
Από 450 ευρώ έως 2.900 ευρώ ετησίως θα μπορούσε να εξοικονομήσει ένας ιδιοκτήτης ηλεκτρικού οχήματος στην Ευρώπη, αξιοποιώντας τόσο την έξυπνη όσο και την αμφίδρομη φόρτιση, σύμφωνα με μια νέα μελέτη της Eurelectric-EY.
Μέσω της έξυπνης φόρτισης, οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων μπορούν να αποθηκεύουν την περίσσεια ηλεκτρικής ενέργειας και με την τεχνολογία V2G («Vehicle-to-Grid» ή αλλιώς «Όχημα σε Δίκτυο»), μπορούν να την πωλούν πίσω στο δίκτυο σε περιόδους αιχμής της ζήτησης, συμβάλλοντας στην εξισορρόπηση του δικτύου, στη μείωση της συμφόρησης και στην ενσωμάτωση των στοχαστικών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Ωστόσο, οι καταναλωτές δεν διαθέτουν σαφή οικονομικά κίνητρα για την παροχή αυτής της υπηρεσίας. Για να αξιοποιηθεί αυτό το δυναμικό χρειάζονται σαφή μηνύματα τιμών, ενισχυμένη πρόσβαση στις αγορές ευελιξίας και διαλειτουργικά δεδομένα σε όλο το οικοσύστημα της ηλεκτροκίνησης.
Ανάγκη για ευελιξία
Οι ανάγκες για ευελιξία αναμένεται να διπλασιαστούν την επόμενη πενταετία στην Ευρώπη, καθώς όλο και περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας εισέρχονται στο σύστημα και οι τομείς εξηλεκτρίζονται.
Η μελέτη εκτιμά ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσαν να παρέχουν περίπου 114 TWh χωρητικότητας μπαταριών έως το 2030 – αρκετή για να τροφοδοτεί 30 εκατομμύρια σπίτια ετησίως. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 4% της ετήσιας προβλεπόμενης ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη. Ωστόσο, αυτό το δυναμικό παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτο.
«Η οδήγηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι διασκεδαστική. Η μελέτη μας δείχνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να βοηθήσουν τους οδηγούς να κερδίσουν χρήματα, σταθεροποιώντας παράλληλα το σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, οι πελάτες χρειάζονται επιλογές στην αγορά και σαφή κίνητρα για να δράσουν», δήλωσε ο γενικός γραμματέας της Eurelectric, Kristian Ruby.
Εμπόδιο το κόστος
Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων έχουν ξεπεράσει το στάδιο των «πρωτοπόρων πελατών» (early adopters) και τώρα πρέπει να πείσουν τον μέσο καταναλωτή.
Παρόλα αυτά, το υψηλό αρχικό κόστος παραμένει το βασικό εμπόδιο για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία μειώθηκε ελαφρώς το 2024 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ ήδη σημειώνει αύξηση το 2025. Από την άλλη πλευρά, χάρη στην ευελιξία, οι καταναλωτές θα μπορούσαν να επωφεληθούν από πολύ χαμηλότερο κόστος λειτουργίας, με αποτέλεσμα το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας των ηλεκτρικών οχημάτων να είναι χαμηλότερο από αυτό των συμβατικών αυτοκινήτων.
Ανεπαρκή σημεία φόρτισης
Η διαθεσιμότητα φόρτισης αποτελεί άλλον ένα λόγο ανησυχίας. Οι δημόσιοι φορτιστές αυξήθηκαν κατά 30% το 2024, ξεπερνώντας τις 820.000 μονάδες, αλλά πρέπει να αυξηθούν ακόμη γρηγορότερα για να επιτευχθεί ο στόχος της Επιτροπής για 3,5 εκατομμύρια έως το 2030. Αυτό συνεπάγεται την εγκατάσταση 8.600 φορτιστών ανά εβδομάδα.
«Προκειμένου οι καταναλωτές να αποκτήσουν ενεργό ρόλο στην ευελιξία, ολόκληρο το οικοσύστημα της ηλεκτροκίνησης πρέπει να τους βοηθήσει να θεωρήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως κάτι περισσότερο από ένα απλό μέσο μεταφοράς από το σημείο Α στο Β. Οι εύκολες στη χρήση προτάσεις έξυπνης φόρτισης με σαφή οφέλη κόστους είναι σημαντικές για τη δέσμευση και την υιοθέτηση των καταναλωτών», είπε ο Serge Colle, Global Power & Utilities Sector Leader της ΕΥ.
Όσον αφορά στο δίκτυο, οι διαχειριστές των συστημάτων διανομής θα μπορούσαν να επωφεληθούν από την προβλεπόμενη εξοικονόμηση 4 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως, καθώς η μεγαλύτερη ευελιξία μειώνει εν μέρει την ανάγκη επέκτασης των υποδομών. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν οι διαχειριστές των συστημάτων διανομής μπορούν να αξιοποιήσουν την ψηφιακή παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο και να έχουν πρόσβαση σε διαλειτουργικά δεδομένα χωρίς κόστος, όπως προβλέπεται στον νόμο της ΕΕ περί δεδομένων επί του οχήματος, ο οποίος δεν έχει τεθεί ακόμη σε εφαρμογή.


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία