Τα χιλιάδες αθώα θύματα, ο αμέτρητος ανθρώπινος πόνος, η απόγνωση και η εξαθλίωση είναι οι πρώτες και σημαντικότερες όλων επιπτώσεις του πολέμου μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς που ξεκίνησε στις 7 Οκτωβρίου.
Αυτός ο πόλεμος, όμως, έχει και αλυσιδωτές επιπτώσεις που σταδιακά αποτυπώνονται σε μια σειρά δραστηριοτήτων ευρύτερα. Μια από αυτές αφορά τον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες καταγράφουν ήδη πτώση στις κρατήσεις τις εβδομάδες μετά την έναρξη του πολέμου και ορισμένες από αυτές αναμένουν ότι θα μειωθούν και τα μελλοντικά τους κέρδη.
Ισραήλ: Ο πόλεμος «καθυστερεί» τις πτήσεις
Σύμφωνα με την εταιρεία ταξιδιωτικών αναλύσεων ForwardKeys, την οποία επικαλείται το CNBC, οι κρατήσεις διεθνών πτήσεων ήταν 20% χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2019 τις τρεις εβδομάδες μετά την έναρξη του πολέμου και 5 ποσοστιαίες μονάδες κάτω από την περίοδο των τριών εβδομάδων πριν από τις 7 Οκτωβρίου.
Τις πρώτες μέρες, μεγάλες αεροπορικές εταιρείες ανέστειλαν ή μείωσαν τις πτήσεις προς το αεροδρόμιο Μπεν Γκουριόν του Ισραήλ στο Τελ Αβίβ.
Κάθετη πτώση
Η επίπτωση στη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια δεν σταμάτησε όμως εκεί, καθώς οι εταιρείες παρατηρούν ότι έχει επηραστεί αισθητά η ζήτηση και προς άλλους προορισμούς.
Την περίοδο των τριών εβδομάδων πριν από τις 7 Οκτωβρίου, η έκδοση εισιτηρίων από τη Μέση Ανατολή ήταν μόλις 3% κάτω από τα επίπεδα του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της ForwardKeys, που καταδεικνύουν τη σταθερή ανάκαμψη του κλάδου από την πανδημία Covid-19.
Αντίθετα, την περίοδο των τριών εβδομάδων μετά τις 7 Οκτωβρίου, η έκδοση εισιτηρίων από τη Μέση Ανατολή ήταν 12% χαμηλότερη από τα επίπεδα του 2019.
Ωστόσο, η μεγαλύτερη πτώση όσον αφορά τις διεθνείς αναχωρήσεις παρατηρήθηκε στην έκδοση αεροπορικών εισιτηρίων από την Αμερική, η οποία στην πραγματικότητα αυξήθηκε κατά 6% από τα επίπεδα του 2019 τις τρεις εβδομάδες πριν από την επίθεση και έπεσε στο 4% κάτω από αυτά τα επίπεδα τις τρεις εβδομάδες μετά. Συνολικά, δηλαδή, μειώθηκε κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες.
Στο μεταξύ, οι διεθνείς αφίξεις στη Μέση Ανατολή μειώθηκαν κατά 26 ποσοστιαίες μονάδες σε αυτό το χρονικό πλαίσιο, με τη μεγαλύτερη πτώση ανά χώρα να είναι το Ισραήλ. Ακολουθούν η Ααουδική Αραβία, η Ιορδανία και ο Λίβανος.
Επισημαίνεται ότι η ForwardKeys αντλεί τα δεδομένα της από τη βάση δεδομένων έκδοσης εισιτηρίων της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών, η οποία περιλαμβάνει μεγάλους διεθνείς αερομεταφορείς, αλλά δεν περιλαμβάνει αεροπορικές εταιρείες όπως η ΕasyJet ή η Ryanair.
Ενδεικτική είναι η ανακοίνωση της United Airlines στα μέσα Οκτωβρίου σύμφωνα με την οποία τα ακριβότερα αεροπορικά καύσιμα και η διακοπή των πτήσεών της στο Τελ Αβίβ λόγω του πολέμου θα μειώσουν τα κέρδη της το τελευταίο τρίμηνο του έτους.
Η εταιρεία είχε περισσότερες πτήσεις στο Ισραήλ από οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία με έδρα τις ΗΠΑ και τα εισιτήρια για εκεί αντιστοιχούσαν στο 2% της χωρητικότητάς της.
Οι προβλέψεις της United για το τέταρτο τρίμηνο είναι «ζοφερή και χειρότερη από τις εκτιμήσεις μας», σχολίασε χαρακτηριστικά η Helane Becker, αναλύτρια αεροπορικών εταιρειών.
«Δεδομένων των προβλέψεων ότι αυτός θα είναι ένας μακρύς πόλεμος, εξετάζουμε το κατώτερο άκρο του εύρους προβλέψεων και υποθέτουμε ότι δεν θα υπάρξει καμία υπηρεσία μέχρι το τέλος του έτους», διευκρίνισε τη μεθοδολογία.
«Όσο είναι ασφαλές, θα συνεχίσουμε να πετάμε»
Η εθνική αεροπορική εταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, η Etihad Airways με έδρα το Άμπου Ντάμπι, συνεχίζει τις πτήσεις προς το Ισραήλ.
Άρχισε να εκτελεί το δρομολόγιο Άμπου Ντάμπι-Τελ Αβίβ τον Απρίλιο του 2021, περίπου οκτώ μήνες μετά την υπογραφή των συμφωνιών εξομάλυνσης των σχέσεων μεταξύ Ισραήλ και ΗΑΕ.
«Έχει αντίκτυπο», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Etihad, Antonoaldo Neves, για τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς, μιλώντας CNBC.
«Συνεχίζουμε να πετάμε, πολύ ασφαλείς. Παρακολουθώ κάθε μέρα και ελπίζουμε απλά να τελειώσει σύντομα. Για χάρη όλων των εμπλεκομένων σε αυτήν τη σύγκρουση».
«Έχουμε την υποχρέωσή μας ως μεταφορική εταιρεία, να είμαστε εκεί όταν βγάζουμε χρήματα και όταν βγάζουμε λιγότερα χρήματα. Αυτή είναι λοιπόν η προσέγγιση που ακολουθούμε, εφόσον είναι ασφαλές, θα συνεχίσουμε να πετάμε», πρόσθεσε.
Οι κρατήσεις της Emirates
Από την άλλη, η ναυαρχίδα του Ντουμπάι, η Emirates Airline είναι αισιόδοξη για τη μελλοντική ζήτηση.
«Βρισκόμαστε σε ένα μέρος του κόσμου που έχει δει τα τελευταία 35 χρόνια πολλά γεωπολιτικά ζητήματα», δηλώνει ο Τιμ Κλαρκ, πρόεδρος της Emirates Airline.
«Δεν θα είμαι αυτάρεσκος και να πω ότι είμαστε άτρωτοι, γιατί αυτό είναι ένα πραγματικά δύσκολο ζήτημα για τη Μέση Ανατολή», πρόσθεσε, προβλέποντας όμως ότι «όσον αφορά τις κρατήσεις μας, παραμένουν ισχυρές».
Σε μια επίδειξη της μακροπρόθεσμης αισιοδοξίας της, η Emirates Airline ξεκίνησε τη Δευτέρα την πρώτη μεγάλη συμφωνία στο Dubai Airshow 2023 με παραγγελία 95 αεροσκαφών Boeing αξίας 52 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Latest News
Καμπανάκι της ΕΚΤ για το χρέος - Οι 11 «παραβάτες» και οι κραδασμοί
Η «δημοσιονομική διολίσθηση» αφήνει τις χώρες ευάλωτες σε γεωπολιτικές εντάσεις και υψηλότερα επιτόκια
To «Iron Dome» της ισραηλινής οικονομίας και η εκτίναξη του ΑΕΠ εν μέσω πολέμου
Οι καταλύτες που οδήγησαν την ανάκαμψη και οι προοπτικές της οικονομίας
Μετά την Gucci, η σειρά της Burberry; - Γιατί ξεθωριάζει η πολυτέλεια
Τα προβλήματα της Gucci αποτέλεσαν «μια ιδιαίτερα αρνητική ανάγνωση για την Burberry» λόγω του παρόμοιου προφίλ των δύο εμπορικών σημάτων, σύμφωνα με την Barclays
Αγορές vs Οικονομολόγοι: Πότε θα μειώσει η Fed τα επιτόκια και θα δώσει ανάσα στις εταιρείες
Οι έμποροι τιμολογούν με πιθανότητες περίπου 70% για μείωση των επιτοκίων στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με το CME FedWatch Tool
Κίνα: Πώς κρατάει «ζωντανή» τη ρωσική οικονομία
Η Κίνα αποτελεί μία σανίδα σωτηρίας για τη ρωσική οικονομία απ’ όταν η Δύση ξεκίνησε να επιβάλλει κυρώσεις στη Μόσχα
Εκπτώσεις και κοινή χρήση απέναντι στην υποχώρηση κατανάλωσης - Πού εστιάζει η Uber
Η εταιρεία θέλει να καταστήσει φθηνότερη τη μετακίνηση προς το αεροδρόμιο, τις συναυλίες ή τις αθλητικές εκδηλώσεις
Κι άλλη υποχώρηση στην πολυτέλεια - Σειρά της Burberry για μείωση 40% στις πωλήσεις
Η βρετανική εταιρεία προβληματίζεται λόγω της υποχώρησης των πωλήσεων σε Ασία και Αμερική - Αναμένει ένα δύσκολο πρώτο εξάμηνο του 2025
Η απογείωση των αμερικανικών εισαγωγών από Βιετνάμ και ο εμπορικός εναγκαλισμός Πεκίνου - Ανόι
Το Βιετνάμ έχει σήμερα το τέταρτο υψηλότερο εμπορικό πλεόνασμα με τις ΗΠΑ, χαμηλότερο μόνο από την Κίνα, το Μεξικό και την ΕΕ
Τέλος στο μυστήριο - Αποκαλύφθηκε η κρυφή επένδυση του Μπάφετ
Ποια είναι η Chubb, η ασφαλιστική εταιρεία, στην οποία η Berkshire απέκτησε 26 εκατομμύρια μετοχές
Ποιος είναι ο πραγματικός λόγος πίσω από τη μείωση των εξαγωγών ρωσικού ντίζελ
Οι ουκρανικές επιθέσεις είναι ο ένας λόγος - Ο άλλος είναι πολιτικός