
Είναι οι 12 μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ελέγχουν το 87% σχεδόν του μεταφορικού έργου containers παγκοσμίως. Η πρώτη δωδεκάδα αύξησε και το 2022 το στόλο της στα 22.847.841 teu από 22.013.244 teu το 2021 (+3,79%). Όμως ο ρυθμός αύξησης είναι μικρότερος από την άνοδο του παγκοσμίου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ο οίκος αναλύσεων Alphaliner υπολογίζει ότι το 2022 ο παγκόσμιος στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 4,1%, στα 26,40 εκατ. teu.
Ο μικρότερος ρυθμός αύξησης του στόλου των «12» οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι ορισμένες από τις εταιρείες της καταγράφουν μείωση του στόλου τους. Όπως σημειώνει η Alphaliner πολλές ναυτιλιακές κατέβαλαν προσπάθεια να επεκτείνουν τους στόλους τους για να επωφεληθούν πλήρως από την ασυνήθιστα ισχυρή αγορά. Η σύγκριση των κορυφαίων 12 μεταφορέων από έτος σε έτος ωστόσο, παρουσιάζει μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των «κερδισμένων» και «χαμένων».
Οι αριθμοί πίσω από την ανάπτυξη του στόλου της MSC και τα 100 δισ. των Απόντε
Η MSC η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του πλανήτη είναι από τις κερδισμένες καθώς μεγάλωσε ακόμη περισσότερο με την μεγάλη ανταγωνίστρια της την Maersk της Δανίας να είναι στην πλευρά των χαμένων μαζί με την κινεζική Cosco, την Hyundai Merchant Marine (HMM) της Κορέας και την γιαπωνέζικη Ocean Network Express Holdings, Ltd..(ΟΝΕ)
Η MSC αφού αύξησε τη χωρητικότητα του στόλου της κατά 411.000 teu (+10,7%) το 2021, συνέχισε την ανάπτυξη του στόλου της και το 2022 προσθέτοντας άλλα 321.500 teu (+7,5%), εκ των οποίων μόνο τα 83.600 teu ήταν νεότευκτα πλοία. Η εντυπωσιακή ανάπτυξη της MSC οφείλεται κυρίως στις συνεχείς αγορές second hand (μεταχειρισμένων) πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η Maersk η δεύτερη στο κόσμο σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία και «συνεργάτης» της MSC στην «συμμαχία» 2Μ που έχουν συστήσει, έχασε 61.700 teu χωρητικότητας κατά τη διάρκεια 2022 (-1,4%).
Αλλαγή κορυφής στην Maersk – Ποιος «παίρνει τη σκυτάλη»
Στην τρίτη θέση βρίσκεται η γαλλική CMA CGM που έχει μετοχική παρουσία στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης που αύξησε τον στόλο της κατά 225.268 Teu (+7,1%) και διεύρυνε και αυτή την απόσταση από την τέταρτη την κινεζική Cosco, (ο όμιλος ελέγχει και τον ΟΛΠ) η οποία έχασε 62.588 teu (-2,1%).
Ο Όμιλος της COSCO είναι μια ενδιαφέρουσα περίπτωση, καθώς ο στόλος των κινέζων συρρικνώνεται για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, επισημαίνει η Alphaliner. Μετά από μία μείωση κατά 3,2% το 2021, ο κινεζικός όμιλος κατέγραψε μια ακόμη πτώση του στόλου κατά 2,1% το 2022. Ωστόσο, η COSCO διαθέτει το δεύτερο μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών πλοίων στον κλάδο και αναμένει μεγέθυνση του στόλου της τα επόμενα χρόνια.
CMA CGM και Air France-KLM υπέγραψαν mega deal
Εκτός από την COSCO και τη Maersk, δυο ακόμη εταιρείες η ONE (-0,8%) και η HMM (-0,4%) καταγράφουν μείωση τους στόλους τους, έστω και οριακά.
Η γερμανική Hapag-Lloyd’s καταγράφει ανάπτυξη 1,7% του στόλου της αλλά κάτω από το μέσο όρο ενώ η Ταιβανέζικη Wan Hai αύξησε το στόλο της σύμφωνα με τον μέσο όρο της αγοράς (4,1%). Ο στόλος της επίσης ταϊβανέζικης Yang Ming αυξήθηκε κατά 6,8% καθώς η εταιρεία παρέλαβε πέντε νεότευκτα πλοία 11.860 teu το κάθε ένα.
Η κερδοφορία
Ποσοστιαία, η Ισραηλινή ZIM κατέγραψε την ισχυρότερη ανάπτυξη κατά 29% και ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος liner με επιπλέον 120.000 teu. Τέλος η Evergreen, με έδρα την Ταιβάν που παρέλαβε πέρυσι 20 νεότευκτα πλοία εκ των οποίων επτά megamax στα 24.000 teu το ένα, με αποτέλεσμα να είναι η δεύτερη κερδισμένη του 2022 με +12,5%.
Σε απόλυτα μεγέθη πάντως, η CMA CGM κατέγραψε τη δεύτερη μεγαλύτερη ανάπτυξη του στόλου, μετά την MSC με 225.000 teu.
Οι 12 εταιρείες liners, εκτός από αύξηση του στόλου αναμένεται να ανακοινώσουν ικανοποιητικά κέρδη και το 2022, μετά από μία χρονιά, το 2021, που είδαν τα λειτουργικά τους κέρδη να εκτοξεύονται πάνω από τα 110 δισ. δολ. Το 2022 παραμένει κερδοφόρο για τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών παρά τη σημαντική πτώση των ναύλων των εμπορευματοκιβωτίων στην spot αγορά, στις κύριες ναυτιλιακές γραμμές από και προς την Κίνα.
Όπως αναφέρει η Alphaliner, οι ναύλοι στην spot αγορά επέστρεψαν στα προ πανδημίας επίπεδα όμως η ύπαρξη σταθερών συμβολαίων ναύλωσης και η ισχυρή αγορά που εξακολουθεί να υφίσταται στις γραμμές που συνδέουν τις δυο πλευρές του Ατλαντικού βοήθησαν τις ναυτιλιακές εταιρείες να παραμείνουν κερδοφόρες και το 2022.


Latest News

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα