Τρεις  λόγους επικαλέστηκε ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννης Παράσχης  για να εξηγήσει -εν μέρει- την μείωση των εισπράξεων τον Ιούλιο παρά την άνοδο των αφίξεων.

Τουρισμός: Ποιες περιοχές οδεύουν προς τουρισμό 365 ημέρες το χρόνο – Το πλάνο των tour operators

Με μια ισορροπημένη και «ψύχραιμη» ομιλία ο κ. Παράσχης παρουσιάζοντας χθες την νέα πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ «METRON Sustainable Tourism» βρήκε την ευκαιρία για να τοποθετηθεί για την πορεία της τουριστικής χρονιάς, να απαντήσει γιατί τα έσοδα εμφανίσθηκαν τον Ιούλιο μειωμένα κατά 4,2% ενώ οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 4,1%, να εκφράσει την αντίθεση του στην εισπρακτική κυβερνητική πολιτική γιατί ο τουρισμός δεν μπορεί «να αντέξει κάθε είδους επιβάρυνση» αλλά και να καταφερθεί κατά της  «ταμπέλας», του «υπερτουρισμού» που καλύπτει πολλές ελλείψεις υποδομών που έχει η χώρα.

Ο Γιάννης Παράσχης για την τουριστική κίνηση

«Τo 2024 είναι μια ακόμα θετική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, μια ακόμη χρονιά που κεφαλαιοποιούμε το ισχυρό brand Ελλάδα που χτίστηκε τα τελευταία χρόνια. Ένα momentum το οποίο όμως δεν είναι ούτε άτρωτο, ούτε δεδομένο για τα επόμενα χρόνια και το οποίο οφείλουμε να προστατέψουμε» είπε αρχικά ο κ. Παράσχης.

Επικαλέστηκε τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος σύμφωνα με τα οποία τα τουριστικά έσοδα για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου ανήλθαν σε 10,5 δισ. και ήταν κατά 4,9% υψηλότερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, ενώ οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 11,2% στα 18,0 εκατ. Αν στα έσοδα συνυπολογιστούν και τα έσοδα από την κρουαζιέρα, τότε ανήλθαν στα 11 δισ. και ήταν κατά 5,6% υψηλότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα έσοδα του 2023, σημείωσε ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ.

Στη συνέχεια σχολίασε όσα συζητήθηκαν το τελευταίο διάστημα για την μείωση στις εισπράξεις του Ιουλίου, παρότι οι αφίξεις συνεχίζουν με αυξητικούς ρυθμούς.

Κατά την άποψη του κ. Παράσχη «δεν έχει νόημα να υπερ-ερμηνεύσουμε τα μεγέθη ενός μεμονωμένου μήνα. Για να προβούμε στα όποια συμπεράσματα θα πρέπει να αναμένουμε τα συνολικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου».

Στη συνέχεια όμως βρήκε την ευκαιρία να διατυπώσει μια σειρά εκτιμήσεις που εξηγούν ως ένα βαθμό την εικόνα του Ιουλίου, επικαλούμενος στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ που καταγράφουν κάποιες ευρύτερες τάσεις:

-Αφενός, οι ταξιδιώτες τείνουν πλέον να επιλέγουν περισσότερα, αλλά μικρότερης διάρκειας ταξίδια,  με τον μέσο όρο διανυκτερεύσεων να μειώνεται από 7,5 σε 6,6 ημέρες. Η αύξηση του city break εκτός περιόδου καλοκαιρινής αιχμής συμβάλει στην μείωση αυτή.

-Αφετέρου, η αύξηση του πληθωρισμού και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος επηρεάζουν τις ταξιδιωτικές δαπάνες, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις αγορές προέλευσης.

-Επιπλέον, η σημαντική αύξηση του οδικού τουρισμού φέτος, που το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκε +14% έναντι+8% του  αεροπορικού, και που έχει μικρότερη διάρκεια και χαμηλότερες εισπράξεις ανά ταξίδι, συμβάλλει επίσης σε αυτήν την τάση. Η θετική εικόνα του Q1 / Q2 δείχνουν ενθαρρυντικά στοιχεία για την άμβλυνση της εποχικότητας.

Πάντως σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία του Airdata Tracker, από το  (ΙΝΣΕΤΕ), οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για το φθινοπωρινό δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου 2024 δείχνουν αυξητική τάση σε σχέση με το 2023, σχολίασε ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ.

Η «ταμπέλα» του υπερτουρισμού

Στη συνέχεια δεν απέφυγε και μια τοποθέτηση για τις νέες επιβαρύνσεις που ετοιμάζει η κυβέρνηση για το τουριστικό προϊόν, αλλά και τις αναφορές περί «υπερτουρισμού».

Στο οικονομικό επίπεδο, είπε ο κ. Παράσχης, η αύξηση των τουριστικών εσόδων έχει οδηγήσει σε αυξημένους φόρους και τέλη επιβαρύνσεις, με την αντίληψη ότι ο τουρισμός μπορεί να αντέξει κάθε είδους επιβάρυνση,.

Σε κοινωνικό επίπεδο, πολλά και διαφορετικής τάξης θέματα, όπως η έλλειψη υποδομών, τα προβλήματα σε ζητήματα στέγης  που συνδέονται – όχι πάντα δικαιολογημένα – με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, η απουσία ορθολογικής διαχείρισης προορισμών έχουν ανοίξει μια συζήτηση που εύκολα, αλλά μάλλον πρόχειρα, μπαίνει κάτω από την γενική ταμπέλα «υπερτουρισμός».

Μιλώντας για το περιβάλλον τόνισε ότι το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα μία ανάγκη «που είναι επιλογή αλλά αναγκαιότητα» καθώς οι περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις μειώνουν και την ελκυστικότητα των προορισμών.

Ο κ. Παράσχης επανέλαβε για μία ακόμη φορά ότι ο ΣΕΤΕ ως «υπεύθυνος κοινωνικός εταίρος» στηρίζει τις όποιες παρεμβάσεις αφορούν στην βελτίωση διαδικασιών διαφάνειας και ελέγχου στην τουριστική αγορά αλλά και την εύλογη αύξηση των εσόδων του κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης στο βαθμό που αυτές συνδέονται με συγκεκριμένες και κοστολογημένες δράσεις που αφορούν στην αναβάθμιση υποδομών, και την βελτίωση της βιώσιμης λειτουργείας των τουριστικών προορισμών για κατοίκους και επισκέπτες.

Ωστόσο ζήτησε για μία ακόμη φορά να προηγείται διαβούλευση με τους φορείς του κλάδου, πριν τις όποιες αποφάσεις. Επίσης τόνισε ότι ο Σύνδεσμος είναι αντίθετος σε μέτρα αμιγώς εισπρακτικού χαρακτήρα, «που έχουν ήδη κριθεί ως αναποτελεσματικά, καθώς επιβαρύνουν την ανταγωνιστικότητα και την βιωσιμότητα του τουριστικού μας προϊόντος».

METRON Sustainable Tourism

Παρουσιάζοντας στη συνέχεια την πρωτοβουλία METRON Sustainable Tourism, ο κ. Παράσχης τόνισε ότι «ξεκινάμε αυτή την προσπάθεια που βασίζεται στην αρχή της «αυτορρύθμισης» με τη συμμετοχή 50 εταιρειών από πέντε κλάδους του τουριστικού τομέα, εγκαινιάζοντας το πιλοτικό μας πρόγραμμα. Προσβλέπουμε ότι αυτή η πρωτοβουλία θα αποτελέσει εφαλτήριο για τη συμμετοχή ολόκληρου του τομέα, προωθώντας ένα βιώσιμο και ανταγωνιστικό τουριστικό μέλλον».

Γιάννης Παράσχης, Πρόεδρος ΣΕΤΕ, Αγάπη Σμπώκου, Αντιπρόεδρος ΣΕΤΕ, Ιωάννα Δρέττα, Πρόεδρος Marketing Greece, Γιώργος Βερνίκος, Γενικός Γραμματέας ΣΕΤΕ & Πρόεδρος ΙΝΣΕΤΕ (από αριστερά προς τα δεξιά).

Το METRON Sustainable Tourism είναι ένα πρόγραμμα εθελοντικό, εκπαιδευτικό, συνεργατικό που αξιοποιεί την τεχνογνωσία και την εμπειρία του ΣΕΤΕ, του ΙΝΣΕΤΕ και της Marketing Greece, και προάγει την αρχή της αυτορρύθμισης του κλάδου.

Η ονομασία της προέρχεται από τη λέξη μέτρον, που σημαίνει μέτρηση, αναλογία, αλλά και κανόνας.  Σκοπός του ΣΕΤΕ είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου προγράμματος αυτοδέσμευσης, αυτοελέγχου, αυτοστοχοθέτησης, αυτοβελτίωσης και επαλήθευσης των επιχειρήσεων, προσφέροντάς τους το πλαίσιο και τα εφόδια για τον σταδιακό, ομαλό και συνεχή μετασχηματισμό τους. Η πρωτοβουλία θα έχει ετήσιο χαρακτήρα, έτσι ώστε οι επιχειρήσεις να συμβαδίζουν τόσο με τις εκάστοτε νομοθεσίες όσο και με τις επιταγές της κοινωνίας. Παράλληλα, θα επιτυγχάνουν βιώσιμη ανάπτυξη ενισχύοντας τη φήμη και την εμπιστοσύνη από τους ενδιαφερόμενους φορείς.

Σε συνεργασία με το ΙΝΣΕΤΕ και τη Marketing Greece, αλλά και τη συνδρομή εξειδικευμένων συμβούλων σε προγράμματα επιχειρηματικής βιωσιμότητας, ο ΣΕΤΕ διαμόρφωσε τόσο τη μεθοδολογία όσο και τα απαραίτητα εργαλεία, στοχεύοντας στις επιχειρήσεις του ευρύτερου τουριστικού τομέα.

Μεταξύ άλλων, οι επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν από την ψηφιακή πλατφόρμα αυτοαξιολόγησης επιχειρήσεων, το Advisory Board (Think Tank) που θα καθορίζει τη στρατηγική και το Steering Committee που θα μεθοδεύει τα τεχνικά εργαλεία. Ταυτόχρονα, θα έχουν πρόσβαση στα Webinars, στην Εργαλειοθήκη μελετών και καλών πρακτικών και στις Ενέργειες προώθησης και προβολής που υλοποιούνται σε συνεργασία με το ΙΝΣΕΤΕ και τη Marketing Greece. Επιπλέον, στρατηγικά επιλεγμένοι Ambassadors θα επικοινωνούν στοχευμένα μηνύματα σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη των επιχειρήσεων.

Σε αυτό το στάδιο, η ψηφιακή πλατφόρμα βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία, με τις 50 πρώτες εταιρείες να έχουν προσκληθεί ώστε να λάβουν μέρος στη διαδικασία.

Η αξιολόγηση των επιχειρήσεων μέσω της πλατφόρμας θα γίνεται βάσει των ακόλουθων 5 δεικτών:

-Κατανάλωση Ενέργειας

-Κατανάλωση Νερού

-Παραγωγή και διαχείριση αποβλήτων

-Εργασιακά θέματα

-Κοινωνικά θέματα

Σε πρώτη φάση η πρωτοβουλία θα απευθύνεται σε 5 τουριστικούς κλάδους και συγκεκριμένα σε: καταλύματα, εναέριες μεταφορές, θαλάσσιες μεταφορές, χερσαίες μεταφορές και τουριστικά γραφεία.

Μιλώντας στην εκδήλωση η Αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, Αγάπη Σμπώκου, τόνισε, μεταξύ άλλων ότι «ο ΣΕΤΕ οραματικά, με σοβαρότητα απέναντι στο μέλλον του χώρου, και υπευθυνότητα απέναντι στην κοινωνία, παίρνει σήμερα το νήμα και δίνει με την πρωτοβουλία METRON τα εφόδια και το πλαίσιο, δηλαδή τον τρόπο, ώστε ο κλάδος του τουρισμού συνολικά, συγκροτημένα και συντονισμένα, αλλά και σε κάθε επιχείρηση ξεχωριστά, να σχεδιάσει τη διαδρομή που του ταιριάζει προς την αειφορία».

Από την πλευρά του ο Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΣΕΤΕ, Αλέξανδρος Θάνος, σχετικά με την ψηφιακή πλατφόρμα επισήμανε ότι «δεν είναι ένα στατικό σύστημα καταγραφής, αλλά ένα δυναμικό σχήμα που αξιολογεί, στοχοθετεί, επαληθεύει, επιμορφώνει και συνεχώς εξελίσσεται, σύμφωνα με τη δυναμική που θέτουν οι όροι της βιώσιμης λειτουργίας των επιχειρήσεων».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Τουρισμός
Ξενοδοχεία: Ποιες μεγάλες αλυσίδες παίρνουν… τα βουνά – Πού σχεδιάζουν επενδύσεις
Τουρισμός |

Ποια μεγάλα ξενοδοχεία παίρνουν τα… βουνά – Πού σχεδιάζουν νέες επενδύσεις

Η αλλαγή των κλιματολογικών συνθηκών «υποχρεώνει» τις αλυσίδες ξενοδοχείων να αναζητήσουν σε νέες περιοχές ευκαιρίες για δημιουργία νέων μονάδων – Η περίπτωση της Λάμψα και της Marriott