Η Ελλάδα θα πρέπει να ετοιμάσει το έδαφος για την αξιοποίηση του υδρογόνου σε ενεργοβόρες εφαρμογές που δεν μπορεί να καλύψει ο εξηλεκτρισμός, επισήμαναν ειδικοί και στελέχη της αυτοδιοίκησης στο OT Forum.
Η Ελλάδα και η Ιταλία συνεργάζονται για την παραγωγή καθαρού υδρογόνου μέσω του προγράμματος «Λευκός Δράκος, ανέφερε ο Βασίλειος Γρηγορίου, πρόεδρος του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Advent που συμμετέχει στο εγχείρημα.
H αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων στα ορυκτά καύσιμα αποτελεί επιτακτική ανάγκη προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και να μετριαστεί η κλιματική αλλαγή. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν μπορούν να δώσουν λύση λόγω των μεγάλων διακυμάνσεων της παραγωγής, εξήγησε ο κ. Γρηγορίου, οπότε το υδρογόνο μπορεί να καλύψει το κενό και να συνδυάσει την προστασία του περιβάλλοντος με την ζητούμενη ενεργειακή αυτάρκεια.
Το υδρογόνο, το πιο άφθονο στοιχείο στο Σύμπαν, χρησιμοποιείται ήδη ευρέως στη βιομηχανία, όμως η παραγωγή του βασίζεται κυρίως στην ηλεκτρόλυση, διαδικασία που καταναλώνει μεγάλα ποσά ενέργειας, επισήμανε.
Το ζητούμενο της σημερινής εποχής είναι το λεγόμενο «πράσινο» υδρογόνο, το οποίο παράγεται με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, εξήγησε ο κ. Γρηγορίου. Εκτός από καύσιμο, το υδρογόνο αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πρώτη ύλη για την παραγωγή άλλων υλικών, όπως μεθανόλη, λιπάσματα και αμμωνία, και να δώσει έτσι μια ολόκληρη αλυσίδα τελικών προϊόντων.
Λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη την εκτίναξη των τιμών της ενέργειας, το κόστος του πράσινου υδρογόνου δεν είναι πλέον απαγορευτικό, εκτίμησε ο κ. Γρηγορίου.
Το πρώτο πρατήριο στην Ελλάδα
Το πρώτο «υδρογονάδικο» στην Ελλάδα λειτούργησε το 2005-06, ανέφερε ο Αθανάσιος Στούμπος, εθνικός εκπρόσωπος στην ΕΕ για το υδρογόνο και διευθυντής του εργαστηρίου Περιβαλλοντικών Ερευνών του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» που δημιούργησε την πειραματική εγκατάσταση. Μάλιστα το πρωτοποριακό πρατήριο προσέφερε υδρογόνο που παραγόταν από ΑΠΕ και είχε επομένως μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα
Πρατήριο υδρογόνου λειτουργεί και σήμερα στον «Δημόκριτο», όμως η Ελλάδα έχει πλέον χάσει έδαφος στην αξιοποίηση του νέου καυσίμου. «Ως χώρα υστερούμε στην μετατροπή των ιδεών σε πραγματική βιομηχανία που θα φέρει τα πράγματα στην αγορά» είπε ο κ. Στούμπος.
Για τα αυτοκίνητα, αναγνώρισε, οι μπαταρίες ίσως είναι ιδανική λύση. Το υδρογόνο όμως θα είναι αναντικατάστατο σε βαριές βιομηχανίες και μεγάλα οχήματα όπως τρένα, λεωφορεία, απορριμματοφόρα και αεροπλάνα, εφαρμογές στις οποίες οι μπαταρίες σε καμία περίπτωση δεν επαρκούν.
Δημοτικό υδρογόνο
Ο δήμος Αλίμου ήδη πειραματίζεται με την αξιοποίηση του υδρογόνου σε δημοτικά οχήματα και συστήματα θέρμανσης, ανέφερε ο δήμαρχος Ανδρέας Κονδύλης, ο οποίος μίλησε από τις Βρυξέλλες όπου ταξίδεψε για τη βράβευση του δήμου σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα βιώσιμης κινητικότητας.
Όπως εκτίμησε, αν η Ευρώπη είχε επενδύσει νωρίτερα σε υδρογόνο, η τρέχουσα ενεργειακή κρίση θα ήταν λιγότερο επώδυνη.
Για τη μετάβαση στην οικονομία του υδρογόνου απαιτείται και το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, επισήμανε ο κ. Κονδύλης, αναφερόμενος στα προβλήματα που συνάντησε όταν εγκαινίασε τους πρώτους σταθμούς φόρτισης οχημάτων με ενέργεια από φωτοβολταϊκά, οπότε διαπίστωσε ότι για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα του δήμου δεν μπορούσαν να εκδοθούν πινακίδες.
Τρένο υδρογόνου
Με την αξιοποίηση του υδρογόνου πειραματίζεται εξάλλου και ο δήμος Αγίων Αναργύρων Καματερού, ανέφερε ο Βασίλης Αναλυτής, διευθύνων σύμβουλος του Αναπτυξιακού Οργανισμού του δήμου.
Οι υπεύθυνο οραματίζονται μια σιδηροδρομική γραμμή 8 χιλιομέτρων για τρένα υδρογόνου, έργο που θα βοηθήσει στην βιώσιμη κινητικότητα.
«Βαλτώσαμε όμως στο κομμάτι της χρηματοδότησης» παραδέχτηκε.
Σε κάθε περίπτωση, η λεγόμενη οικονομία του υδρογόνου απαιτεί νέες ειδικότητες, επισήμαναν οι ομιλητές.
Το κενό θα μπορούσε να καλυφθεί με μετεκπαίδευση εργαζομένων της βιομηχανίας λιγνίτη στη Μακεδονία, πρότεινε ο κ. Στούμπος.
Μηχανικοί, φυσικοί και χημικοί μηχανικοί είναι μερικές από τις ειδικότητες που μπορούν να συμμετάσχουν στην εθνική προσπάθεια, πρόσθεσε ο κ. Γρηγορίου.
Latest News
HELLENiQ ENERGY: Έναρξη λειτουργίας της ΕΚΟ Energy στην Κύπρο ως προμηθευτής πράσινης ενέργειας
Ξεκίνησε η εμπορική δραστηριότητα στην προμήθεια ηλεκτρισμού από ΑΠΕ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη για τις πυρκαγιές - Οι διαγωνισμοί που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη της Ελλάδας για τις πυρκαγιές - Πώς προχωρά η εξέλιξη των προγραμμάτων
Στα τέλη του 2024 το πρώτο πρατήριο υδρογόνου από την Motor Oil
Στα τέλη του 2025 θα λειτουργήσει και το δεύτερο στην Ακράτααι- Και οι δύο σταθμοί θα είναι δημοσίως προσβάσιμοι
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Χωρίς στόχο για μηδενικές εκπομπές, πάνω από τις μισές ιδιωτικές εταιρείες
Μεγαλώνει το χάσμα σε σχέση με τις εισηγμένες
Η Volvo λανσάρει φτηνό κινέζικο EV στις ΗΠΑ και ... ανησυχεί την Tesla
Το EX30 κατασκεύασε η Volvo Cars, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική Geely
Στο Ταμείο Ανακαμψης το έργο «Εξοικονόμηση ενέργειας σε επιχειρήσεις - Φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις»
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 161.502.400 ευρώ
ΕΥ: Συνέδριο για την πράσινη φορολογία στην Ελλάδα
Πώς θα διαμορφωθεί η περιβαλλοντική φορολογική πολιτική στην Ελλάδα
Η Tesla φτιάχνει πιο πρόσιτα αυτοκίνητα και απογειώνει τις μετοχές της
Τι σχεδιάζει ο Ίλον Μασκ για το επόμενο διάστημα
Πρέπει να ανησυχούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την πτώση πωλήσεων EV;
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτή την επιβράδυνση της αγοράς για να καλύψουν τη διαφορά με τους Κινέζους ανταγωνιστές