Η κυβέρνηση του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς πιέζει για να μειώσει την εξάρτηση της Γερμανίας από την Κίνα, αλλά τα αφεντικά των μεγαλύτερων εταιρειών της χώρας πιέζουν.
Οι διευθύνοντες σύμβουλοι από την BASF SE και τη Mercedes-Benz AG έως τη Siemens AG και τη Volkswagen AG επιδιώκουν να διαχωρίσουν τα επιχειρηματικά συμφέροντα από τις πολιτικές ανησυχίες που ενισχύθηκαν από την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία, η οποία αποκάλυψε την επικίνδυνη εξάρτηση της Γερμανίας από τη ρωσική ενέργεια, σύμφωνα με το Bloomberg.
Γερμανία, μια πλούσια χώρα με πολλούς… νεόπτωχους
Η θέση των επιχειρήσεων
Η ασιατική υπερδύναμη είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας, με συνολικές συναλλαγές πέρυσι, σχεδόν 300 δισεκατομμύρια ευρώ (323 δισεκατομμύρια δολάρια), ή σχεδόν το 8% της παραγωγής της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης. Εκτός από τις τεράστιες επενδύσεις σε τοπικά εργοστάσια, η Κίνα είναι κρίσιμος προμηθευτής ανταλλακτικών και υλικών, καθώς και σημαντικός αγοραστής αγαθών για γερμανικές εταιρείες.
Η BASF επενδύει περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε ένα χημικό εργοστάσιο στο Zhanjiang στη νότια ακτή της Κίνας. Η Volkswagen επιβεβαίωσε τη δέσμευσή της για ένα εργοστάσιο αυτοκινήτων στη Xinjiang, παρά τις επίμονες ανησυχίες σχετικά με τη μεταχείριση των Μουσουλμάνων Ουιγούρων και άλλων εθνοτικών μειονοτήτων στη βορειοδυτική περιοχή.
«Δεν θα εγκαταλείψουμε την Κίνα», είπε ο Arno Antlitz, οικονομικός διευθυντής της VW, σε μια κλήση κερδών αυτόν τον μήνα, αφού η BYD την ξεπέρασε και έγινε η κορυφαία σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας το πρώτο τρίμηνο.
«Παρακολουθούμε στενά αυτήν την αγορά», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Siemens, Roland Busch, σε τηλεοπτική συνέντευξη στο Bloomberg νωρίτερα αυτόν τον μήνα. «Υπάρχει λίγη αβεβαιότητα σε αυτούς τους καιρούς. Αλλά είμαστε αρκετά βέβαιοι – και αυτό είναι επίσης αυτό που λένε και προβλέπουν άλλοι – ότι επιταχύνεται».
Η εγκατάλειψη της Κίνας είναι «αδιανόητη» για τη γερμανική βιομηχανία, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes Ola Källenius σε συνέντευξή του στη Bild τον Απρίλιο. «Οι σημαντικότεροι παράγοντες της παγκόσμιας οικονομίας – Ευρώπη, ΗΠΑ και Κίνα – είναι τόσο στενά συνδεδεμένοι που η αποσύνδεση από την Κίνα δεν έχει νόημα».
Η κινεζική αγορά αντιπροσωπεύει περίπου το 40% των παραδόσεων της Mercedes, με την πολυτελή αυτοκινητοβιομηχανία να πουλάει περισσότερο από τον διπλάσιο αριθμό οχημάτων εκεί από ό,τι στις ΗΠΑ.
«Ο κόσμος δεν γίνεται λιγότερο επικίνδυνος όταν τον χωρίζεις, μάλλον το αντίθετο», δήλωσε ο Stefan Hartung, επικεφαλής του γερμανικού κολοσσού ανταλλακτικών αυτοκινήτων Robert Bosch GmbH, στην ετήσια συνέντευξη Τύπου της εταιρείας νωρίτερα αυτό το μήνα.
Ομοίως, ο Διευθύνων Σύμβουλος της BASF, Martin Brudermüller, έχει προειδοποιήσει ότι είναι πιο επικίνδυνο να μην επεκταθεί κανείς στην οικονομία της Ασίας παρά να αποσυρθεί λόγω γεωπολιτικών ανησυχιών.
Η θέση Σολτς
Τα σχόλια από κορυφαίους επιχειρηματίες έρχονται σε αντίθεση με την έκκληση του Scholz για απομάκρυνση της Γερμανίας από την Κίνα. Η κυβέρνησή του έχει δώσει έμφαση στην «σταδιακή αποσύνδεση» και όχι στην αρχική έκκληση των ΗΠΑ για « απευθείας αποσύνδεση» – μια σιωπηρή παραδοχή ότι η Γερμανία δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά τη ζημιά αν διακόψει απότομα τη συνεργασία με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.
«Η αποσύνδεση δεν είναι προοπτική που επιδιώκει καμία μεμονωμένη χώρα εδώ», δήλωσε ο Scholz την περασμένη εβδομάδα στη σύνοδο κορυφής των G-7 στη Χιροσίμα της Ιαπωνίας. Ωστόσο, οι εμπορικές σχέσεις θα πρέπει να αλλάξουν έτσι ώστε «οι κίνδυνοι εξαρτήσεων από μια μόνο χώρα ή μερικά μεμονωμένα κράτη να μην γίνουν μεγάλοι».
Latest News
Γιατί το φορολογικό playbook του Τραμπ δεν ενθουσιάζει τους επενδυτές
Τα υψηλότερα επιτόκια και ο πληθωρισμός υποβαθμίζουν το θέλγητρο για τις φορολογικές «ζώνες ευκαιρίας» που εισήγαγε επί προεδρίας του
Το οικονομικό στοίχημα της Ελβετίας με τη Eurovision
Οι πόλεις που φλερτάρουν με την ιδέα να φιλοξενήσουν τον διαγωνισμό
Tι θα συμβεί αν η ΕΚΤ μειώσει τα επιτόκια πριν από τη Fed
Η χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής της ευρωζώνης πριν τις ΗΠΑ μπορεί να αυξήσει το κόστος των εισαγόμενων αγαθών και υπηρεσιών
Πώς οι απολύσεις μπορούν να γυρίσουν μπούμεραγκ στους κολοσσούς της τεχνολογίας
Οι απολύσεις ως πρακτική και ιδίως όταν γίνονται κατά κύματα, που σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι δεν ξέρουν τι τους περιμένει, έχουν κόστος
Καλές εποχές για την Goldman και την αμερικανική οικονομία
Η στροφή στην επενδυτική και η μεταγραφή από την Fed
Κλείδωσε επενδύσεις 15 δισ. στη Γαλλία ο Μακρόν - Τα deals και οι καλεσμένοι στο «Choose France Summit»
Oι επενδύσεις περιλαμβάνουν 56 διαφορετικά επιχειρηματικά σχέδια και θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη δημιουργία 10.000 θέσεων εργασίας
H SpaceX του Μασκ επεκτείνεται στο Τέξας αλλά δεν πληρώνει ούτε για τις... εκσκαφές
Η SpaceX και οι συνεργάτες της κινούνται πολύ πιο… αργά όταν πρόκειται να πληρώσουν κατασκευαστές και προμηθευτές
Υψηλό πληθωρισμό και στο μέλλον «βλέπουν» οι Αμερικανοί
Τα αμερικανικά νοικοκυριά ανησυχούν για τα οικονομικά τους
Τι μπορεί να κάνει δύσκολη την ενσωμάτωση της Credit Suisse στην UBS
Η UBS αναμένει 13 δισεκατομμύρια δολάρια σε εξοικονόμηση κόστους από τη συγχώνευση με την άλλοτε ανταγωνίστριά της
Ρεκόρ κερδών για τoν κορυφαίo αερoμεταφορέα μεγάλων αποστάσεων
Ρεκόρ κερδών ύψους 4,7 δισ. δολαρίων ανακοίνωσε η Εmirates για το οικονομικό έτος 2023-2024, αυξημένα κατά 63% σε ετήσια βάση