Σκοτεινιάζει...

Είναι γνωστό πως η διεθνής αγορά είναι αναστατωμένη. Για πολλούς λόγους. Οι γεωπολιτικές εξελίξεις επιδρούν αποφασιστικά στη διεθνή οικονομία και τα πράγματα έχουν δυσκολέψει αρκετά. Ενα από τα στοιχήματα φέτος είναι σε τι τιμή θα διαμορφωθεί τελικά το πετρέλαιο. Ή μάλλον πόσο θα αυξηθεί η τιμή του. Η προηγούμενη εβδομάδα «τσίμπησε» και μάλιστα αρκετά. Το εύρος της διακύμανσης είναι μεταξύ των 70 και 100 δολαρίων το βαρέλι. Για να μην αυξηθεί πολύ η μόνη «ελπίδα» είναι να οδηγηθεί σε ύφεση η αμερικανική οικονομία! Πράγμα όχι απιθανο!

Εξαγωγές;

Δεν είναι λίγοι όσοι προβλέπουν την αμερικανική ύφεση στους επόμενους 12 μήνες. Οπως καταλαβαίνετε η διεθνής κατάσταση είναι αρκετά complique και θεωρώ ότι θα επιδράσει και στα καθ΄ ημάς! Πως; Τουλάχιστον με δύο τρόπους: πρώτον, οι εξαγωγές παρουσίασαν εμφανή κόπωση στη διάρκεια του 2023 – τα διψήφια ποσοστά ανάπτυξης έχουν τελειώσει προ πολλού – και δεύτερον, υπάρχει κίνδυνος, αν τα πράγματα επιδεινωθούν, για την τουριστική βιομηχανία. Πάντως το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναμένει την – τελευταία που έχει απομείνει – επενδυτική βαθμίδα και από την Moody’s το Μάρτιο. Θεωρείται βέβαιο. Και βλέπουμε….

Παρέμβαση!

Ακρίβειας συνέχεια! Το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα πωλείται από 30% ως και 213% ακριβότερο από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Φυσιολογικά πράγματα δηλαδή! Οσοι πολίτες έχουν μωρά παιδιά δεν προλαβαίνουν το γάλα και τις βρεφικές πάνες, που να μπορέσουν να πληρώσουν ενοίκιο, αν είναι και χαμηλόμισθοι. Όμως ο «σίφουνας της αγορανομίας», ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας, «ο τα πανθ΄ ορά» στην αγορά έκανε παρέμβαση!

Δύο στον τάκο…

Οι δύο εκ των τεσσάρων εταιρειών που εισάγουν και διακινούν βρεφικό γάλα βρίσκονται ήδη υπό έρευνα! Και να ετοιμάζονται οι άλλες δύο – ξέρετε με τους φακέλους στα χέρια! Και η Επιτροπή Ανταγωνισμού κάνει σχετική έρευνα. Αυτεπάγγελτη! Δεν γνωρίζω αν η Επιτροπή Ανταγωνισμού το … γνωρίζει ότι κάνει έρευνα, αλλά ο κ. Σκρέκας το δήλωσε μεγαλοπρεπώς και με αυστηρό τόνο!

«Προστατευόμενο είδος»

Αν νομίζετε όμως ότι μόνο οι έλληνες καταναλωτές ταλαιπωρούνται με την ακρίβεια είστε μακριά νυχτωμένοι. Στη Γαλλία να δείτε τις γίνεται. Βέβαια οι γάλλοι έχουν ένα desavantage: δεν διαθέτουν έναν αντίστοιχο κ. Σκρέκα στο υπουργικό τους συμβούλιο. Και τον δικό μας δεν μπορούμε να τον … εξάγουμε! Είναι «προστατευόμενο είδος» κι ως εκ τούτου δεν είναι προς εξαγωγή! Μόνο την «τεχνογνωσία» του μπορούμε να τους προσφέρουμε….

«Πόλεμος»

Γι΄αυτό και στη Γαλλία γίνεται μύλος. Πρωταγωνιστής στην γαλλική αγορά είναι η Carrefour – κι όχι μόνο – από την πλευρά του λιανεμπορίου. Ο αδυσώπητος πόλεμος μεταξύ λιανεμπόρων και προμηθευτών αφορά σχεδόν όλη την Ευρώπη και ξεκίνησε περίπου από το καλοκαίρι του 2022 όταν ο πόλεμος στην Ουκρανία πυροδότησε ένα κύμα ανατιμήσεων στα ράφια και στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ. Τελευταίο επεισόδιο από τον «γαλλικό πόλεμο» ήταν ο μεγαλύτερο γάλλος λιανέμπορος να βράγεια από τα ράφια του τα προιοντα της Ρepsico όχι μόνο στη Γαλλία αλλά από τα καταστήματα του και σε άλλες τρεις χώρες!

Πολυεθνικοί όμιλοι

Είναι προφανές ότι ότι οι πολυεθνικοί όμιλοι βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Διότι είναι στο στόχαστρο μεγάλων λιανεμπορικών ομίλων. Ισως γι΄ αυτό τον λόγο στην Ελλάδα όσες από τις πολυεθνικές εταιρείες τιμωρήθηκαν με πρόστιμα από το υπουργείο Ανάπτυξης – και μάλιστα υψηλά – όχι μόνο δεν «βγήκαν στα κεραμίδια» αλλά αντιθέτως εδώ και και αρκετές δεκάδες κωδικούς η κάθε μία στην «πρωτοβουλία» του υπουργείου «για μόνιμη μείωση τιμών 5%». Στην ευρωπαϊκή αγορά οι μεγάλοι πολυεθνικοί όμιλοι δεν «πλέουν σε πελάγη ευτυχίας». Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το κύμα της ακρίβειας έχει περιοριστεί….

«Κομψί – κομψά»

Η έρευνα του ΙΝΕΜΥ της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) για την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων έδειξε πως το 30% των επιχειρήσεων κατέγραψε χαμηλότερες πωλήσεις μέχρι 20%, ενώ το 30% των επιχειρήσεων κατέγραψε υψηλότερες από πέρυσι πωλήσεις μέχρι 10% – πάντως δεν ήταν λίγες οι εταιρείες που έκαναν προσφορές και μάλιστα εταιρείες με ισχυρές εμπορικές επωνυμίες!

Ανακατανομή

Αυτό πρακτικά σημαίνει πρώτον ότι υπήρξε μία ανακατανομή μεριδίων στο λιανικό εμπόριο εκτός των τροφίμων και δεύτερον, η χαμηλή κλίμακα της αγορά «παίζει τα ρέστα» της στις περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων – που αρχίζουν από την Δευτέρα – διότι υπάρχει κίνδυνος για τα χειρότερα….

Ελπίδες…

Ομως οι χειμερινές εκπτώσεις έχουν ένα μειονέκτημα. Επονται της χριστουγεννιάτικης περιόδου. Δηλαδή συνήθως παρατηρείται καταναλωτική κόπωση! Επ΄ αυτού μάλιστα ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς κ. Βασίλης Κορκίδης σε σχετική δήλωση του επισημαίνει ότι «ελπίζουμε η εκπτωτική αγορά να μην επηρεαστεί φέτος από την οικονομική κόπωση των εορτών και της ακρίβειας, μετά μάλιστα και από την αποκλιμάκωση του ενεργειακού κόστους, καθώς και την αύξηση του μηνιαίου διαθέσιμου εισοδήματος από 1/1/24». Και προσθέτει πως «ο στόχος του τζίρου το φετινό δίμηνο, Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2024, είναι να ξεπεράσει τα περίπου 6 δισ. ευρώ του αντίστοιχου διμήνου πέρυσι». Λίγο χλωμό μου φαίνεται, αλλά κακό να ελπίζει κανείς….

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories