Τζιτζικώστας: Ετοιμάζει στρατηγική για τα λιμάνια και τις υποδομές

Ολοκληρωμένη στρατηγική για τους ευρωπαϊκούς λιμένες, ετοιμάζει ο έλληνας Επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας

Τζιτζικώστας: Ετοιμάζει στρατηγική για τα λιμάνια και τις υποδομές

Μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τους ευρωπαϊκούς λιμένες, ετοιμάζει ο έλληνας Επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας όπως αποκάλυψε μιλώντας στο 8o Posidonia Sea Tourism Forum που πραγματοποιείται σήμερα και αύριο στο Ηράκλειο και ασχολείται με το κλάδο της κρουαζιέρας και θαλάσσιου τουρισμού.

Εργαζόμαστε επί του παρόντος πάνω σε μια ολοκληρωμένη στρατηγική της ΕΕ για τους λιμένες, η οποία θα καλύπτει την ανταγωνιστικότητα, τη βιωσιμότητα, την ενεργειακή μετάβαση, κοινωνικές πτυχές και ανθεκτικότητα σε εξωτερικές απειλές. Σκοπεύω να την παρουσιάσω πριν από το τέλος του έτους. Ο κλάδος της κρουαζιέρας θα είναι βασικός εταίρος στη διαμόρφωση αυτής της στρατηγικής, και σας ενθαρρύνω θερμά να συμμετάσχετε στην επικείμενη δημόσια διαβούλευση, είπε ο κ. Τζιτζικώστας.

Το σχέδιο δράσης της ΕΕ για το δίκτυο και το επερχόμενο σχέδιο δράσης για την προσιτή ενέργεια θα ασχοληθούν με θέματα αδειοδότησης

Επίσης εξέφρασε την ικανοποίηση του από τον αυξανόμενο αριθμό των ευρωπαϊκών λιμένων που προσφέρουν ηλεκτροδότηση από την στεριά, και από τον αυξανόμενο αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που είναι εξοπλισμένα για τη χρήση της.

Αλλά αναγνώρισε και τα εμπόδια για την περαιτέρω ανάπτυξη των σχεδίων αυτών που είναι η χωρητικότητα του δικτύου, οι υψηλές επενδυτικές ανάγκες, οι καθυστερήσεις στην αδειοδότηση, που «επιβραδύνουν τη μετάβαση που χρειαζόμαστε για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί».

Καταρρίπτοντας αυτά τα εμπόδια απαιτεί κοινή προσπάθεια των πλοιοκτητών, των λιμένων και των παρόχων ενέργειας . Και εμείς είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε, σημείωσε.

Το σχέδιο δράσης της ΕΕ για το δίκτυο και το επερχόμενο σχέδιο δράσης για την προσιτή ενέργεια θα ασχοληθούν με θέματα αδειοδότησης, είπε ο κ. Τζιτζικώστας.

Σχέδιο και για τον τουρισμό

Μιλώντας στο Forum ως Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, ο Απόστολος Τζιτζικώστας παρουσίασε ένα φιλόδοξο όραμα για το μέλλον του ευρωπαϊκού τουρισμού, εστιάζοντας ιδιαίτερα στον στρατηγικό ρόλο της κρουαζιέρας. Όπως επισήμανε, ο τουρισμός αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα πλεονεκτήματα της Ευρώπης, συνεισφέροντας σχεδόν 10% στο ΑΕΠ της ΕΕ και υποστηρίζοντας περισσότερες από 20 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Πέρα από την οικονομική του σημασία, ο τουρισμός δημιουργεί γέφυρες μεταξύ πολιτισμών και ενισχύει την αμοιβαία κατανόηση – κάτι που, όπως τόνισε, είναι σήμερα περισσότερο αναγκαίο από ποτέ.

Ο Επίτροπος ανέφερε πως το 2024 ο ευρωπαϊκός τουρισμός κατέγραψε ιστορικά ρεκόρ, ξεπερνώντας ακόμη και τα προ πανδημίας επίπεδα. Οι ταξιδιώτες κατέγραψαν σχεδόν 3 δισεκατομμύρια διανυκτερεύσεις, ενώ η Ελλάδα κατατάσσεται πλέον στους 10 κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως και στους 5 δημοφιλέστερους για Ευρωπαίους τουρίστες.

Μέσα σε αυτό το θετικό κλίμα, η κρουαζιέρα ξεχωρίζει ως βασικό κομμάτι του τουριστικού παζλ, προσφέροντας οικονομικά οφέλη στις παράκτιες περιοχές και αναδεικνύοντας την ομορφιά της Ευρώπης. Ειδικά για την Ελλάδα, το 2024 καταγράφηκαν σχεδόν 5,5 εκατ. αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, με περίπου 8 εκατ. επιβάτες, είπε ο κ. Τζιτζικώστας. Ωστόσο, ο Επίτροπος υπογράμμισε ότι η μακροπρόθεσμη ελκυστικότητα της Ευρώπης εξαρτάται από τη βιωσιμότητα. Η κρουαζιέρα, τόνισε, πρέπει να γίνει πιο πράσινη και υπεύθυνη, γιατί η ανταγωνιστικότητα και η βιωσιμότητα πάνε χέρι-χέρι.

Αυξάνεται το ενδοιαφέρον των νέων για κρουαζιέρες

Παρά την αύξηση του ενδιαφέροντος των νέων για την κρουαζιέρα (άνω του 55% τα τελευταία 5 έτη), αυξάνονται και οι ανησυχίες για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Ο Επίτροπος αναφέρθηκε στις διπλές προκλήσεις: τις εκπομπές των πλοίων και την πίεση που ασκούν οι μαζικές αφίξεις σε προορισμούς. Η ΕΕ λαμβάνει ήδη μέτρα, όπως το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών, ο Κανονισμός για τα Ναυτιλιακά Καύσιμα και ο Κανονισμός για τις Υποδομές Εναλλακτικών Καυσίμων. Παράλληλα, η Ευρώπη προωθεί ενεργά την ηλεκτροδότηση των πλοίων από ξηρά, ενώ αυξάνονται και οι λιμένες που προσφέρουν σχετική υποδομή.

Εστίασε ιδιαίτερα στην ναυπηγική βιομηχανία της Ευρώπης λέγοντας ότι η κρουαζιέρα θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο, ιδίως στους τομείς της σύγχρονης ναυπήγησης και του εκσυγχρονισμού των πλοίων. Η Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας της ΕΕ επιβεβαιώνει τη δέσμευση της ΕΕ για οικονομική ανθεκτικότητα και ηγετική θέση. Η μελλοντική μας θαλάσσια βιομηχανική στρατηγική θα μεταφέρει αυτή τη φιλοδοξία στον τομέα της ναυτιλίας, τόνισε ο Επίτροπος. Θα ασχοληθεί συμπλήρωσε, με θέματα όπως η ανανέωση του στόλου και ο μεταγενέστερος εξοπλισμός, η χρηματοδότηση και οι επενδύσεις, η καινοτομία, η διεθνής συνεργασία και η ασφάλεια. Ο τομέας της κρουαζιέρας θα διαδραματίσει σίγουρα βασικό ρόλο, ιδίως σε σχέση με τη σύγχρονη ναυπήγηση και τον εκσυγχρονισμό των πλοίων.

Αναφέρθηκε στη συνέχεια στα χρηματοδοτικά εργαλεία όπως το Ταμείο καινοτομίας, το Horizon Europe για τις πλωτές μεταφορές μηδενικών εκπομπών. Ισχυρές αναλύσεις κόστους-οφέλους θα βοηθήσουν στην προσέλκυση ποικίλων επενδυτικών πηγών, συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτών επενδυτών που αναζητούν μακροπρόθεσμες αποδόσεις, ανέφερε.

Διαχείριση προορισμών

Σε ό,τι αφορά την επιβάρυνση των προορισμών, αναφέρθηκε στο παράδειγμα του Ηρακλείου, που αναμένει 225 αφίξεις το 2024. Η διαχείριση της μαζικότητας απαιτεί καλύτερο σχεδιασμό, κατανομή των χρονοθυρίδων προσέγγισης και διαφοροποίηση των τουριστικών εμπειριών – π.χ. εκτός εποχής ή μακριά από τις τουριστικές διαδρομές. Υπογράμμισε ότι κάποιες περιοχές, όπως ορισμένοι μεσογειακοί προορισμοί, έχουν ήδη επιβάλει όρια επισκεπτών και συντονίζουν δρομολόγια για αποφυγή υπερπληθυσμού.

Η στρατηγική για βιώσιμη κρουαζιέρα δεν μπορεί να είναι ενιαία. Χρειάζεται ενεργός εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών, διαβούλευση και καινοτόμες λύσεις. Η Επιτροπή και ο ίδιος προσωπικά δεσμεύονται να στηρίξουν αυτή την μετάβαση, τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας και υπογράμμισε ότι η βιομηχανία της κρουαζιέρας είναι βασικός εταίρος στη μετάβαση της ναυτιλίας προς ένα πιο πράσινο και ανταγωνιστικό μέλλον, ενώ συνεχάρη τον ευρωπαϊκό τομέα για τη σημαντική πρόοδο που έχει ήδη σημειωθεί.

OT Originals

Περισσότερα από Λιμάνια

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο