Νέα δεδομένα στη ναυλαγορά πετρελαίου φέρνει η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού αργού στις χώρες της ΕΕ, με εξαιρέσεις στον εφοδιασμό με αγωγούς χωρών που είναι περίκλειστες όπως η Ουγγαρία.
Υπολογίζεται ότι η απόφαση αφορά σχεδόν το 40% των δια θαλάσσης εξαγωγών της Ρωσικής Ομοσπονδίας, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας να εκτιμά ότι περίπου 1,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως ρωσικού θαλάσσιου αργού και άλλα 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα ντίζελ ή άλλα διυλισμένα προϊόντα αποστέλλονται δια θαλάσσης στην Ευρώπη.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv κάνει λόγο για αναταράξεις στο θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου, με τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και πολλές χώρες της ΕΕ να έχουν «γυρίσει» ήδη την πλάτη τους στα ρωσικά φορτία, αναγκάζοντας τη Μόσχα να αναζητήσει αγοραστές στην Ασία.
Είναι ενδεικτικό ότι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν αρχίσει να στέλνουν φορτία πετρελαίου προς την Ευρώπη για πρώτη φορά από τον Μάιο του 2020, ενώ την ίδια στιγμή κινέζοι αγοραστές μεταφέρουν πετρέλαιο από πλοίο σε πλοίο σε μια προσπάθεια να διασφαλίσουν την ομαλή ροή από την Ανατολική Ρωσία στην Ασία παρά τα τεχνικά εμπόδια και τις ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή.
Διαβάστε επίσης: Ποιοι αγοράζουν πετρέλαιο από τη Ρωσία και ποιοι όχι
Αναταράξεις υπάρχουν και στους ναύλους καθώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία βοήθησε στο ράλι των ναύλων για το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων αλλά και να τερματιστεί η παρατεταμένη ύφεση της αγοράς που διήρκεσε περισσότερους από 18 μήνες.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv, ο δείκτης BDTI της ναυλαγοράς πετρελαίου μέτρησε την προηγούμενη εβδομάδα επτά συνεχόμενες ανοδικές ημέρες και έκλεισε ελαφρώς υψηλότερα (αύξηση 1,5%) σε σύγκριση με μια εβδομάδα πριν ενώ ο BCTI έκλεισε στις 1.459 μονάδες, παραμένοντας στα υψηλά επίπεδα δυο ετών.
Υπενθυμίζεται ότι οι ηγέτες της Ευρώπης αποφάσισαν να επιβάλουν κυρώσεις που αφορούν το 90% των θαλάσσιων εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους ενώ σύμφωνα με την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν υπάρχει απαγόρευση και στην ασφάλιση και αντασφάλιση ρωσικών πλοίων για εταιρείες της ΕΕ.
Στροφή
Ο νέος γύρος κυρώσεων των δυτικών χωρών, με επίκεντρο τον αποκλεισμό του ρωσικού αργού αναμένεται να πλήξει τα έσοδα της ρωσικής οικονομίας παρά τη στροφή που επιχειρεί η Μόσχα σε άλλες περιοχές του κόσμου.
Υπολογίζεται ότι η Ρωσία κερδίζει 651 εκατομμύρια δολάρια καθημερινά από την εισβολή στην Ουκρανία από τις εξαγωγές αργού 5,9 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα κατά μέσο όρο, με την Ολλανδία να αποτελεί τον μεγαλύτερο αγοραστή (και την Κίνα να ακολουθεί από κοντά).
Σύμφωνα με το Russian Tanker Tracking Group, οι χώρες της ΕΕ εισήγαγαν σχεδόν 10 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου, 1,2 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου και 1,5 εκατομμύριο τόνους ρωσικού άνθρακα το επταήμερο που έληξε στις 30 Μαΐου. Επιπλέον, 84 φορτία αυτών των ενεργειακών εμπορευμάτων αναμένεται να πραγματοποιηθούν τις επόμενες επτά ημέρες, σύμφωνα με κυβερνητικούς αξιωματούχους της Ουκρανίας.
Σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, περίπου το 80% των θαλάσσιων εξαγωγών της Ρωσίας μεταφέρονται με δεξαμενόπλοια aframax και ένα επιπλέον 20% με πλοία suezmax. Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων Handysize παραδίδουν το μεγαλύτερο μέρος του ντίζελ που αποστέλλεται στην Ευρώπη από τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας σε προορισμούς στη βορειοδυτική Ευρώπη και τη Μεσόγειο.
Οπως σημειώνει η LloydsList οι ρωσικές εξαγωγές αργού αποτελούν περίπου το 8,6% του παγκόσμιου εμπορίου και τα προϊόντα πετρελαίου περίπου το 11%.
Latest News
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα
Πέφτουν οι πωλήσεις των superyachts - Αυξάνονται οι κατασχέσεις
Παρόλα αυτά, οι παραδόσεις superyacht αυξήθηκαν κατά 31% το 2023
«Αχαρτογράφητα νερά» για την αγορά δεξαμενoπλοίων
Το αδιέξοδο των συζητήσεων για την επανέναρξη των ροών πετρελαίου από το Τζεϊχάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη Μεσόγειο
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών