Το 2050 η κατανάλωση πετρελαίου από τα πλοία θα είναι μηδενική σύμφωνα με τα σενάρια που επεξεργάστηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο μιας νέας πολιτικής που εισηγείται, με πρόσφατες σχετικές ανακοινώσεις, για μείωση των αερίων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα κατά 90% μέχρι το 2040, στον δρόμο για την πράσινη μετάβαση.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τρία σενάρια, ανάλογα με την αυστηρότητα των στόχων (από μια γραμμική μείωση των ρύπων μετά το 2030 μέχρι και μείωση των ρύπων κατά 90% το 2040) στην εσωτερική ναυσιπλοΐα (ποτάμιες μεταφορές και τοπικές εθνικές συνδέσεις), η σύνθεση του στόλου αναμένεται να υποστεί σημαντικές αλλαγές μεταξύ 2015 και 2050 με παρόμοιο τρόπο σε όλα τα σενάρια. Το 2015, ο στόλος αποτελούνταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από συμβατικά πλοία που κινούνται με υγρά ορυκτά καύσιμα (δηλ. ντίζελ, βενζίνη και μαζούτ).
Ωστόσο, το μερίδιο των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικές τεχνολογίες πρόωσης αναμένεται να αυξηθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Ηλεκτρική μπαταρία. Ετσι αναμένεται να κερδίσουν μεγάλα μερίδια αγοράς τα πλοία με ηλεκτρική μπαταρία που αυξάνεται στο 14% το 2040 και στο 24% το 2050, ενώ το μερίδιο των πλοίων με κυψέλες καυσίμου φτάνει το 6% το 2050. Επιπλέον, το μερίδιο των πλοίων που χρησιμοποιούν αέρια καύσιμα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, φτάνοντας το 8% του στόλου το 2040 και το 11%-12% το 2050.
Πάντως το μερίδιο των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με συμβατικά συστήματα πρόωσης που χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα, αν και προβλέπεται να μειωθεί με την πάροδο του χρόνου, παραμένει ο κυρίαρχος, αντιπροσωπεύοντας το 78% του στόλου της ΕΕ το 2040 και το 58% το 2050.Επίσης σημαντικές αλλαγές μεταξύ των ετών 2015 και 2050, σαν αποτέλεσμα των πολιτικών που σχεδιάζουν η ΕΕ (π.χ. FuelEU Maritime) αλλά και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), αναμένονται και στη σύνθεση του στόλου των πλοίων που χρησιμοποιούνται για διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές στην ΕΕ.
Το 2015 ο στόλος της ΕΕ αποτελούνταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από πλοία με συμβατικούς κινητήρες που κινούνταν με υγρά ορυκτά καύσιμα (δηλ. ντίζελ και μαζούτ).
Ωστόσο, ο αριθμός των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικές τεχνολογίες πρόωσης αναμένεται να αυξηθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Και στα τρία σενάρια το μερίδιο των πλοίων με ηλεκτρική μπαταρία στον στόλο αυξάνεται σε 2%-3% το 2040 και 6%-7% το 2050, ενώ το μερίδιο των πλοίων με κυψέλες καυσίμου αυξάνεται στο 3%-7% το 2040 και στο 21%-29% το 2050 (ανάλογα με το σενάριο).
Επιπλέον, το μερίδιο των πλοίων που κινούνται με κινητήρες που μπορούν να χρησιμοποιούν αέρια καύσιμα (τα οποία με την πάροδο του χρόνου σταδιακά απεξαρτώνται από τον άνθρακα) αυξάνεται σημαντικά μέχρι το 2040, φτάνοντας το 20%-21% το 2040 και παραμένει σχετικά σταθερό μετά το έτος αυτό, φτάνοντας το 21%-23% το 2050. Και στην περίπτωση αυτή το μερίδιο των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με συμβατικά συστήματα πρόωσης που χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα παραμένει κυρίαρχο, αντιπροσωπεύοντας το 71%-74% του στόλου της ΕΕ το 2040 και 44%-49% το 2050 (ανάλογα με το σενάριο).
Χαμηλών εκπομπών. Ως αποτέλεσμα των αλλαγών στη σύνθεση του στόλου, σε συνδυασμό με την υιοθέτηση υγρών βιοκαυσίμων, βιοαερίου και ηλεκτρονικών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων της ηλεκτρονικής αμμωνίας, της ηλεκτρονικής μεθανόλης και άλλων ηλεκτρονικών καυσίμων μετά το 2030, ο στόλος της ΕΕ «αποχωρίζεται» τα ορυκτά καύσιμα και οδηγείται στη χρήση σχεδόν αποκλειστικά μηδενικών και χαμηλών εκπομπών καυσίμων. Ωστόσο η χρήση αέριων καυσίμων (υγροποιημένο φυσικό αέριο, βιοαέριο και e-gas) προβλέπεται να αυξηθεί σταδιακά αυτή τη δεκαετία και την επόμενη, φτάνοντας το 23%-24% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας το 2050.
Πρέπει να σημειωθεί ότι στα αέρια καύσιμα περιλαμβάνονται το βιοαέριο και το ηλεκτρονικό αέριο που συνολικά αντιπροσωπεύουν το 63%-70% της κατανάλωσης αέριων καυσίμων στον τομέα της διεθνούς ναυσιπλοΐας το 2040, ενώ το 2050 το μερίδιο αυτό είναι κοντά στο 100%, καθώς το βιοαέριο και το ηλεκτρονικό αέριο αντικαθιστούν σταδιακά το υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος