Ζοφερό προβλέπεται να είναι το μέλλον στην Αθήνα εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής. Σύμφωνα με εργασία ερευνητών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (ΕΑΑ), ο χρόνος έκθεσης των κατοίκων της πρωτεύουσας σε συνθήκες στρες λόγω ζέστης αναμένεται να διπλασιαστεί μέχρι το τέλος του αιώνα.
Εάν η έκλυση αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα δεν ανακοπεί δραστικά, τις επόμενες δεκαετίες οι καλοκαιρινοί μήνες στην πόλη θα συνοδεύονται από έντονη δυσφορία και όλα αυτά, ενώ σύμφωνα με τις μετρήσεις του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, ο εφιάλτης έχει ήδη αρχίσει: Ο Ιούλιος του 2023 ήταν ο θερμότερος που έχει καταγραφεί στην Αθήνα τα τελευταία 160 χρόνια…
Οπως προκύπτει από την έρευνα, ενώ οι κάτοικοι της Αθήνας ήταν εκτεθειμένοι σε συνθήκες θερμής επιβάρυνσης κατά μέσο όρο σε ποσοστό 16,3% του συνολικού χρόνου της 30ετίας 1975 – 2004, με βάση το ακραίο σενάριο για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στο μέλλον (RCP8.5) και σύμφωνα με το κλιματικό μοντέλο RCA4-MOHC, το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί ως το 2058 σε 21,92% – σχετική αύξηση περίπου 35% – και ως το τέλος του αιώνα σε 30,89%, που αντιστοιχεί σε σχετική αύξηση σχεδόν 90%.
Οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν ως περίοδο αναφοράς την 30ετία 1975 – 2004 και αξιοποίησαν προσομοιώσεις κλιματικών μοντέλων, με σκοπό να διαπιστώσουν ενδεχόμενες μεταβολές στην ψυχρή και στη θερμή επιβάρυνση που θα δεχτεί η πόλη ως το τέλος του αιώνα. Σύμφωνα με τα ευρήματά τους, η μεγαλύτερη επιδείνωση αναμένεται να σημειωθεί κατά τη θερινή περίοδο, ακολουθούμενη από την άνοιξη, ενώ παράλληλα θα μειωθεί o χρόνος έκθεσης σε ψυχρές συνθήκες κατά τον χειμώνα. Ακόμη και με βάση το μετριοπαθές σενάριο για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στο μέλλον (RCP4.5) – το οποίο είναι αμφίβολο αν θα καταφέρει να εφαρμοστεί – αναμένεται αύξηση της θερμικής επιβάρυνσης σε απόλυτες τιμές κατά 4%, δηλαδή σχετική αύξηση κατά 27%.
Για την έρευνα χρησιμοποιήθηκαν δύο σενάρια εξέλιξης συγκέντρωσης αερίων θερμοκηπίου της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή: το σενάριο RCP4.5 που υποθέτει χαλαρές πολιτικές μείωσης των αερίων θερμοκηπίου, με κορύφωση των εκπομπών τους περί το 2040 και σταδιακή μείωση εκπομπών CO2 μετά το 2045 – ώστε το 2100 τα επίπεδα εκπομπών να είναι περίπου στο μισό του 2050 – και το RCP8.5, που αποτελεί το πλέον απαισιόδοξο, αλλά όχι απίθανο σενάριο κατά το οποίο οι εκπομπές αερίων τελούν πρακτικά ανεξέλεγκτες λόγω της αδιάκοπης αύξησης του πληθυσμού, της ζήτησης ενέργειας και της καύση ορυκτών καυσίμων.
Περισσότεροι καύσωνες
Οι ερευνητές που συμμετείχαν στη μελέτη, δρ Γιώργος Καταβούτας, δρ Δήμητρα Φουντά, διευθύντρια Ερευνών ΕΑΑ, δρ Κωνσταντίνος Βαρώτσος και δρ Χρήστος Γιαννακόπουλος, διευθυντής Ερευνών ΕΑΑ, χρησιμοποίησαν τον βιοκλιματικό δείκτη UTCI (Universal Thermal Climate Index), ο οποίος λαμβάνει υπόψη τη θερμοκρασία του αέρα, την υγρασία, την ταχύτητα του ανέμου και την ηλιακή ακτινοβολία για τον υπολογισμό της θερμική επιβάρυνσης που δέχεται ο ανθρώπινος οργανισμός, δηλαδή το στρες λόγω ζέστης ή λόγω ψύχους.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, κατέληξαν στο ότι «ο χρόνος έκθεσης σε συνθήκες θερμής επιβάρυνσης στην Αθήνα αναμένεται να αυξηθεί σε απόλυτες τιμές από +4% έως +15% με βάση το κλιματικό μοντέλο RCA4-MOHC και από +3% έως +10% με βάση το κλιματικό μοντέλο RCA4-MPI ανάλογα με το σενάριο εκπομπών που υιοθετείται και την περίοδο που εξετάζεται. Παράλληλα, η προβλεπόμενη μείωση στη συχνότητα εμφάνισης συνθηκών ψυχρής επιβάρυνσης κυμαίνεται περίπου από -4% έως -6% στο εγγύς μέλλον (2029 – 2058) και από -4% έως -13% στο απώτερο μέλλον (2069 – 2098) σε σύγκριση με την περίοδο αναφοράς» ανάλογα με το σενάριο εκπομπών που υιοθετείται και το επιλεγμένο κλιματικό μοντέλο.
«Δυστυχώς μέχρι τώρα έχει αποδειχθεί ότι οι προβλέψεις των μοντέλων είναι συντηρητικές – η πραγματικότητα είναι πολύ χειρότερη. Αυτά που περιμέναμε να γίνουν το 2040 τα ζούμε σήμερα, σε επίπεδο συχνότητας και διάρκειας καυσώνων και αύξησης της μέσης θερμοκρασίας γενικότερα. Ειδικά η Αθήνα δέχεται ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση λόγω της αστικής θερμικής νησίδας, η οποία επιδεινώνει τις συνθήκες κατά τις νυχτερινές κυρίως ώρες. Το δομημένο περιβάλλον απορροφά την ηλιακή ακτινοβολία κατά τη διάρκεια της ημέρας και την εκπέμπει σε μορφή θερμότητας τη νύχτα», λέει η δρ Δήμητρα Φουντά.
Συγκριτικά με άλλες πόλεις
Παρά τα δυσοίωνα ευρήματα, οι ερευνητές εκτιμούν ότι συγκριτικά με άλλες πόλεις της Κεντρικής Ευρώπης (Βιέννη, Ρότερνταμ) και της Βόρειας Ευρώπης (Ελσίνκι) έως το τέλος του αιώνα σε ετήσια βάση η Αθήνα θα εξακολουθήσει να υπερτερεί στη συχνότητα εμφάνισης συνθηκών θερμικής άνεσης. Η αξιολόγηση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στα επίπεδα θερμικής επιβάρυνσης στην πόλη της Αθήνας πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του «Εθνικού Δικτύου για την Κλιματική Αλλαγή – CLIMPACT» και συνεχίζεται.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Υβριδικά vs ηλεκτρικά οχήματα - Ποια πουλάνε περισσότερο;
Εταιρείες όπως οι General Motors, Nissan, Hyundai, Volkswagen και Ford δηλώνουν πως θέτουν σαν πρώτη προτεραιότητα την κάλυψη της ζήτησης για υβριδικά
Σωληνουργεία Κορίνθου: Με «πράσινο» χάλυβα ο νέος αγωγός που ανέλαβε στη Β. Θάλασσα
Σωλήνες χάλυβα χαμηλών εκπομπών CO2 για την τελευταία ανάθεση έργου στη Σωληνουργεία Κορίνθου
Απειλή για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία τα κινεζικά ηλεκτρικά
Ένα μικρό, καλοφτιαγμένο κινέζικο ηλεκτρικό όχημα κάνει τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες… να τρέμουν
Αυτοψία Αλεξοπούλου στο έργο σταθμού φόρτισης των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Σταυρούπολη
Οι 55 ειδικοί φορτιστές, που τοποθετούνται στο σημείο θα εξυπηρετούν τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, που έχουν, ήδη, ολοκληρώσει τις δοκιμαστικές διαδρομές.
Αλεξοπούλου: 45.000 οχήματα υψηλής τάσης κινούνται στους ελληνικούς δρόμους
Τα προγράμματα εκπαίδευσης δημιουργούν καταρτισμένο προσωπικό απαραίτητο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, σημείωσε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι «πράσινες διαφημίσεις» των αεροπορικών
Η Επιτροπή έδωσε σε 20 αεροπορικές εταιρείες τελεσίγραφο 30 ημερών για να διορθώσουν τους ισχυρισμούς τους
Κινέζικα ηλεκτρικά λεωφορεία - Η νέα «απειλή» για την ΕΕ
'Ηδη οι κινεζικές εταιρείες κατέχουν το ένα τρίτο της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών λεωφορείων
Εχασε έδαφος η Tesla στην Κίνα - Πόσο υποχώρησαν οι πωλήσεις της
Τα στατιστικά στοιχεία της Κίνας προστίθενται στις μυριάδες προκλήσεις της Tesla στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο.
Ετοιμάζεται «πράσινο» τέλος στα φωτοβολταϊκά – Ποιους αφορά και πώς θα επιβάλλεται
Έρχεται και ρύθμιση οφειλών για τα ιστορικά απόβλητα των παλαιών φωτοβολταϊκών πάρκων
Ποιο χρώμα αυτοκινήτου θα απαγορευτεί στην ΕΕ
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αναζητούν εναλλακτική