Είναι γεγονός πως η ενεργειακή κρίση έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στο κόστος των νοικοκυριών και επιχειρήσεων και έχει συντελέσει στην μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, το οποίο μεσοπρόθεσμα αποτελεί μία νέα απειλή, τόσο για το δημόσιο χρέος, όσο για την ίδια την ανάπτυξη, μέσω της μείωσης της κατά κεφαλή κατανάλωσης.
Η κυβέρνηση έχει επιλέξει να στηρίξει την κοινωνία μέσω μιας στoχευμένης δημοσιονομικής πολιτικής, όπου παρέχει συγκεκριμένα επιδόματα σε πολίτες με αντίστοιχα εισοδηματικά κριτήρια, ή επιδοτεί μέχρι ένα όριο την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης και του φυσικού αερίου.
Παρόλα αυτά και δεδομένου ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να αξιοποιήσει ευρωπαϊκά κονδύλια για την δημοσιονομική στήριξη αλλά και να φορολογήσει τα κέρδη των ενεργειακών επιχειρήσεων, φαίνεται να μην αγγίζει καθόλου το θέμα της έμμεσης φορολογίας, δηλαδή των ειδικών φόρων κατανάλωσης καθώς και τον ΦΠΑ, με αποτέλεσμα να σπαταλώνται δις ευρώ κάθε μήνα, τα οποία δεν είναι ανεξάντλητα όσο η ενεργειακή κρίση συνεχίζεται.
Μπορεί οι φόροι στα καύσιμα να αποτελούν το 60% της λιανικής τιμής και το συγκεκριμένο έσοδο να είναι ένα από τα σημαντικότερα για τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά η μείωση έστω και πιλοτικά σε μηνιαία βάση, θα έπρεπε να εφαρμοστεί με ταυτόχρονη και αναλογική μείωση των επιδομάτων ανάλογα με την πορεία των εσόδων.
Στην ελληνική αγορά η χρήση ιδιωτικών μέσων μεταφοράς, υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο με αποτέλεσμα την ισχυρή ζήτηση για όλες τις μορφές καυσίμων σε καθημερινή βάση.
Αυτό σημαίνει ότι η ελαστικότητα ζήτησης θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά σε μία ενδεχόμενη μείωση της τιμής, αρκεί να υπάρξει μια σωστή και αποτελεσματική παρακολούθηση του συστήματος εισροών και εκροών των πρατηρίων, καθώς η υφιστάμενη φοροδιαφυγή είναι σημαντική πληγή για τα έσοδα τα οποία δεν αναπληρώνονται από την επιδοματική πολιτική που εφαρμόζεται.
Σε κάθε περίπτωση, μια συντονισμένη και προσεκτική μείωση της έμμεσης φορολογίας, όπως είχε πραγματοποιηθεί και την περίοδο των μνημονίων, μπορεί να εξοικονομήσει σημαντικά κονδύλια μηνιαίως και να στηρίξει την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας μακροπρόθεσμα.
Ο Μελέτης Ρεντούμης είναι οικονομολόγος τραπεζικός
Latest News
Ο θησαυρός του αθηναϊκού τουρισμού
Δεν έχουμε δημιουργήσει ακόμα σοβαρό τουριστικό προϊόν, ανθεκτικές υποδομές κάθε είδους, για να φιλοξενήσουμε μεγαλύτερο αριθμό τουριστών
Gilles Lipovetsky- Οι start-ups και η νέα ατομικότητα
Ένας σημαντικός Γάλλος καθηγητής της φιλοσοφίας, συζητά τις νέες μετανεωτερικές συνθήκες που δημιουργεί η ψηφιακή επέλαση και το ρόλο της ταχύτητας κυκλοφορίας του χρήματος σε σχέση με τη γνώση και τις start-ups.
Ανεμογεννήτριες στο Αιγαίο
Για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις πρέπει να είσαι έτοιμος για το καλύτερο (express visa) αλλά και για το χειρότερο.
Η πρωτοφανής ανθεκτικότητα των ελληνικών νοικοκυριών
Δεν είναι ακόμα σαφές, για πόσο θα υπάρχει η συγκεκριμένη δυνατότητα του ξοδεύειν
Ο καπιταλισμός και οι πλατφόρμες του
Ένα βιβλίο για τις μεταλλαγές του καπιταλισμού στην ψηφιακή εποχή
Εμανουέλ Μακρόν: Η Ευρώπη μπορεί να πεθάνει;
Κρίσιμες επισημάνσεις του Γάλλου προέδρου
Το τέλος του πολιτικού πειρασμού
Το δημοσιονομικό «μαξιλάρι» και ο στόχος της επόμενης πεντατίας
Μεγαλώνει το χάσμα ΕΕ – ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ καλπάζουν οικονομικά, ενώ η Γηραιά Ηπειρος ακολουθεί ασθμαίνουσα
Εάν υπάρχει ακόμη «διεθνής κοινότητα», τώρα πρέπει να παρέμβει για να σταματήσει το φονικό στη Γάζα
Ο πόλεμος στη Γάζα απλώς δεν μπορεί να συνεχιστεί
Το «αγαπημένο» να μισούμε μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα
Το νέο μεσοπρόθεσμο που θα υποβάλει η κυβέρνηση Μητσοτάκη στην Ευρωπαϊκή Ενωση, θα προκαλέσει πάλι εντάσεις.