Σε έναν αδυσώπητο «πόλεμο» προσφορών έχουν αποδυθεί όλες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, επιχειρώντας να εκμεταλλευτούν το βελτιωμένο εισόδημα των καταναλωτών του Δεκεμβρίου -ιδιαίτερα του δευτέρου δεκαπενθημέρου- για να αποσπάσουν τις καλύτερες επιδόσεις στο photo finish του 2025.
Τα τμήματα αγορών των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ στη διάρκεια των προηγουμένων εβδομάδων πολλαπλασίασαν τις πιέσεις – «ευγενικές» κατά κύριο λόγο – προς τους προμηθευτές τους, για να αυξήσουν τον αριθμό των προσφορών τους.
Ο δείκτης προσφορών στα σούπερ μάρκετ και η πίεση των προμηθευτών
Ολα τα τμήματα των αγορών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ «ξεσκόνισαν» όλους του κωδικούς και επεσήμαναν αυτούς που για διάφορους λόγους έχουν χαμηλό «δείκτη» προσφορών. Το … «υπενθύμισαν» στους προμηθευτές τους, σημειώνοντας τους ότι κάτι πρέπει να κάνουν γι΄ αυτές τις μέρες. Και φαίνεται πως τα κατάφεραν!
Εξάλλου, δεν θα μπορούσε να συμβεί και διαφορετικά, δεδομένου ότι οι προμηθευτικές επιχειρήσεις δεν μπορούν παρά να διατηρούν τις καλύτερες δυνατές σχέσεις με τις – μεγάλες πλέον – αλυσίδες σούπερ μάρκετ και πως θα μπορούσαν να τις … χαλάσουν χατήρι! Το νέο τοπίο του λιανεμπορίου – μετά από τα αλλεπάλληλα κύματα συγκέντρωσης που έχουν συμβεί στη διάρκεια των τελευταίων 15 χρόνων – δεν αφήνει μεγάλα περιθώρια «αυτονομίας» στην εμπορική πολιτική των προμηθευτικών επιχειρήσεων.
Τζίρος 1,5 δισ. σε 15 ημέρες
Εξάλλου, στο τελευταίο δεκαπενθήμερο του χρόνου η συνολική αξία των πωλήσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αντιστοιχεί περίπου στο 10% των ετήσιων πωλήσεων του κλάδου. Ανέρχεται περίπου στα 1,5 δισ. ευρώ – η χριστουγεννιάτικη αγορά είναι η πιο hot αγορά του έτους.
Και δεδομένου ότι στις 31 Δεκεμβρίου κλείνει το οικονομικό έτος, η κάθε μία αλυσίδα επιχειρεί να καταγράψει τις καλύτερες – κατά το δυνατόν επιδόσεις. Πρωτίστως σε πωλήσεις – δηαλδή σε μερίδιο αγορά – και ακολούθως σε κερδοφορία, η οποία στις περισσότερες περιπτώσεις είναι αναιμική, συγκρινόμενη με τις πραγματοποιούμενες πωλήσεις.
Τα πράγματα όμως είναι εξόχως δύσκολα! Και τούτο διότι εν αντιθέσει με το παρελθόν, που το «οικοσύστημα» των σούπερ μάρκετ διέθετε μία πληθώρα μεγεθών επιχειρήσεων, τώρα πλέον, τώρα πλέον τα δεδομένα έχουν αλλάξει.
Ο πόλεμος των πέντε μεγάλων σούπερ μάρκετ
Ο ανταγωνισμός αφορά σχεδόν αποκλειστικά μία ομάδα πέντε μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ (ΕΥ Σκλαβενίτης ΑΕΕ, Lidl Hellas, ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ, Μετρό ΑΕΒΕ και Μασούτης ΑΕ) – παρά το γεγονός ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η εξαγορά της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από την Μασούτης ΑΕ, η αγορά την έχει προεξοφλήσει – μία ακόμη που βρίσκεται στη μεσαία κατηγορία, την Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας) και δύο μικρότερες αλυσίδες, την Μάρκετ Ιν και την Bazaar ΑΕ.
Στο «πάνω μέρος» της αγοράς, ο ανταγωνισμός είναι πολύ σκληρός και οι προσθήκες ή οι απώλειες πωλήσεων εξαιρετικά περιορισμένες. Επί της ουσίας όμως η βελτίωση των πωλήσεων προέρχεται είτε από την πίεση που ασκείται στο «κάτω μέρος» του κλάδου, είτε από περιφερειακές ή συμπληρωματικές αγορές (αρτοποιεία, μανάβικα, κρεοπωλεία κλπ).











![Συντάξεις: Πώς διαμορφώνονται με την αύξηση από 1.1.2026 [παραδείγματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/05/syntaxi-1.jpg)






















