Με ρότα προς την «πράσινη μετάβαση» η διεθνής ναυτιλία δεν έχει να αντιμετωπίσει μόνο την εκτίναξη του κόστους του ναυτιλιακού καυσίμου, αλλά να λύσει και το πιο δύσκολο «αίνιγμα» των τελευταίων δεκαετιών: «ποιο θα είναι το καύσιμο του μέλλοντος» που θα χρησιμοποιήσει.
Για πρώτη φορά η ναυτιλία έρχεται αντιμέτωπη με την προοπτική της χρήσης πολλών και διαφορετικών καυσίμων, καθιστώντας «ιστορία» το μοντέλο του ενός καυσίμου όπως ήταν το πετρέλαιο με το οποίο «πλοηγήθηκε» τα τελευταία εκατό χρόνια.
Η ποικιλία του νέων καυσίμων που σχεδιάζονται σε αντιδιαστολή με το ένα και μοναδικό «μαζούτ» υποχρέωσε τη διεθνή ναυτιλιακή οργάνωση Bimco να εκδώσει ένα γλωσσάρι. Οπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο τεχνικός διευθυντής της Atlantic Bulk Carriers και μέλος της ελληνικής αντιπροσωπείας στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) Πάνος Ζαχαριάδης το συγκεκριμένο εγχειρίδιο «βοηθάει να συνεννοηθούμε μεταξύ μας».
Το γλωσσάρι της Bimco χρησιμοποιεί τα χρώματα για να ξεχωρίσει τα είδη καυσίμων. Ετσι ξεκινάει με τα γκρι/μαύρα/καφέ που είναι τα κλασικά ορυκτά καύσιμα και συνεχίζει με μία «πλούσια χρωματική παλέτα» καυσίμων που το κάθε ένα έχει το χρώμα του και είναι κυρίως καύσιμα απεξαρτημένα από τον άνθρακα.
Κάποια είναι λευκά, άλλα κίτρινα, κάποια ακόμη και τιρκουάζ, με αποτέλεσμα θα μπορούσε κάποιος να ισχυρισθεί ότι η μετάβαση της ναυτιλίας θα είναι «πολύχρωμη» και όχι «πράσινη».
Τα γκρι/μαύρα/καφέ καύσιμα είναι αυτά που παράγονται από παραδοσιακές πηγές ορυκτών καυσίμων με τις αποχρώσεις να αναφέρονται συνήθως στην πρώτη ύλη ορυκτών καυσίμων που χρησιμοποιείται στη διαδικασία παραγωγής (π.χ. καφέ/μαύρο για άνθρακα και γκρι για το φυσικό αέριο).
Διαβάστε επίσης: Σήκωσε άγκυρα ο Sparky, το πρώτο μεγάλο ηλεκτρικό ρυμουλκό στον κόσμο
Ηλεκτρόλυση
Τα «πράσινα» καύσιμα είναι εκείνα στα οποία η παραγωγή χρησιμοποιεί ηλεκτρόλυση – τον διαχωρισμό του υδρογόνου και οξυγόνου με την εφαρμογή ηλεκτρικής ενέργειας στο νερό. Για να είναι ένα καύσιμο «πράσινο» θα πρέπει να χρησιμοποιεί για την παραγωγή του ανανεώσιμες πηγές όπως η αιολική και η ηλιακή ενέργεια.
Οταν εφαρμόζεται σε καύσιμα όπως η μεθανόλη, σημαίνει ότι το υδρογόνο παράγεται με αυτόν τον τρόπο και το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) που έχει χρησιμοποιηθεί προέρχεται αποθηκευμένο. Για την αμμωνία, σημαίνει ότι το υδρογόνο έχει παραχθεί με αυτόν τον τρόπο και το άζωτο που χρησιμοποιείται διαχωρίστηκε από τον αέρα χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Τα «μπλε καύσιμα» είναι αυτά που χρησιμοποιούν υδρογόνο που παράγεται από παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα αλλά όπου το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) που εκλύεται δεσμεύεται και αποθηκεύεται (Carbon capture and storage-CCS). Ως εκ τούτου, στην παραγωγή «μπλε αμμωνίας» σημαίνει ότι ο άνθρακας που παράγεται κατά την παραγωγή της έχει δεσμευτεί και αποθηκευτεί χρησιμοποιώντας συστήματα CCS.
Τα «τιρκουάζ καύσιμα» είναι αυτά που χρησιμοποιούν υδρογόνο που παράγεται από την αποσύνθεση του μεθανίου με πυρόλυση, με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Τα «ροζ καύσιμα» είναι εκείνα όπου το υδρογόνο που χρησιμοποιείται παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης που τροφοδοτείται από πυρηνική ενέργεια.
Τα «λευκά καύσιμα» είναι εκείνα στα οποία το υδρογόνο, το οποίο απαντάται στη φύση και σε υπόγεια κοιτάσματα, δημιουργείται μέσω fracking (υδραυλική ρηγμάτωση, δηλαδή χρήση υπό πίεση μίγματος νερού και άμμου). Και τέλος τα «κίτρινα καύσιμα» είναι τα καύσιμα όπου το υδρογόνο που χρησιμοποιείται παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης με χρήση ηλιακής ενέργειας.
Παραπληροφόρηση
Υπάρχουν ακόμη πολλών ειδών καύσιμα όπως τα βιοκαύσιμα (Biofuels) που παράγονται από βιομάζα, τα συνθετικά καύσιμα που έχουν ως βάση τον άνθρακα και κατασκευάζονται μέσω χημικών διαδικασιών, τα ηλεκτροκαύσιμα που παράγονται με ηλεκτρολυτική επεξεργασία κ.ά.
Το «γλωσσάρι» ορισμών της κλιματικής αλλαγής της BIMCO που μόλις εκδόθηκε, εκτός του ότι συμβάλει ώστε όλοι οι εμπλεκόμενοι να μιλάνε την «ίδια γλώσσα», αντιμετωπίζει σύμφωνα με τον κ. Ζαχαριάδη και την «αχαλίνωτη» παραπληροφόρηση και τις «μισές» αλήθειες που ταλαιπωρούν όλους μας στην προσπάθεια για αληθινή απανθρακοποίηση.
Ετσι όπως εξηγεί το υδρογόνο μπορεί μεν να είναι πράσινο, δηλαδή πραγματικά μηδενικών εκπομπών, μπορεί όμως να είναι και γκρίζο από φυσικό αέριο, όπως επίσης σύμφωνα με τον ίδιο και πολλά από τα άλλα γνωστά «εναλλακτικά καύσιμα». Συνεπώς, η προέλευση και η μέθοδος παραγωγής των εναλλακτικών καυσίμων είναι το κριτήριο, υπογραμμίζει ο κ. Ζαχαριάδης.
Latest News
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα
Πέφτουν οι πωλήσεις των superyachts - Αυξάνονται οι κατασχέσεις
Παρόλα αυτά, οι παραδόσεις superyacht αυξήθηκαν κατά 31% το 2023
«Αχαρτογράφητα νερά» για την αγορά δεξαμενoπλοίων
Το αδιέξοδο των συζητήσεων για την επανέναρξη των ροών πετρελαίου από το Τζεϊχάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη Μεσόγειο
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών