Η «κρίση σαλάτας» που επηρεάζει τα βρετανικά σούπερ μάρκετ έγινε πρωτοσέλιδο νωρίτερα φέτος, αλλά οι αγοραστές σε όλη την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή που αναζητούν βασικά είδη παντοπωλείου – από ζυμαρικά και μπύρα μέχρι οδοντόκρεμα – βρίσκουν επίσης κενά στα ράφια.

Κορυφαία στελέχη του κλάδου, σύμβουλοι και αναλυτές είπαν στο Reuters ότι τα σούπερ μάρκετ δυσκολεύονται να προβλέψουν τη ζήτηση καθώς η πανδημία COVID-19, οι νέοι τρόποι αγοράς και η κρίση κόστους ζωής αλλάζουν τις αγοραστικές συνήθειες.

Τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας και η απροθυμία για σύναψη συμφωνιών με προμηθευτές, ενώ οι τιμές των εμπορευμάτων είναι υψηλές, συμβάλλουν επίσης σε ασταθή αποθέματα αγαθών τόσο διαφορετικών όπως η σοκολάτα, το κέτσαπ και το σαμπουάν, με τον πόλεμο και τον καιρό να παίζουν επίσης ρόλο.

Μετά τις ντομάτες δελτίο και στις πιπεριές

«Η πληθωριστική πίεση που παρατηρείται τον τελευταίο καιρό… σημαίνει ότι οι άνθρωποι εγκαταλείπουν ορισμένα προϊόντα με πιο απρόβλεπτο τρόπο, με πιο βάναυσο τρόπο από ό,τι έκαναν ιστορικά», δήλωσε ο Luke Jensen, εκτελεστικός διευθυντής στο βρετανικό διαδικτυακό σούπερ μάρκετ Ocado.

«Λόγω των υψηλότερων τιμών, οι άνθρωποι αγοράζουν συνολικά μικρότερες ποσότητες παντοπωλείου και μπορεί να έχουν γίνει πιο προσεκτικοί για να μην σπαταλούν τα τρόφιμα».

Ο Jensen είναι επίσης Διευθύνων Σύμβουλος της Ocado Solutions, η οποία παρέχει τεχνολογία παράδοσης ειδών παντοπωλείου σε ευρωπαϊκά σούπερ μάρκετ, όπως το σουηδικό Ica, το γαλλικό Casino Group, το Alcampo στην Ισπανία και το Auchan Retail στην Πολωνία.

Η τεχνητή νοημοσύνη

Όπως πολλές επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ, η Majid Al Futtaim Retail χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να παρακολουθεί και να παραγγέλνει περίπου το 90% των προμηθειών τροφίμων για τα καταστήματά της Carrefour σε όλη τη Μέση Ανατολή.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος Hani Weiss είπε ότι προσάρμοσε πρόσφατα τις παραμέτρους που ορίστηκαν για την τεχνολογία για να μειώσει την προσφορά, προσθέτοντας περισσότερες αποθήκες και αποθηκευτικούς χώρους για να διασφαλίσει ότι μπορεί να καλύψει τη ζήτηση των πελατών.

«Παρά όλα αυτά, (υπάρχουν) 8% έως 12% των προϊόντων που λείπουν αντικείμενα στα ράφια», είπε. «Κάποτε ήταν περίπου 7% έως 9% πριν από το 2020, και τώρα έχουμε δει να αυξάνεται δραστικά».

Αλλαγές στις συνήθειες

Οι αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες ως αποτέλεσμα του lockdown της πανδημίας και η ανάπτυξη του διαδικτυακού λιανικού εμπορίου είναι επίσης ένας παράγοντας, αν και με τον τρόπο ζωής που εξακολουθεί να προσαρμόζεται μετά την πανδημία, είναι δύσκολο να προβλεφθεί σε ποιο βαθμό οι άνθρωποι θα επιστρέψουν στα καταστήματα.

Ο Kevin O’Marah, πρώην στέλεχος της Amazon και ιδρυτής της Zero100, μιας κοινότητας για τις αλυσίδες εφοδιασμού και τους ηγέτες επιχειρήσεων, είπε ότι πολλοί τρόποι για να ψωνίσουν είχαν αφήσει τους λιανοπωλητές να «μπερδεύονται» για το τι να παραγγείλουν και πού.

Τι θέλουν οι πελάτες

Οι προμηθευτές αγωνίζονται επίσης να καθορίσουν τι θα θέλουν οι καταναλωτές, ενώ οι αυξανόμενες τιμές των βασικών εμπορευμάτων, οι καθυστερήσεις στη ναυτιλία και οι ελλείψεις πρώτων υλών και εργατικού δυναμικού τους εμπόδισαν να εκπληρώσουν ορισμένες παραγγελίες.

«Η δυναμική ανάπτυξης μετά την COVID-19 σε συνδυασμό με την ενέργεια και τις πολιτικές ασυνέχειες σημαίνει ότι οι λιανοπωλητές και οι προμηθευτές τους δυσκολεύονται να προβλέψουν με ακρίβεια τη ζήτηση σε μια ασταθή αγορά», δήλωσε ο Ewan Andrew, πρόεδρος της παγκόσμιας προσφοράς και προμηθειών της Guinness maker Diageo.

«Συχνά υπάρχει μια τέλεια καταιγίδα γεγονότων που συμβάλλουν σε ελλείψεις, όπως αυτή σε ορισμένες προμήθειες τροφίμων στην Ευρώπη που παρατηρείται αυτή τη στιγμή».

Πόλεμος και καιρός

Ο Weiss υπογράμμισε επίσης ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία, έναν σημαντικό εξαγωγέα σιτηρών και ελαιούχων σπόρων, έχει προκαλέσει τεράστια προβλήματα στους παραγωγούς τροφίμων, οι οποίοι αναγκάστηκαν να προσαρμόσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους για να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις συστατικών.

«Αυτό έχει δημιουργήσει ένα σημαντικό ζήτημα σχετικά με τα αποθέματα» στις περισσότερες από τις 16 χώρες της Μέσης Ανατολής όπου δραστηριοποιείται η εταιρεία του, είπε.

Ο Laurent Thumine, επικεφαλής της Accenture στην Ευρώπη για το λιανικό εμπόριο, δήλωσε ότι τα σούπερ μάρκετ στη Βρετανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Ισπανία αντιμετωπίζουν τα χειρότερα ζητήματα αποθεμάτων.

Τα προϊόντα που είναι σπάνια σε ορισμένα καταστήματα περιλαμβάνουν κέτσαπ, ζυμαρικά, σοκολάτα, τσάι, πατατάκια, οδοντόκρεμα και τροφές για κατοικίδια, σύμφωνα με το Data Impact της Nielsen IQ.

«Ορισμένα συστατικά είναι απλά σε έλλειψη – όπως οι ντομάτες για κέτσαπ», δήλωσε ο αναλυτής της Bernstein, Bruno Monteyne, προσθέτοντας ότι τα προβλήματα σε ορισμένα εργοστάσια είχαν επίσης βλάψει την παραγωγή τροφίμων.

Οι ακραίες καιρικές συνθήκες στην Ισπανία φέτος έπληξαν τις προμήθειες τομάτας στην Ευρώπη, ενώ το υψηλότερο κόστος για τα φρούτα ώθησε κατασκευαστές όπως η Kraft Heinz να αυξήσουν τις τιμές.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Γιατί η Gen Z δεν μπορεί να στεριώσει σε δουλειά – Ποια προσόντα ψάχνουν οι εργοδότες
Διεθνή |

Γιατί η Gen Z δεν μπορεί να στεριώσει σε δουλειά – Ποια προσόντα ψάχνουν οι εργοδότες

Μια πρόσφατη έκθεση διαπίστωσε ότι οι εταιρείες είναι δυσαρεστημένες με τις νέες προσλήψεις της Gen Z και ενδέχεται να αποφύγουν στο μέλλον την πρόσληψη πρόσφατων αποφοίτων.