Η Ελλάδα αποκτά «έξυπνα» τούνελ και μπαίνει στην πρωτοπορία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοδρόμων μέσω του προγράμματος «Smart Tunnel» το οποίο επιτρέπει σε πραγματικό χρόνο την παρακολούθηση των σηράγγων της Ολυμπίας Οδού.

Το σύστημα επιτρέπει τον έγκαιρο εντοπισμό βλαβών, την ταχύτερη αποκατάσταση, την καλύτερη συντήρηση του εξοπλισμού, ενώ επιτυγχάνεται η μέγιστη ασφάλεια τόσο των εργαζομένων όσο και των χρηστών του αυτοκινητόδρομου.

Διαβάστε επίσης: Η πρώτη σήραγγα με ανοιχτόχρωμο οδόστρωμα

Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Παναγιώτης Παπανικόλας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας: «Η Ολυμπία Οδός με το έργο Smart Tunnel, που αποτελεί πρότυπο καινοτομίας σε παγκόσμια κλίμακα, δείχνει ένα δρόμο προς τη βελτίωση των μεθόδων συντήρησης της υποδομής με γνώμονα την οδική ασφάλεια και τη διασφάλιση της ποιότητας του εργασιακού περιβάλλοντος.

» Ειδικότερα, με βάση τα επιτυχή αποτελέσματα του πιλοτικού project, Smart Tunnel που ξεκίνησε τον Μάιο του 2019 στη σήραγγα «Γηροκομείο» μήκους 700μ. της περιμετρικής Πατρών, ξεκινάει η επόμενη φάση του έργου, η οποία καλύπτει όλες τις σήραγγες άνω των 500μ. της περιμετρικής Πατρών.

» Πλέον το έργο επεκτείνεται σε τέσσερις σήραγγες συμπεριλαμβανομένων των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού που σχετίζεται με αυτές (κτίρια υποσταθμών και αντλιοστάσια).

» Σύμφωνα με την Ολυμπία Οδό, το σύστημα αποτελείται από ένα πλήρως αυτόνομο και εξοπλισμένο δίκτυο συλλογής δεδομένων αισθητήρων που παρακολουθεί 24/7 επιλεγμένα κρίσιμα στοιχεία των σηράγγων όπως, ανεμιστήρες, αντλίες νερού, γεννήτριες, μπαταρίες UPS, μετασχηματιστές κ.λπ., παρέχοντας λεπτομερείς μετρήσεις μεγεθών, όπως θερμοκρασία, κραδασμούς, κατανάλωση ισχύος κ.λπ.

» Επίσης, σε λειτουργία τίθενται αισθητήρες περιβάλλοντος που μετρούν ανά πάσα στιγμή στοιχεία της ατμόσφαιρας στο εσωτερικό της σήραγγας, όπως την ποιότητα του αέρα, την θερμοκρασία, την υγρασία. Έξυπνοι κόμβοι συλλέγουν τα ακατέργαστα δεδομένα και τα μεταφέρουν σε μια ειδική πλατφόρμα cloud IoT. Εκεί, με αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης, γίνεται επεξεργασία και εξάγονται χρήσιμες πληροφορίες για την κατάσταση του εξοπλισμού. Κάθε συσκευή παρακολουθείται εξ’ αποστάσεως και εντοπίζονται τυχόν προβλήματα πριν γίνουν πραγματικά εμφανή, επιτρέποντας τη στοχευμένη συντήρησή τους.

» Έτσι βελτιώνεται η ασφάλεια χρηστών και εργαζομένων και το επίπεδο εξυπηρέτησης, εξοικονομώντας πόρους, εξασφαλίζοντας ότι ο εξοπλισμός των σηράγγων συντηρείται σωστότερα και συνεπώς ο κύκλος ζωής του αυξάνεται.

» Ο αυτοκινητόδρομος από την ολοκλήρωση της κατασκευής το 2018 έθεσε ένα φιλόδοξο στόχο, να μηδενίσει το ενεργειακό αποτύπωμα μέχρι το 2025.Η στρατηγική της εταιρίας για την ελαχιστοποίηση του αποτυπώματος άνθρακα ξεκίνησε με την αντικατάσταση των συμβατικών φωτιστικών με νέα φωτιστικά τεχνολογίας LED, σε 17 σήραγγες του αυτοκινητόδρομου. Αυτό το πρώτο βήμα απέφερε εντυπωσιακά αποτελέσματα:

  • 60% μείωση κατανάλωσης ενέργειας στην Κακιά Σκάλα,
  • 80% μείωση κατανάλωσης ενέργειας στην περιμετρική Πατρών,
  • 60% μείωση ανθρακικού αποτυπώματος με περίπου 4.000 λιγότερους τόνους ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα ανά έτος,
  • Ετήσια εξοικονόμηση περίπου 10GWh, 6 GWh στην περιμετρική Πατρών και 4 GWh στην Κακιά Σκάλα.

» Το δεύτερο βήμα, που είναι τώρα σε εξέλιξη, είναι η αλλαγή φωτιστικών σε LED στα ανοιχτά τμήματα του αυτοκινητόδρομου».

Τα φωτοβολταϊκά πάρκα

Όπως έγινε γνωστό, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, θα ακολουθήσει μια ακόμα φάση, που είναι η εγκατάσταση «φωτοβολταϊκών πάρκων» κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου, με την οποία αναμένεται να επιτευχθεί ο στόχος του «μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος» μέχρι το 2025.

Σημειώνεται ότι ήδη από το 2019 η Ολυμπία Οδός διαθέτει πιστοποιητικά πράσινης ενέργειας για το σύνολο των αναγκών ηλεκτρικού ρεύματος του αυτοκινητόδρομου, δηλαδή καταναλώνει ενέργεια που παράγεται αποκλειστικά από ΑΠΕ.

Σύμφωνα πάντα με τον Παναγιώτη Παπανικόλα: «Ο αυτοκινητόδρομος επιδεικνύει αξιόλογα αποτελέσματα σε πολλούς τομείς, εκείνος όμως που τον χαρακτηρίζει είναι η Καινοτομία. Η χρήση σύγχρονων τεχνολογιών για την προστασία του περιβάλλοντος είναι μέρος της ευρύτερης στρατηγικής για περιβαλλοντικά βιώσιμες οδικές υποδομές. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η ποιότητα της υποδομής και της υπηρεσίας που επιτελεί το κάθε έργο σε εθνικό επίπεδο».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές
Ταχιάος: Δημοπρατούνται εντός του καλοκαιριού έργα ύψους 900 εκατ. ευρώ
Επικαιρότητα |

Ταχιάος: Δημοπρατούνται έργα ύψους 900 εκατ. ευρώ

Όπως τόνισε ο Νίκος Ταχιάος στόχος του Υπουργείου είναι μέχρι το τέλος Ιουνίου να έχουν ολοκληρωθεί τα τεύχη δημοπράτησης και εντός του καλοκαιριού να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις με τους αναδόχους εκτέλεσης των έργων