Είναι οριστικό. Μετά από δυναμικές κινητοποιήσεις εβδομάδων από τους ακτιβιστές, η σερβική κυβέρνηση ενέδωσε στις πιέσεις των περιβαλλοντολογικών οργανώσεων και της κοινής γνώμης τραβώντας την… πρίζα στη μεγάλη συμφωνία για την εξόρυξη λιθίου από τον κολοσσό της Rio Tinto.
Το μέγα project είχε προβληθεί αρχικά ως τεράστια επιτυχία της κυβέρνησης για την προσέλκυση σημαντικών ξένων κεφαλαίων στη χώρα για την τόνωση της σερβικής οικονομίας.
Ήταν, ωστόσο, σημαντικό και για τον κολοσσό του κλάδου των ορυχείων δεδομένου πως θα τον βοηθούσε να εκτιναχθεί μεταξύ των σημαντικότερων εταιρειών παραγωγής λιθίου, που είναι ένα μεταλλικό στοιχείο βασικό για την κατασκευή μπαταριών για τη μετάβαση στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. Θα ανέβαινε δε, στην κορυφή της παραγωγής στην Ευρώπη. Δεν είναι τυχαίο πως μετά τη δημοσιοποίηση της είδησης, η μετοχή της βρετανο-αυστραλιανής εταιρείας έκανε… βουτιά άνω του 5%.
Το ύψους 2,4 δισ. δολαρίων έργο για την εξόρυξη λιθίου στην περιοχή της Λοζνίτσα επρόκειτο να ξεκινήσει παραγωγή από το 2027. Μάλιστα, η Rio είχε ήδη δαπανήσει σχεδόν 450 εκατ. δολάρια για να ερευνήσει το κοίτασμα και τις δυνατότητες του. Σε πλήρη λειτουργία η παραγωγή από το ορυχείο θα έφτανε τους 58.000 τόνους λιθίου ετησίως, κάτι που θα το κατέτασσε στην πρώτη θέση σε όλη την Ευρώπη.
Η συνεχής αύξηση της ζήτησης για το μέταλλο εν μέσω της ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης ασκεί ήδη πιέσεις στα τωρινά ορυχεία διεθνώς ωθώντας κάθετα τις διεθνείς τιμές. Από πέρυσι τον Ιανουάριο η τιμή του έχει ενισχυθεί περίπου κατά 280%!
Το πρόβλημα με τη συμφωνία ήταν πως το project πυροδότησε άμεσα έντονες αντιδράσεις στη χώρα, με τις περιβαλλοντολογικές οργανώσεις να προειδοποιούν για ανυπολόγιστη καταστροφή στο φυσικό περιβάλλον. Οι διαδηλώσεις που ξεκίνησαν σε σταθερή βάση βρήκαν ευρεία ανταπόκριση από την κοινή γνώμη με το θέμα να ανεβαίνει ψηλά στην επικαιρότητα, λίγους μήνες πριν τις κρίσιμες γενικές εκλογές του Απριλίου.
Μάλιστα, τις προηγούμενες ημέρες με τον διπλωματικό πόλεμο μεταξύ Σερβίας και Αυστραλίας για τον πρωταθλητή του τένις, Νόβακ Τζόκοβιτς, να έχει χτυπήσει «κόκκινο», η πολιτική πίεση για την κυβέρνηση έγινε ακόμη πιο ισχυρή. Δεν είναι τυχαίο πως η σημερινή ανακοίνωση για την ακύρωση της συμφωνίας έγινε, σε συνέντευξη Τύπου, από την ίδια την πρωθυπουργό, Άνα Μπρνάμπιτς.
Latest News
Αρχές του 2025 το νέο φτηνό ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Η αλλαγή των σχεδίων της εταιρείας λειτούργησε θετικά για τις μετοχές της Tesla, που κινούνταν έντονα ανοδικά καταγράφοντας κέρδη έως και 10%
Πλαστικά, ένας αιώνιος εφιάλτης ρύπανσης και… συμφερόντων
Τα Ηνωμένα Έθνη επιδιώκουν να τερματίσουν τη ρύπανση των πλαστικών με μια διεθνώς δεσμευτική συνθήκη, όμως οι διαπραγματεύσεις είναι σκληρές και τα… λεφτά πολλά
Πόσες εύκρατες μέρες θα χάσουν διαφόρες χώρες λόγω κλιματικής αλλαγής - Πώς επηρεάζεται η Ελλάδα
Μέχρι το τέλος του αιώνα, οι κάτοικοι των βόρειων χωρών θα δουν γενικά ηλιόλουστες, ανοιξιάτικες μέρες να εμφανίζεται νωρίτερα τον χειμώνα
HELLENiQ ENERGY: Έναρξη λειτουργίας της ΕΚΟ Energy στην Κύπρο ως προμηθευτής πράσινης ενέργειας
Ξεκίνησε η εμπορική δραστηριότητα στην προμήθεια ηλεκτρισμού από ΑΠΕ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη για τις πυρκαγιές - Οι διαγωνισμοί που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη της Ελλάδας για τις πυρκαγιές - Πώς προχωρά η εξέλιξη των προγραμμάτων
Στα τέλη του 2024 το πρώτο πρατήριο υδρογόνου από την Motor Oil
Στα τέλη του 2025 θα λειτουργήσει και το δεύτερο στην Ακράτααι- Και οι δύο σταθμοί θα είναι δημοσίως προσβάσιμοι
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Χωρίς στόχο για μηδενικές εκπομπές, πάνω από τις μισές ιδιωτικές εταιρείες
Μεγαλώνει το χάσμα σε σχέση με τις εισηγμένες
Η Volvo λανσάρει φτηνό κινέζικο EV στις ΗΠΑ και ... ανησυχεί την Tesla
Το EX30 κατασκεύασε η Volvo Cars, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική Geely
Στο Ταμείο Ανακαμψης το έργο «Εξοικονόμηση ενέργειας σε επιχειρήσεις - Φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις»
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 161.502.400 ευρώ