
Η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» θα πρέπει να αφορά όχι μόνο τον πλοιοκτήτη αλλά και τον διαχειριστή και ναυλωτή του πλοίου προβλέπει ψήφισμα με θέμα «τεχνικά και επιχειρησιακά μέτρα για πιο αποδοτικές και καθαρές θαλάσσιες μεταφορές» που εγκρίθηκε από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου την προηγούμενη Τρίτη 27 Απριλίου .
Όπως αναφέρει συγκεκριμένα το ψήφισμα «στον ναυτιλιακό τομέα, ο πλοιοκτήτης δεν ταυτίζεται πάντοτε με το πρόσωπο ή την οντότητα που εκμεταλλεύεται εμπορικά το πλοίο. θεωρεί, ως εκ τούτου, ότι η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» θα πρέπει να ισχύει και να δημιουργεί ευθύνη για το μέρος που είναι υπεύθυνο για την εμπορική εκμετάλλευση του πλοίου, δηλαδή για την εμπορική οντότητα η οποία πληρώνει για το καύσιμο που καταναλώνει το πλοίο, όπως είναι ο πλοιοκτήτης, ο διαχειριστής, ο χρονοναυλωτής ή ο ναυλωτής γυμνού πλοίου» ·
Η θέση αυτή που περιλαμβάνεται στο ψήφισμα για τη ναυτιλία, του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, αποτελεί μια θετική εξέλιξη καθώς οι πλοιοκτήτες και οι ενώσεις τους ζητούν και οι ναυλωτές να επωμισθούν το δίκαιο μερίδιο ευθύνης τους για το αποτύπωμα άνθρακα της λειτουργίας του πλοίου.
Και αυτό γιατί όπως τονίζει και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στη tramp ναυτιλία, συνήθως ο ναυλωτής είναι εκείνος που καθορίζει το δρομολόγιο του πλοίου, τον τύπο και την ποσότητα του φορτίου, την υπηρεσιακή του ταχύτητα και την κατανάλωση καυσίμου.
Οι ευρωβουλευτές ζητούν ακόμη από την την Επιτροπή και τα κράτη μέλη, «λαμβάνοντας υπόψη την αρχική στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, η οποία εγκρίθηκε το 2018, και την επικείμενη αναθεώρησή της, να χρησιμοποιήσουν το βάρος τους στον ΔΝΟ για να διασφαλίσουν ότι θα εγκρίνει συγκεκριμένα μέτρα προκειμένου να χαράξει μια φιλόδοξη και ρεαλιστική πορεία προς τη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών, η οποία να συνάδει με τον στόχο της συμφωνίας του Παρισιού για τη θερμοκρασία, συμβάλλοντας έτσι στην επίτευξη ίσων όρων ανταγωνισμού σε διεθνές επίπεδο.
Στα θετικά των προτάσεων του ψηφίσματος συγκαταλέγεται και η υπενθύμιση εκ μέρους των ευρωβουλευτών «ότι ο τομέας της ναυτιλίας οφείλει να συμβάλει στις προσπάθειες της Ένωσης για μείωση των εκπομπών GHG χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η ανταγωνιστικότητα του τομέα· τονίζει την ανάγκη να χρησιμοποιηθούν όλες οι εύκολα εφαρμόσιμες επιλογές, και να γίνουν επενδύσεις σε αυτές, για τη μείωση των εκπομπών από τις θαλάσσιες μεταφορές, συμπεριλαμβανομένων των τεχνολογιών μετάβασης ως εναλλακτικών λύσεων αντί του βαρέος μαζούτ, εκ παραλλήλου με την αναζήτηση και τη χρηματοδότηση μακροπρόθεσμων εναλλακτικών λύσεων μηδενικών εκπομπών, ενώ αναγνωρίζει τη σημασία των τεχνολογιών μετάβασης, όπως οι ΥΦΑ (υγροποιημένο φυσικό αέριο) και οι υποδομές ΥΦΑ, για τη σταδιακή μετεξέλιξη προς εναλλακτικές λύσεις μηδενικών εκπομπών στον τομέα της ναυτιλίας”.
Επιπλέον το ψήφισμα κάνει αναφορές σε μεθόδους χρηματοδότησή ς της ναυτιλίας για να προσαρμοσθεί στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις της ΕΕ, επιμένει στην ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων αν και ζητά επικαιροποίηση της μελέτης επιπτώσεων μιας τέτοιας κίνησης και καλεί την Επιτροπή να προωθήσει, στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας, μια στροφή των μεταφορών προς τις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων, καθώς και τις σιδηροδρομικές και τις εσωτερικές πλωτές μεταφορές, ως βιώσιμη εναλλακτική λύση στις οδικές και αεροπορικές μεταφορές εμπορευμάτων και επιβατών.
Τα ψήφισμα υπογραμμίζει τον σημαντικό ρόλο των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων στην επίτευξη των στόχων της αλλαγής για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και των εκπομπών, και ως εφαλτήριο για έναν τρόπο μεταφοράς μηδενικών εκπομπών και επισημαίνει πόσο σημαντικό είναι προς τον σκοπό αυτό το να δρομολογήσει μια στρατηγική ανανέωσης και επανεξοπλισμού του στόλου της ΕΕ για την προώθηση της πράσινης και ψηφιακής μετάβασής της και για την εδραίωση της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού τομέα της ναυτιλιακής τεχνολογίας.


Latest News

100 υποτροφίες από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών για το ακαδημαϊκό έτος 2023/24
Η χορήγηση των 100 υποτροφιών αποτελεί το πιο διευρυμένο πρόγραμμα υποτροφιών στην ιστορία της Ένωσης

Σταϊκούρας: Πυλώνας ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας τα Ναυπηγεία
Υπογράφηκε η σύμβαση μεταβίβασης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά

Στον όμιλο Grimaldi πέρασε το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας - Η σύμβαση
Η σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών υπογράφεται μετά την έγκριση της διαγωνιστικής διαδικασίας από το Ελεγκτικό Συνέδριο

Πέφτουν σήμερα οι υπογραφές για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας
Σκυτάλη παίρνουν τα λιμάνια του Ηρακλείου και του Βόλου - Αναμένεται ισχυρό επιχειρηματικό ενδιαφέρον

Υπογράφεται η σύμβαση μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά
Η εκδήλωση θα γίνει στο υπουργείο Οικονομικών

ΕΕΕ: Να αναδειχθεί η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας για την ευρωπαϊκή οικονομία
Η ναυτιλία είναι αυτή που θα εξασφαλίσει τη ροή των απαραίτητων πρώτων υλών και ενέργειας για την παραγωγή νέων, «πράσινων» προϊόντων

Ποια ναυτιλιακή εταιρεία δίνει μπόνους που ξεπερνά τους μισθούς 5 ετών
Η ναυτιλιακή με βάση την Ταϊπέι δίνει για το 2022 ποσό που ισούται με μισθούς 63 μηνών

«Χαμόγελα» για τους ναύλους σε bulk carriers και δεξαμενόπλοια
Ευοίωνες οι προοπτικές στην ναυλαγορά των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενοπλοίων για το 2023

Κόντες: Ο οδικός χάρτης της πράσινης μετάβασης της κρουαζιέρας
Ο εμπορικός στόλος ετησίως καταναλώνει περίπου 412 εκατομμύρια τόνους καυσίμου

Ούριος άνεμος για την αγορά χύδην ξηρού φορτίου
Οι ναύλοι των Capesize, Panamax και Handysize πλοίων αγγίζουν επίπεδα που είχαν να δουναπό τα μέσα Δεκεμβρίου 2022, ενώ των Supramax έχουν επιστρέψει στα μέσα Νοεμβρίου 2022