H τεχνητή νοημοσύνη γίνεται ολοένα και πιο ενδιαφέρουσα για τη μουσική βιομηχανία. Η γερμανική εταιρεία διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων Gema δημοσίευσε σε συνεργασία με την αντίστοιχη γαλλική Sacem τα αποτελέσματα της πρώτης έρευνας σε παγκόσμιο επίπεδο σχετικά με την επίδραση εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική και τους δημιουργούς. Σύμφωνα με την έρευνα, το 71% των συνολικά 15.000 ερωτηθέντων δημιουργών ανησυχεί για πιθανές οικονομικές απώλειες πολλών δισεκατομμυρίων από την τεχνητή νοημοσύνη μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Την ίδια στιγμή όμως η νέα τεχνολογία δείχνει να προσφέρει εντυπωσιακές δυνατότητες. Στη Γαλλία για παράδειγμα η Warner Music πειραματίζεται με τη φωνή της διάσημης και ιδιαίτερα αγαπητής Εντίθ Πιάφ. Παράλληλα, στο γερμανικό Πανεπιστήμιο Βίρτσμπουργκ, μια ερευνητική ομάδα αναπτύσσει νέες μεθόδους μουσικής ανάλυσης με τη βοήθεια εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης. Πρόσφατα η πανεπιστημιακή ερευνητική ομάδα διασφάλισε χρηματοδότηση αρκετών εκατομμυρίων από τα γερμανικά δημόσια ταμεία.
«Μπλόκο» στις… τεχνητές εικόνες της ΑΙ ετοιμάζει η Μeta
Γράφει στίχους και σώζει παλιές ηχογραφήσεις
Μετά από μια σύντομη ενασχόληση με την τεχνητή νοημοσύνη γίνεται σαφές ότι οι δυνατότητές της ξεπερνούν κάθε φαντασία. Ακόμα και στις αρχές του 20ου αιώνα όσα σήμερα γίνονται σιγά σιγά γνωστά για την τεχνητή νοημοσύνη αποτελούσαν στην καλύτερη περίπτωση σενάρια για ταινίες επιστημονικής φαντασίας: Αναλαμβάνει ολόκληρα στάδια στη διαδικασία μουσικής παραγωγής, είναι σε θέση να γράφει στίχους ή να εκπονήσει στρατηγική για τη διατήρηση παλαιών ηχογραφήσεων, όπως των Beatles για παράδειγμα.
Σύμφωνα με τη μελέτη της Gema, περίπου οι μισοί από τους κάτω των 35 ετών εργαζομένους στη μουσική παραγωγή σε Γαλλία και Γερμανία επιστρατεύουν την τεχνητή νοημοσύνη στην καθημερινή τους εργασία. Μια από αυτές είναι η Ράνια Κιμ, η οποία κατάγεται από το Λος Άντζελες και πειραματίζεται εδώ και εννέα χρόνια με διάφορες εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης. Με τη βοήθειά τους έχει αναλύσει 200 δικά της τραγούδια. Σε αυτή τη βάση ανέλυσε τα ηχητικά κύματα και δημιούργησε παρόμοιες κυματομορφές ήχου, δηλαδή νέα τραγούδια. Το αποτέλεσμα των πειραματισμών της κυκλοφόρησε στο πρώτο της άλμπουμ τεχνητής νοημοσύνης με τίτλο Portrait XO. Η υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης εγείρει ωστόσο και νομικά ζητήματα.
Οι καλοί συνθέτες δεν πρέπει να φοβούνται για τη δουλειά τους
«Στο ραδιόφωνο ακούμε ήδη μουσική τεχνητής νοημοσύνης χωρίς καν να το γνωρίζουμε», λέει ο δικηγόρος Ράινχερ Καρλ, με ειδίκευση στο δίκαιο πνευματικών δικαιωμάτων. Τον καλούν συχνά σε συζητήσεις ειδικών με θέμα τις επιπτώσεις της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική. Ο γερμανός δικηγόρος εξηγεί ότι μια σύνθεση προστατεύεται από τα πνευματικά δικαιώματα μόνο εάν πρόκειται για προσωπική πνευματική δημιουργία: «Το ερώτημα που τίθεται ωστόσο είναι πώς χρησιμοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη στη διαδικασία δημιουργίας. Μόνο όταν ο συνθέτης έχει σημαντικό ρόλο στη διαδικασία και η τεχνητή νοημοσύνη είναι εργαλείο, τότε μπορούμε να μιλάμε για μια πραγματική μουσική δημιουργία». Είναι ωστόσο δύσκολο να οριστεί η συμβολή της τεχνητής νοημοσύνης σε μια σύνθεση. «Σήμερα καταχωρούνται στην εταιρεία διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων έργα που δεν είναι συνθέσεις ανθρώπων», προσθέτει ο Ράινχερ Καρλ. Σύμφωνα πάντως με την Gema δεν αποτελεί αντικείμενο ελέγχου κατά πόσο οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης στη διαδικασία παραγωγής.
Κατά συνέπεια τίθεται το, ομολογουμένως προκλητικό, ερώτημα αν με μια τόσο καινοτόμα τεχνολογία είναι εν τέλει απαραίτητοι οι μουσικοσυνθέτες. «Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι ποτέ τόσο καλή όσο η ανθρώπινη νοημοσύνη, η οποία είναι σε θέση να επιλέξει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα από το υπάρχον υλικό», λέει ο Ντέρεκ φον Κρογκ, καλλιτεχνικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της Ακαδημίας Ποπ Μουσικής στο κρατίδιο της Βάδης-Βιρτεμβέργης.
Προβλέπει ότι στο μέλλον η μουσική θα γίνει πιο πολύπλοκη και πιο πολύπλευρη από αρμονική άποψη. Ο Ντέρεκ φον Κρογκ θεωρεί πάντως ότι οι καλλιτέχνες δεν θα πρέπει να φοβούνται μην χάσουν τη δουλειά τους. «Όταν κάποιος γράφει μουσική απευθυνόμενος στο συναίσθημα του κοινού δεν χρειάζεται να ανησυχεί για το αν θα έχει ή όχι δουλειά σε μερικά χρόνια», καταλήγει ο καλλιτεχνικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής Ακαδημίας Ποπ Μουσικής.
Πηγή: DW/ DPA
Latest News
Το νέο μοντέλο ΑΙ από την OpenAΙ που «κοκκινίζει» στο... φλερτ
Οι εντυπωσιακές δυνατότητες του GPT-4o
Ποιοι κολοσσοί επενδύουν στη Γαλλία 15 δισ. ευρώ
Αφορούν τον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, της τεχνολογίας και των χρηματοοικονομικών
Ο Σαμ Άλτμαν «επιλέγει» τον δρόμο της πυρηνικής ενέργειας για την AI
Αντί για συμβατικούς αντιδραστήρες, η εταιρεία Oklo, στην οποία είναι πρόεδρος ο Άλτμαν, στοχεύει να χρησιμοποιήσει μίνι πυρηνικούς αντιδραστήρες
Επενδύσεις της Alibaba στην Κίνα για να κυριαρχήσει στην AI
Ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου προσφέρει πόρους με αντάλλαγμα συμμετοχή σε start up επιχειρήσεις
Έρχονται τσιπ AI και από την Arm Holdings
Η Arm που εδρεύει στο Ηνωμένο Βασίλειο θα δημιουργήσει ένα τμήμα μικροτσίπ τεχνητής νοημοσύνης και θα στοχεύσει να κατασκευάσει ένα πρωτότυπο μέχρι την άνοιξη του 2025
Η Microsoft αναπτύσσει Generative AI για... κατασκόπους
Η Microsoft ισχυρίζεται ότι το μοντέλο που δημιούργησε για την κυβέρνηση των ΗΠΑ είναι «καθαρό», που σημαίνει ότι μπορεί να διαβάζει αρχεία χωρίς να μαθαίνει από αυτά
Το ChatGPT μπαίνει στο iPhone - Κλείνει το deal
Η Apple «κάνει βουτιά» στην τεχνητή νοημοσύνη - Τα νέα χαρακτηριστικά του iOS 18
Το TikTok «ξεσκεπάζει» την τεχνητή νοημοσύνη - Πώς θα γίνεται η αυτόματη επισήμανση
Για την πραγματοποίηση αυτών των ενεργειών συνεργάζεται με τον Συνασπισμό για την Προέλευση και Αυθεντικότητα Περιεχομένου
Γιατί οι εργαζόμενοι κρύβουν ότι χρησιμοποιούν ΑΙ
Οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν κρυφά την τεχνητή νοημοσύνη καθώς φοβούνται ότι τους κάνει να φαίνονται αντικαταστάσιμοι, σύμφωνα με νέα έρευνα της Microsoft και του LinkedIn
Μέγας κίνδυνος για τον κόσμο τα Deepfakes - Τι επισημαίνει η Teneo
Τα deepfakes είναι πλέον το πιο επικίνδυνο είδος fake news