«Μεγάλο μέρος των ακτών ολόκληρης της χώρας, έτσι όπως τις ξέρουμε, σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχει». Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών Α.Π.Θ. εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής που επιδειώνει το φαινόμενο της διάβρωσης των ακτών που μας απασχολεί ήδη εδώ και 30 χρόνια.
Γιατί οι παραλίες που ξέρουμε δεν θα υπάρχουν το 2050
Οι επιστήμονες περιμένουν πως μέσα στις επόμενες δεκαετίες το πρόβλημα της διάβρωσης θα επιδεινωθεί και το πλάτος των παραλιών θα μειωθεί. Τα προβλήματα που θα προκύψουν θα έχουν άμεσο αντίκτυπο την τουριστική ανάπτυξη της χώρας, αλλά και προβλήματα με τις πλημμύρες, καθώς στο πιο αισιόδοξο σενάριο θα υπάρξει αύξηση της στάθμης της θάλασσας 30 εκατοστά μέσα στα επόμενα 30 χρόνια, δηλαδή ως το 2050.
Η διάβρωση των ακτών και οι επιπτώσεις στις υποδομές
Η διάβρωση των ακτών είναι ουσιαστικά η μη αναστρέψιμη οπισθοχώρηση της ακτογραμμής. Οφείλεται σε παράκτιες ανθρωπογενείς παρεμβάσεις (π.χ. λιμενικά έργα, οικιστική δόμηση ή και ανάπτυξη αργοτικής γης) που εμποδίζουν την άμμο από το να επεκταθεί στην ενδοχώρα, να πλησιάσει δηλαδή τις ακτές για να δημιουργηθούν οι νέες παραλίες, ως ο φυσικός τρόπος δημιουργίας των παραλιών.
Σε αυτή τη νέα καtάσταση, οι κυματισμοί που θα είναι πλέον πιο κοντά στα κτίρια θα καταστρέφουν τους τοίχους και έτσι θα προκαλούνται οι λεγόμενες αστοχίες σε έργα και υποδομές με πιθανή κατάρρευσή τους.
Οι παραλίες της Κρήτης που κινδυνεύουν
Σύμφωνα με τον Θεοφάνη Καραμπά, καθηγητή Παράκτιας Μηχανικής και Τεχνικών Προστασίας Ακτών, -αναφερόμενος στις ακτέςτης Κρήτης- μια από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής είναι η αύξηση της στάθμης της θάλασσας και παράλληλα η αύξηση του ύψους των κυματισμών που συνεπάγεται μεγαλύτερη διαβρωτική ικανότητα. Επομένως τα προβλήματα που υπάρχουν ήδη σε πολλά σημεία, κυρίως στα Χανιά, στην Κίσαμο, στον Τσούτσουρο, στη Σητεία, στο Ρέθυμνο, αναμένεται τα επόμενα χρόνια να επιδεινωθούν και να οδηγήσουν σε μείωση του πλάτους των παραλιών.
Ειδικά οι παραλίες με μικρό πλάτος, όπως στον Πλατανιά και στην Κίσαμο της Κρήτης, θα καταστραφούν όταν θα φουσκώσει η θάλασσα μισό μέτρο, εκτίμησε ο καθηγητής.
Όπως είπε ο κ. Καραμπάς το φαινόμενο αυτό δεν θα έχει επίπτωση μόνο στην τουριστική ανάπτυξη αλλά και στις πλημμύρες από τα κύματα και την ανύψωση της θάλασσας. Η θάλασσα όπως είπε ήδη φούσκωσε 10 εκατοστά τα τελευταία 30 χρόνια και αναμένεται να φουσκώσει επιπλέον 10 εκατοστά τα επόμενα 20 χρόνια, τονίζοντας ότι αυτό είναι το αισιόδοξο σενάριο καθώς υπάρχουν και δυσμενείς εκτιμήσεις που σημαίνει ότι μεγάλο μέρος των ακτών έτσι όπως τις ξέρουμε σε 20-30 χρόνια δεν θα υπάρχει, θα είναι πολύ μειωμένες ή και εξαφανισμένες σε κάποιες περιπτώσεις.
Οι λύσεις του προβλήματος
Ο κ. Καραμπάς ανέφερε ότι υπάρχουν τρόποι αντιμετώπισης της διάβρωσης των ακτών, με την κατασκευή παράκτιων έργων παράλληλων στην ακτή ώστε να μειωθεί η δράση του κυματισμού και με την τεχνητή αναπλήρωση, δηλαδή τη μεταφορά άμμου από τα βαθύτερα νερά προς τα έξω ώστε να σχηματιστεί παραλία και στις περιπτώσεις που η παραλία είναι 2-3 μέτρα, να γίνει 20-30 μέτρα.
Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν στο πλαίσιο ημερίδας για την παράκτια και θαλάσσια ρύπανση που πραγματοποιήθηκε στο ΚΑΜ, από τον ΟΑΚ ΑΕ στο πλαίσιο του Διαπεριφερειακού Σχεδίου Συνεργασίας «Θαλάσσιο Περιβάλλον, Παράκτιες Απειλές και Αλιεία», CLLD/LEADER Αλιείας.
Πηγή: In.gr
Latest News
«Πράσινα» σπίτια, ο νέος κίνδυνος για τις τράπεζες
Πώς επιδρούν οι ανακαινίσεις στα δανειακά χαρτοφυλάκια
Με το βλέμμα στα διυλιστήρια «πρασινίζουν» Helleniq Energy και Motor Oil
Τα «πράσινα» projects και η στροφή στο ρεαλισμό
Η περιβαλλοντική πολιτική, περνάει μέσα από το Πράσινο Ταμείο
Ο ρυθμός απορρόφησης των χρηματοδοτικών προγραμμάτων και τα νέα εργαλεία
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS – Ειδικοί προειδοποιούν για τον κίνδυνο λειψυδρίας
Οι χώρες της Νοτίου Μεσογείου, ανάμεσά τους και η Ελλάδα βρίσκονται στο επίκεντρο μίας κρίσης λειψυδρίας, με τους ειδικούς να εκπέμπουν καμπανάκι κινδύνου.
Πότε «βγαίνουν» τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης
Τις επόμενες ημέρες εντάσσονται στα δρομολόγια και τα υπόλοιπα 93 ηλεκτρικά λεωφορεία
Έρχεται στην Ελλάδα ένα λεωφορείο υδρογόνου - Σε ποιες πόλεις θα κάνει στάσεις
Το ταξίδι του λεωφορείου ξεκίνησε στη Ρουμανία, πέρασε από τη Βουλγαρία και συνεχίζεται στη χώρα μας
Στα χαρτιά τα σχέδια για το υδρογόνο στην Ευρώπη - Στην Ελλάδα;
Τι αναφέρει το Bloοmberg σε ανάλυσή του για τα ευρωπαϊκά projects - Τα σχέδια στην Ελλάδα
Gigafactory παραγωγής μπαταριών θα κατασκευάσει η Bollore στην Αλσατία
Η επένδυση είναι συνολικού ύψους 2,2 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσει 1.500 θέσεις εργασίας
Ήταν «παρένθεση» οι χαμηλές τιμές στο ρεύμα;
Οι αυξήσεις 41% σε έναν μήνα στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ρόλος των ΑΠΕ
Μαθιός (ΣΒΑΠ): Τεράστιο για τις βιομηχανίες το κόστος της πράσινης μετάβασης
Οι επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στη βιομηχανία