Σημαντικές απώλειες εσόδων από πωλήσεις πετρελαίου αντιμετωπίζει πλέον η Ρωσία καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επιβάλλει εμπάργκο στις αγορές αυτές που μεταφέρονται κυρίως δια θαλάσσης. Πλέον η Ρωσία χάνει πωλήσεις 1,5 εκατ. βαρελιών μαύρου χρυσού την ημέρα και οι απώλειες αυτές μπορεί να φτάσουν τα 2 εκατ. βαρέλια ημερησίως μέχρι τα τέλη του έτους εάν Γερμανία και Πολωνία σταματήσουν τις αγορές και μέσω του ρωσικού αγωγού, δείχνουν στοιχεία του Bloomberg.
Μένει τώρα να φανεί κατά πόσο το εμπάργκο αυτό θα πλήξει καίρια τα οικονομικά της Μόσχας, όπως ελπίζουν οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους στην ΕΕ, ή εάν η χώρα θα πετύχει να αντισταθμίσει μέρος από τις απώλειες αυτές πουλώντας πετρέλαιο σε τρίτες χώρες.
Διαβάστε επίσης: Πετρέλαιο: Εκτίναξη κατά 3% στις τιμές του πετρελαίου
Η ΕΕ από τις αρχές του Δεκεμβρίου ανακοίνωσε ότι δεν θα αγοράζει πλέον ρωσικό αργό και δεν θα επιτρέπει πλέον στους παρόχους υπηρεσιών της, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιρειών, να συμμετέχουν σε τέτοιου είδους συναλλαγές. Η Ρωσία είναι ένας από τους πιο σημαντικούς εξαγωγείς πετρελαίου στον κόσμο καθώς πουλά περίπου 8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Πρόκειται για ποσοστό της παγκόσμιας ζήτησης που διαμορφώνεται ανάλογα με τις συνθήκες από 7% έως 10% περίπου, καθώς ο πλανήτης καταναλώνει περίπου 100 εκατομμύρια βαρέλια μαύρο χρυσό την ημέρα. Η Ρωσία μπορεί να παράγει περίπου 15 εκατ βαρέλια.
Τι θέλει να πετύχει η ΕΕ και το G7
Το μεγάλο στοίχημα για την ΕΕ και τις ΗΠΑ είναι να μειωθεί η ροή του ρωσικού πετρελαίου με τέτοιο τρόπο ώστε να μην ανέβουν πολύ οι τιμές και η Ρωσία αντισταθμίσει τις απώλειες από τις πωλήσεις με αυτόν τον τρόπο. Σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί ο σκοπός αυτός, οι χώρες του G7 και της ΕΕ επιτρέπουν σε χώρες εκτός ΕΕ να συνεχίσουν να εισάγουν ρωσικό αργό πετρέλαιο δια θαλάσσης, αλλά απαγορεύουν στις ναυτιλιακές, ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού σε όλο τον κόσμο, εκτός εάν πωλείται κάτω από την τιμή του πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι. Επειδή οι πιο σημαντικές ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες εδρεύουν στις χώρες της G7, το ανώτατο όριο τιμών θεωρητικά τουλάχιστον θα δυσκολέψει πολύ τη Μόσχα να πουλά το πετρέλαιο της σε υψηλότερη τιμή σε τρίτες χώρες. Με το ανώτατο όριο τιμών η ΕΕ και το G7 θεωρούν ότι δίνονται κίνητρα για τη Ρωσία, τις χώρες εισαγωγής πετρελαίου και τους συμμετέχοντες στην αγορά να διατηρήσουν τη ροή ρωσικού πετρελαίου.
Οι προβλέψεις
Η ρωσική παραγωγή πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί κατά 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) το 2023, μετά την έναρξη ισχύος της απαγόρευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις θαλάσσιες εξαγωγές ρωσικού αργού, προβλέπει πλέον η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ). Η κίνηση να στερηθεί η Μόσχα από έσοδα θα δημιουργήσει περισσότερη αβεβαιότητα στις αγορές πετρελαίου και θα αυξήσει την πίεση στις τιμές, συμπεριλαμβανομένου του ντίζελ, ανέφερε η ΙΕΑ στη μηνιαία έκθεσή της για την αγορά.
Ήδη από τα τέλη του Νοεμβρίου και πριν να τεθούν σε ισχύ οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ρωσία είχε ήδη χάσει περισσότερο από το 90% του μεριδίου αγοράς της στις βόρειες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που προηγουμένως ήταν ο βασικός πυλώνας των πωλήσεων αυτών από τους τερματικούς σταθμούς της Βαλτικής και της Αρκτικής, δείχνουν στοιχεία του Bloomberg. Η Ρωσία έστελνε μόλις 95.000 βαρέλια πετρέλαιο την ημέρα στο Ρότερνταμ -τον μόνο εναπομείναν ευρωπαϊκό προορισμό της για θαλάσσιες παραδόσεις εκτός της λεκάνης της Μεσογείου/Μαύρης Θάλασσας — στις τέσσερις εβδομάδες που ολοκληρώθηκαν στις 18 Νοεμβρίου, δείχνουν τα ίδια στοιχεία.
Τα τρία τέταρτα του αργού που φορτώνεται στα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας κατευθύνονται πλέον προς την Ασία, με τα διυλιστήρια χωρών όπως η Ινδία να έχουν αγοράσει μεγάλες ποσότητες για να επωφεληθούν από την περίοδο χάριτος σε τέτοιες συναλλαγές.
Latest News
Κίνα: Πώς κρατάει «ζωντανή» τη ρωσική οικονομία
Η Κίνα αποτελεί μία σανίδα σωτηρίας για τη ρωσική οικονομία απ’ όταν η Δύση ξεκίνησε να επιβάλλει κυρώσεις στη Μόσχα
Εκπτώσεις και κοινή χρήση απέναντι στην υποχώρηση κατανάλωσης - Πού εστιάζει η Uber
Η εταιρεία θέλει να καταστήσει φθηνότερη τη μετακίνηση προς το αεροδρόμιο, τις συναυλίες ή τις αθλητικές εκδηλώσεις
Κι άλλη υποχώρηση στην πολυτέλεια - Σειρά της Burberry για μείωση 40% στις πωλήσεις
Η βρετανική εταιρεία προβληματίζεται λόγω της υποχώρησης των πωλήσεων σε Ασία και Αμερική - Αναμένει ένα δύσκολο πρώτο εξάμηνο του 2025
Η απογείωση των αμερικανικών εισαγωγών από Βιετνάμ και ο εμπορικός εναγκαλισμός Πεκίνου - Ανόι
Το Βιετνάμ έχει σήμερα το τέταρτο υψηλότερο εμπορικό πλεόνασμα με τις ΗΠΑ, χαμηλότερο μόνο από την Κίνα, το Μεξικό και την ΕΕ
Τέλος στο μυστήριο - Αποκαλύφθηκε η κρυφή επένδυση του Μπάφετ
Ποια είναι η Chubb, η ασφαλιστική εταιρεία, στην οποία η Berkshire απέκτησε 26 εκατομμύρια μετοχές
Ποιος είναι ο πραγματικός λόγος πίσω από τη μείωση των εξαγωγών ρωσικού ντίζελ
Οι ουκρανικές επιθέσεις είναι ο ένας λόγος - Ο άλλος είναι πολιτικός
Κίνα-Γερμανία: Επένδυση 290 εκατομμυρίων ευρώ από την FAW-Volkswagen
Στο εργοστάσιο της Τιαντζίν για την παραγωγή τριών μοντέλων SUV
Θα μπορούσαν οι ΗΠΑ με τους συμμάχους τους να αποδυναμώσουν το δολάριο;
Η Κίνα δεν θα ήταν πολύ χαρούμενη
Το μυστικό της επιτυχίας του Στιβ Βόσνιακ είναι πολύ πιο απλό από όσο νομίζετε
Ο εκατομμυριούχος, πλέον, συνιδρυτής της Apple μοιράστηκε το μυστικό του με φοιτητές Πανεπιστημίου του Κολοράντο
Ο Εμανουέλ Μακρόν κλείνει τα σύνορα για την TotalEnergies
Το Παρίσι «παγώνει» τη μεταφορά της κύριας θέσης διαπραγμάτευσης της μετοχής της εταιρείας στη Wall Street