
«Είναι πολύ νωρίς ακόμα για να εκτιμηθεί το αποτύπωμα της παρούσας κρίσης στον ελληνικό τουρισμό συνολικά», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας Χριστίνα Τετράδη, η οποία εστιάζοντας στις αγορές της Ρωσίας και Ουκρανίας εκτιμά ότι αυτές δεν θα επηρεάσουν σημαντικά το συνολικό αποτέλεσμα για τον ελληνικό τουρισμό.
«Οσο κρατάει ο πόλεμος δεν μπορούν να δοθούν εκτιμήσεις», συμπληρώνει.
Αναφερόμενη στην κινητικότητα των κρατήσεων για την Ελλάδα φέτος, η κυρία Τετράδη παρατηρεί ότι μπορεί να μην υπάρχει πάγωμα των κρατήσεων από τις άλλες αγορές ενδιαφέροντος, ωστόσο δεν υπάρχει ο ρυθμός κρατήσεων των προηγούμενων εβδομάδων.
Ερωτηματικό για το 2022 θα είναι οι αγορές της Πολωνίας και της Ρουμανίας, σύμφωνα με την κυρία Τετράδη, καθώς παραμένει άγνωστο, αν πλέον τα νοικοκυριά θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να ταξιδεύσουν μετά τις προσφυγικές ροές των Ουκρανών εκεί.
Στάση αναμονής κρατούν οι υποψήφιοι ταξιδιώτες ενόψει της νέας τουριστικής χρονιάς
Παραμένοντας στις προοπτικές της εφετινής χρονιάς, υπό τη σκιά των εξελίξεων στην Ουκρανία, οι εκπρόσωποι της ECTAA, του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού φορέα οργανωμένου τουρισμού που εκπροσωπεί τις ενώσεις τουριστικών γραφείων και τουρ οπερέιτορ της Ευρώπης, σε πρόσφατη συνεδρίαση ανέφεραν ότι μέχρι στιγμής δεν καταγράφονται ακυρώσεις ταξιδιωτικών προγραμμάτων, όμως η ροή των κρατήσεων έχει ανακοπεί, με τους ταξιδιώτες να τηρούν στάση αναμονής.

Παράλληλα, εκφράστηκαν έντονες ανησυχίες για τις επιπτώσεις της ανόδου του κόστους καυσίμων, τον πληθωρισμό και την επίδραση που θα έχουν οι παράγοντες αυτοί στους ταξιδιωτικούς προϋπολογισμούς των ταξιδιωτών.
Σημαντικές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό Ρωσία και Ουκρανία
Στο μεταξύ από 600.000 εως 830.000 υπολογίζονται οι απώλειες των αεροπορικών θέσεων που είχαν προγραμματιστεί για φέτος από την Ρωσία, την Ουκρανία και την Λευκορωσία για την Ελλάδα, μετά και τον πόλεμο στην Ουκρανία, σύμφωνα με φορείς του ελληνικού τουρισμού.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τόσο ο πρόεδρος της ομοσπονδίας ταξιδιωτικών πρακτόρων, «Fedhatta» Λύσσανδρος Τσιλίδης, όσο και ο γενικός γραμματέας της Ενωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Aldemar Resorts, Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, συνηγορούν στο γεγονός ότι οι αγορές της Ρωσίας και Ουκρανίας είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την ελληνική τουριστική οικονομία.
Στο παρελθόν, όπως αναφέρει ο κ. Αγγελόπουλος, οι Ρώσοι επισκέπτες στην Ελλάδα είχαν φτάσει και το 1,3 εκατομμύρια, ενώ από την Ουκρανία την περυσινή χρονιά έφτασαν τους 130.000 οι επισκέπτες στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Τσιλίδη. Μάλιστα το 50% των επισκεπτών από τις δυο χώρες απορροφούσε η Κρήτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία του νησιού.
Ο κ. Τσιλίδης μάλιστα υπενθυμίζει ότι οι Ουκρανοί έρχονται στην Ελλάδα χωρίς βίζα, ενώ τέλη Μαρτίου φέτος αναμένετο και το πράσινο φως από τη Ρωσία για τις πτήσεις τσάρτερ προς την Ελλάδα.
Φέτος όπως αναφέρει ο πρόεδρος της «Fedhatta»είχαν προγραμματιστεί για Ελλάδα από Ουκρανία τουλάχιστον 230.000 αεροπορικές θέσεις και πάνω από 600.000 θέσεις από Ρωσία. Στο σημείο αυτό ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος εξηγεί ότι στις απώλειες των τουριστών για την Ελλάδα, από Ρωσία και Ουκρανία, θα πρέπει να συμπεριληφθούν και αυτοί από Λευκορωσία. Κατόπιν τούτου εκτιμά ότι οι απώλειες για την Ελλάδα από αυτές τις αγορές θα κυμανθούν από 600.000 εώς 700.000 αφίξεις, νούμερα ιδιαίτερα σημαντικά για τον ελληνικό τουρισμό όπως εξηγεί.
Πλήγμα για πρακτορεία και ξενοδοχεία που έχουν συνεργασία με Ρωσία και Ουκρανία
Στο μεταξύ δεν είναι αμελητέος και ο αριθμός των πρακτορείων που έχουν σύνδεση των δραστηριοτήτων τους με Ρωσία και Ουκρανία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται με την βιωσιμότητα τους.
Οπως εξηγεί ο κ. Τσιλίδης, αυτά τα πρακτορεία έχουν αποκλειστικότητα με τις εν λόγω αγορές και δεν είναι εύκολη η μεταπήδηση σε άλλες αγορές ενδιαφέροντος. Από την πλευρά των ξενοδοχείων, ο κ. Αγγελόπουλος εξηγεί ότι είναι δύσκολη η εξίσωση για τα ξενοδοχεία που έχουν έκθεση στη ρωσική αγορά.
Φέρνοντας ως παράδειγμα τα ξενοδοχεία του ομίλου, σημειώνει ότι το ένα εξ’αυτών που βρίσκεται στην Σκαφιδιά του νομού Ηλείας, το 40% του τζίρου του το οφείλει σε πελάτες από τη Ρωσία και Ουκρανία.
Με δεδομένη την αδυναμία να υπάρξουν εναλλακτικές αεροπορικές θέσεις στην Πελοπόννησο είναι δύσκολο να καλυφθούν τα κενά από άλλες αγορές. Για την Κρήτη, ωστόσο που έχει παρουσία ο όμιλος, τα κενά είναι πιο έυκολο να καλυφτούν λόγω των εναλλακτικών επιλογών στα αεροπορικά δίκτυα, όπως τονίζει.
Δυσβάσταχτο το ενεργειακό κόστος για τα ξενοδοχεία – Το ενεργειακό είναι το δεύτερο σε κόστος μετά το εργασιακό.
Σε κάθε περίπτωση αυτό που φαντάζει δυσβάσταχτο για τα ξενοδοχεία είναι το ενεργειακό κόστος, με τον κ. Αγγελόπουλο να ζητά άμεσα μέτρα. «Προσφέρουμε τουριστικά πακέτα με τιμές 2019 και μάλιστα εκπτωτικές, τη στιγμή που το 2022 έχουμε εκτόξευση του κόστους ενέργειας», αναφέρει.
Ενα ιδιαίτερο επιβαρυντικό τοπίο, στο οποίο έρχονται να προστεθούν αυξήσεις σε ήδη διατροφής (κρέας και δημητριακά) αλλά και πρώτων υλών (πχ ξυλεία), που προέρχονται από την Ρωσία. Το μείγμα, όπως τονίζει, είναι εκρηκτικό και η βοήθεια του οικονομικού επιτελείου θα πρέπει να είναι άμεση και ξεκάθαρη στο νέο σκηνικό.
Στο σημείο αυτό ο κ. Αγγελόπουλος υπενθυμίζει ότι το ενεργειακό είναι το δεύτερο σε κόστος μετά το εργασιακό. Για το ίδιο θέμα η αντιπρόεδρος του ΞΕΕ σημειώνει ότι ακόμα δεν έχει γίνει καν προκήρυξη του ενεργειακού ΕΣΠΑ, μέσα από τα κονδύλια του ταμείου ανάκαμψης, που αν συνέβαινε θα ήταν σωτήριο για τα ξενοδοχεία, όπως λέει.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Latest News
![Accor: Η βιωσιμότητα «κλειδί» για την ανάπτυξη και ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού [έρευνα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/thumbnail-600x400.jpg)
Accor: Η βιωσιμότητα «κλειδί» για την ανάπτυξη και ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού [έρευνα]
Το White Paper “Sustainable Expansion of Greek Tourism” που δημοσίευσε πρόσφατα η Accor αποτυπώνει τη δέσμευσή της στη βιώσιμη φιλοξενία

Σην Ιβηρική το brand Super 8 της Wyndham - Η συμφωνία με τη Soliteight
Η Wyndham και η Soliteight βάζουν το brand Super 8 σε Ισπανία και Πορτογαλία με 40 νέα ξενοδοχεία σε διάστημα 10 ετών

Ποιοι προορισμοί κέρδισαν τους Έλληνες το Πάσχα - Το κόστος μετακίνησης
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Ferryscanne για τις εξορμήσεις το Πάσχα

Ανοίγει νέα ξενοδοχεία σε Αθηνα και Μάνη ο όμιλος Radisson - Η συνεργασία με την Fais Group
Την επέκταση της παρουσίας του στην Ελλάδα δρομολογεί ο όμιλος Radisson - Οι συνεργασίες σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς

Παράνομη εγκύκλιος της ΑΑΔΕ για τη φορολόγηση του Airbnb - Η απόφαση του ΣτΕ
Το θέμα παραπέμφθηκε προς οριστική κρίση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Αύξηση μόλις 0,5% στις ταξιδιωτικές εισπράξεις το πρώτο δίμηνο του 2025 - Άνοδος 3,5% στους τουρίστες
Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΤτΕ για τις χώρες προέλευσης των τουριστών - Η μεγάλη άνοδος των Αμερικάνων και οι μηδενικές εισπράξεις από Ρώσους τον Φεβρουάριο - Πάνω από 1,5 εκατ. οι ξένοι τουρίστες

Πόρτο Χέλι και Ερμιόνη ο νέος προορισμός τριών πολυτελών διεθνών αλυσίδων
Τα σχέδια επέκτασης στην ελληνική αγορά με πολυτελή ξενοδοχεία των Waldorf Astoria της Hilton, Six Sences της IHG Group και Four Seasons
![Ξενοδοχεία: Μεγάλο το ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα – Η θέση της Αθήνας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/Athens-hotels-600x399.jpg)
«Μαγνήτης» επενδύσεων η Ελλάδα στα ξενοδοχεία - Στο top 10 η Αθήνα [γραφήματα]
Η Αθήνα μπήκε στη δεκάδα των ελκυστικών πόλεων και η Ελλάδα διατηρεί την πέμπτη θέση στην Ευρώπη

Οι top χώρες προέλευσης των περισσότερων ξένων ταξιδιωτών στην Ελλάδα
Η θερινή τουριστική περίοδος διαγράφεται θετικά για την Ελλάδα, με τα διαθέσιμα στοιχεία να επιβεβαιώνουν τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη του κλάδου

Δεν κόβουν το ταξίδι στην Ελλάδα οι Αμερικανοί
Παρά το δυσμενές οικονομικό κλίμα και τις αμφιλεγόμενες αποφάσεις της κυβέρνησης Τραμπ θα έρθουν και αυτό το καλοκαίρι