Στο επίκεντρο ενός φιλόδοξου σχεδίου ύψους τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ βρίσκονται το λιμάνι και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, καθώς και η ευρύτερη περιοχή του Θριάσιου Πεδίου. Πρόκειται για επενδύσεις που μπορεί να αναδιαμορφώσουν ολόκληρο τον χάρτη των logistics στη χώρα μας, ενισχύοντας παράλληλα τη θέση της Ελλάδας στη διεθνή γεωπολιτική σκακιέρα.
Καταλυτικό ρόλο στην επιτάχυνση των εξελίξεων έχει ο αμερικανικός παράγοντας, ο οποίος στοχεύει σε δύο μέτωπα. Από τη μία, έχει επιλέξει να καταστήσει τη χώρα μας κόμβο για την προώθηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, και για την επίτευξη αυτού του στόχου απαιτούνται ανάλογες υποδομές υποστήριξης. Από την άλλη, στο πλαίσιο της γενικότερης «κόντρας» με το Πεκίνο, επιδιώκει τη μείωση της επιρροής της «κινεζικής» αλυσίδας εφοδιασμού, σημαντικός κρίκος της οποίας είναι το λιμάνι του Πειραιά – το μοναδικό μεγάλο λιμάνι της ΕΕ που ανήκει εξ ολοκλήρου σε κινεζική κρατική εταιρεία, την Cosco.
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας
Στο πλαίσιο αυτό, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, με τις μέχρι στιγμής ανεκμετάλλευτες εκτάσεις τους, και η επένδυση της κοινοπραξίας της Goldair και της ETBA BIΠE («Θριάσιο 1») λειτουργούν ως θεμέλιος λίθος αυτής της πολιτικής, με την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC, η οποία χρηματοδοτεί την αναβάθμιση των Ναυπηγείων Ελευσίνας με 125 εκατ. ευρώ και προτίθεται να χρηματοδοτήσει και το έργο του «Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου» της κοινοπραξίας Goldair–ΕΤΒΑ, να αποτελεί τον «οπλισμό» που διασφαλίζει την ανθεκτικότητα του σχεδίου.
Οι εξελίξεις επιταχύνονται μετά την κατάθεση τροπολογίας από τον Υπουργό Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκο, αμέσως μετά από συνάντησή του με την Αμερικανίδα πρέσβειρα Κίμπερλι Γκίλφοϊλ. Η τροπολογία διευρύνει τις δραστηριότητες της εταιρείας ΟΝΕΧ, που έχει αναλάβει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτές, την παροχή εφοδιαστικών, λιμενικών και συναφών υποστηρικτικών υπηρεσιών, καθώς και υπηρεσιών εμπορικής, αμυντικής, εφοδιαστικής ή ενεργειακής φύσεως, με σκοπό την επωφελέστερη αξιοποίηση των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων.
Το τρίπτυχο Ελευσίνα – Ναυπηγεία – Θριάσιο μπορεί να εξελιχθεί σε έναν από τους ισχυρότερους κόμβους logistics της Μεσογείου
Στο πλαίσιο αυτό, η ΟΝΕΧ αναμένεται να επενδύσει περίπου 200 εκατ. ευρώ σε αρχικό στάδιο για την ανάπτυξη λιμενικών και άλλων υποδομών σε έκταση 400 στρεμμάτων που ανήκουν στα ναυπηγεία. Το σχέδιο που βρίσκεται στο τραπέζι προβλέπει τη δημιουργία λιμανιού πολλαπλών χρήσεων, ικανού να εξυπηρετεί εμπορικά και πολεμικά πλοία, φορτία χύδην, εμπορευματοκιβώτια, αλλά και δραστηριότητες συνδεδεμένες με LNG. Σε αυτό το πλαίσιο θεωρείται ότι θα αξιοποιηθεί και τμήμα του υφιστάμενου λιμανιού της Ελευσίνας, ενώ το υπόλοιπο θα αλλάξει χαρακτήρα (μαρίνα κ.λπ.).
Εστίαση στο Θριάσιο
Καθοριστικό στοιχείο για την επιτυχία του project αποτελεί η σιδηροδρομική σύνδεση με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Η γραμμή φτάνει ήδη μέχρι το Θριάσιο και, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, μέσα στους επόμενους δώδεκα μήνες θα λειτουργήσει σταθμός εντός των ναυπηγείων. Η εξέλιξη αυτή ανοίγει τον δρόμο για τη διασύνδεση λιμανιού – ναυπηγείων – «Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου».
Το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο αποτελεί στρατηγικό πυλώνα του συνολικού σχεδίου. Πρόκειται για επένδυση 300 εκατ. ευρώ της Goldair και της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, που φιλοδοξεί να γίνει το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με συνολική έκταση 588.000 τ.μ. και υποδομές υψηλής τεχνολογίας: σιδηροδρομικό σταθμό εντός του συγκροτήματος, 265.000 τ.μ. αποθηκών, δυνατότητα φιλοξενίας 400.000 παλετοθέσεων, χώρους container terminal, υποδομές ρομποτικής, αυτόματα συστήματα διαχείρισης και φωτοβολταϊκή εγκατάσταση 35 MW. Η κατασκευή του υπολογίζεται σε τρία χρόνια, με σταδιακή παραλαβή από τους επόμενους 18 μήνες. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι πρόδρομες εργασίες.
Η φιλοσοφία που διέπει το σχέδιο είναι απλή: η Ελλάδα πρέπει να πάψει να λειτουργεί μόνο ως διάδρομος διερχόμενων φορτίων και να εξελιχθεί σε πραγματικό hub προστιθέμενης αξίας, όπως συμβαίνει σε μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης — χαρακτηριστικό παράδειγμα το Ρότερνταμ. Η σύγκριση με άλλες χώρες δείχνει ότι η Ελλάδα έχει καθυστερήσει σημαντικά στη δημιουργία ολοκληρωμένων εμπορευματικών κέντρων. Η Ρουμανία διαθέτει ήδη 15 μεγάλα εμπορευματικά κέντρα, η Ουγγαρία πολλαπλές εγκαταστάσεις, ενώ η χώρα μας μόλις τώρα αποκτά το πρώτο πλήρως οργανωμένο logistics hub.
Το τρίπτυχο Ελευσίνα – Ναυπηγεία – Θριάσιο μπορεί να εξελιχθεί σε έναν από τους ισχυρότερους κόμβους logistics της Μεσογείου, δημιουργώντας εκατοντάδες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας τη γεωστρατηγική θέση της χώρας και προσφέροντας, για πρώτη φορά, μια ως ένα βαθμό ανταγωνιστική εναλλακτική στην κυριαρχία της κινεζική Cisco στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, η οποία όπως αναφέρουν επιχειρηματίες του Πειραιά, εκτός από transit φορτία δεν έφερε κάποια προστιθέμενη αξία στο μεγάλο λιμάνι.
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ




































