Η απόφαση των Βρυξελλών να επιβάλλουν υψηλούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έχει πυροδοτήσει νέα εμπορική διαμάχη μεταξύ της Κίνας και της ΕΕ. Αν και η απόφαση αυτή στοχεύει να προστατεύσει την ευρωπαϊκή βιομηχανία από τον φθηνό κινεζικό ανταγωνισμό, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος στη Γηραιά Ήπειρο είναι ποικίλες.
Θεωρητικά η μετάβαση της Ευρώπης στην ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να ολοκληρωθεί εντός δεκαετίας, καθώς τον Μάρτιο του 2023 οι υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ ψήφισαν νόμο, με τον οποίο από το 2035 απαγορεύεται η κυκλοφορία νέων αυτοκινήτων με συμβατικό κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ηλεκτροκίνηση: Το δίλημμα που αντιμετωπίζει η Ευρώπη
Τον περασμένο Αύγουστο στο σύνολο 28 ευρωπαϊκών χωρών πουλήθηκαν 125.070 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με την πτώση, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, να φτάνει στο -36%. Πρόκειται μάλιστα για τη μεγαλύτερη πτώση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκίνητων από τον Ιανουάριο του 2017.
Οι λόγοι που η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη έχε «κολλήσει» είναι οι τιμές που παραμένουν υψηλές, οι περιορισμένες ακόμα υποδομές δημόσιας φόρτισης, η ανησυχία σχετικά με τη χαμηλή υπολειμματική αξία των ηλεκτρικών οχημάτων και το άγχος της αυτονομίας.
Το κόστος φόρτισης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ειδικότερα για το κόστος φόρτισης, αυτό διαφέρει σημαντικά από χώρα σε χώρα, και κυμαίνεται από 2,9 ευρώ για 100 χιλιόμετρα έως 18,9 ευρώ στη Νορβηγία. Βέβαια η Νορβηγία παρά το τεράστιο κόστος εμφανίζει και το εξής παράδοξο: την ώρα που η αγορά στην Ευρώπη παραπαίει η χώρα εξακολουθεί να πατάει γκάζι στη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση σημειώνοντας νέο ρεκόρ πωλήσεων. Τον Αύγουστο λοιπόν το 94% των νέων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στη σκανδιναβική χώρα ήταν αμιγώς ηλεκτροκίνητα. Έτσι η Νορβηγία σημείωσε παγκόσμιο ρεκόρ στις μηνιαίες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Αναλυτικότερα τον περασμένο μήνα στη Νορβηγία ταξινομήθηκαν 10.480 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ από την αρχή του έτους έχουν πουληθεί 68.435. Επομένως οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Νορβηγία το 2024 αντιπροσωπεύουν τοι 87% από τις συνολικά 78.832 πωλήσεων αυτοκινήτων.
Τα δεδομένα από το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εναλλακτικών Καυσίμων (EAFO) αποκαλύπτουν ότι η Ισλανδία και η Πορτογαλία είναι από τα φθηνότερα μέρη στην Ευρώπη για φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου όταν λείπετε από το σπίτι, ενώ η Νορβηγία και η Σλοβενία είναι τα πιο ακριβά.
Η Γαλλία και η Γερμανία, δύο από τις μεγαλύτερες οικονομίες της ηπείρου, ήταν μεταξύ πολλών χωρών, όπως η Κροατία, η Ιταλία, η Δανία και η Σουηδία, των οποίων τα δημόσια ποσοστά φόρτισης EV ήταν γύρω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Στην Ελλάδα το κόστος φόρτισης διαμορφώνεται στα 9,8 ευρώ ανά 100 χλ.
Για την τυποποίηση της έρευνας, οι υπολογισμοί βασίστηκαν σε μια τυπική διαδικασία γρήγορης επαναφόρτισης DC για ένα Tesla Model 3, το δεύτερο πιο δημοφιλές ηλεκτρικό όχημα στην Ευρώπη, μετά το Tesla Model Y.
Η Ισλανδία είναι η φθηνότερη
Η Ισλανδία κατατάχθηκε ως το φθηνότερο μέρος στην Ευρώπη για τη φόρτιση του Tesla Model Y, με κόστος 2,89 € ανά 100 km, λίγο πιο μπροστά από την Πορτογαλία, όπου οι οδηγοί πρέπει να πληρώσουν 3,18 € για να διανύσουν την ίδια απόσταση. Η Φινλανδία κατετάγη τρίτη, με τους οδηγούς να πληρώνουν 4,63 ευρώ για τη γρήγορη χρέωση DC.
Αν και μικρή αγορά, η Ισλανδία έχει αναδειχθεί πρωτοπόρος σε ό,τι αφορά την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, με σημαντική διείσδυση, ιδιαίτερα στην πρωτεύουσά της, το Ρέικιαβικ. Οι άφθονες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έχουν συμβάλει στη μείωση της τιμής φόρτισης EV.
Η Νορβηγία ήταν το πιο ακριβό μέρος στην Ευρώπη μακράν, με τη χρέωση για κάλυψη 100 χιλιομέτρων περίπου έξι φορές μεγαλύτερη από ό,τι στην Ισλανδία, με 18,93 € – διαφορά τιμής 16,04 €. Η Σλοβενία ήταν η δεύτερη πιο ακριβή χώρα, με χρέωση 17,02 ευρώ.
Οι οικονομολόγοι της ενέργειας πιστεύουν ότι οι διαφορές στο κόστος χρέωσης σε όλη την Ευρώπη μπορούν να αποδοθούν σε διάφορους παράγοντες, όπως η πηγή ηλεκτρικής ενέργειας, οι φόροι και οι κυβερνητικές πολιτικές, με τις χώρες με άφθονες ανανεώσιμες πηγές να τείνουν να έχουν χαμηλότερο κόστος επειδή εξαρτώνται λιγότερο από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα. Αντίθετα, χώρες με υψηλούς φόρους, τέλη δικτύου ή εξάρτηση από ακριβές εισαγωγές, όπως η Δανία και η Γερμανία, βλέπουν υψηλότερες τιμές.
Σημεία φόρτισης
Η Ολλανδία ηγείται της Ευρώπης με περισσότερα από 154.000 δημόσια σημεία φόρτισης EV, αντανακλώντας την ισχυρή δέσμευση της χώρας στην υιοθέτηση EV και την προθυμία της να επενδύσει σε ζωτικής σημασίας υποδομές EV.
Η Γερμανία και η Γαλλία διαθέτουν εκτεταμένα δημόσια δίκτυα φόρτισης EV, με τις δύο χώρες να διαθέτουν περισσότερα από 125.000 δημόσια σημεία φόρτισης. Η Γερμανία είναι δεύτερη μόνο μετά την Ολλανδία με 130.828, ενώ η Γαλλία βρίσκεται στην τρίτη θέση με 127.530, σύμφωνα με τα στοιχεία της EAFO.
Ως η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της Ευρώπης, η Γερμανία αύξησε γρήγορα το ποσοστό υιοθέτησης EV, με τα EV να αντιπροσωπεύουν πάνω από το 25% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2023.
Latest News
Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μόνο επτά χώρες στον κόσμο αναπνέουν καθαρό αέρα – Τρεις από αυτές είναι στην Ευρώπη
Οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν την ατμοσφαιρική ρύπανση ως μια «παγκόσμια καταστροφή για την υγεία», καθώς οι επιπτώσεις της επηρεάζουν δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Η στενή σχέση Μασκ - Τραμπ και τα... σπασμένα φρένα της μετοχής της Tesla
Η μετοχή της Tesla εκτινάχθηκε σε ένα ακόμα ρεκόρ όλων των εποχών την Παρασκευή, κλείνοντας μια καταπληκτική εβδομάδα για την εταιρεία
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα