Η παρασκευή καυσίμων από απόβλητα, είναι ο στόχος ενός φιλόδοξου ερευνητικού προγράμματος στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών στο Αμβούργο-Μπέργκεντορφ. Σε μια πιλοτική εγκατάσταση παράγεται ήδη βιολογικό αργό πετρέλαιο και τεχνητό ντίζελ από μαγειρικό λίπος. Με αυτά τα κλιματικά ουδέτερα καύσιμα μπορούν να ανεφοδιαστούν χωρίς πρόβλημα αυτοκίνητα ή φορτηγά με θερμικό κινητήρα, λέει ο επικεφαλής του προγράμματος Τόμας Βίλνερ. Για την παρασκευή ενός λίτρου καυσίμου απαιτείται μια κιλοβατώρα ηλεκτρικής ενέργειας. Που σημαίνει ότι για να καλύψει ένα αυτοκίνητο 100 χιλιομέτρων χρειάζονται 5 κιλοβατώρες, ενώ ένα ηλεκτροκίνητρο απαιτεί για την ίδια απόσταση 15 κιλοβατώρες, λέει η ερευνήτρια Άνικα Ζίβερς.
Τα τεχνητά καύσιμα, γνωστά και ως e-fuels δεν είναι μια καινούργια ιδέα. Ο φινλανδικός όμιλος Νeste παράγει εδώ και καιρό υδρογονωμένο φυτικό έλαιο σε μεγάλα διυλιστήρια στο Ρότερνταμ, τη Σιγκαπούρη αλλά και το Πόρβο της Φινλανδίας. Μέχρι το 2025 θα μπορούσε σύμφωνα με εκτιμήσεις της βιομηχανίας να παράγει 30 εκατομμύρια τόνους το χρόνο, εκτιμά ο Τόμας Βίλνερ. Το ιδιαίτερο στοιχεία του του πρότζεκτ READi-PtL (Reactive Distillation Power to Liquid) είναι η αποδοτικότητά του. Έτσι για παράδειγμα μια μονάδα παραγωγής μερικών χιλιάδων τόνων καυσίμων θα μπορούσε να κατασκευαστεί ακριβώς δίπλα σε εγκατάσταση επεξεργασίας αποβλήτων.
Shell: Γεμίζει τα ρεζερβουάρ των φορτηγών με… κοπριά αγελάδων
Τα χρησιμοποιημένα μαγειρικά λίπη έχουν μεγάλη αξία
Τα σχέδια για μια τέτοια μονάδα είναι ήδη έτοιμα. Η εταιρεία Nexxoil προτίθεται μέχρι το τέλος του χρόνου να κατασκευάσει το πρώτο εργοστάσιο παραγωγής στην περιοχή του Αμβούργου και ένα δεύτερο στη Βαυαρία τον επόμενο χρόνο, δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος Τόρστεν Ντούνκερ. Μια ακόμα συνεργαζόμενη εταιρία στο πανεπιστημιακό πρόγραμμα είναι η εταιρία διαχείρισης απορριμμάτων KBS από το κρατίδιο Σλέσβιχ Χόλσταϊν, η οποία προμηθεύει τον Τόμας Βίλμερ και τους συνεργάτες του με μαγειρικά λίπη, από τα οποία παρασκευάζονται δύο τόνοι καυσίμου την εβδομάδα.
Σε ειδικό χώρο του πανεπιστημίου του Αμβούργου έχουν τοποθετηθεί πολλά πλαστικά δοχεία ύψους περίπου ενός μέτρου. Περιέχουν χρησιμοποιημένα μαγειρικά λίπη από το φοιτητικό εστιατόριο του πανεπιστημίου. Τα λίπη θερμαίνονται σε ένα ειδικό κοντέινερ για να ομογενοποιηθούν. Το υγρό λίπος διοχετεύεται στη συνέχεια σε έναν κυλινδρικό αντιδραστήρα ύψους ενάμιση περίπου μέτρου, ο οποίος είναι τοποθετημένος πάνω σε κοντέινερ.
Απεξάρτηση από ορυκτά καύσιμα με e-fuels;
Συνθετικά καύσιμα μπορούν να κατασκευαστούν και με συνθετικό αέριο. Σε αυτή τη διαδικασία χρησιμοποιείται διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα για να δημιουργηθεί ένα μείγμα αερίων μονοξειδίου του άνθρακα και υδρογόνου. Ερευνητές στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Καρλσρούης χρησιμοποιούν τη λεγόμενη σύνθεση Fischer-Tropsch για την παραγωγή συνθετικών καυσίμων. Οι επικριτές επισημαίνουν ότι η διαδικασία αυτή απαιτεί μεγάλη κατανάλωση ενέργειας. Σύμφωνα ωστόσο με τον Τόμας Βίλνερ η εν λόγω παραγωγή συνθετικών καυσίμων έχει νόημα σε χώρες με μεγάλα αποθέματα ηλιακής ενέργειας, όπως πχ. η Σαουδική Αραβία.
Πρόσφατα η περιβαλλοντική οργάνωση Greenpeace κατηγόρησε τον υπουργό Συγκοινωνιών Φόλκερ Βίσινγκ από το συγκυβερνών κόμμα των Φιλελευθέρων ότι «με το παραμύθι των συνθετικών καυσίμων καλλιεργεί προσδοκίες με απρόβλεπτες επιπτώσεις για την βιομηχανία και ο κλίμα». Από την πλευρά της ωστόσο η Άνικα Ζίβερς υποστηρίζει ότι «οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα υπάρχουν για πολλά χρόνια ακόμα». Σύμφωνα με την ερευνήτρια ζητούμενο είναι να συμμετέχουν όλα τα υπάρχοντα οχήματα στην προστασία του κλίματος. Η γερμανίδα καθηγήτρια είναι πεπεισμένη ότι: «Είμαστε σε θέση να επιτύχουμε το στόχο αυτό με το καύσιμο που παράγουμε ήδη εδώ».
Στα εγκαίνια της νέας μονάδας εγκατάστασης παραγωγής συνθετικών καυσίμων στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου, η γερουσιαστής αρμόδια για επιστημονικά ζητήματα Καταρίνα Φέγκεμπανκ ήταν ενθουσιώδης: «Τα βιώσιμα καύσιμα αποτελούν σημαντικό συστατικό στοιχείο για να απεξαρτηθούμε από τα ορυκτά καύσιμα», τόνισε η πολιτικός από το κόμμα των Πρασίνων.
Μπέρνχαρντ Σπρένγκελ, dpa
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Πηγή: Deutsche Welle
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος