυρές εκκλήσεις να δεχτεί διαγραφή χρεών, πρόσφερε εναλλακτικά διευκολύνσεις και πάγωμα των πληρωμών. Η συμφωνία αφορούσε την αναβολή στην αποπληρωμή χρεών ύψους 12,5 δισ. δολαρίων που προέκυπταν κυρίως από διμερείς συμφωνίες. Μάλιστα, την άνοιξη συμφώνησε να παρατείνει το μορατόριουμ μέχρι τα τέλη του έτους, παρά το γεγονός πως ο απολογισμός έδειξε πως αρκετές χώρες του αναδυόμενου κόσμου απέφυγαν να κάνουν χρήση της… προσφοράς θεωρώντας πως κάτι τέτοιο θα επιβάρυνε την εικόνα τους προς τους ξένους επενδυτές και τους οίκους αξιολόγησης.
Τους βρίσκουν στην… ανάγκη
Εξάλλου, σε κάθε περίπτωση ήταν και παραμένει μια προσωρινή λύση που δεν λύνει το πρόβλημα. Ο ΟΗΕ έχει υπολογίσει πως μόνο για τη διετία 2020-2021 το κόστος της αποπληρωμής εξωτερικών χρεών των αναπτυσσόμενων κρατών ανέρχεται σε 2,6 με 3,4 τρισ. δολάρια. Κάτι που αιτιολογεί το γιατί έγκριτοι διεθνείς αναλυτές εκτιμούν πως το 40% των αναπτυσσόμενων κρατών θα βρεθεί σε δυσκολία να μπορέσει να αποπληρώσει τα χρέη του. Και κάπως έτσι η ιδέα της ανταλλαγής χρέους με πράσινους στόχους άρχισε να κερδίζει έδαφος.
Οι επιστήμονες υποστηρίζουν πως για να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί από τη Συνθήκη του Παρισιού για το Κλίμα, οι ρύποι άνθρακα πρέπει να μειωθούν κατά περίπου 45% μέχρι το 2030 και κατά 100% μέχρι το 2050. To G20 στο ανακοινωθέν του ανανέωσε τη δέσμευση του για την πάταξη της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των ρύπων, όμως απέφυγε να γίνει τόσο… τολμηρό αναφορικά με τις δράσεις και τα βήματα που θα κάνει, όσο κάποιοι ακτιβιστές περίμεναν και ήθελαν.
Μήπως άραγε διότι ποντάρει από τώρα στο ότι ο Τρίτος Κόσμος θα επωμιστεί μεγάλο βάρος της όλης προσπάθειας, προφανώς βέβαια με το… αζημίωτο!
Latest News
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»