
Η μέση ηλικία των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου αυξήθηκε στα 12,8 έτη, η υψηλότερη των τελευταίων 26 ετών, ύστερα από έναν συνδυασμό της σημαντικής πτώσης του ρυθμού διάλυσης γηραιότερων και της ελάχιστης προσθήκης νεότευκτων πλοίων.
Το ενθαρρυντικό στοιχείο όμως είναι ότι σχεδόν ένα στα δύο δεξαμενόπλοια που είναι υπό ναυπήγηση θα έχει τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων. Τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Bimco για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων αποτυπώνουν μια μικρή αύξηση του παγκόσμιου στόλου που συμβαδίζει και με τον προβληματισμό για το μέλλον της ζήτησης πετρελαίου.
Παράλληλα όμως αναδεικνύουν και μια αυξημένη διάθεση επενδύσεων σε νεότευκτα πλοία με χαμηλότερες εκπομπές αέριων ρύπων, η οποία όμως θα πρέπει να συμβαδίζει με την αύξηση της ζήτησης, ακόμη και αν επιταχυνθεί η διάλυση των παλαιότερων πλοίων.
Το 2024, οι παραδόσεις νέων δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου μειώθηκαν σε χαμηλό 36 ετών, καθώς μόνο 17 νέα δεξαμενόπλοια, μεταφορικής ικανότητας 2,5 εκατ. τόνων νεκρού βάρους (dwt), εντάχθηκαν στον στόλο. Σε σύγκριση με το 2023, η παραδιδόμενη χωρητικότητα μειώθηκε κατά 74%, αναφέρει ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της Bimco.
Μετά την εξαιρετικά χαμηλή ναυπηγική δραστηριότητα το 2022, οι συμβάσεις κατασκευής νέων πλοίων ανακάμπτουν το 2023 και το 2024
Κατά τη διάρκεια του 2024, η ανακύκλωση των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε σε 1,7 εκατ. dwt, οπότε ο στόλος μεγάλωσε μόνο κατά 0,2% σε σύγκριση με το 2023, η πιο μικρή άνοδος των τελευταίων 23 ετών.
Τα τμήματα Aframax και Suezmax παρουσίασαν αύξηση της χωρητικότητας κατά 0,5% και 1,1% αντίστοιχα. Ωστόσο, η χωρητικότητα του τμήματος VLCC μειώθηκε κατά 0,2%, καθώς δύο πλοία ανακυκλώθηκαν και δεν παραδόθηκαν νέα πλοία.
Οι παραδόσεις και η αύξηση του στόλου βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, καθώς οι συμβάσεις ναυπήγησης το 2022 (που πέφτουν στο νερό το 2024-2025) μειώθηκαν σε μόλις 3,2 εκατ. dwt, 83% χαμηλότερα από τον μέσο όρο των τελευταίων 10 ετών. Αυτό συνέβη παρά τις ρωσικές κυρώσεις που οδήγησαν σε μεγαλύτερα ταξίδια, τα οποία συνέβαλαν σε σημαντική αύξηση των κερδών κατά τη διάρκεια του 2022, αναφέρει ο Rasmussen.
Ανω των 20 ετών
Κατά συνέπεια, 19% των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου είναι πλέον 20 ετών ή μεγαλύτερα και συνεισφέρουν το 18% της συνολικής χωρητικότητας, γεγονός που τα καθιστά πρωταρχικούς υποψήφιους για διάλυση τα αμέσως επόμενα χρόνια, εκτός εάν συνεχίσουν να λειτουργούν ως μέρος του «σκιώδους» στόλου.
Μετά την εξαιρετικά χαμηλή ναυπηγική δραστηριότητα το 2022, οι συμβάσεις κατασκευής νέων πλοίων ανακάμπτουν το 2023 και το 2024. Ως εκ τούτου, η αναλογία παραγγελιών/υφιστάμενου στόλου ανέβηκε από το χαμηλό 2,8% στις αρχές του 2023 στο 10,4% στις αρχές του 2025.
Το βιβλίο παραγγελιών εκτείνεται μέχρι το 2028 και θα μπορούσε να προσθέσει κατά μέσο όρο 2,5% επιπλέον μεταφορική ικανότητα στον στόλο κατά τη διάρκεια των επόμενων τεσσάρων ετών. Καθώς η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου επιβραδύνεται, η αύξηση του στόλου θα πρέπει να είναι σε θέση να συμβαδίζει με την αύξηση της ζήτησης, ακόμη και αν επιταχυνθεί η ανακύκλωση των παλαιότερων πλοίων, σημειώνει η Bimco.
Η αναλογία παραγγελιών/υφιστάμενου στόλου ανέβηκε από το χαμηλό 2,8% στις αρχές του 2023 στο 10,4% στις αρχές του 2025
Ο αυξημένος ρυθμός νέων ναυπηγήσεων όχι μόνο θα μειώσει τη μέση ηλικία του στόλου των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου, αλλά θα συμβάλει και στην απαλλαγή του από τις ανθρακούχες εκπομπές. Προς το παρόν, μόνο το 3,6% των δεξαμενόπλοιων αργού μπορεί να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά καύσιμα, ενώ το 2,7% είναι έτοιμο να το κάνει εάν υποστεί μετασκευές. Σύμφωνα όμως με το βιβλίο παραγγελιών, το 18% των πλοίων που θα παραδοθούν στο μέλλον από τα ναυπηγεία θα μπορεί να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα, ενώ το 29% θα είναι έτοιμο για κάτι τέτοιο έπειτα από μετασκευή.
Για το ίδιο θέμα ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv σημειώνει ότι ο σημερινός στόλος δεξαμενόπλοιων, που αποτελείται από 7.674 πλοία (μεγαλύτερα των 10.000 dwt), περιλαμβάνει 1.401 πλοία (18% του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων) ηλικίας 21 ετών και άνω, που αντιπροσωπεύει αύξηση 12% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2024. Η ηλικιακή ομάδα 16-20 ετών περιλαμβάνει 2.232 σκάφη, που αποτελούν το 29% του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων, γεγονός που αντανακλά αύξηση 13% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2024. Αντίθετα, τα σύγχρονα πλοία (ηλικίας 0-5 ετών) αποτελούν μόνο το 13% του στόλου δεξαμενόπλοιων, με 1.007 πλοία σε αυτή την κατηγορία.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Πράσινο φως Τραμπ σε λιμάνι στο Τέξας - Θα διακινεί 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως
Το έργο στο Τέξας θα επιτρέπεη στα γιγάντια δεξαμενόπλοια VLCC να φορτώνουν έως και 85.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ώρα

Υπ. Ναυτιλίας: Η αλήθεια για την ακτοπλοϊκή γραμμή Λαύριο – Αγ. Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με ανακοίνωση του παραθέτει τα γεγονότα για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων στην ακτοπλοϊκή γραμμή

Ανησυχία για «νέα Τέμπη στο Αιγαίο»
Σε συναγερμό το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκειμένου να αντιμετωπίσει πρακτικές που παραπέμπουν σε «πειρατεία»

Νέα πρόεδρος στον Οργανισμό Λιμένος Κέρκυρας η Θεοδωρα Ρήγα
Η κα Ρήγα είναι Εκπρόσωπος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος στην Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας (ΕΣΕΚ).

Στυλιανίδης – Φίτο: Η διασύνδεση των νησιών να γίνει κεντρικός πυλώνας της ευρωπαϊκής πολιτικής συνοχής
Στυλιανίσης και Φίτο συναντήθηκαν σήμερα στο υπουργείο, παρουσία Δημάρχων και εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έξι μικρών νησιών

Μέτρα από το Λιμεναρχείο Θήρας λόγω των σεισμών - Ποια λιμάνια αφορούν
Τα προληπτικά μέτρα από την αρμόδια λιμενική αρχή που ανακοινώθηκαν, ισχύουν από 13/02/2025

Capital Link: Με επιτυχία διεξήχθη το 15ο ετήσιο Greek Shipping Forum
Tο "2025 Capital Link Greek Shipping Leadership Award" απονεμήθηκε στον κ. Θανάση Μαρτίνο, Managing Director – Eastern Mediterranean Maritime Limited

Τα ταχύπλοα και ο φόβος για ένα δυστύχημα στο Αιγαίο που δεν θα μπορέσει να σηκώσει καμία κυβέρνηση
Γιατί ο Στυλιανίδης προειδοποιεί ότι η χώρα δεν μπορεί να αντέξει «νέα Τέμπη» στο Αιγαίο και τι συμβαίνει με τα ταχύπλοα

Οι σεισμοί δεν κλυδωνίζουν την κρουαζιέρα – Η Royal Caribbean International στέλνει πρώτη το μήνυμα
Οι εταιρείες στην κρουαζιέρα ανακοινώνουν κανονικά τα προγράμματα τους για το καλοκαίρι του 2025 – Επιλέγουν ως home port τον Πειραιά

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα εκτίναξε τις πωλήσεις καυσίμων πλοίων το 2024
Οι εκτροπές των διαδρομών έξω από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν πράγματι αυξήσει τη χιλιομετρική απόσταση λόγω μακρύτερων διαδρομών