Στη μαθητική μου ζωή είχα αλλάξει σχολεία τρεις φορές. Μετακομίζαμε σε άλλη περιοχή, λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων του πατέρα μου. Και τις τρεις, τα συναισθήματα ήταν τα ίδια: λύπη για τον αποχωρισμό από τους φίλους. Φόβος για το νέο άγνωστο περιβάλλον. Ανησυχία για τη συνεργασία με τους νέους δασκάλους. Θα πει κανείς ότι υπάρχουν παιδιά που για τον ίδιο λόγο αλλάζουν σχολείο κάθε χρόνο. Εκεί να δεις ανάγκη για προσαρμοστικότητα! Παρ’ όλα αυτά, τότε τουλάχιστον, αυτό δεν απάλυνε καθόλου τη δική μου κατάσταση…
Η αλλαγή είναι κομμάτι της ζωής. Απλώς τις περισσότερες φορές δεν το έχουμε εμπεδώσει, και εκπλησσόμαστε, φοβόμαστε και προσπαθούμε να την αποφύγουμε. Όμως αυτό είναι ανέφικτο.
Εξάλλου, σχεδόν πάντα αυτή έρχεται για καλό. Ή τουλάχιστον μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε για καλό.
Όταν εφευρέθηκε η ατμομηχανή, ήταν ένας “διάβολος”. Θορυβώδης, βρώμικος και απειλητικός για τη χειρωνακτική εργασία. Όταν η μηχανή εσωτερικής καύσης μπήκε στο πρώτο αυτοκίνητο, τα κάρα σιγά-σιγά άρχισαν να εξαφανίζονται. Όμως οι αποστάσεις μίκρυναν αφάνταστα. Και αυτές εκμηδενίστηκαν με τα αεροπλάνα. Ο τηλέγραφος και αργότερα το τηλέφωνο άλλαξαν την επικοινωνία των ανθρώπων. Ας μη μιλήσουμε για τους υπολογιστές, την κινητή τηλεφωνία, το διαδίκτυο.
Όλα αυτά είχαν κόστος, και έφεραν αρνητικές αλλαγές σε πολλούς ανθρώπους που δεν μπορούσαν ή δεν ήθελαν να προσαρμοσθούν. Όμως είχαν θετικές επιπτώσεις σε ακόμη περισσότερους ανθρώπους. Και σίγουρα άλλαξαν προς το καλύτερο τη ζωή όλης της ανθρωπότητας αφού καθιερώθηκαν. Τόσο, που ο προηγούμενος τρόπος ζωής να γίνει σύντομα ιστορική αναφορά.
Η αλλαγή στον χώρο των επιχειρήσεων
Οι επιχειρήσεις, και το περί αυτών ανθρώπινο δυναμικό είναι χώρος όπου κατ’ εξοχήν συντελούνται αλλαγές. Τεχνολογικές, αλλά όχι μόνο. Λειτουργικές, οργανωτικές, διοικητικές.
Και αυτές ακολουθούν εκείνες που συμβαίνουν στην αγορά. Ορισμένες φορές, δημιουργούν τις αλλαγές που συμβαίνουν στην αγορά. Πόσο εύκολη είναι όμως η αποδοχή, και ακόμη περισσότερο η υιοθέτηση αυτών των αλλαγών από τους ανθρώπους της επιχείρησης;
Τόσο δύσκολη όσο και εκείνων που συμβαίνουν στην ευρύτερη κοινωνία.
Δεν είναι απαραίτητο να έχουμε μια κοσμογονική διαφοροποίηση για να εμφανισθεί η εν πολλοίς αναμενόμενη αντίδραση εκείνων που καλούνται να διαχειρισθούν ή και να υποστούν τις επιπτώσεις της.
Ο άνθρωπος από τη φύση του, αντιδρά σχεδόν πάντα με συγκεκριμένο τρόπο σε οτιδήποτε επιχειρεί να διαταράξει την ισορροπία του. Αν εστιάσουμε στους ανθρώπους μιας επιχείρησης όπου υλοποιούνται αλλαγές, θα δούμε ότι:
● Νοιώθουν παράξενα, είναι ανήσυχοι και κατέχονται από νευρικότητα
● Σκέπτονται αυτά που θα πρέπει να στερηθούν. Δεν υπολογίζουν τι θα κερδίσουν
● Αισθάνονται μοναξιά, ακόμη και αν όλοι οι υπόλοιποι αντιμετωπίζουν την ίδια αλλαγή
● Δεν μπορούν να χειρισθούν μονομιάς όλα τα θέματα της αλλαγής
● Ο καθένας βρίσκεται σε διαφορετικό επίπεδο ετοιμότητας για τη νέα κατάσταση
● Ανησυχούν ότι δε διαθέτουν αρκετούς πόρους (χρόνο, χρήμα, δεξιότητες κλπ)
● Αν το σύστημα σταματήσει να τους πιέζει, επανέρχονται σύντομα στην προηγούμενη συμπεριφορά τους
Πώς να στηρίξετε τους ανθρώπους σας στην πορεία για εφαρμογή των αλλαγών
Υπάρχουν τρεις βασικοί κανόνες που πρέπει να ακολουθείτε για να βοηθήσετε τους ανθρώπους σας στην αποδοχή και εφαρμογή των αλλαγών:
● Διατηρείτε θετική αντίληψη για αυτούς. Αυτή η στάση, μεταδίδεται και σ’ εκείνους
● Ενημερώστε τους έγκαιρα για τα σχέδιά σας. Αν τα γνωρίζουν, καθώς και την πρόθεσή σας να τους καταστήσετε υπεύθυνους, θα είναι πιο δεκτικοί και δεσμευμένοι στους κοινούς στόχους σας
● Παρατηρήστε τι κάνουν σωστά στη διαδικασία αυτής της αλλαγής. Επαινέστε τη σταδιακή πρόοδο. Μην περιμένετε να γίνουν όλα τέλεια εξ αρχής
Να θυμάστε ότι αν δεν αλλάξετε, δε μένετε στάσιμοι. Γίνεστε παρελθόν.
Latest News
Αυτό είναι το πιο περιζήτητο επάγγελμα στην Ευρώπη
Εταιρείες παρέχουν υψηλό μισθό για να προσελκύσουν νέο «αίμα» στο δυναμικό τους.
Ποιος κλάδος κάνει τις περισσότερες προσλήψεις στην Ελλάδα [έρευνα]
Τι αποκαλύπτει η τελευταία Έρευνα Προθέσεων Προσλήψεων του ομίλου ManpowerGroup
Οι καταναλωτές αναγνωρίζουν τα οφέλη των βιώσιμων, κυκλικών πρακτικών
Σύμφωνα με την έρευνα «Circularity Insights Report»" της Klarna, η πλειοψηφία των καταναλωτών σε ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο και Γερμανία βλέπει την κυκλικότητα ως μέσο εξοικονόμησης χρημάτων
Ποιες είναι οι καλύτερες χώρες για γυναικεία καριέρα - Η έκπληξη της Αλβανίας [λίστα]
Η λίστα με τις πιο προοδευτικές χώρες για την απασχόληση των γυναικών
Γιατί οι γυναίκες φοβούνται να ζητήσουν... αύξηση - Τα 6 «μυστικά» για επιτυχημένη διαπραγμάτευση
Περισσότερες από τις μισές γυναίκες σε όλο τον κόσμο δεν έχουν ζητήσει ποτέ αύξηση αποδοχών
Γυναικείο επιχειρείν και θέσεις ηγεσίας - Τι έδειξε έρευνα της Grant Thornton
Στο 33,5% η εκπροσώπηση των γυναικών σε ανώτερες διοικητικές θέσεις παγκοσμίως το 2024
UBS: Γιατί οι γυναίκες βγάζουν λιγότερα χρήματα από τους άνδρες
Οι γυναίκες μπορούν να αντισταθμίσουν τουλάχιστον εν μέρει τις έμφυλες διαφορές με μια υγιή επενδυτική προσέγγιση
Πώς θα επηρεάσει η ΑΙ την παραγωγικότητα στις τράπεζες
Το 60% των ερωτηθέντων από την ΕΥ στελεχών εκτιμά πως θα επηρεάσει τις θέσεις πρωτοπροσλαμβανόμενων λόγω της υιοθέτησης της ΑΙ
Πώς βοήθησε τις εργαζόμενες γυναίκες η τηλεργασία
Περισσότερες από τις μισές γυναίκες ενθαρρύνθηκαν να υποβάλουν αίτηση για ανώτερη θέση - Τι αποκαλύπτει έρευνα της IWG
Πόσο κοστίζουν σε μία εταιρεία οι δυστυχισμένοι εργαζόμενοι
Τι δείχνει έρευνα της Gallup