E-commerce: Είναι ο νέος (μονο)δρομος για την αγορά;

Επενδύσεις στο e-commerce και κινήσεις στην αγορά των 20 δισ. - Τι συμβαίνει με Shein, Temu, Trendyol

E-commerce: Είναι ο νέος (μονο)δρομος για την αγορά;

Ολοένα και με περισσότερα κλικ πραγματοποιούν τις αγορές τους οι Έλληνες, ενισχύοντας το e-commerce με το ιλιγγιώδες ποσό των 20 δισ. την περασμένη χρονιά, αναδεικνύοντας ένα εντυπωσιακά αναπτυγμένο τοπίο με σκληρό price oriented ανταγωνισμό.

Με το ενδιαφέρον τους να στρέφεται σε ενδύματα, υποδήματα και ηλεκτρονικά είδη, οι καταναλωτές δείχνουν το νέο (μονο)δρόμο στις μεγάλες εταιρείες για επενδυτικές κινήσεις. Διόλου τυχαία αν σκεφτεί κανείς πως ένα τεράστιο ποσοστό που κυμαίνεται από 78% έως και 97% των χρηστών του διαδικτύου, κάνει online shopping.

Πέρυσι, ο εκτιμώμενος τζίρος των κινεζικών πλατφορμών ήταν 529 – 627 εκ. ευρώ, καταλαμβάνοντας το 17,63% – 20,9% της ελληνικής αγοράς

Η κυριαρχία του e-commerce

Την αγορά οδηγούν οι «ώριμοι καταναλωτές», όπως αποκάλυπτε τον Μάιο η Έρευνα Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2025 που παρουσιάστηκε από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό την αιγίδα της eQuality NGO.

Πρόκειται για τους ανθρώπους που δαπανά έως και 80% περισσότερα σε online αγορές και επιλέγει με βάση την εμπειρία, την εξυπηρέτηση και την αξιοπιστία — όχι απλώς την προσφορά.

Εκτός από την price-oriented κατεύθυνση, σημασία έχει και μια omni-channel πραγματικότητα. Ενδεικτικό είναι ότι σύμφωνα με την έρευνα, 8 στους 10 e-shoppers επισκέφθηκαν πρώτα φυσικό κατάστημα πριν την online αγορά, ενώ 7 στους 10 πραγματοποίησαν αγορά σε φυσικό κατάστημα έχοντας πρώτα κάνει online έρευνα. Ο online και ο offline κόσμος δεν ανταγωνίζονται — συνεργάζονται.

Την ίδια στιγμή το e-commerce στην Κεντρική Ευρώπη ξεπέρασε τα 124 δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 12%. Πρόκειται για μια αγορά που, σύμφωνα με την Statista, συμβάλλει σημαντικά στο ευρωπαϊκό σύνολο των 713 δισ. ευρώ, ξεφεύγοντας από τον «σκιά» της Δυτικής Ευρώπης και διεκδικώντας δικό της χώρο στη διεθνή ψηφιακή σκακιέρα.

Η πραγματικότητα δείχνει ότι επιχειρήσεις που υιοθετούν τεχνολογία, αυτοματισμούς και στρατηγική εξωστρέφεια είναι αυτές που ξεχωρίζουν. Το cross-border commerce αναδεικνύεται σε βασικό πεδίο ανάπτυξης, με τις διασυνοριακές συναλλαγές να αναμένεται να φτάσουν τα 24 δισ. ευρώ το 2024 στην περιοχή της CEE, αυξημένες κατά 15% σε σχέση με πέρσι.

Μάλιστα, στοιχεία από την Ετήσια Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου της Nexi Ελλάδος, έδειξαν πως οι πληρωμές με χρεωστικές κάρτες κυριαρχούν με 57% ακολουθούμενες από το PayPal (49%) – ενώ ανοδική πορεία σημειώνουν τα ψηφιακά πορτοφόλια (Apple Pay, Google Pay). Η ασφάλεια (71%), η ταχύτητα (56%) και η ευκολία χρήσης (49%) αναδεικνύονται ως οι σημαντικότεροι παράγοντες επιλογής μεθόδου πληρωμής.

e-commerce

Ασιατική εισβολή

Στο παιχνίδι φέτος αναμένεται να μπουν ακόμη πιο δυναμικά και οι ασιατικές Temu και Shein. Κάτι που αποτελεί μεγάλη απειλή, καθώς έχουν κατακτήσει ήδη το 20% μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Και η τάση είναι ακόμη πιο δυναμική, καθώς σε αυτές φέτος θα έρθει να προστεθεί και η Trendyol, η τουρκική πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου με έδρα την Κωνσταντινούπολη, που ιδρύθηκε το 2010 από τους Demet Mutlu, Evren Üçok και Begüm Tekin. Αλλά από το 2024, η κινεζική εταιρεία Alibaba Group αποτελεί τον μεγαλύτερο μέτοχο της εταιρείας, κατέχοντας το 70% των μετοχών.

Σύμφωνα με την Joanna Zawistowska, Διευθύντρια Πολιτικής Λιανικού Εμπορίου της ΓΔ Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας, Επιχειρηματικότητας και ΜΜΕ, κατά την ομιλία της στην εκδήλωση για τα 20 χρόνια της ΕΣΕΕ, «το 2024 εισήλθαν στην Ε.Ε. σχεδόν 8.000 προϊόντα το λεπτό, αξίας 4,6 δισ. ευρώ με το 90% αυτών να προέρχεται από την Κίνα. Και αυτές θα αρχίσουν από πολύ νωρίς, δηλαδή από τις αρχές Νοεμβρίου. Όπως και οι μεγάλες αλυσίδες. Σε αντίθεση με τους μικρούς που θα μπουν 15 ημέρες αργότερα».

Ενδεικτικό είναι πως μετά την επιβολή των δασμών, οι πλατφόρμες στράφηκαν εξ ανάγκης προς τον δεύτερο μεγαλύτερο αγοραστή τους, την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αυτή η κίνηση δημιούργησε ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού, κυκλοφορίας προϊόντων αμφιβόλου ποιότητας. Χαρακτηριστικό είναι πως πέρυσι πάνω από 4,5 δισ. δέματα με προέλευση σε ποσοστό 90% μπήκαν στην ΕΕ από την Κίνα με τις Temu και Shein να κυριαρχούν και να απομυζούν έναν τεράστιο όγκο, χωρίς όμως να πληρούν συγκεκριμένες παραλλαγές, έχοντας όμως απεριόριστα κονδύλια.

Πέρυσι, ο εκτιμώμενος τζίρος τους ήταν 529 – 627 εκ. ευρώ, καταλαμβάνοντας το 17,63% – 20,9% της ελληνικής αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου, σύμφωνα και με τα στοιχεία που παρουσίασαν ο Σταύρος Καφούνης, Πρόεδρος της ΕΣΕΕ και η Γενική Διευθύντρια της EuroCommerce, Christel Delberghe, κατά τη διάρκεια της Συνέντευξης Τύπου που διοργάνωσε η Συνομοσπονδία τον Ιούνιο, στο Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα.

Οι επενδύσεις των μεγάλων παικτών

Μέσα σε ένα τέτοιο δυναμικό και ανταωνιστικό περιβάλλον, μεγάλοι παίκτες, όπως τα πολυκαταστήματα attica και το Πλαίσιο, προχωρούν σε επενδυτικές στρατηγικές κινήσεις για την ενίσχυση της ψηφιακής τους παρουσίας και της διασυνδεδεμένης omnichannel εμπειρίας.

Ειδικότερα, το digital store των attica που ξεκινησε να λειτουργεί το 2017, διατηρεί πρωταγωνιστική θέση στον τομέα των καλλυντικών επιλεκτικής διανομής, προσελκύοντας 11,4 εκατ. επισκέπτες ετησίως και διαθέτοντας περισσότερους από 30.000 κωδικούς προϊόντων, που συνεχώς ενισχύονται.

Ενώ το Πλαίσιο επενδύει σταθερά στον ψηφιακό της μετασχηματισμό, βελτιώνοντας διαρκώς την αποδοτικότητα των λειτουργιών της και την εμπειρία πελάτη. Στο πλαίσιο αυτό, ολοκληρώθηκε η υιοθέτηση νέας πλατφόρμας διαχείρισης τηλεφωνικού κέντρου, προχωρά ο εκσυγχρονισμός των ιστοσελίδων Plaisio.gr και Plaisiopro.gr, ενώ έχει δρομολογηθεί η μετάβαση στο προηγμένο σύστημα ERP SAP S/4HANA, που θα ενισχύσει περαιτέρω τις επιχειρησιακές υποδομές της εταιρείας.

OT Originals
Περισσότερα από Business

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο