
Ποιος κατοικούσε στο κτίριο που ζωγράφισε ο Τσαρούχης επί της Βασιλίσσης Σοφίας 23; Πώς ήταν η βόλτα στην οδό Ερμού όταν εκεί δέσποζαν τα κτίρια του Τσίλερ και τι απέγιναν τα πολυτελή μεγαλοαστικά σπίτια του προηγούμενου αιώνα στο κέντρο της πόλης;
Την άγνωστη, κατεδαφισμένη Αθήνα ανασυνθέτει με μοναδικό τρόπο ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα που ολοκληρώθηκε πριν από λίγο καιρό με τη σύμπραξη έξι φορέων.
Μέγαρο Νεγρεπόντη
Περισσότερα από 100 κτίρια στον οδικό άξονα Βασιλίσσης Σοφίας – Ερμού – Σύνταγμα, από το Χίλτον μέχρι την Καπνικαρέα, περίτεχνα μέγαρα με βαριά ιστορία, που όμως δεν υπάρχουν πια, ζωντανεύουν μέσα από το ψηφιακό αποθετήριο «In – Athens, Ιστορίες μιας αόρατης Αθήνας» που δημιουργήθηκε μετά από εκτεταμένη έρευνα τριών ετών.
Μέσω υπολογιστή ή κινητού τηλεφώνου οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της πόλης μπορούν να περιηγηθούν στη διαδρομή «θαυμάζοντας» τα κτίρια που χάθηκαν, βλέποντας τις τρισδιάστατες απεικονίσεις τους, διαβάζοντας αφηγήσεις των ανθρώπων που έζησαν σε αυτά, μαρτυρίες από σπάνια αρχεία, παλιούς οδηγούς, ακόμη και λογοτεχνικά αποσπάσματα που τα αφορούν. Εκτός από τα κατεδαφισμένα κτίρια, το In -Athens περιλαμβάνει και τις κρυμμένες αρχαιότητες που βρίσκονται δίπλα ή κάτω από τα πόδια μας στη συγκεκριμένη περιοχή, με αποτέλεσμα να αποκαλύπτεται στο κοινό ολοκληρωμένα η αθέατη πλευρά της Αθήνας.
Ξεχωρίζουν
«Ανάμεσα στα κτίρια που ξεχωρίζουν είναι το μέγαρο Παπούδωφ, που βρισκόταν στη Βασιλίσσης Σοφίας 2, ένα αριστούργημα που κατεδαφίστηκε επί χούντας το 1971», λέει η Ειρήνη Γρατσία, επικεφαλής της Monumenta, η οποία έχει καταγράψει περισσότερα από 10.600 κτίρια που χτίστηκαν στην Αθήνα πριν απ’ το 1941. Το Μέγαρο κατασκευάστηκε την περίοδο 1875-1878 από τον ομογενή Κωνσταντινουπολίτη Αριστείδη Παπούδωφ ενώ τη δεκαετία του 1920 προοριζόταν για κατοικία του τότε διαδόχου Γεώργιου και της πριγκίπισσας Ελισάβετ της Ρουμανίας.
Εμελλε να πρωταγωνιστήσει σε μια από τις μαύρες στιγμές της ελληνικής ιστορίας, καθώς τον Δεκέμβριο του 1944 μέσα από αυτό το κτίριο, στο οποίο στεγαζόταν η Αστυνομική Διεύθυνση Αθηνών, δόθηκε η εντολή για να χτυπηθούν εν ψυχρώ οι διαδηλωτές του ΕΑΜ στην πλατεία Συντάγματος με αποτέλεσμα 27 νεκρούς, πολλούς τραυματίες και την έναρξη των Δεκεμβριανών στην Αθήνα. «Τα κτίρια έχουν τόσες ιστορίες να διηγηθούν που είναι οφειλή για εμάς να τους αποδώσουμε την τιμή που πρέπει και να μην περάσουν στη λήθη», λέει η Ειρήνη Γρατσία.
«Μεγάλο ενδιαφέρον έχει επίσης το Ελληνικόν Εκπαιδευτήριον, η Σχολή Μακρή, που μετέπειτα έγινε το σχολείο «Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος». Ήταν ένα εξαιρετικό νεοκλασικό μέγαρο με κήπο γνωστό ως οικία Συριώτη – Εμπειρίκου που χτίστηκε από τον Τσίλερ μετά από αίτημα του εφοπλιστή και πολιτικού Λεωνίδα Εμπειρίκου, πατέρα του λογοτέχνη Ανδρέα Εμπειρίκου. Το κτίριο απεικονίστηκε από τον Τσαρούχη και κατεδαφίστηκε τη δεκαετία του ΄60. Το Μέγαρο Κορομηλά, στολίδι της άλλοτε νεοκλασικής πλατείας Συντάγματος, το περίφημο μέγαρο Καλλιγά ένα κτίριο με λογοτεχνική αύρα ή το πανέμορφο μέγαρο Νεγρεπόντη, οικία του αγωνιστή Ανδρέα Λουριώτη που το 1889 χρησιμοποιήθηκε ως προσωρινή κατοικία του διαδόχου Κωνσταντίνου και τελικά κατεδαφίστηκε το 1956, αποτελούν μερικά μόνο δείγματα από έναν άγνωστο κόσμο που ξεδιπλώνεται στα μάτια του κοινού μέσω του In – Athens.
«Στόχος μας ήταν η ανάδειξη της αρχαίας, νεότερης και σύγχρονης πολιτιστικής κληρονομιάς της Αθήνας και η εμβάθυνση στις αφηγήσεις για τις οδούς και τα κτίριά της. Η περιπλάνηση μέσω της αφήγησης στις επάλληλες πόλεις-αρχαία, νεότερη – σύγχρονη αποτελεί ένα βιωματικό γνωστικό και εκπαιδευτικό ταξίδι στην ιστορία της πόλης. Τα κτίρια συσχετίζονται άμεσα με τις ιστορίες και τους ανθρώπους που έζησαν σε αυτά αλλά και με τα γεγονότα που καθόρισαν την τύχη κτιρίων και ανθρώπων», λέει η Ειρήνη Γρατσία. Και κάπως έτσι η διαδρομή τους αποκαλύπτει την ιστορία της πόλης.
Για το πρόγραμμα In – Athens εργάστηκαν η Monumenta, η Hermes που ασχολείται με την ψηφιακή διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς, το Δίπυλον που μελετά την αρχαία τοπογραφία, ο εκδοτικός οίκος Μέλισσα, η GET για τη διαχείριση και αξιοποίηση της χωρικής πληροφορίας και η συνεργατική ομάδα Commonspace.


Latest News

Οργιάζουν τα σενάρια για την τύχη του Ζελένσκι
Εν μέσω ασφυκτικής πίεσης βρίσκεται ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι που καλείται να λάβει κρίσιμες αποφάσεις για τη χώρα του.

ΒΗΜΑ της Κυριακής: Έρχεται στις 27 Απριλίου με συναρπαστικές προσφορές
Το ΒΗΜΑ κυκλοφορεί την Κυριακή 27 Απριλίου μαζί με το ΒΗΜΑ στην Ιστορία «1939-1945 Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος», το περιοδικό Vita, τη μαθητική εφημερίδα της Νάξου και φυσικά, το ΒΗΜΑGAZINO

Το ReArm της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας – Το παρασκήνιο της σύσκεψης στο Μαξίμου
Οι εκπρόσωποι της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας που συμμετείχαν στη σύσκεψη στο Μαξίμου και οι στόχοι που τέθηκαν

Τι αλλάζει στις συναλλαγές με το Δημόσιο – Ποια «δημοφιλή» πιστοποιητικά καταργούνται
Κοινό Δελτίο Τύπου των Υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Μητσοτάκης: Συνάντηση με εκπροσώπους εταιρειών της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας
Συζητήθηκαν οι δυνατότητες συνεργειών και οι προοπτικές συμμετοχής των ελληνικών εταιρειών αμυντικής τεχνολογίας σε εγχώρια και ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα

Συναντήσεις Τζιτζικώστα με Airbus και Boeing
Αντικείμενο των συναντήσεων ήταν η νέα πολιτική της ΕΕ για τις αερομεταφορές και τη νέα Στρατηγική για τις Αερομεταφορές

Παράταση μέχρι 15 Ιουνίου για τα ακαθάριστα οικόπεδα - Πώς θα κάνετε τη δήλωση
Την παράταση ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος τόνισε ότι ο καθαρισμός των οικοπέδων προστάτεψε πέρυσι περιουσίες και βοήθησε την Πυροσβεστική.

Πρέπει να ανησυχεί η Ελλάδα μετά τον σεισμό στην Κωνσταντινούπολη; - Τι απαντούν σεισμολόγοι
Ο σεισμός στην Κωνσταντινούπολη προκάλεσε πανικό, ενώ ξύπνησε άσχημες αναμνήσεις – Σεισμολόγοι απαντούν για το εάν θα επηρεαστεί η Ελλάδα

Τραμπ: Νομίζω έχουμε συμφωνία με τη Ρωσία – Πρέπει να καταλήξουμε σε συμφωνία με τον Ζελένσκι
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε το βράδυ χθες Τετάρτη (τοπική ώρα) στον Λευκό Οίκο πως θεωρεί ότι έχει κλείσει «συμφωνία με τη Ρωσία»

Απλώνοντας μέχρι εκεί που αντέχει η τσέπη
Η μεγάλη υπόθεση ωστόσο για τη χώρα, το σημαντικό εάν πηγαίνουμε στη σωστή ή τη λάθος κατεύθυνση είναι ξανά το παλιό αυτό που παρακολουθούσαμε στα «μαύρα» χρόνια