Λίγο πριν από τα Χριστούγεννα του 2023 η γερμανική κυβέρνηση τερμάτισε ένα επταετές πρόγραμμα επιδοτήσεων αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων γνωστό ως “Umweltbonus” («περιβαλλοντικό μπόνους»), το οποίο προέβλεπε επιχορηγήσεις αρκετών χιλιάδων ευρώ για όσους στρέφονταν στα ηλεκτροκίνητα. Όπως αναμένονταν, η απόφαση του Βερολίνου είχε αρνητική επίδραση στις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων στη Γερμανία. Λίγους μόνο μήνες νωρίτερα η κυβέρνηση είχε ήδη αναστείλει τις επιδοτήσεις για την αγορά εταιρικών στόλων, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν περίπου τα δύο τρίτα της γερμανικής αγοράς αυτοκινήτων.
Οι εξελίξεις αυτές εξηγούν σε μεγάλο βαθμό γιατί οι νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων συρρικνώθηκαν απότομα στη Γερμανία τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων στη Γερμανία υποχώρησαν κατά 48% τον Δεκέμβριο, ενώ σε επίπεδο ΕΕ μειώθηκαν κατά 17%.
Γερμανία: Η αυτοκινητοβιομηχανία δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στην ηλεκτροκίνηση
Η περικοπή των επιδοτήσεων επανάφερε στην επικαιρότητα ένα βασικό ερώτημα γύρω από τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στις ευρωπαϊκή αγορά: Πόσο προσιτά είναι εν τέλει για τους καταναλωτές; Από τα τέλη του 2023 οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις στα ηλεκτρικά οχήματα σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν αγοραστές. Παρά τις ανησυχίες των καταναλωτών για ανεπαρκείς υποδομές φόρτισης και χαμηλή αυτονομία των οχημάτων, ο Μάικε Τίνταλ, ειδικός σε ζητήματα αυτοκίνησης στην τράπεζα HSBC, εκτιμά ότι οι φόβοι του αγοραστικού κοινού γύρω από την ηλεκτροκίνηση θα υποχωρήσουν σταδιακά μέσα στα επόμενα χρόνια.
Στόχος να συνδυαστούν προσιτή τιμή και κερδοφορία
Για τις μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen, το διακύβευμα σε αυτή τη χρονική στιγμή δεν θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερο. Η γερμανική εταιρία φιλοδοξεί μέχρι το 2030 το 80% των πωλήσεών της στην Ευρώπη να γίνεται με ηλεκτροκίνητα, ενώ στις ΗΠΑ θέτει τον στόχο του 55% για την ίδια χρονιά. Ο Μάικ Τίνταλ θεωρεί ότι αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen και η Stellantis, στην οποία ανήκουν μεταξύ άλλων Peugeot, Fiat και Opel, έχουν πλήρη επίγνωση της ανάγκης να συνδυάσουν την προσιτή τιμή με την κερδοφορία. Θεωρεί ωστόσο δικαιολογημένη την ανησυχία της αγοράς λόγω της σημαντικής μείωσης των πωλήσεων ηλεκτροκίνητων τους τελευταίους μήνες.
Την ίδια στιγμή η Volkswagen εμφανίζεται αποφασισμένη να κερδίσει έδαφος στην κινεζική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Η αυτοκινητοβιομηχανία δαπάνησε το 2023 περίπου πέντε δισεκατομμύρια δολάρια σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει, στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, ανταγωνιστές όπως η Tesla και η BYD.
Στο μεταξύ οι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτροκίνητων αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο τόσο στην ευρωπαϊκή όσο και την αμερικανική αγορά. Η άνοδος των κινέζων κατασκευαστών όπως η BYD (Build Your Dreams) ήταν μεγάλη. Ενώ οι πωλήσεις των ευρωπαϊκών ηλεκτροκίνητων έπεσαν τον Δεκέμβριο, οι πωλήσεις της BYD κατέγραψαν νέο ρεκόρ. Οι ταξινομήσεις οχημάτων της BYD αυξήθηκαν κατά 70%, καθώς πούλησε το τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους 526.000 οχήματα. Οι εντυπωσιακές πωλήσεις διασφάλισαν πρωτιά στην BYD στην κατάταξη κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο, με την Tesla να περιορίζεται στη δεύτερη θέση
Οι κινέζοι κατασκευαστές δεν έχουν κέρδη
Η επιτυχία της BYD οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην εγχώρια αγορά της Κίνας. Η εταιρεία επικεντρώνεται ωστόσο παράλληλα, ολοένα και περισσότερο, στις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Ένας βασικός λόγος για τον οποίο η BYD και άλλοι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πεπεισμένοι ότι μπορούν να διασφαλίσουν μεγαλύτερα μερίδια στην ευρωπαϊκή αγορά είναι η άκρως ανταγωνιστική τιμή των οχημάτων τους.
«Η κινεζική αγορά ηλεκτροκίνητων δεν είναι υγιής», υποστηρίζει ο Πάτρικ Σάουφους από την εταιρεία συμβούλων McKinsey. «Υπάρχει μια πληθώρα κατασκευαστών που κατασκευάζει φανταστικά προϊόντα, αλλά πολλοί λίγοι από αυτούς καταγράφουν κέρδη». Ο ειδικός αναμένει εξυγίανση στην αγορά και αναμένει ότι εταιρείες όπως η BYD δεν θα είναι επιθετικές ως προς τις τιμές τους στην Ευρώπη. «Προσπαθούν να κερδίσουν μερίδια στην αγορά στηριζόμενοι στην ποιότητα, αλλά και τη φήμη της μάρκας», προσθέτει για να καταλήξει: «Κατά την άποψή μου αυτό θα διαρκέσει πολύ χρόνο. Χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις και σημαντικά κέρδη για να τα χρηματοδοτήσεις αυτά. Παράλληλα χρειάζεται υπομονή».
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Πηγή: DW
Latest News
Η στενή σχέση Μασκ - Τραμπ και τα... σπασμένα φρένα της μετοχής της Tesla
Η μετοχή της Tesla εκτινάχθηκε σε ένα ακόμα ρεκόρ όλων των εποχών την Παρασκευή, κλείνοντας μια καταπληκτική εβδομάδα για την εταιρεία
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»