Η παρασκευή καυσίμων από απόβλητα, είναι ο στόχος ενός φιλόδοξου ερευνητικού προγράμματος στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών στο Αμβούργο-Μπέργκεντορφ. Σε μια πιλοτική εγκατάσταση παράγεται ήδη βιολογικό αργό πετρέλαιο και τεχνητό ντίζελ από μαγειρικό λίπος. Με αυτά τα κλιματικά ουδέτερα καύσιμα μπορούν να ανεφοδιαστούν χωρίς πρόβλημα αυτοκίνητα ή φορτηγά με θερμικό κινητήρα, λέει ο επικεφαλής του προγράμματος Τόμας Βίλνερ. Για την παρασκευή ενός λίτρου καυσίμου απαιτείται μια κιλοβατώρα ηλεκτρικής ενέργειας. Που σημαίνει ότι για να καλύψει ένα αυτοκίνητο 100 χιλιομέτρων χρειάζονται 5 κιλοβατώρες, ενώ ένα ηλεκτροκίνητρο απαιτεί για την ίδια απόσταση 15 κιλοβατώρες, λέει η ερευνήτρια Άνικα Ζίβερς.
Τα τεχνητά καύσιμα, γνωστά και ως e-fuels δεν είναι μια καινούργια ιδέα. Ο φινλανδικός όμιλος Νeste παράγει εδώ και καιρό υδρογονωμένο φυτικό έλαιο σε μεγάλα διυλιστήρια στο Ρότερνταμ, τη Σιγκαπούρη αλλά και το Πόρβο της Φινλανδίας. Μέχρι το 2025 θα μπορούσε σύμφωνα με εκτιμήσεις της βιομηχανίας να παράγει 30 εκατομμύρια τόνους το χρόνο, εκτιμά ο Τόμας Βίλνερ. Το ιδιαίτερο στοιχεία του του πρότζεκτ READi-PtL (Reactive Distillation Power to Liquid) είναι η αποδοτικότητά του. Έτσι για παράδειγμα μια μονάδα παραγωγής μερικών χιλιάδων τόνων καυσίμων θα μπορούσε να κατασκευαστεί ακριβώς δίπλα σε εγκατάσταση επεξεργασίας αποβλήτων.
Shell: Γεμίζει τα ρεζερβουάρ των φορτηγών με… κοπριά αγελάδων
Τα χρησιμοποιημένα μαγειρικά λίπη έχουν μεγάλη αξία
Τα σχέδια για μια τέτοια μονάδα είναι ήδη έτοιμα. Η εταιρεία Nexxoil προτίθεται μέχρι το τέλος του χρόνου να κατασκευάσει το πρώτο εργοστάσιο παραγωγής στην περιοχή του Αμβούργου και ένα δεύτερο στη Βαυαρία τον επόμενο χρόνο, δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος Τόρστεν Ντούνκερ. Μια ακόμα συνεργαζόμενη εταιρία στο πανεπιστημιακό πρόγραμμα είναι η εταιρία διαχείρισης απορριμμάτων KBS από το κρατίδιο Σλέσβιχ Χόλσταϊν, η οποία προμηθεύει τον Τόμας Βίλμερ και τους συνεργάτες του με μαγειρικά λίπη, από τα οποία παρασκευάζονται δύο τόνοι καυσίμου την εβδομάδα.
Σε ειδικό χώρο του πανεπιστημίου του Αμβούργου έχουν τοποθετηθεί πολλά πλαστικά δοχεία ύψους περίπου ενός μέτρου. Περιέχουν χρησιμοποιημένα μαγειρικά λίπη από το φοιτητικό εστιατόριο του πανεπιστημίου. Τα λίπη θερμαίνονται σε ένα ειδικό κοντέινερ για να ομογενοποιηθούν. Το υγρό λίπος διοχετεύεται στη συνέχεια σε έναν κυλινδρικό αντιδραστήρα ύψους ενάμιση περίπου μέτρου, ο οποίος είναι τοποθετημένος πάνω σε κοντέινερ.
Απεξάρτηση από ορυκτά καύσιμα με e-fuels;
Συνθετικά καύσιμα μπορούν να κατασκευαστούν και με συνθετικό αέριο. Σε αυτή τη διαδικασία χρησιμοποιείται διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα για να δημιουργηθεί ένα μείγμα αερίων μονοξειδίου του άνθρακα και υδρογόνου. Ερευνητές στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Καρλσρούης χρησιμοποιούν τη λεγόμενη σύνθεση Fischer-Tropsch για την παραγωγή συνθετικών καυσίμων. Οι επικριτές επισημαίνουν ότι η διαδικασία αυτή απαιτεί μεγάλη κατανάλωση ενέργειας. Σύμφωνα ωστόσο με τον Τόμας Βίλνερ η εν λόγω παραγωγή συνθετικών καυσίμων έχει νόημα σε χώρες με μεγάλα αποθέματα ηλιακής ενέργειας, όπως πχ. η Σαουδική Αραβία.
Πρόσφατα η περιβαλλοντική οργάνωση Greenpeace κατηγόρησε τον υπουργό Συγκοινωνιών Φόλκερ Βίσινγκ από το συγκυβερνών κόμμα των Φιλελευθέρων ότι «με το παραμύθι των συνθετικών καυσίμων καλλιεργεί προσδοκίες με απρόβλεπτες επιπτώσεις για την βιομηχανία και ο κλίμα». Από την πλευρά της ωστόσο η Άνικα Ζίβερς υποστηρίζει ότι «οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα υπάρχουν για πολλά χρόνια ακόμα». Σύμφωνα με την ερευνήτρια ζητούμενο είναι να συμμετέχουν όλα τα υπάρχοντα οχήματα στην προστασία του κλίματος. Η γερμανίδα καθηγήτρια είναι πεπεισμένη ότι: «Είμαστε σε θέση να επιτύχουμε το στόχο αυτό με το καύσιμο που παράγουμε ήδη εδώ».
Στα εγκαίνια της νέας μονάδας εγκατάστασης παραγωγής συνθετικών καυσίμων στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου, η γερουσιαστής αρμόδια για επιστημονικά ζητήματα Καταρίνα Φέγκεμπανκ ήταν ενθουσιώδης: «Τα βιώσιμα καύσιμα αποτελούν σημαντικό συστατικό στοιχείο για να απεξαρτηθούμε από τα ορυκτά καύσιμα», τόνισε η πολιτικός από το κόμμα των Πρασίνων.
Μπέρνχαρντ Σπρένγκελ, dpa
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Πηγή: Deutsche Welle
Latest News
Οι παράπλευρες απώλειες της κρουαζιέρας
Επιβάρυνση της ατμόσφαιρας, ακόμα και σε «υπεράνω υποψίας» προορισμούς
Έγραψε ρεκόρ η Xiaomi με την παράδοση του SU7 - Πόσες παραγγελίες έχει «κλειδώσει»
Η Xiaomi στοχεύει σε περισσότερες από 100.000 παραδόσεις για το SU7 της εντός του 2024
Ποιες είναι οι παγκόσμιες φιλοδοξίες της κινεζικής BYD
Τα παγκόσμια σχέδια της εταιρείας κυμαίνονται από ηλιακές μονάδες και ηλεκτρικά λεωφορεία, φορτηγά και τρένα έως πολύπλοκα συστήματα μεταφορών. Αλλά μήπως προσπαθεί να κάνει πάρα πολλά;
Η Ιταλία πιέζει την G7 για ημερομηνία σταδιακής κατάργησης του άνθρακα
Η Ιταλία, η οποία ηγείται της εκ περιτροπής προεδρίας της G7 φέτος, σχεδιάζει επί του παρόντος να απενεργοποιήσει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας από άνθρακα έως το 2025
Τα καλά και τα άσχημα νέα για τις τιμές αερίου - Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Η Ελλάδα πέτυχε πέρυσι μείωση 42% στις τιμές φυσικού αερίου για νοικοκυριά, τη μεγαλύτερη μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκή Ενωσης
Σκρέκας: Στο τέλος του 2025 οι πρώτες γεωτρήσεις νοτιοδυτικά της Κρήτης
«Η Ελλάδα δεσμεύτηκε για τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων ήδη από το 2019», τόνισε ο υπουργός
Η κλιματική αλλαγή απειλεί το αγαπημένο κηπευτικό των Ιρλανδών
Η κλιματική αλλαγή ευθύνεται για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μεγαλύτεροι καταναλωτές του κόσμου
Πώς ο απρόβλεπτος Μασκ βυθίζει την Tesla στο χάος
Χιλιάδες απολύσεις, μια πτωτική πορεία πωλήσεων και αποτίμησης και η απόσυσρση προγράμματος φτηνού EV κλονίζουν εταιρεία και μετόχους
Η ηλεκτροκίνηση της Ευρώπης μένει από... ρεύμα
Το ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο εξηγεί γιατί η ΕΕ χάνει τον στόχο της απανθρακοποίησης έως το 2035
Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων του Παν. Δυτικής Μακεδονίας
Η ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων του Παν. Δυτικής Μακεδονίας εντάσσεται στο Πρόγραμμα «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση 2021-2027»