Η διέξοδος του ρωσικού πετρελαίου προς την Κίνα και την Ινδία, που παρακάμπτει τις δυτικές κυρώσεις, ασκούν πιέσεις στα περιθώρια κέρδους που αφήνει το ντίζελ στα διυλσιτήρια, καθώς οι τιμές από τον Φεβρουάριο μέχρι σήμερα έχουν μειωθεί κατά περίπου 50%.

Πετρέλαιο: Νέος «ενεργειακός πόλεμος» στην Ευρώπη [γράφημα]

Στην πραγματικότητα, διαψεύστηκαν οι εκτιμήσεις που ήθελαν τις δυτικές κυρώσεις και το πλαφόν που επιβλήθηκε στις εισαγωγές ρωσικού αργού και πετρελαϊκών προϊόντων τον Δεκέμβριο και τον Φεβρουάριο να περιορίζουν την προσφορά σε παγκόσμιο επίπεδο.

Και αυτό γιατί η Ρωσία συνεχίζει να εξάγει πετρέλαιο χαμηλού κόστους, επιτρέποντας στους μεγαλύτερους πελάτες της -την Ινδία και την Κίνα- να ενισχύσουν τη δραστηριότητα των διυλιστηρίων τους που έφτασε σε ιστορικό υψηλό τον Μάρτιο. Τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου στέλνονται σε πετρελαϊκούς κόμβους για  αποθήκευση και επανεξαγωγή σε όλον τον κόσμο.

Ταυτόχρονα, νέες μονάδες διύλισης μπαίνουν στο δίκτυο φέτος στη Μέση Ανατολή και στην Κίνα, παράγοντας περισσότερα προϊόντα πετρελαίου προς εξαγωγή και ασκώντας περαιτέρω πίεση στα παγκόσμια περιθώρια διύλισης.

Η ινδική Reliance Industries, που εκμεταλλεύεται τον μεγαλύτερο όμιλο διύλισης στον κόσμο, ανακοίνωσε την Παρασκευή πως τα περιθώρια κέρδους του μαζούτ μειώθηκαν καθώς οι ρωσικές προμήθειες ντίζελ παρέμειναν σταθερές, ενώ ο ασυνήθιστα ήπιος χειμώνας στην Ευρώπη οδήγησε σε συσσώρευση αποθεμάτων.

Από την άλλη, επισημαίνει πως η ζήτηση για μαζούτ σε αντικατάσταση του φυσικού αερίου για την παραγωγή ενέργειας έχει επίσης μειωθεί μετά την πτώση των τιμών του LNG από τα υψηλά όλων των εποχών.

Χαμηλό 15 μηνών στα περιθώρια κέρδους

Ο δείκτης αναφοράς των περιθωρίων κέρδους ευρωπαϊκού μεταφορτωμένου ντίζελ κινήθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2022 την περασμένη εβδομάδα, σε περίπου 13,70 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Reuters, δεχόμενα πιέσεις από τους υψηλούς όγκους εισαγωγών και την επανεκκίνηση των γαλλικών διυλιστηρίων μετά από μακράς διάρκειας απεργίες των εργαζομένων στον κλάδο.

Παρομοίως, τα ασιατικά περιθώρια κέρδους μαζούτ μειώθηκαν κατά 31% τον Απρίλιο στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2022, στα 14 δολάρια το βαρέλι την περασμένη εβδομάδα, λόγω των υψηλών αποθεμάτων και η δυνατότητα αρμπιτράζ στην Ευρώπη έχει κλείσει εδώ και μήνες.

Τα κέρδη από την επεξεργασία ενός βαρελιού αργού πετρελαίου Brent σε ένα τυπικό ευρωπαϊκό διυλιστήριο μειώθηκαν κατά περίπου 71% στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2022, στα 3,56 δολάρια το βαρέλι τον Απρίλιο, ενώ τα περιθώρια κέρδους διύλισης στην Ασία μειώθηκαν τον ίδιο μήνα κατά περίπου 57% στα 2,54 δολάρια το βαρέλι.

Ώθηση από την καλοκαιρινή περίοδο στις ΗΠΑ

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η ζήτηση για προϊόντα διύλισης είναι αρκετά αδύναμη, γεγονός το οποίο επαληθεύεται από πολλούς μακροοικονομικούς δείκτες, συμπεριλαμβανομένης της βιομηχανικής παραγωγής που μειώνεται, όπως δήλωσε στο Reuters ο Mathew Blair, αναλυτής διύλισης στην εταιρεία έρευνας ενέργειας Tudor, Pickering, Holt & Co.

Παρόλα αυτά, τα περιθώρια στη βενζίνη στις ΗΠΑ είναι σταθερά ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου κατά την οποία αυξάνεται η ζήτηση, καθώς και λόγω των χαμηλών αποθεμάτων, υποστηρίζοντας τα συνολικά περιθώρια διύλισης έναντι του αργού αμερικανικού στα περίπου 21 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.

Μειώνουν το ντίζελ τα διυλιστήρια στην Ασία

Υπό αυτά τα παγκόσμια δεδομένα, στην Ασία, τα διυλιστήρια αύξησαν την παραγωγή βενζίνης και μείωσαν το ντίζελ για να βελτιώσουν τα περιθώρια κέρδους τους. Η υψηλότερη παραγωγή βενζίνης και οι αυξημένες εξαγωγές από την Κίνα θα μπορούσαν να περιορίσουν το έλλειμμα της περιοχής για το συγκεκριμένο παράγωγο τον Μάιο, εκτιμά η FGE σε πρόσφατο σημείωμά της.

Μείωση της ζήτησης από Ευρώπη

Ομοίως, ο δείκτης αναφοράς των ευρωπαϊκών περιθωρίων κέρδους της βενζίνης βρίσκεται υπό πίεση από την απότομη πτώση της ζήτησης για φορτία από βασικές αγορές της Δυτικής Αφρικής, παρόλο που οι διατλαντικές εξαγωγές ανακάμπτουν σε σχέση με τον Μάρτιο.

Οι εξαγωγές της Βορειοδυτικής Ευρώπης μέχρι στιγμής τον Απρίλιο τόσο προς την Αφρική όσο και διατλαντικά ανέρχονται σε 1,27 εκατομμύρια τόνους, από 1,79 εκατομμύρια τόνους που εξήχθησαν τον Μάρτιο και πολύ λιγότερο από τα 1,84 εκατομμύρια τόνους που εξήχθησαν την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με τη Refinitiv. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτό συμπίπτει με την αύξηση των εξαγωγών ρωσικής βενζίνης σε αφρικανικές χώρες από τη στιγμή που επιβλήθηκε το ευρωπαϊκό εμπάργκο στις 5 Φεβρουαρίου.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Κίνα: Επίσκεψη στην Ευρώπη πραγματοποιεί ο Σι Τζινπίνγκ
Διεθνή |

Τι κομίζει ο Σι στην Ευρώπη - Η επίσκεψη, τα «δώρα» και το γαλλικό κονιάκ

Επίσκεψη στην Ευρωπαϊκή Ένωση για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια πραγματοποιεί ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ κομίζοντας ένα σαφές μήνυμα: το Πεκίνο προσφέρει πολύ περισσότερες οικονομικές ευκαιρίες για το μπλοκ από ό,τι θέλουν να παραδεχτούν οι ΗΠΑ. Ο Κινέζος ηγέτης θα ξεκινήσει το πενθήμερο ταξίδι του στη Γαλλία, τη Σερβία και την Ουγγαρία στις 5 […]