Η απόφαση της Κομισιόν για επιβολή τσουχτερών δασμών στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά οχήματα δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Αντιθέτως, κυοφορούνταν όλο το τελευταίο διάστημα κατά το οποίο η ΕΕ διεξήγε εις βάθος έρευνα για το κατά πόσον οι κρατικές επιδοτήσεις του Πεκίνου στην αυτοκινητοβιομηχανία πλήττουν τον ευρωπαϊκό κλάδο.

Τώρα αναφέρεται ότι η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας έλαβε τουλάχιστον 231 δισεκατομμύρια δολάρια σε κρατικές επιδοτήσεις και έμμεση βοήθεια από το 2009 έως το τέλος του περασμένου έτους, παρόλο που το ποσό της στήριξης ανά όχημα έχει μειωθεί, σύμφωνα με νέα έρευνα, αναφέρει το Bloomberg.

Κίνα: Πόσο θα της κοστίσουν οι ευρωπαϊκοί δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Λίγο περισσότερο από το ήμισυ του συνολικού ποσού στήριξης ήταν με τη μορφή απαλλαγών από φόρο επί των πωλήσεων, σύμφωνα με την έρευνα του Σκοτ Κένεντι, ειδικού στην Κίνα στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών. Το υπόλοιπο αποτελείται από εθνικά εγκεκριμένες εκπτώσεις αγοραστών, κρατική χρηματοδότηση για υποδομές όπως σταθμούς φόρτισης, κρατικές προμήθειες ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και προγράμματα υποστήριξης Ε&Α, έγραψε σε μια ανάρτηση ιστολογίου.

Δυτικοί δασμοί

Τα ευρήματα έρχονται αμέσως μετά την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι θα αυξήσει τους δασμούς έως και 48% στα οχήματα που εισάγονται από την Κίνα για να αντισταθμίσει τις επιδοτήσεις. Οι επιδοτήσεις που δίνει η κινεζική κυβέρνηση σε ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) είναι τόσο παραμορφωτικές που απαιτούνται οι επιπλέον δασμοί για να αντιμετωπιστούν, σύμφωνα με το προκαταρκτικό συμπέρασμα της εμπορικής έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αυτό ακολούθησε την απόφαση των ΗΠΑ να τετραπλασιάσουν τους δασμούς στα αυτοκίνητα, ενώ ο Καναδάς ετοιμάζει τώρα πιθανούς νέους δασμούς, σύμφωνα με το Euronews.

«Τα κινεζικά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν επωφεληθεί από τη μαζική υποστήριξη της βιομηχανικής πολιτικής και η ποιότητά τους βελτιώνεται, καθιστώντας τα ελκυστικά για εγχώριους και ξένους καταναλωτές», έγραψε ο Κένεντι. «Μια αποτελεσματική απάντηση από τις ΗΠΑ, την Ευρώπη και άλλους πρέπει να λάβει υπόψη και τα δύο δεδομένα».

Περιέγραψε τα δεδομένα ως «άκρως συντηρητικά», σημειώνοντας ότι δεν περιλαμβάνουν προγράμματα εκπτώσεων σε τοπικό επίπεδο σε πόλεις όπως η Σαγκάη και το Shenzhen που έχουν σχεδιαστεί για να ενθαρρύνουν τους ιδιοκτήτες συμβατικών αυτοκινήτων να στραφούν σε EV.

Η καλή ποιότητα των κινεζικών EV

Επίσης, δεν περιλαμβάνει βιομηχανική γη, ηλεκτρική ενέργεια και πίστωση χαμηλού κόστους στην οποία μπορούν να έχουν πρόσβαση και να επωφεληθούν ορισμένοι κατασκευαστές EV, και αποκλείει την υποστήριξη για εταιρείες μπαταριών και άλλα μέρη της αλυσίδας εφοδιασμού.

Σε βάση ανά όχημα, η στήριξη μειώθηκε από $13.860  το 2018 σε κάτι λιγότερο από $4.600  το 2023, ή λιγότερο από την πίστωση των $7.500  που διατίθεται στους αγοραστές οχημάτων που πληρούν τις προϋποθέσεις στις ΗΠΑ βάσει του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού, σύμφωνα με την ανάρτηση. Οι απαλλαγές από τον φόρο επί των πωλήσεων ανήλθαν σε αξία σχεδόν 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων πέρυσι, με αυτό να εκτινάσσεται από λιγότερο από 10 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020 λόγω της ταχείας αύξησης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων.

«Αν τα κινεζικά EV ήταν σκουπίδια, τότε δεν θα αποτελούσαν σοβαρή πρόκληση για τις υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου», έγραψε ο Kennedy. «Σε γενικές γραμμές, οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες και οι κυβερνήσεις χασομερούν και δεν είναι αρκετά επιθετικές». Αυτό περιπλέκει την επίσημη δικαιόλογηση των δασμών. Από την μια η απόβαση κινεζικών εταιρειών στη Βόρεια Αμερική δίνει πάτημα ώστε να εκμεταλλευτούν τις επιχορηγήσεις της κυβέρνησης Μπάιντεν. Από την άλλη εγείρει το ερώτημα αν στην πραγματικότητα οι δασμοί απλά καλύπτουν την δυτική υστέρηση στην ηλεκτροκίνηση και κρύβουν προσπάθειες να πληγεί η κινεζική οικονομία στο γεωπολιτικό μπραντεφέρ με την Δύση.

Η διαφορετική άποψη των αναπτυσσόμενων αγορών

Η μελέτη του Κένεντι δημοσιεύτηκε και σε ινδικά μέσα, τα οποία είδαν από άλλη σκοπιά τα ίδια δεδομένα. Χαρακτηριστικός ο τίτλος άρθρου της FirstPost: «Μαθήματα για την Ινδία; Το ΚΚΚ του Σι Τζινπίνγκ  έδωσε στους κινέζους κατασκευαστές EV πάνω από 231 δισεκατομμύρια δολάρια ως βοήθεια τα τελευταία 15 χρόνια».

Στην Ινδία που βλέπει πλέον τον εαυτό της σαν αναδυόμενο παίκτη στην διεθνή οικονομική σκηνή, αλλά όχι σαν ανταγωνιστή της Δύσης γεωπολιτικά, πληθαίνουν οι φωνές για κρατικές παρεμβατικές πολιτικές που θα ενισχύσουν την εξαγωγική βιομηχανία της.

Σε παλαιότερο επιστημονικό άρθρο που δημοσιεύτηκε στο Oxford Academic, αναφέρεται ότι οι θεωρίες απεικονίζουν τις επιδοτήσεις ως στρεβλωτικές, αναδιανέμοντας και ανακατανέμοντας τους πόρους σύμφωνα με μη αγοραία κριτήρια και καταλήγουν σε οικονομικά αναποτελεσματική κατανομή πόρων. Ωστόσο, είπαν τότε οι οικονομολόγοι, αντί για παρεκτροπές, στην Κίνα, οι επιδοτήσεις αποτελούν σημαντικούς τρόπους με τους οποίους οι επιχειρήσεις, οι κεντρικές και επαρχιακές κυβερνήσεις παράγουν, σταθεροποιούν και δημιουργούν κοινή κατανόηση των αγορών.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Green |

ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση

Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»