Οι ναυτικοί των δύο ελληνικών τάνκερ που κατέλαβαν οι Φρουροί της Επανάστασης στα Στενά του Ορμούζ είναι καλά στην υγεία τους. Δεν έχουν συλληφθεί και παραμένουν στα πλοία, σύμφωνα με όσα μεταδίδει το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων Tasnim News επικαλούμενο τις αρμόδιες αρχές της χώρας. Την είδηση αναμετέδωσε το Reuters.
«Το πλήρωμα των δύο ελληνικών τάνκερ δεν έχει συλληφθεί και όλα τα μέλη του πληρώματος… είναι καλά στην υγεία τους και προστατεύονται και τους παρέχονται οι απαραίτητες υπηρεσίες ενώ βρίσκονται επί των πλοίων, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο», αναφέρει ο κρατικός Οργανισμός Λιμένων και Ναυτιλίας του Ιράν σε ανακοίνωση που μετέδωσε το Tasnim.
Καταδικάζει το Φόρειν Όφις
Στο μεταξύ, εκπρόσωπος του βρετανικού υπουργείου Εξωτερικών απαντώντας σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ καταδίκασε την κατάσχεση των δύο ελληνικών πλοίων από την Τεχεράνη. «Η κατάσχεση ελληνικών πλοίων από τους IRGC (Φρουρούς της Ισλαμικής Επανάστασης) είναι απαράδεκτη. Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει δεσμευτεί για την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και την ασφάλεια της ναυτιλίας στα στενά του Ορμούζ», αναφέρεται στη δήλωση.
- Διαβάστε επίσης: Η σύγκρουση ΗΠΑ και Ιράν και οι επιπτώσεις για την Ελλάδα
Η έφοδος από τους Φρουρούς της Επανάστασης
Υπενθυμίζεται ότι η βίαιη κατάληψη των δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων έλαβε χώρα το μεσημέρι της Παρασκευής.
Η κίνηση του Ιράν αποδίδεται σε αντίποινα προς την Αθήνα για την κατάσχεση φορτίου αργού ιρανικού πετρελαίου που μεταφερόταν από ρωσικό δεξαμενόπλοιο στις 15 Απριλίου στα ανοιχτά της Εύβοιας και την απόφαση της Ελλάδας την Πέμπτη 26 Μαΐου να αποστείλει το φορτίο στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Την ευθύνη για την κατάληψη των δύο ελληνικών πλοίων ανέλαβαν οι «Φρουροί της Επανάστασης» -το επίλεκτο τμήμα των ιρανικών ενόπλων δυνάμεων.
«Το Πολεμικό Ναυτικό των Φρουρών της Επανάστασης κατέλαβε σήμερα δύο ελληνικά τάνκερ για παραβιάσεις στα ύδατα του Κόλπου» αναφέρεται σε ανακοίνωσή τους.
Υπό κράτηση τελούν εννέα Έλληνες και τουλάχιστον άλλοι 40 ναυτικοί.
Εντονη αντίδραση της Αθήνας
Το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών προχώρησε σε διάβημα διαμαρτυρίας.
Ειδικότερα, με εντολή του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Θεμιστοκλής Δεμίρης πραγματοποίησε έντονο διάβημα διαμαρτυρίας στον ιρανό ρέσβη στην Αθήνα, αναφορικά με την βίαιη κατάληψη δύο πλοίων ελληνικής σημαίας στον Κόλπο.
«Οι ανωτέρω πράξεις ισοδυναμούν ουσιαστικά με πράξεις πειρατείας» αναφέρει η ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών.
«Ο γενικός γραμματέας καταδίκασε έντονα τις πράξεις αυτές, οι οποίες αντιβαίνουν θεμελιώδεις κανόνες του Διεθνούς Δικαίου και της Διεθνούς Ναυσιπλοΐας. Κάλεσε για την άμεση απελευθέρωση των πλοίων και των πληρωμάτων τους. Τόνισε επίσης ότι οι πράξεις αυτές θα έχουν ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στις διμερείς σχέσεις, καθώς και στις σχέσεις ΕΕ-Ιράν», επισημαίνεται.
Σε ό,τι αφορά τα γεγονότα, όπως σημειώνει το ελληνικό ΥΠΕΞ: «Νωρίτερα σήμερα ελικόπτερο του ιρανικού πολεμικού ναυτικού προσνηώθηκε στο ελληνικής σημαίας πλοίο Delta Poseidon το οποίο έπλεε σε διεθνή ύδατα (22 ναυτικά μίλια από τις ακτές του Ιράν) στον Κόλπο.
»Στη συνέχεια ένοπλοι αιχμαλώτισαν το πλήρωμα του πλοίου, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται δύο Έλληνες πολίτες. Αντίστοιχο συμβάν αναφέρθηκε ότι συνέβη και σε άλλο πλοίο ελληνικής σημαίας, στο οποίο επέβαιναν επτά Έλληνες πολίτες, και που ευρίσκετο πλησίον των ιρανικών ακτών.
»Το υπουργείο Εξωτερικών έχει ήδη προβεί σε ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης, του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας, καθώς και συμμάχων και εταίρων της Ελλάδας.
»Υπό το φως των ανωτέρω, το Υπουργείο Εξωτερικών συνιστά στους Έλληνες πολίτες να αποφεύγουν ταξίδια στο Ιράν.
»Τα πλοία ελληνικής σημαίας καλούνται να ακολουθούν τις οδηγίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με το οποίο το Υπουργείο Εξωτερικών βρίσκεται σε στενό συντονισμό και συνεχή επικοινωνία».
Breaking: Iran seizes 2 Greece-owned & flagged tankers in retaliation for Iranian oil seized off Greece earlier by US authorities (@lloydslisted exclusive story here:https://t.co/yx5mTrC6dt) suezmaxes are Prudent Warrior & Delta Poseidon. https://t.co/IrKmWzfD7f for updates pic.twitter.com/SiRfkuH5iN
— Michelle Wiese Bockmann (@Michellewb_) May 27, 2022
Αντίποινα της Τεχεράνης
Διεθνή μέσα ενημέρωσης συνέδεσαν εξαρχής την κατάληψη των δύο ελληνικών τάνκερ με το περιστατικό κατάσχεσης δεξαμενόπλοιου που μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο, ανοιχτά της Εύβοιας, και την ανακοίνωση της Τεχεράνης ότι θα εξέταζε αντίποινα.
Υπενθυμίζεται ότι το δεξαμενόπλοιο «Pegas» ή «Lana» δεσμεύθηκε από τις Λιμενικές Αρχές στην Κάρυστο, μετά από εντολή της Αρχής για τη Νομιμοποίηση Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες στις 19 Απριλίου 2022 στο πλαίσιο των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία από ΝΑΤΟ και ΕΕ. Το δεξαμενόπλοιο έπλεε με ρωσική σημαία μέχρι την 1η Μαρτίου, οπότε μετονομάστηκε σε Lana και ύψωσε ιρανική σημαία.
Σύμφωνα με το Reuters, oι Ηνωμένες Πολιτείες κατάσχεσαν το φορτίο ιρανικού πετρελαίου που βρισκόταν στο πλοίο και σχεδίαζαν να το στείλουν στις Ηνωμένες Πολιτείες με άλλο πλοίο. Το δεξαμενόπλοιο και το πλήρωμα δεν κρατούνται πλέον, αλλά το γεγονός έχει προκαλέσει ένταση με το Ιράν.
Το ημιεπίσημο πρακτορείο ειδήσεων του Ιράν Tasnim επικαλείται ανώνυμη πηγή που ανέφερε ότι «υπάρχουν άλλα 17 ελληνικά πλοία στον Περσικό Κόλπο, τα οποία θα μπορούσαν να κατασχεθούν από τους Φρουρούς της Επανάστασης εάν η Ελλάδα συνεχίσει να προκαλεί ζημιά».
Η περίπτωση της Βρετανίας
Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Ιούλιο του 2019 και η Βρετανία αντιμετώπισε παρόμοια προβλήματα όταν τότε οι Φρουροί της Επανάστασης κατέλαβαν δύο βρετανικά πετρελαιοφόρα: το Stena Impero και το Mesdar. Το δεύτερο το άφησαν ελεύθερο σχεδόν άμεσα μετά από οδηγίες που πήραν από τις ιρανικές αρχές. Το Stena Impero όμως, αφού «ακολουθήθηκε η νόμιμη διαδικασία και ξεκίνησαν οι απαραίτητες έρευνες», σύμφωνα με τους Φρουρούς της Επανάστασης, κατασχέθηκε γιατί «δεν τηρούσε τους διεθνείς θαλάσσιους κανονισμούς».
Η Βρετανία όπως και άλλες δυτικές χώρες υποστήριζαν ότι η κατάσχεση του Stena Impero αποτελούσε αντίποινα για την κατάσχεση του ιρανικού υπερ-δεξαμενόπλοιου Grace 1 κοντά στο Γιβραλτάρ, 15 μέρες πριν. Οι Βρετανοί τότε κατηγόρησαν το Grace 1 ότι παραβίασε τις κυρώσεις της ΕΕ κατά της Συρίας.
Τελικά το Stena Impero απελευθερώθηκε δύο μήνες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2019.
Την εποχή εκείνη, για να αποφευχθούν παρόμοια περιστατικά, το βρετανικό υπουργείο Άμυνας αποφάσισε να στείλει πλοία του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας τα οποία συνόδευαν τα υπό βρετανική σημαία δεξαμενόπλοια κατά τη διέλευσή τους από τα Στενά του Ορμούζ.
Ποιοι είναι οι Φρουροί της Επανάστασης
Οι Φρουροί της Επανάστασης απασχολούν που ανέλαβαν την ευθύνη για την κατάληψη των δύο ελληνικών πλοίων θεωρούνται ότι είναι οι θεματοφύλακες του το καθεστώς της Ισλαμικής Δημοκρατίας, ενώ έχουν αρκετή δύναμη, τόσο μέσα στη χώρα, όσο και στο εξωτερικό, ιδιαίτερα όμως στη Μέση Ανατολή, όπου έχουν δραστηριοποιηθεί έντονα τα τελευταία χρόνια.
Δημιουργήθηκαν κατά την διάρκεια της Ισλαμικής Επανάστασης το 1979 ως στρατιωτικό σώμα, ενώ όταν ανέλαβε την εξουσία του Ιράν ο Αγιατολάχ Χομεϊνί, στόχος της οργάνωσης έγινε η υπεράσπιση του ιρανικού ισλαμικού συστήματος και ως ένα σημείο εκείνη την εποχή, λειτουργούσε ως αντίβαρο στις ένοπλες δυνάμεις.
Έκτοτε, αρχίζουν να αυξάνουν την δύναμη τους σε όλα τα επίπεδα, όμως μετά την λήξη του αιματηρού πολέμου Ιράν – Ιράκ στις 20 Αυγούστου του 1988, ενισχύονται ακόμα περισσότερο.
Παρόλα αυτά, θα πρέπει να περιμένουν περίπου δύο δεκαετίες, για γίνουν μεγάλη δύναμη στη Μέση Ανατολή. Μέχρι το 2010 αποτελούσαν μια μεγάλη στρατιωτική, πολιτική και οικονομική δύναμη στο Ιράν που είχε στενούς δεσμούς με τον ανώτατο ηγέτη.
Όμως με την έναρξη του εμφυλίου πολέμου στη Συρία επεκτάθηκαν ακόμη περισσότερο. Έτσι, μέχρι το 2020, εκτιμάται ότι είχαν ξεπεράσει τις 190.000 ενεργό προσωπικό και ότι διέθεταν τις δικές τους χερσαίες δυνάμεις, όπως και μονάδες σε ναυτικό και αεροπορία. Παράλληλα, θεωρείται ότι έκτοτε επιβλέπουν τα στρατηγικά όπλα του Ιράν.
Ανέκαθεν ο μεγαλύτερος εχθρός των Φρουρών της Επανάστασης ήταν οι ΗΠΑ, όμως τα τελευταία χρόνια η κόντρα τους έχει αποκτήσει πιο απειλητική διάσταση. Τον Απρίλιο του 2019 η Ουάσιγκτον τους αναγνωρίζει ως «τρομοκρατική οργάνωση», με τους Φρουρούς ως αντίποινα να παρενοχλούν δυτικά πλοία στον Περσικό Κόλπο.
Η κατάσταση όμως φαίνεται να ξεφεύγει στις 3 Ιανουαρίου του 2020, όταν ο αμερικανικός στρατός σκότωσε σε αεροδρόμιο του Ιράν τον στρατηγό Κασέμ Σουλεϊμανί, ο οποίος ήταν ο επικεφαλής της δύναμης αλ-Κουντς -που είναι το τμήμα των Φρουρών της Επανάστασης.
Latest News
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda