![Ναυτιλία: Πολύ πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό μέσο όρο οι Ελληνίδες που υπηρετούν ως ναυτικοί στα πλοία [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/naytilia.jpg)
Παρά το γεγονός ότι το ναυτικό επάγγελμα παραμένει «ανδροκρατούμενο», η γυναικεία απασχόληση συνεχίζει να παρουσιάζει ισχυρή αυξητική τάση, ενώ ανοδικά κινείται και ο αριθμός των νέων ναυτικών, σύμφωνα με την 2η Ενημερωτική Έκθεση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) για την ναυτική απασχόληση που παρουσιάσθηκε χθες στα «Ποσειδώνια 2024».
Adecco: Οι γυναίκες αποχωρούν από την εργασία τους προς αναζήτηση ισότιμης μεταχείρισης
Το 2023 οι γυναίκες ναυτικοί εκπροσωπούσαν ήδη το 7,1% της συνολικής εγγεγραμμένης ναυτικής απασχόλησης, υπερβαίνοντας σημαντικά τον διεθνή και ευρωπαϊκό μέσο όρο (1,2% για το 2021 και 2,4% για το 2022 αντίστοιχα). Ειδικότερα, ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων γυναικών ναυτικών για το 2023 ανήλθε στις 1.838, σημειώνοντας αύξηση 13,5% σε σχέση με το 2022, ενώ ο αριθμός των εγγεγραμμένων γυναικών ναυτικών κατά τον 8ο μήνα του 2023 ανήλθε στις 1.265 ναυτικούς, παρουσιάζοντας αύξηση 11,6% σε σχέση με τον 8ο μήνα του 2022.
Στην έκθεση αναφέρεται ακόμη ότι η ανάκαμψη της ναυτικής απασχόλησης από την κρίση της πανδημίας COVID-19 συνεχίζεται με σταθερό ρυθμό στην Ελλάδα. Ειδικότερα, ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων ναυτικών (άτομα που είχαν έστω και μία ημέρα ασφάλισης ως μέλη πληρωμάτων πλοίων εντός του 2023) ανήλθε στους 25.540, παρουσιάζοντας αύξηση 5,7% σε σχέση με το 2022. Αντίστοιχα, ο αριθμός των εγγεγραμμένων ναυτικών κατά τον 8ο μήνα του 2023 ανήλθε στους 17.248 ναυτικούς, σημειώνοντας αύξηση 2% σε σχέση με τον 8ο μήνα του 2022.
Η συντριπτική πλειοψηφία του ανθρώπινου ναυτικού δυναμικού (άνω του 90%) είναι Έλληνες, άνω του 90% επίσης είναι άνδρες και η μεγάλη πλειοψηφία (71%) εντοπίζεται στην ομάδα ηλικίας 18- 45 ετών.
Η μεγαλύτερη συγκέντρωση εγγεγραμμένων ναυτικών παρατηρείται διαχρονικά στις ευρύτερες κατηγορίες των επιβατηγών (επιβατηγά όλων των κατηγοριών), των δεξαμενόπλοιων και των φορτηγών πλοίων (φορτηγά όλων των κατηγοριών). Υπό αυτό το πρίσμα, ο τομέας μεταφοράς εμπορευμάτων τείνει να παρουσιάζει ένα σχετικό προβάδισμα έναντι του τομέα μεταφοράς επιβατών ως προς την συμβολή τους στη συνολική εγγεγραμμένη απασχόληση.

Αυξήθηκε ο αριθμός των νέων ναυτικών
Η έκθεση τονίζει ακόμη ότι η συμμετοχή των νέων ηλικίας 18-30 ετών στην εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση παρουσίασε το 2023 αύξηση 4% σε σχέση με το 2022. Ειδικότερα, η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα αντιστοιχούσε κατά το 2023 στο 34% του συνόλου των εγγεγραμμένων ναυτικών. Ωστόσο, οι νέες ηλικίας 18-30 ετών στις γυναίκες εγγεγραμμένες ναυτικούς, αποτελούν το 50,4% του συνόλου. Οι πολυπληθέστερες ειδικότητες ναυτολόγησης το 2023 ήταν οι ειδικότητες του πλοιάρχου και του ανθυποπλοιάρχου στους αξιωματικούς πληρώματος, ενώ στα κατώτερα πληρώματα οι ειδικότητες του ναύτη και του θαλαμηπόλου.
Η εποχικότητα παραμένει βασικό διαχρονικό χαρακτηριστικό της εγγεγραμμένης ναυτικής απασχόλησης και συνδέεται, κυρίως, με τις έντονες εποχικές διακυμάνσεις της τουριστικής κίνησης και, κατ’ επέ- κταση, της απασχόλησης στην κατηγορία των επιβατηγών. Εάν και το 53% των εγγεγραμμένων ναυτικών το 2023 απασχολήθηκε για δι- άστημα 7 μηνών και άνω εντός του έτους (μη εποχική απασχόλη- ση), το 41% απασχολήθηκε για διάστημα 1 έως 6 μηνών (εποχική απασχόληση) και το 6% για διάστημα κάτω του 1 μήνα (περιστασιακή απασχόληση). Σε κάθε περίπτωση, πάντως, από το σύνολο των εγγε- γραμμένων ναυτικών που απασχολήθηκαν για διάστημα 1-6 μηνών, η μεγάλη πλειοψηφία (68%) εργάστηκε για διάστημα άνω των 4 μηνών.
Αύξηση του αριθμού των συνταξιούχων που επανήλθαν στην εργασία
Αναφορικά με τις ομάδες ναυτικών που δεν περιλαμβάνονται στην ως άνω «εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση», ιδιαίτερο εν- διαφέρον παρουσιάζουν οι ακόλουθες διαπιστώσεις:
α) Η κατηγορία των αρχιπλοιάρχων και αρχιμηχανικών που εργά- ζονται στις ναυτιλιακές εταιρείες τείνει αυξανόμενη, αριθμώντας το 2023 1.292 άτομα. Εάν και η συγκεκριμένη ομάδα απασχολείται εκτός πλοίων και, συνεπώς, δεν προσμετράται στην εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση, η παρακολούθηση της στατιστικής εξέλιξης της αποτυπώνει το δυναμισμό της αγοράς εργασίας των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς η απασχόληση σε ναυτιλιακές εταιρείες αποτελεί ελκυστική επιλογή για τους ναυτικούς υψηλών προσόντων και εμπει- ρίας.
β) Το 2023 χαρακτηρίζεται από σημαντική αύξηση των εξαγορών χρόνου ναυτικής υπηρεσίας σε πλοία ξένης σημαίας μη συμβεβλημέ- να με το ΝΑΤ, οι οποίες ανήλθαν σε 7.188 (αύξηση 34% σε σχέση με το 2022).
γ) Το 2023 χαρακτηρίζεται από σημαντική αύξηση των αιτήσεων επανάληψης ναυτικού επαγγέλματος που υποβλήθηκαν από συ- νταξιούχους ναυτικούς που επιθυμούν να επιστρέψουν στην αγορά εργασίας (103 αιτήσεις το 2023 έναντι 72 το 2022 δηλ. αύξηση 43%).


Latest News

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα