Η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» θα πρέπει να αφορά  όχι μόνο τον πλοιοκτήτη αλλά και τον διαχειριστή και ναυλωτή του πλοίου προβλέπει ψήφισμα με θέμα «τεχνικά και επιχειρησιακά μέτρα για πιο αποδοτικές και καθαρές θαλάσσιες μεταφορές» που εγκρίθηκε από την  Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου την προηγούμενη Τρίτη 27 Απριλίου .

Όπως αναφέρει συγκεκριμένα το ψήφισμα  «στον ναυτιλιακό τομέα, ο πλοιοκτήτης δεν ταυτίζεται πάντοτε με το πρόσωπο ή την οντότητα που εκμεταλλεύεται εμπορικά το πλοίο. θεωρεί, ως εκ τούτου, ότι η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» θα πρέπει να ισχύει και να δημιουργεί ευθύνη για το μέρος που είναι υπεύθυνο για την εμπορική εκμετάλλευση του πλοίου, δηλαδή για την εμπορική οντότητα η οποία πληρώνει για το καύσιμο που καταναλώνει το πλοίο, όπως είναι ο πλοιοκτήτης, ο διαχειριστής, ο χρονοναυλωτής ή ο ναυλωτής γυμνού πλοίου» ·

Η  θέση αυτή που περιλαμβάνεται στο ψήφισμα για τη ναυτιλία,  του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, αποτελεί μια θετική εξέλιξη καθώς οι πλοιοκτήτες και οι ενώσεις τους ζητούν και οι ναυλωτές να επωμισθούν  το δίκαιο μερίδιο ευθύνης τους για το αποτύπωμα άνθρακα της λειτουργίας του πλοίου.

Και αυτό γιατί όπως τονίζει και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στη tramp ναυτιλία, συνήθως ο ναυλωτής είναι εκείνος που καθορίζει το δρομολόγιο του πλοίου, τον τύπο και την ποσότητα του φορτίου, την υπηρεσιακή του ταχύτητα και την κατανάλωση καυσίμου.

Οι ευρωβουλευτές  ζητούν ακόμη από την  την Επιτροπή και τα κράτη μέλη, «λαμβάνοντας υπόψη την αρχική στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, η οποία εγκρίθηκε το 2018, και την επικείμενη αναθεώρησή της, να χρησιμοποιήσουν το βάρος τους στον ΔΝΟ για να διασφαλίσουν ότι θα εγκρίνει συγκεκριμένα μέτρα προκειμένου να χαράξει μια φιλόδοξη και ρεαλιστική πορεία προς τη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών, η οποία να συνάδει με τον στόχο της συμφωνίας του Παρισιού για τη θερμοκρασία, συμβάλλοντας έτσι στην επίτευξη ίσων όρων ανταγωνισμού σε διεθνές επίπεδο.

Στα θετικά των προτάσεων του ψηφίσματος συγκαταλέγεται και η υπενθύμιση εκ μέρους των ευρωβουλευτών «ότι ο τομέας της ναυτιλίας οφείλει να συμβάλει στις προσπάθειες της Ένωσης για μείωση των εκπομπών GHG χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η ανταγωνιστικότητα του τομέα· τονίζει την ανάγκη να χρησιμοποιηθούν όλες οι εύκολα εφαρμόσιμες επιλογές, και να γίνουν επενδύσεις σε αυτές, για τη μείωση των εκπομπών από τις θαλάσσιες μεταφορές, συμπεριλαμβανομένων των τεχνολογιών μετάβασης ως εναλλακτικών λύσεων αντί του βαρέος μαζούτ, εκ παραλλήλου με την αναζήτηση και τη χρηματοδότηση μακροπρόθεσμων εναλλακτικών λύσεων μηδενικών εκπομπών, ενώ αναγνωρίζει τη σημασία των τεχνολογιών μετάβασης, όπως οι ΥΦΑ (υγροποιημένο φυσικό αέριο)  και οι υποδομές ΥΦΑ, για τη σταδιακή μετεξέλιξη προς εναλλακτικές λύσεις μηδενικών εκπομπών στον τομέα της ναυτιλίας”.

Επιπλέον  το ψήφισμα κάνει αναφορές σε μεθόδους χρηματοδότησή ς της ναυτιλίας για να προσαρμοσθεί στις νέες περιβαλλοντικές  απαιτήσεις της ΕΕ, επιμένει στην  ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων αν και ζητά επικαιροποίηση της μελέτης επιπτώσεων μιας τέτοιας κίνησης  και καλεί την Επιτροπή να προωθήσει, στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας, μια στροφή των μεταφορών προς τις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων, καθώς και τις σιδηροδρομικές και τις εσωτερικές πλωτές μεταφορές, ως βιώσιμη εναλλακτική λύση στις οδικές και αεροπορικές μεταφορές εμπορευμάτων και επιβατών.

Τα ψήφισμα  υπογραμμίζει τον σημαντικό ρόλο των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων στην επίτευξη των στόχων της αλλαγής για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και των εκπομπών, και ως εφαλτήριο για έναν τρόπο μεταφοράς μηδενικών εκπομπών και επισημαίνει πόσο σημαντικό είναι προς τον σκοπό αυτό το να δρομολογήσει μια στρατηγική ανανέωσης και επανεξοπλισμού του στόλου της ΕΕ για την προώθηση της πράσινης και ψηφιακής μετάβασής της και για την εδραίωση της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού τομέα της ναυτιλιακής τεχνολογίας.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα