Περισσότερες από 30 νεοφυείς επιχειρήσεις (start-up) ναυτιλιακής τεχνολογίας από όλο τον κόσμο παρουσιάζουν τις λύσεις και τις πλατφόρμες τους στη φετινή Έκθεση Ποσειδώνια, που πραγματοποιείται στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo της Αθήνας έως την Παρασκευή 10 Ιουνίου.
Οι ιδρυτές και οι διευθύνοντες σύμβουλοι μερικών από αυτές τις start-up μοιράστηκαν τις ιδέες και τις απόψεις τους σήμερα το πρωί στο δημοφιλές TradeWinds Shipowners Forum, το οποίο άνοιξε τη συνεδριακή ατζέντα των Ποσειδωνίων που είναι γεμάτη με ενδιαφέρουσες και επίκαιρες συζητήσεις σχετικά με τα φλέγοντα θέματα της απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα και της ψηφιοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Παρουσιάζοντας το σχετικό πάνελ συζήτησης, ο Julian Bray, αρχισυντάκτης του δημοφιλούς περιοδικού TradeWinds, δήλωσε: «Η ψηφιακή ναυτιλιακή τεχνολογία αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς εν μέσω αυξανόμενων αναγκών για λύσεις σε ένα νέο σύνολο προβλημάτων, που περιλαμβάνουν την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα και τις πρωτοφανείς δυσχέρειες στη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας».
Ψηφιακές λύσεις
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν για τη δύναμη των ψηφιακών λύσεων και την δυνατότητά τους να καταρρίψουν τα «σιλό» της ναυτιλιακής βιομηχανίας, λειτουργώντας ως καταλύτης για την αλλαγή και ως παράγοντας για πιο στοχευμένη λήψη αποφάσεων από τους πλοιοκτήτες και τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Η Ελένη Πολυχρονοπούλου, Πρόεδρος της METIS CyberTechnology, η οποία ειδικεύεται σε λύσεις τεχνητής νοημοσύνης για τη ναυτιλία, με στόχο τη βελτίωση της απόδοσης, τη βελτιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμου και τη μείωση των εκπομπών, δήλωσε: «Αναλύουμε το παρελθόν, αποκτούμε γνώσεις, κατανοούμε τα δεδομένα και στη συνέχεια βοηθάμε τους πλοιοκτήτες να κάνουν καλύτερες και πιο ακριβείς προβλέψεις για τις κινήσεις τους στο μέλλον. Όσο περισσότερα δεδομένα διαθέτουμε και αναλύουμε, τόσο πιο ακριβείς θα είναι οι προβλέψεις σας για το μέλλον και τόσο πιο στοχευμένες και βασισμένες σε στοιχεία θα μπορούν να είναι οι συζητήσεις σας με τις ρυθμιστικές αρχές και τους φορείς χάραξης πολιτικής».
Ο Jesper Bo Hansen, Chief Revenue Officer της Zero North, δήλωσε: «Δημιουργούμε τεχνολογίες που μπορούν να κάνουν τη ναυτιλία πιο πράσινη και έτσι να βοηθήσουν το περιβάλλον και τις μελλοντικές γενιές να ευημερήσουν. Στο τέλος της ημέρας, τα δεδομένα θα κερδίσουν. Είναι απλώς θέμα χρόνου πώς θα αποφασίσει κάποιος να τα αγκαλιάσει και να τα αξιοποιήσει. Είναι σημαντικό να μπορείτε να έχετε πρόσβαση σε σωστά δεδομένα και να κατανοήσετε τι μπορούν να κάνουν αυτά τα δεδομένα για εσάς».
Ρεκόρ χρηματοδότησης
Παρότι ο παγκόσμιος τομέας της ναυτιλιακής τεχνολογίας κατέγραψε πέρσι ρεκόρ χρηματοδότησης, οι επιχειρηματίες παραμένουν επιφυλακτικοί σχετικά με την ικανότητά τους να διατηρήσουν αυτή τη δυναμική, ειδικά καθώς τα Venture Capitals (VC) δείχνουν κάποια απροθυμία να επενδύσουν εξαιτίας της αβεβαιότητας που περιβάλλει τους μακροπρόθεσμους ρυθμιστικούς κανόνες και την εφαρμογή των σχετικών πολιτικών. Ωστόσο, η Zero North μόλις πριν από λίγες ημέρες συγκέντρωσε $50 εκατομμύρια σε έναν δεύτερο γύρο χρηματοδότησης.
Σε εκείνο το σημείο, ο Ιωάννης Μαρτίνος, ο οποίος άφησε τη θέση του ως συν-διευθύνων σύμβουλος της Thenamaris, της ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας που ιδρύθηκε από την οικογένειά του, για να τολμήσει μόνος του ως Διευθύνων Σύμβουλος του The Signal Group, είπε: «Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει να είναι περισσότερο αποφασιστικοί. Οι πλοιοκτήτες χρειάζονται σαφήνεια, δεν είναι χημικοί. Οι επιστήμονες και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να τους καθοδηγήσουν και να τους πουν προς ποια κατεύθυνση πρέπει να κινηθούν».
Η Birgit Liodden, Διευθύνουσα Σύμβουλος του Ocean Opportunity Lab, είναι υποστηρίκτρια των οικογενειακών ιδιωτικών επιχειρήσεων που πιστεύουν στην επένδυση κεφαλαίων σε ψηφιακές λύσεις: «Πιστεύω ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις και οι βιομηχανικοί επενδυτές ταιριάζουν καλύτερα στους καινοτόμους της ναυτιλιακής τεχνολογίας και θα πρέπει να συνεργαστούν μαζί τους για να βοηθήσουν τον κλάδο να προχωρήσει μπροστά πιο γρήγορα».
Ωστόσο, αυτό εγείρει το ζήτημα της εμπιστοσύνης και της διαφάνειας στην κοινή χρήση δεδομένων, όπως το έθεσε ο κ. Μαρτίνος: «Ο εκδημοκρατισμός των δεδομένων δεν θα συμβεί για μία σειρά από λόγους. Όσοι κατέχουν δεδομένα θα πρέπει να μοιράζονται τα σωστά δεδομένα με τους κατάλληλους ενδιαφερόμενους την κατάλληλη στιγμή και όχι για χάρη μιας φαινομενικής διαφάνειας».
Το ελληνικό οικοσύστημα
Το πάνελ συζήτησε, επίσης, τις προοπτικές του ελληνικού οικοσυστήματος ναυτιλιακής τεχνολογίας και συμφώνησε ότι βρίσκεται στην ιδανική θέση για να αναλάβει ηγετικό ρόλο για την ανάπτυξη του κλάδου παγκοσμίως.
Η κα Πολυχρονοπούλου πρόσθεσε: «Η Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο. Σε μια ακτίνα 30 χιλιομέτρων μεταξύ του Πειραιά και της Αθηναϊκής Ριβιέρας βρίσκονται οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων για τη λειτουργία 5.000 πλοίων. Αυτή είναι πολλή δύναμη συγκεντρωμένη σε μια μικρή χώρα που δεν έχει ούτε ναυπηγική ικανότητα ούτε εγκαταστάσεις κατασκευής εξοπλισμού. Αυτό όμως που έχει σε αφθονία είναι το ταλέντο των νέων Ελλήνων επιχειρηματιών και η δύναμη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας. Κάθε πλευρά χρειάζεται την άλλη: εμείς χρειαζόμαστε τα δεδομένα και την τεχνογνωσία και εκείνοι χρειάζονται το λογισμικό και τις ψηφιακές λύσεις μας για να τους βοηθήσουμε να επιτύχουν τους στόχους τους».
Οι πιέσεις από τις ρυθμιστικές αρχές και από την κοινωνία για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα ωθούν το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών και των ναυτιλιακών εταιρειών προς την ταχεία υιοθέτηση νέων τεχνολογιών που βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα και την απόδοση των καυσίμων.
Ο Σπύρος Καράμπαμπας, Μέλος του Δ.Σ., στον Ναυτιλιακό Τομέα του Συνδέσμου Εταιρειών Καινοτόμων Εφαρμογών Ελλάδος (ΣΕΚΕΕ), δήλωσε: «Οι ομιλίες και οι παρατηρήσεις του Έλληνα Πρωθυπουργού, της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και της Επιτρόπου Μεταφορών της Ε.Ε. κατά την επίσημη τελετή έναρξης των Ποσειδωνίων 2022, κατέστησαν απολύτως σαφές ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να επικεντρωθεί στην ψηφιοποίηση και στις νέες καινοτόμες τεχνολογίες για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα και τη βελτιστοποίηση της απόδοσης. Το μήνυμα ήταν δυνατό και ξεκάθαρο, και ελήφθη. Ως παγκόσμια ηγετική δύναμη στη ναυτιλία, η Ελλάδα προσφέρει πρόσφορο έδαφος στις εταιρείες τεχνολογίας για να καινοτομούν, να παρέχουν λύσεις σε προβλήματα και ταυτόχρονα να αναπτύσσουν την επιχειρηματική δραστηριότητά τους».
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη τεχνολογική start-up από την Ελλάδα που χρηματοδοτήθηκε από ένα από τα μεγαλύτερα VC στον κόσμο, την General Catalyst των ΗΠΑ, ήταν μια ναυτιλιακή πλατφόρμα προσλήψεων, η επένδυση στην οποία –άγνωστου ύψους– ολοκληρώθηκε πέρσι. Ανάμεσα στους πελάτες της είναι και μία από τις 100 κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο.
Ο Jesper Bo Hansen πρόσθεσε: «Πριν από μερικά χρόνια οι άνθρωποι δεν μιλούσαν καν για βελτιστοποίηση των λειτουργιών του στόλου. Όμως εστιάζοντας στους εκκρεμείς κανονισμούς και στην πίεση των καταναλωτών, και με την βιομηχανία όπως είναι σήμερα, οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις δεν μπορούν να παραμείνουν ίδιες και οι άνθρωποι τους δεν μπορούν να αγνοήσουν όσα μπορούν να προσφέρουν στον κλάδο τα δεδομένα και η ψηφιοποίηση. Το τοπίο των δεδομένων έχει ωριμάσει, οπότε μπορούμε να γνωρίζουμε κάθε στιγμή πού βρίσκεται το πλοίο, πόσα καύσιμα μπορεί να καταναλώσει και ποια είναι η βέλτιστη ταχύτητά του. Εάν οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις δεν ενστερνιστούν αυτή τη γνώση και αυτά τα δεδομένα, χάνουν χρήματα κάθε μέρα που τα πλοία τους ταξιδεύουν. Αλλά εκτός από την τεράστια εξοικονόμηση χρημάτων, μπορούν επίσης να κερδίσουν άμεσες μειώσεις εκπομπών μέσω της βελτιστοποίησης ως μέρος της πορείας για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα».
Η Έκθεση Ποσειδώνια 2022 τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, με την υποστήριξη του Δήμου Πειραιά και της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας.
Latest News
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες