Η Renault εύχεται για το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα στο θέμα της Ρωσίας. Ο Ζαν-Ντομινίκ Σενάρντ, πρόεδρος της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν θα απειλούσε την ανάκαμψη της εταιρείας. Οι επενδυτές που έχουν βυθίσει τη τιμή της μετοχής της κατά 40%, σε λιγότερο από ένα μήνα, φαίνεται να διαφωνούν.
Η Renault είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής και πωλητής αυτοκινήτων στη Ρωσία, κατέχοντας σχεδόν το 30% της αγοράς. Κατέχει τα δύο τρίτα της Avtovaz, της κατασκευάστριας αυτοκινήτων Lada, και εκμεταλλεύεται τα δύο εργοστάσιά της. Η εταιρεία κατασκευάζει επίσης αυτοκίνητα με τις δικές της μάρκες σε εργοστάσιο στη Μόσχα.
Ωστόσο, η απώλεια της αγοραίας αξίας 4 δισ. ευρώ μπορεί να μοιάζει υπερβολική. Η Avtovaz απέφερε μόλις το 6% των 46 δισεκατομμυρίων ευρώ εσόδων του ομίλου πέρυσι και αποτιμάται σε 3 δισεκατομμύρια ευρώ στον ισολογισμό της Renault.
Ωστόσο, η Renault δεν έχει καλές επιλογές όσον αφορά την Ρωσία. Η εταιρεία έκλεισε τις δραστηριότητές της εκεί μετά την εισβολή του προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν στην Ουκρανία τον περασμένο μήνα. Τα φορτηγά που μετέφεραν ημιαγωγούς, σημαντικούς για την παραγωγή, δεν μπορούσαν να φτάσουν στα εργοστάσια. Τα εργοστάσια της Avtovaz, τα οποία χρησιμοποιούν λιγότερα εισαγόμενα εξαρτήματα, ενδέχεται να ανοίξουν ξανά αυτήν την εβδομάδα.
Με 40.000 κυρίως Ρώσους υπαλλήλους, η Renault δεν μπορεί απλώς να κλείσει το μαγαζί και να φύγει. Η ρωσική κυβέρνηση απειλεί επίσης να εξαγοράσει εταιρείες που ανήκουν σε ποσοστό άνω του 25% σε «ξένους από μη φιλικά κράτη» εάν απειλήσουν να σταματήσουν τις δραστηριότητες τους στη Ρωσία.
Η γαλλική εταιρεία είναι εξοικειωμένη με την προσέγγιση του Πούτιν σχετικά με τις εθνικοποιήσεις. Αφού η Avtovaz έγινε αντικείμενο βίαιων πολέμων μεταξύ ένοπλων συμμοριών, η κυβέρνηση ουσιαστικά ανέλαβε τον έλεγχο στα μέσα της δεκαετίας του 2000 στέλνοντας εκατοντάδες ένοπλους αστυνομικούς σε μια συνέλευση μετόχων.
Η Renault αγόρασε την Avtovaz το 2008 αφού η Rostec, ένας σημαντικός παίκτης στον αμυντικό τομέα, ανέλαβε να την “συμμαζέψει”. Αυτή η συμμαχία είναι ένας ακόμη πονοκέφαλος για τους Γάλλους. Η Rostec, η οποία διατηρεί το ένα τρίτο των μετοχών, διευθύνεται από τον Σεργκέι Τσεμέζοφ, έναν στενό σύμμαχο του Πούτιν στον οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις από δυτικές κυβερνήσεις. Η Rostec είναι επίσης ο πλειοψηφικός μέτοχος της Novikombank, ενός από τους επτά δανειστές που αποκλείστηκαν από το διεθνές δίκτυο πληρωμών Swift νωρίτερα αυτόν τον μήνα.
Ορισμένες από τις εθνικιστικές εφημερίδες της Ρωσίας αναρωτήθηκαν γιατί η Renault, η οποία ανήκει κατά 15% στο γαλλικό κράτος, θα έπρεπε να επιτρέπεται να λειτουργεί στη χώρα. Στον υπόλοιπο κόσμο, η επωνυμία της εταιρείας θα μπορούσε να υποφέρει από τις συσχετίσεις της με τον ρωσικό στρατό. Μια κακή κατάσταση θα μπορούσε σύντομα να γίνει ακόμη χειρότερη.
REUTERS BREAKING VIEWS
Latest News
Οι μήνες του χάους και το mission impossible του νέου πρωθυπουργού στη Γαλλία
Η πολιτική κρίση έχει ήδη ένα οικονομικό τίμημα και η αβεβαιότητα σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις είναι απρόθυμες να επενδύσουν
Κοινή λογική: Γιατί το παιχνίδι του Τραμπ με τους δασμούς δεν χρειάζεται να βγάζει νόημα
Υπάρχει ένα στοιχείο υποκρισίας σε αυτή τη λογική, αλλά αυτό δεν ήταν ασυνήθιστο κατά την τελευταία κυβέρνηση Τραμπ